2013. január 18., péntek

BMW E36 328iA Coupe - Nagytesó helyett kistesó - Beltér és párját ritkító felszereltség


Egy gyönyörű (és extrákkal teli) BMW E36 328i belső

Az előző bejegyzésben (http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/01/bmw-e36-328ia-coupe-nagyteso-helyett.html a BMW E36 328i Coupé külsejét és motorterét vettem szemügyre, most pedig nézzük a belteret. Jelzem: itt se számítsunk lelakott belsőre, cigicsikkel kiégetett kárpitra, szétfeslett bőr ülésre, meg kikönyökölt bőrű kartámaszra...



Kezdek egy "átnézeti" képpel: Fa betétek és sötét belső + automata váltó. A műszerfal egy az egyben a vezető felé fordul.

Talán az E36-osban "orientálódik" legjobban a vezető felé a műszerfal.


Ennyi látszik az M-es tükörben, ha hátranézünk. Igen: szinte semmi.

Szerintem szépen eltalálták a fa-szöbet-bőr arányt a tervezők. Nekem egyáltalán nem tűnik "öregpapásnak" a belső a rózsafa (?) díszcsíkok ellenére sem. Bár tény, hogy mondjuk egy ezüst (fémszínű - kinek mi) sokkal "sportosabbá" tehetné a belteret.


Az ajtókárpit strapabíró fajta, mint ahogyan a no dizájnnal ellátott kilincs is. Az ajtó amúgy a  "semmi extra, de nem ronda" elvet képviseli.

Mondtam: sok dizájnelemet ne keressünk az ajtón.

Az alsó hangszórón nem véletlenül van a "hk" felirat, ugyanis ez a Coupé harman/kardon hifirendszerrel került felszerelésre: és ez a hangzáson meg is látszik: gyönyörű, tiszta hang, és a magas hangerőnél sem recseg, sőt a rendszer még bírná, csak mi nem és úgy járnánk mint a videóban akik BMW akarnak lopni, de a BMW bosszúja utoléri őket:


Harmadik pedált (még) ne keressünk. De ami késik, az nem múlik!

No és akkor elérkeztünk a beltér nekem legjobban tetsző eleméhez a szinte teljesen új, félbőr, ülésfűtéses, (nem elektromosan állítható), combtámaszos sportüléshez.

Minden szemszögből gyönyörű! Szerintem elképesztően sokat dob az amúgy sem ronda beltéren!

A combtámasz rész teljesen előretolva.


A karok, melyekkel állíthatjuk a háttámlát, az ülés magasságát, és azt hogy előre vagy éppen hátracsússzon-e. 



És még egy kép a félbőr, combtámaszos ülésről, mely szerintem a legszebb alakú BMW ülés. (Ezt a formát egy az egyben meghagyták az E46-osnál is szerencsére.)

M-es küszöb és nem kiült, kopott bőr ülés.

És itt állok meg egy percre és teszem fel a kérdést: Na vajon, hány kilométer van az autóban? (Azaz mennyi volt, amikor meglestem?) Tipp? 
Na jó segítek: íme a válaszlehetőségek:
  1. 54.234 km
  2. 98.001 km
  3. 167.814 km
  4. 200.128 km
  5. 279.170 km
  6. 314.500 km

Megvan a tipp? Igen, akkor lássuk a valóságot:

BMW E36 328iA Coupe - Nagytesó helyett kistesó.

Bevezetés gyanánt...
Mint írtam korábban (itt: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/12/egy-ujabb-nagytesoval-kevesebb.html) elment a nagytesó. Nem kevés időt töltöttem el benne, és az együtt (vele) eltöltött élményekről pedig hosszasan lehetne mesélni és hogy miket is köszönhetek én annak a kocsinak...


Fejedelmi BMW elegancia tárul elénk e BMW E36 328i beltér láttán.

A végén már annyira hozzám/hozzánk nőtt, hogy volt olyan, hogy nálunk is "aludt", élvezte a másik BMW mellett a család szeretetét. (Egyszerre volt 39 és 46-os BMW-nk is! :-)) De aztán mennie kellett, hogy átadja a helyét egy merőben más "habitusú" kistesójának, egy nagyon gyönyörű E36 328i Kupénak, vagy ahogyan a jóbarátom hívja: Qpé-nak. 

Az E39-assal szemben a Qpé "születésétől" fogva (de a birtokba vétel talán a jobb szó) ott voltam. Ott voltam, amikor megtörtént a döntés: A nagy puttonyos megy, és jön az ifjú virgonc.

A hirdetés

Az egész Qpé sztori onnan indult: Érkezik Ádámbarátomtól egy  facebook üzenet linkkel. Amit megnyitva egy nagyon szép E36 kupé tárul a szemem elé. Olvasom: 328i = na ez jó, akkor power van benne, lila = hát érdekes szín még szép is lehet, belseje = és akkor Ú ba*meg! Ez igen! Combtámasz, félbőr, patyolat állapot! Aztán miután a sokkból felocsúdtam, megláttam, ez automata. Na egy ilyen sportos autóhoz baromira nem illik az ajtómataváltó: szép M packet, még a fa díszcsíkot is elnézném, mert passzol a járgányhoz, de az váltó. Hm. Na mindegy. Ez volt az első benyomás. 
Pár kép a hirdetésből:


Így néz ki kívülről. Nagyon szép sötétlila (egészen pontosan Techno-Violett Metallic) színű E36-os full M packettel. És ebben nem csak egy négyhengeres motor van, hanem az akkori legerősebb soros hathengeres! A felnik, hát igen: eredeti Schnitzer. 

Ha a fenti kép nem lett volna elég akkor itt a belső: Kérdésünk van? Nincs. Jó, én is így gondoltam...


 Aztán élőben
Az első benyomásom, noha ajtómatával volt, de összességében teljesen pozitív volt, és rögtön az volt a gondolatom, hogy élőben is de szívesen meglesném. Körbenézném, hogy vajon tényleg olyan újnak néz ki mint amiket a képek sugallnak?

Aztán pár üzenetváltás, és kiderült, hogy ez az autó Isten igazából a 39-es helyett lenne... Na innentől kicsit másként kezdtem szemlélni a dolgot. Lehet, hogy tényleg látni fogom élőben?

BMW fanatikustól származott az autó. Udvaron három BMW-nek is akadt hely... :-)


Hát erre a kérdésre hamar igen lett a válasz, mert a hétvégén már mentünk is megnézni Tatabányára. Ott aztán elém tárult életem eddigi legszebb E36-osa. Mert noha láttam én már E36-ost, sőt pont egy 323i Touring képében is szerettem bele a BMW-be, mint autómárkába, de az nem volt ennyire extrás. Mert ugyanis ez egy olyan darab, amibe szinte majdnem minden a kezelési kézikönyvben csillagozott felszereltség benne van. (Kivétel a rusnya lámpamosó.)
És az még csak hagyján, hogy extrás, de szinte olyan, mintha új lenne! Belül egy karc sincs! Egyszerűen nehéz elhinni, hogy egy 10++ éves autó ennyire szépen nézzen ki. Eddig kettő hozzá hasonló (idős de kifogástalan) BMW-vel találkoztam: egy E39 M5-el és egy E36 316i-vel. Ezek közül a BMW-k közül egy kövezte ki az utat annak a szemléletnek, hogy egy a Maresznál idősebb BMW is lehet szép, ápolt, sőt egyszerűen - a felszereltségből, bőrülésektől - kifolyólag szebb, csillogóbb, mint az én újabb BMW-m! Mert a régi autó, nem rossz autó! Sőt! 

És visszatérve a Qpéhoz: a szép, gondozott autónak csak egy üzenete lehet: gondos gazdája volt! És ez nagyon jó jel!


Megvétel után, mustrára fogva 

Amikor november végén egy délutáni napon sikerült alaposan is "letesztelni" a friss szerzeményt, akkor beigazolódott: Nemcsak a képen volt szép, meg akkor amikor eladósorban volt, hanem akkor is tarthatom magam a véleményemhez, amikor végre alaposan is volt időm/lehetőségem szemügyre venni! (Amúgy a "tesztelni" szót nem szeretem: én nem letesztelem egyik általam megtekintett BMW-t sem, hanem csak mint BMW-s tulaj, és mint BMW fanatikus felfedezem, hogy milyen is egy másik kék-fehér propelleres: milyen érdekességek, különbségek, hasonlóságok vannak az enyémhez képest, és nekem mennyire tetszik, vagy éppen nem tetszik egy-egy megoldás.)

Na de vissza a gyönyörű E36 328iA Coupé-hoz: Full M packet, 193 ló és 280Nm és kb 1,5 tonna. 
A színe szép, az állapota kifogástalan. Miért? Hát ezért:

Az E36-ost én nem a szép BMW-k közé sorolnám, hanem inkább azok közé, amik magukon hordozzák a klasszikus BMW jegyeket: meghátrálást nem ismerő agresszív orr, lapos lámpavégek, angyalszemek és hatalmas beömlők. 

2013. január 13., vasárnap

Új kódok, új BMW-k - Csakhogy képben legyünk

F30, F32, korábban F01, majd 1M aztán 4-es, majd M2 és Active Tourer, no meg a 3Gt. Van itt minden csak éppen már követhető rend nem.

Próbálok rendszerezni, és elnézést ha nem sikerül... :-)
(Motorváltozatokba bele sem megyek, esetleg csak felületesen. Elsősorban a külsőre koncentrálok.)

Régen (~1995-től egészen ~ a 2001-ig)
Régen volt a klasszikus felállás, hogy 3-5-7 illetve 8 (és nagyon régen a 6). Ezek voltak a nem SUV-ok. Azokra most nem térek ki.
Ehhez jött pluszba először a Z1, majd Z3, majd Z8, majd sokkal később a Z4, de ez már más időszak. Aztán azóta csak Z4 van, szóval ez is egy egyszerűbb pálya.

 Z1, Z3 és Z8. Egy-egy legendás roadster

M (azaz Motorsport) BMW-ből a 3-asnak, és az 5-ösnek volt gyártásba került párja (Touring kivitelben nem, csak kupé és kabrió illetve sedan kivitelben a 3-asnál, csak sedanban az 5-ösnél.)

Egy szelet az 1999-es BMW palettából

És végül volt a hetes, meg a egy ideig a 8-as. Ennyi volt és nem több a BMW modellpalettája. De aztán jött a XXI. század...


Nem olyan régen (~2001-től kb. ~2008-ig)
Ez az időszak lényegében az ún. Bangle-korszak. A körülbelül a 2001-es évektől kezdődő időszak jellemvonásait magán hordozó konceptautó a BMW Z9 tanulmánya, mely 1999-ben Genfben mutatkozott be először. Főbb jellemzői az új műszerfal kialakítás (a régi vezető felé forduló műszarfal mellőzése), a csúcsos csomagtérajtó és belül az iDrive megjelenése. Itt találkozhattunk először - az azóta mindenki által átvett - ún. BMW cápaantennával is, de az autó orrának dizájnja is letagadhatatlanul megmutatta az irányt: Az E90-es széria részben, az E63-aspedig egy az egyben ezzel a dizájnnal került ki a piacra.

Mindezek mellett a 2001-től kezdődő ún. Bangle évek a BMW történelmében a korábbi eladási számok megduplázódását jelentették, így tehát a korszak a legtöbb bíráló ellenvetése ellenére nem volt sikertelen.
Azonban tény, hogy noha nekem irtózatosan tetszett a BMW e tervezési irányvonala - a legtöbb BMW-st megosztotta: Nem tetszett a merev, szinte függőleges orrkialakítás megszüntetése  a belsőtér teljesen XXI. századivá alakítása, és a középkonzolról az összes ablakemelőnek az ajtóra telepítése. (Bár ezen utóbbi dolgot nem a Bangle kezdte el, hanem Ő "csak" bevégezte.)

A csúcsos csomagtérajtó és a 6-osra emlékeztető orr: Beköszöntött a Chris Bangle korszak!
 
A Bangle-korszak első terméke - noha sokan nem tudják - de a faceliftes E46-os volt. (Igaz, hogy a legtöbbeket, nem ok nélkül megosztó, "tepsi Bangle hetes" azaz az E65-E68 egy félresikerült darab lett, és 2001-ben adták ki azaz jóval a 2002-es faceliftes E46 debütálása előtt, de ez már egy teljesen új tervezés volt, nem egy régi irányvonal Banglésítása.)

Érdekes módon a legendás E39-esnek az új dizájn szerinti áttervezésére már nem került sor, hanem egy teljesen új arculatú darab, az E60/61 került kifejlesztésre. Na de vissza az E46-hoz: A BMW történelme során a legdurvább ráncfelvarráson átesett széria kétségtelenül az E46-os volt: teljes vese-orr-fényszóró-övvonal átalakításon esett át, és szubjektív véleményem, hogy szebb, de leginkább sokkal modernebb arculatú lett! (A motorokról dierkt nem esik szó!)
A kivitelek még a klasszikus 3-as séma alapján történtek:  sedan, kupé, kabrió, compact, Touring és M3 kupé, és kabrió + M3 CSL

Ezt követte (arculatát tekintve) a "banglehetes" ami szerintem is egy nagyon rusnya, bár robusztus darab lett. Talán a legutolsó ráncfelvarrott ráncfelvarrása lett a legszebb, ha egyáltalán lehet ilyenről beszélni ennél a szériánál.


Egy E61-es belülről: Jellegzetes stílusjegy a kilincs kialakítása, és formája, mely az összes Bangle-korszkabeli BMW-t végigkísért!
(Kivéve: facelift E46 )

2002-ben nyugdíjba ment a Z3, majd 2003-ban követte a Z8-as is, így a BMW szabadidős autó nélkül maradt volna, ha nem jön ki a Z3 fölé, de jóval a Z8 alá belőtt Z4-es (E85/86). Itt már egyértelmű Bangle jegyek figyelhetőek meg: csúcsos segg, és lapos Z9-es szerű lapos orr. (Kivitelek: nyitott és zárt roadster)


2003-ban megjelent - a nekem az egész Bangle korszakból, és talán már-már az egész BMW történelemből a legjobban tetsző - E60/61 széria. A formavilága elképesztően egyedire sikeredett, melyet aztán (pl.: a lámpát) Citroen C4-esen és Lexusokon láthattunk viszont... (A kivitelek érdekesen alakultak: E60 sedan, E61 Touring, és mindegyikhez egy-egy M pár. Azaz volt M5 Touring is!)


2003-ban jött a Z9 tanulmányra kísértetiesen hasonlító E63/64 6-os BMW, mely kabrió, kupé kivitelben készült megfelelő M-es párral.

A korábbi hagyományokkal történő első szakítást (I. palettabővítést) a soron következő hármas megjelenésekor követték el: ugyanis még mielőtt kijött volna az új banglehármas, azelőtt kijött egy a régi compact hagyományokra építő 1-es széria is (E81/82-87/88) ún. hatchback formában: se nem kombi, se nem sedan. Ezzel a lépssel a BMW egy nagyot lépett: behozott a 3-5-6-7 +Z4 sorozatba egy 1-est is, amit ráadásul négy kaszniváltozatban lehetett kapni: ötajtós, háromajtós, kupé, kabrió. + később 1M néven kupé és kabrió is kijött. (Azért nem egy M1, mert ezzel nem akarták az E26-os szériaszámú "dicső" elődöt új kiadásban a piacra dobni, meghagyták a régi hírnevében.)

Majd miután már egy éve kint volt az egyes, 2005-ben végre előrukkoltak az E90/91/92/93 szériaszámokat jelentő limuzin (sedan), Touring, kupé és kabrió változatokkal. Itt az E90-esnek E92-esnek és az E93-asnak akadt M3-as párja. (A precíz pontos angol elnevezések amúgy ezek: E90 = M3 Saloon, E92 = M3 Coupé, E93 = M3 Convertible)

Az E93-assal nemcsak a Bangle korszak zárult le, hanem egyúttal elfogytak az E számok is, így várható volt, hogy a következő nemzedék már az F kezdetű lesz.


Ma (~2010-től a jelenig, azaz 2013-ig)

2013. január 4., péntek

Autóvásárlás - Átértékelve - Idővel... - II. rész

Bevezető

Az autóvásárlás, és adott esetben a BMW, ezen belül a BMW E46 vásárlása egy számomra mindig aktuális, hol egy két perces, hol egy-két órás művelet, mely nyomán felmérem, hogy éppen hol tart a piac. Ezen kutakodások alatt általában nem keresek konkrétan típust, inkább az alapvető állapotokat mérem fel: merre is tart a magyar BMW E46 használtautó piac. Ehhez hozzámérem mindig a www.mobile.de -n található BMW kínálatot és látom az egyre csökkenő különbségeket és ez jó.

Noha nem vagyok nagy politikaimádó, és a jelenlegi rendszerrel sem értek egyet, de tudok (próbálok) objektív lenni így megállapítom: A Rogán-féle regadócsökkentés a magyar hahu piacnak jót tett. És egyre többen merik bevállalni, hogy igen ezt az autót a német piacról hoztam, 200.000 + km van bene, van pl.: szervizkönyve, meg négy kulcsa is, és tényleg egygazdás volt.

Mert tény, és én állítom: a német autónak alig akad párja és én ma már csak onnan hoznék be, pláne hogy van egy nagyon megbízható tréleres ismerősöm is. Félreértés ne essék onnan is lehet iparihulladékot behozni, de ha nyitva van a szemünk akkor kifoghatunk egy, az enyémhez nagyon hasonló - garantáltam import autót - ami már ránézésére is tetszetős:

Belül van minden ebben a 318i-ben: fényre sötétedő tükör, tempomat, négyablak, tetőablak, kartámasz, BC - és nem lelakott!

Kívül pedig, mintha az enyémet látnám eladósorban csak ennek nincs ködlámpája elöl.


Szóval akadnak ízletes darabok. De arra számolni kell - és itt az újabb /részben/ tapasztalat - hogy a még kifogástalan motorikus és esztétikai állapotú E46-oson is lehet hiba, pláne ha 200.000 Km+-os.
Pl.: kopott, lötyögő motortartó bak, szilentek, folyató szervócső, difi, esetleg a "szerencsésebbek" 200.000 Ft-tól kezdődő kéttömegűt is kikaphatnak...

Szóval a kétszázezerplussznak is megvan a maga hátránya, ami egy 54.000 km-esen tuti hogy nem jön ki, vagy nagyon kicsi rá az esély.

Amúgy pedig vicc, hogy anno amikor én kezdtem a kutakodást, azaz 2011. szeptember, akkor még a legótvarabb preface 46-os került 1,2 millióba, aminek az ajtajából egyszerűen ki volt vájva a bal oldali hangszóró!!! Ez a fenti faceliftes gyönyörűség 1,6 M Ft! 

Mese nincs mennek az árak lefele. De azért még akad alja is bőven, amiért azért szép árat elkérnek, és persze van a top (2,1 milliótól kb. 3 millióig), aminek ugyan az ára már majdnem E90/91 szintű, de ne feledjük, ami az E46-ból a "csúcs"-állapotú, az az E90/91-nél belépő modell!! Azaz olyan, mint most a 46-osnak az alja. Aki olyat vesz, az ne lepődjön meg a "minőségen". Mert az az alsó szinten nincs. (Kicsit más: képzeljük el, hogy pl.: milyen állapotú lehet az a 2004-es évjáratú E61-es, amiért 1,9 m Ft-ot kérnek!!! Mert van ilyen!!! Az nemhogy nem BMW minőség, de szerintem ezer sebből vérzik!)

No igen, és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy akad ismerős is, noha eltelt egy, közel másfél év! :-)

Egy nagyon alja. Ilyet ne!

Hoznék egy példát a klasszikus szemétre. Íme:

Hm! Nagyon tetszetős ez az automata 320d! Króm vesék, csillog-villog, a felni is szép! 
Az ára 1,2 - 1,29 között mozog. Igen mozog, de a magyarázatot lásd később!