2015. február 21., szombat

"Egyszer megjavulok én..." - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok II. rész

Érdekes dolog ez a BMW életérzés. Ugyanis a kocsink igényli a törődést. Még akkor is ha nem megyünk velük. Olyanok, mint az egy kis ideig hanyagolt barátnő. Amikor végre találkozol vele, mindent a nyakadba borít, és indulatos. Akarja, hogy ha pl.: nem töltöttél vele elég időt, na akkor (kicsit bosszúvágyból) de akkor is megmutatja hogy ő az úr. Na igen valami hasonló az én helyzetem  is mostanában  a kis izompacsirta leányzómmal...



Ez a kép egészen pontosan egy évvel ezelőtt, 2014. február 21-én készült Mainhardtban. Azaz pontosan egy éve van nálam az autó! Jóllehet léptékrendekkel több szívásom volt vele, mint MARcsikámmal 2 év 4 hónap 3 napnyi időtartam alatt és persze sokkal többe is kerül a szervizelése, ennek ellenére imádom a vasat, s örülök, hogy ezt vettem meg!!

Gyártási hibás Monroe reflex lengéscsillapítók 

Korábban úgy gondoltam, hogy csak jót teszek azzal, ha a megfáradt első lengéscsillapítóimat kicserélem. 
(...)
Korábban úgy gondoltam, hogy a Monroe reflex lengéscsillapítóval nem hibázhatok rá, elvégre legendás belga márka.
(...)
Végül, korábban nem gondoltam volna soha a büdös életbe, hogy így megjárom az egyszerű első lengéscsillapító-cserét...


A történet ott kezdődött, hogy szerettem volna a 30-as első lengéscsillapítóját is kicserélni. Sachson vacilláltam, de mivel hátul is monroe került be, így gondoltam megy előre is egy pár ebből a márkából. (Potom kb. 40.000 Ft + beszerelés áron.)

Aztán nem telt el kb fél hónap és gyanút fogtam! Hallottam hogy az autó bal eleje, rohadtul kopog. Meg is lepődtem, hogy mi lehet ez, illetve konstatáltam a lengcsill. tuti hogy nem, mert az cserélve lett. Hát akkor mi lehet?
Lengőkar? (Megnéztük rendben).
Kormánymű? (Megnéztük az sem lóg nagyon, illetve ilyen éktelen hangot az sem adna...)
Illetve láttunk megemelésnél egy jó kis olajpermetet a bal első kerékívben, de mivel múltkor pont itt volt baj a fékkel, így arra gyanakodtunk, hogy az az olajnyom a fékfolyadék, ami kispriccelt szereléskor, bár érdekes volt, hogy azért jól be volt terítve minden olajjal...

Szóval nem akartunk rájönni, hogy mi lehet a baj. Aztán végső elkeseredésemben kicseréltem a nemrég berakott poliuretán szilentjeimet Meyle HD-ra, de  a kopogás nem szűnt meg, hanem továbbra is megmaradt ellenben a szerelők jelezték: a bal első lengcsill. kuka, nem csillapít semmit sem. No aztán ekkor már összeállt a kép: nem fékolaj volt az a kerékívben, hanem az elpisszent lengcsill olaja!!!

No de valljuk meg, ki az aki megtett 300-400 km után arra gyanakszik, hogy a vadonatúj (elvileg minőségi) lengéscsillapítója, amit szakszervizben szereltek be, kb. 2 hónappal ezelőtt, nemhogy 300-400 km után, hanem kb. 5 km után beadja a kulcsot, és lengéscsillapító-mérés nyomán -3%-osra vizsgázik, és így a tengelyek között 104%-os eltérés volt kimutatható!!!

Ami ezután jött, az maga volt a horror:

  1. Kideríteni, hogy mit kell tenni hibás unix alkatrész garanciájának érvényesítéséhez. (Be az unixba: ott mondták, hogy kell: 
    1. beszerelési lap pecséttel, mindennel (beszerelő szerviz adja)
    2. Szakvélemény garanciális elbíráláshoz adatlap kitöltése (szakszerviz + unix)
    3. eredeti unix számla
    4. Unix Autó garanciális jegyzőkönyv felvétele
    5. + egy lengéscsillapító kimérés
    6. FONTOS! Mindenen pecsét, aláírás legyen!
    7. Amúgy az Unix Autó készségesen segített. A dőlten szedetteket kell kérni, mert ezekkel kell rohangálni a beszerelő szervizbe.
  2. Miután a papírmelót elindítottuk s foglaltunk egy másik időpontot, jött a be- illetve ki-szerelés. Be az újat, hogy a hibásat vissza tudd vinni. Persze vedd meg előre az újat, mert a régiből addig nem adják vissza a casht, amíg be nem viszed... Így én a Sachs advantage mellett döntöttem (SACHS 556 867, ill. 556 868) kb. bruttó 55.000 Ft.
  3. Aztán itt jött a szo...ás 1.: Hívtak a szervizből, hogy héló! a bal első rugó eltört. Autó emelőn, mi legyen? Először is az volt, hogy kiszaladt a számon, hogy "hűdefasza"... Másodszor pedig: légyszi vegyetek akkor bele két rugót. Jó lesz a monroe is 26.000 -ért két db, rugót talán tud gyártani! Hát sajnos jött az újabb pofon. Jelentem: rugót sem tud gyártani...
  4. ...ugyanis miután elhoztam az autót, az rendkívül mókásan festett, csupán egyetlen baj volt, hogy én ekkor már nem voltam vicces kedvemben...
Mosás előtt...

...és után is borzasztóan nézett ki. Tiszta X5 feeling...

Egy baj volt csupán, hogy a kerekek elvesztették a kicsit negatív kerékdőlés állásukat, és erősen pozitívra hajaztak, koptatva a gumi külső részét. Rugó-összeülésre esély sem mutatkozott, és egyértelmű volt, hogy ez így csak ideig-óráig maradhat.

Itt már a rugókovácsolás utáni menet egy fázisa: bölcső lent, lengcsill. kint s éppen a rugóösszehúzás folyamata zajlik...

Fönt a gyári rugó, alatta a 8 cm-el összehúzott (vastagabb húsú) Monroe. A fenti annyival lágyabb (meg öregebb), hogy a Monroe rugó méretére, de inkább egy picivel alá, ül össze. A Monroe a híres Balogh rugókovács keze munkája nyomán össze lett nyomva, de olyannyira kemény, hogy pár cm-et ül csak össze az autó tőle. 


Szóval miután az autóm kész volt, de lényegében - köszönhetően a UnixNr®: 990799, és SP2282 cikkszámú rugónak - használhatatlan volt, bántam, hogy megszülettem. Ugyanis nemhogy vége lett volna a procedúrának, hanem indult a "rugó ki a helyéről => bakod fel => rugókovácshoz el => kovácsoltasd össze => menj el érte => vedd le a bakról => szereld be"
Aztán olyannyira belejöttünk a munkába, hogy kellett végül még egy-egy stabpálca is (Meyle HD 316 060 4607/HD 10.000 Ft-ért) illetve egy toronycsapágy is.

Így tehát egy hatalmas "szo....óroller" volt az egyszerű lengés-csillapítócsere, jelentős körülbelül +60.000 Ft-os (pluszköltségekben jelentkező) buktával.

De itt a megpróbáltatások története még korántsem ért véget!


Ég a check engine lámpa

Ez azon klasszikus esetek egyike, amire nem lehet azt mondani, hogy azért ég, mert CSAK EGY OKA VAN. Nem kedves barátaim, ez az a jel, ami azt jelzi, hogy minden ami üzemanyagellátás-levegő-gyújtás-kipufogás-ennek mérése és még sorolhatnám elszaródott, vagy csak ideiglenesen gyengélkedik.
Történt ugyanis, hogy mostanság elég hidegek a nappalok, nem beszélve az éjszakákról. Autó garázsban kb. 1-1,5 hete nem használtam. Indítanám, kicsit köszörül, majd beugrik a sorhat, de érzem ám: rángat és ég a check engine lámpa. Mondom "hűdefasza" nem megy egy-vagy de akár több henger sem. Lelkiekben felkészültem, hogy MARcsi kettő lesz a helyzet, azaz megint minimum egy trafóm elszállt! De azért biztos, ami biztos felhívtam Zoltán kollégát, BMW E46 fanatikust, lelkes BMW építőt (:-)) , hogy hátha van tippje, hogy mi lehet a baj. Hát volt tippje. Nagyjából idézem: "no para, nálam is volt, hogy az M54B20 hidegen, lemerülésközeli akksival nem röffent be, ugyanis kevés az áram, hogy menjen minden henger gyújtása. Így a rángatás tényleg hengeregyenetlenségből adódik, de nem kell befosni. Töltsd 3/4 órát az akksit, majd próbáld meg újra. Ja és amúgy az M54-esekben nem sűrűn szokott a trafó kihalni..."

Hijj hát hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem nyugodtam meg egyből, mert a régóta használt beszarásjelző felvillanásához megint közel voltunk...


Mosni indultam, és döcögve értem oda...

Aztán minden úgy is lett, ahogyan Zoltánbácsi mondotta: kicsit vártam vele és töltés nélkül is beugrott a kis hathengeres (igaz telenyomta hibával a rendszert). S röpke 1,5 óra után mehettem is mosni az autómat. 

Tapasztalat I.: az autónak mennie kell!!! Sok állás halál. (Amúgy úgy tűnik még nem értem a leckét: lásd MARcsi hosszú állása utáni nehezen indulás...)

Tapasztalat II. Szomszédban egy nemrég vásárolt szinte full felszereltségű E39 Touring tanyázik M54B22 motorral, 230 e km-el, és kb 8 hónapnyi állással. Eset nála hasonló volt - első ránézésre - mint nálam: hideg, nem használt autó, nem járó hengerek, check engine lámpa. Tanácsoltam neki én is büszkén: töltsd fel az akksit aztán hajrá, menni fog. Gyanús volt viszont, hogy mesélte motormosás után eltűnt a jel egy időre. Ez viszont nem hagyott nyugodni. Meg is kapta a diagot másnap, ugyanis akkumulátortöltés után sem tűnt el a check engine lámpa. Az ok a hosszú állásban volt keresendő: leragadt az üzemanyag szivattyú és a legtávolabbi hengerekhez már nem jutott el (megfelelő nyomáson) a nafta, így hiába volt trafócsere ide-oda, nem lehetett kideríteni, hogy melyik volt rossz.
Amúgy a sztoriban a legviccesebb elem az volt, hogy miután megvette az üzemanyagszűrőt a szomszéd, de még nem szereltette be, de már használta az autót eltűnt a hengerkimaradás. Ugyanis az autó használattól meggyógyult!

BMW E46 beázás...

...avagy milyen amikor a víz az úr. Azonban itt nem az 1838-as nagy pesti árvízről és a hős Wesselényiről lesz szó, hanem arról, hogy milyen az az általam sokszor olvasott, de eddig még meg nem tapasztalt eset, hogy az autónk csukott ajtóknál, ép kéderekkel is beázik.

Nagy a sansz, hogy megtörténik, ha bontva volt az ajtónk kárpitja, egészen pontosan a kárpit mögötti butillal rögzített szürke pára és esőzáró szivacs. Ugyanis ez nem hangot csillapít - mint gondoltam én naiv - hanem pl.: a páralehúzó vizét vezeti vissza az ajtóba. És ha ezt nem helyesen tesszük vissza (pl.: egy nálam megesett ablakemelőszerelés után) akkor megtörténik az ami nálam: az autó alattomosan beázik... 

Ha ezt észrevesszük (értsd: kitapintjuk), azonnali beavatkozás kell, mivelhogy itt nem igaz Zámbó Jimmy "barátunk" sora, mely úgy hangzik, hogy "egyszer megjavulok én". Ezt ugyanis énekelhetnénk a kedves BMW-knek szakadatlanul, de sajnos ki kell ábrándítanom mindenkit: nem fog magától meggyógyulni a járgány, ellenben mi jól berekedünk, főleg akkor ha mindezt esőben állva, hideg téli széltől övezve tesszük, mint történt ez nálam is. Először leesett nekem is, hogy "more ebbű baj lesz", ha nem cselekszem. Hát cselekedtem és gyorsan mentettem, ami még menthető egy zuhogó esőben este: próbáltam szárazra törölni a beázást,  és ideiglenesen elhárítani a bajt. 

Ekkor jött segítségemre egy kukászacskó meg egy maszkoló szalag kombó: szépen becsíptettem az ajtó és a küszöb közé a zöld kukászsacsit, és "nagyon igényes" módon felragasztóztam a kárpitra a tetejét.  Jó szarul nézett ki, ellenben ellátta a feladatát: azaz kivezette az amúgy bent landoló vizet, addig míg garázsba nem tudtam állni vele. 

Hihetetlenül igényes volt! Igazán BMW-hez illő! :-P

Ronda, de célszerű! 

Ezután jöhetett a hajszárító, meg a kárpit levétele és a butilos szürke szivacs helyrepofozása. Nekem mázlim volt, mert gyanakodtam, és gyanúm beigazolódott, és nem ázott be nagyon a kocsi. Mert az nem lett volna kellemes, ha télvíz idején, 83%-91% os páratartalom mellett kellett volna autót szárítgatnom.

Ott van a probléma!!! Hiányos a butilcsík!

Itt éppen feszegetem fel a pára/vízelzáró szivacsot.


Ádám barátomék például nagyon megjárták, mert nekik az X5-ösük lefagyott, de belülről, ugyanis a tetőablak beázott (valami bunkó úgy tett fel "A" oszlop takarót, hogy megtörte a vízlevezető-csövet), a kocsi bepárásodott belülről, jött a hideg, s ennek következtében belülről is lehetett ablakot kaparni jégkaparóval... Neki a kiszárítás egy tavaszi, napos délutánon sikerült csak, szétbontva a fél autót, és több liternyi vizet kiszivattyúzva érezhette megint azt, hogy talán újból talaj van a lába alatt nem egy ingoványos mocsár (értsd: felázott kárpit...)

Innen...

...ennyi víz jött ki!

X5 beltér bomlik. 

Na itt volt az ok: nem a tetőablak ázott be, hanem annak a leveztő csöve volt megtörve.


Apróbb munkák

Fék
Persze a múltkori nyomán a fékhez megint hozzá kellett nyúlni. Hiányzott egy csak eredeti BMW-nél gyártott gumitömítés. "Repair set brake caliper" névre hallgat és a BMW cikkszáma: 34116750151.


Szélvédőjavítás

Amellett, hogy kivételesen a totálkárosok itt és itt tökéletesen rávilágítottak a szélvédőjavítás fontosságára, emellett engem is már régóta foglalkoztatott, hogy mit kezdjek a klímakomfort, grünkeil-es, esőszenzoros szélvédőm egy szem parányi pöttyével, amiben függőlegesen megindult egy-egy kb 0,5 cm-es repedés.

No aztán rászántam magam és elmentem a veszprémi tesco parkolójába, egészen pontosan az obiéba, mert annak parkolójában dolgozik Glück Zoltán, aki például az üveg polírozás, autólámpa polírozás mellett szélvédőjavítással is foglalkozik. Gyorsan, olcsón és tisztán dolgozik. Több sérülés esetén jelentős kedvezmény is könnyen kialkudható. Egy javítás 4.000 Ft-ba kerül. Ez bőven megtérül egy egyszerű szélvédő esetében is, nem beszélve az enyémről.
(Bővebben a zöldcsíkos, klímakomfortos szélvédőről: Klimakomfort-Frontscheibe mit Grünkeil)

Javítás alatt a klímakomfort szélvédő


Kifogyott a benzin

Itt jelezni kell a legelején: "senki nem segített én voltam a bunkó".

Ugyanis az autómat egy rejtélyes hibával vettem: folyton-folyvást eltörik a bal oldali tankrészben található üzemanyag szintjelző.

A piros nyíl a törés irányát mutatja. Eddig kb. 3x cseréltük ki, de egy tank után mindig eltörött. Tankon kívül-belül sérülés nincs. Most arra gyanakszunk, hogy a tankszellőztető vákumja ereszt el, vagy nem enged ki, azaz beszívódik a tank és megroppantja a szintjelzőt.

Már a 4. szintjelző van bent, kezdek hozzászokni, hogy a BC és egy kis fejszámolás alapján kalkuláljam ki, hogy még mennyi a megtehető hatótáv.

De van, hogy a fejszámolás nem jön be. Na ilyenkor tényleg nagyon aktuális Tibi, "a profi" mondata, így idézném ismételten őt: "hűdefasza" (...) "Bodri! Valaki elmegy benzinért"

Nahát itt nem volt Bodri, ellenben volt egy folyamatosan lassuló hathengeres BMW, mely ki-ki hagyva, harákolva, majd néma csendben suhant az úton. Motor leállt, szervó nincs, és a műszerfalon minden égett mint a karácsonyfa, ahogyan ezt az E60/61 illetve E90/91/92/93-as szériáknál megtapasztalhattuk. Csak ott nem feltétlenül a benzin fogy ki, hanem csinálják maguktól is a díszkivilágítást...

Na szóval a kellemetlen helyzetemben egyetlen egy kellemes dolog adódott csupán: a láthatáron (kb. 1 km-re) volt a Volán benzinkút, ahova ráadásul egy szelíd 5-7 fokos lejtéssel egyenes út vezet. Gondoltam reménykedve addig még csak kibírom! Na hát kibírtam, de a következő történt:
Amikor már láttam, hogy közel a cél, és talán meglesz a beálló, arra még figyelnem kellett, hogy az útról hogyan térek le a sóderen keresztül, mert a bejárat a túloldalon van, oda pedig már nem jutottam volna el. Így maradt az, hogy szépen ferdén lesodródtam az útról, ügyesen, óvatosan átlibbentem az apró szegélyen, majd máris irányban voltam!


Az "átlibbenés" színhelye.

Már csak azt kellett kitalálni, hogy melyik oldalon vannak a benzincsapok. Na de ezt is kiszúrtam. Igen ám, de a végére elfogyott a lendület! Éppen ezért bent már a pénztárnál a teletankolás után ez a párbeszéd zajlott le:

- Uram! Lehet egy kérdésem? - így a boltos
- Persze!
- Miért tolta az utolsó métereken a BMW-jét? Nem lett volna egyszerűbb odaállni?
- Mert kifogyott a nafta.
- (Meghökkent nézést, pár másodperc döbbent szünetet követően jött a kérdés:) Ennyire???
- Igen, ennyire - de persze mosolyogtam is hozzá, oldva egy kicsit az eladó látható döbbenetét.

Aztán a teletank után, pöcc-röff indult a verda, és azóta is teszi a dolgát!

Amúgy a vicc az volt, hogy tudtam, hogy végét járom már a tanknak, de nem gondoltam, hogy ennyire. Azt hittem maradt még pár liter. Hát nem maradt. Azóta valamilyen okból kifolyólag korábban tankolok... :-P


Közeljövő tervei

Persze a megújítás itt még nem állt meg. A közeljövő - ha a Jó Isten is úgy akarja - akkor a tavasz alatt megvalósul:

  1. Hűtőcsere
  2. Sárvédők cseréje
  3. maradék rozsdásodások javítása, + polír
  4. új indexek, tolatólámpák
  5. üzemanyagszűrő csere
  6. olajszűrő házának tömítésének cseréje. Ugyanis mint az alábbi képeken látszik az eredendően rugalmas tömítésnek könnyen ki kellene jönnie a leszerelés nyomán a neki megszabott helyről. Namármost látszik: tizenix év után a (11 42 1 719 855 BMW cikkszámú) tömítés bekeményedik, és elkezdi engedni az olajat.

  
A tömítés egyik fele itt, a másik ott!

---------------------------------

III. rész: itt!

1 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyszerű a blogod! Nagyon tetszik, az a precíz szemlélet amivel megközelíted ezt az autómárkát és ami a legjobb, hogy összegyűjtött tapasztalatodat itt megosztod a hozzám hasonlókkal. Én jelenleg egy 2002-es 330d-t szeretnék vásárolni, de a típusról illetve annak specifikus típuslírásáról (mint a 330i esetében) nem láttam bejegyzést. Ebben kérném a segítségedet, hogy amennyiben van erről a típusról is ismertetőd aznnak a linkjét megosztanád velem? Továbbá az lenne a kérdésem, hogy egy hirdetésre vetnél-e egy pillantást? Válaszodat előre is köszi. Emailem: mazsarimarci@gmail.com

    VálaszTörlés