2017. október 12., csütörtök

BMW E46 Touring részletek - Avagy mustra alatt a MARcsi /Autóvásárlás/

Bevezetés gyanánt

Érdekes egy bejegyzés lesz a mostani. Ugyanis
a) a saját autómat mutatom be teszt, azaz általam használt típusismertetés stílusban. (Ilyet eddig sohasem tettem, mindig mások autóit helyeztem a középpontba, mivel azok valahogy mindig izgalmasabbak voltak, mint a saját.)
b) faramuci módon, jóllehet a blogom az E46-osokról és ezen belül is lényegében Touringjaimról szól, de BMW E46 Touringot még egyszer sem mutattam be! (BMW ugye következetesen Touringot használ a kombi elnevezés helyett). No, most végre ezt is pótlom.
c) A bemutatást részben „BMW E46 autóvásárlási tanácsok” módon teszem, hátha tudok még újat hozzátenni korábbi (amúgy messze a legnépszerűbb) bejegyzéseimhez
            stílusjegyek itt
            BMW E46 autóvásárlás kezdőknek itt
            autóvásárlás átértékelve itt, végül 
            a belsőkről itt.
d) Ennek pedig részben oka, amit itt már jeleztem, hogy MARcsi nem maradhat örökké nálunk, ismét eladó sorba kerül, mert egy seggel két lovat megülni nehéz. (Pláne hogy van mellett még egy+egy ló, azaz egy seggel 3 lovat.)

MARcsi megint gyönyörű. Akárcsak közel 3 évvel ezelőtt. 

Hála Istennek a beltér sem változott meg jelentősen 3 év alatt: egy BC karral kiegészült, de például az ülés nem szakadt ki sehol sem, minden kifogástalanul működik. És természetesen nem is dohányoztak benne.

Az autóról

A bemutatásnál kicsit könnyű helyzetem van, mert a „mit kell tudni az autóról” az körülbelül a fél blogomnyi mennyiségben olvasható. De talán legösszefoglaltabban az alábbi bejegyzéseket emelném ki:

Így hát nem maradt hátra más, mint a várva-várt nagy BMW E46 Touring mustra! Lássunk is neki! Figyelem! Részletes lesz!

BMW E46 Touring kívülről


Mint mindig, kezdjük kritikusan a közelítést: minden stimmel-e, stílusjegyek is egy teljes összképet alkotnak-e? Vásárlás előtt mindig kérjük el az autó VIN-kódját (alváz utolsó 7 karaktere), hogy nagyjábóli képet kaphassunk az autóról. Azért nagyjából, mert pl.: belsőt, kormányt, tükröt (nem sötétedősről, sötétedősre), narancs indexet fehérre könnyen lehet cserélni, ezért még nem kell, hogy visszavonulót fújjunk, ha nem stimmel minden, amit a VIN decoderben találunk.

Hosszasan nézelődjünk: keressük a hibákat: illesztések, árnyalatok, narancsbőr a kasztnin (utólagos fújás nyoma) stb. MARcsi esetében illesztési hiba nincs, nem volt törve, viszont fújva volt a klasszikus helyeken: géptető, és sárvédő (kavics illetve meghúzás miatt), illetve  nem klasszikus, de megesik, hogy máshol is találunk eltérést. De erről kicsit bővebben később!

Az autó hála Istennek megőrizte szép fényét. Még anno én políroztattam le 2013-ban, azóta ilyen a fénye. Tudtommal az előző (közbenső :-)) tulajdonos sem nyúlt a fényéhez, azaz ez is maradt olyan állapotban, mint ahogyan elkerült tőlem.

A hivatalos megnevezése a forgalmiban nem E46, mégcsak nem is Touring, hanem 346L. Ezen nem kell meglepődni, ugyanis minden E46-os Touring 346L, mivel ez nem széria, hanem karosszériakód. A 346 az Touringot jelent.

MARcsin amúgy minden stílusjegy stimmel: dupla, fekete díszcsík a lökhárítóban: benzines E46-osra utal. Narancs indexek körben, melyhez...


...hátul a 3. féklámpaként is piros fényhidat kapunk.

Anno is büszke voltam első autóm külső kinézetére, s ez manapság sem változott meg: sőt, egy időben még a 30i-t is narancssárgaindexesíteni akartam, annyira bejött a narancssárga index. De aztán végül is letettem róla.

Másik stílusjegy, hogy a lámpafoncsor előtti műanyag fekete színű, nem titán (ezüst), mint a 30i-ken (ami nem M pakkos).

A vesék krómok (egészen pontosan króm élűek.) Ezeket még anno én cseréltem ki (vadonat új) gyári BMW-re, mert sajnos az egyik, amivel vettem törött volt (rögzítőfülei törtek le), illetve a másik pedig utánagyártott volt. Az okát akkor nem tudtam, azaz hogy miért álltak ilyen csálén, de azóta megfigyeltem, hogy több E46-on is idővel egy-két fül letörik, mert amikor lecsukják (csapják) a géptetőt, akkor azok is elmozdulhatnak, hideg időben eltörhetnek.

A géptető egy kis fogantyú segítségével nyitható. Azonban ha valaki ezt megfogva kezdi el ráncigálni felfele a motorháztetőt, akkor könnyen kifeszegetheti a vesék füleit (vagy kitörheti a lamellákat.)

Variációk egy témára: Touring világosban, és...

...kicsit sötétben. Mindig is imádtam, amikor a felhők, vagy egyéb tereptárgyak a csillogó motorháztetőn visszaverődtek. 

Ködlámpa-dupla díszcsík egy szelete és az ún. bajuszlécben a lámpamosó. Utóbbit sohasem értettem, hogy miért rendelte meg anno a berlini tulaja, mivel értelmét én nem sokat láttam: bonyolult a működése, mely magában rejt elég gyakori elromlást (ilyenkor elpisili magát), és nagyon nagy mennyiségű szélvédő-mosó folyadékot fogyaszt, ellenben a lámpát nem mossa le. (Így én nemes egyszerűséggel le is kötöttem, amit milyen érdekes, az utánam következő tulajdonos sem kötött vissza. Amúgy három csatlakozó összedugás, és máris működik!)


Az említett vesék közelről. Jól látszik, hogy az eredeti, azaz nem utánagyártott vesének, csak az éle króm, maga a lamella oldalról fekete. 

A lámpabúrák nem mattultak. Ezeket is én cseréltem még 2013-ban, természetesen párban, mert megelégeltem, hogy kicsit mattak voltak, illetve a jobb első el volt repedve a tetején. Ebből nem gyári BMW került bele, hanem DEPO. 

A fényszórómosó amúgy a xenon lámpa, mint extra felszereltség esetében alap felszereltség. (Xenont nem lehet lámpamosó, meg automatikus magasságállító nélkül venni.) Ha valaki utólag xenonosít, akkor ezeket egy műszaki ellenőrzés esetében a rendőrség, vagy a vizsgabázis kérheti. Ha nem találja büntet! 

Az említett narancssárga (borostyánsárga) index. Én nagyon megkedveltem, szerintem a fekete autót nagyon feldobja.




Folytatva a körbejárást megállapítható: az ívek a menetirány szerinti jobb oldalon szépen futnak.

Az illesztések, vonalak ezen az oldalon rendben vannak. (A kilincsek alapból nem a kocsi színére fújtak. Ez külön extra volt, illetve az M-pakkhoz járt alapból.)

Hátulról nézve is minden stimmel.


Természetesen a bal oldalon is szépen futnak az élek.

Fontos változtatni a szemlélődő magasságot. Érdemes figyelni a fénytörésekre. S persze használt, 10 év feletti BMW-t vesz az ember, de én akkor is szeretem, ha esztétikusan néz ki egy autó, nemcsak műszakilag jó. 

A MARcsi, szemben a 30i-mmel, nem tartalmaz olyan extrát, mint az individual sötétítés. Ugyanis utóbbi esetben (lásd pl itt) a B oszloptól hátrafele sötétített üvegeket találunk, amik el is látják a szerepüket: tényleg jelentősen gátolják, hogy a fekete autó nyáron felforrjon.

A MARcsi színe Black Sapphire Metallic (kódja: 475), ami a BMW-nél már nagyon régóta egy alap fekete szín: a mai F-es, sőt G-s sorozat modelljei is szinte egytől-egyig kaphatóak eme színnel.

 
Az illesztések, vonalak a bal oldalon is végig szépen futnak. 


A hátsó lökhárító sem lóg, pedig utóbbi gyakran el szokott állni/meg szokott ereszkedni. Ez amúgy az előd széria, az E36 esetében is gyakran megfigyelhető.

Legtöbbször az Umweltzone (UZ) matrica német importautóra utal. Eltávolítása elég nehézkes, lásd hivatkozás. Viszont esetemben a MARcsi külhoni szolgálatára utal: a zöld (EUR4) plakettet már kint Németországban kapta, és én sem szedtem le, mivel már a MAR kezdetű rendszám szerepel rajta.

Gondolkodtam, hogy leszedjem az UZ matricát, azonban közben megbékéltem vele, mivel az UZ matrica szépen megfér a magyar azonosító felett, és ki tudja, lehet, hogy az új tulajdonosnál a MARcsi újból a német utakat fogja róni egyszer, így még jól is jöhet.


Természetesen a MARcsi sem hibátlan, mint amúgy a nagy általánosságban a hazai E46-ok 95%-a. Jellemző típusbetegség a korrózió. Ennek különböző fokai lehetnek. Vannak az olyan aprók, mint amilyen például a csomagtér pörsenései. Ebből a MARcsin kettő található, egy itt bekarikázva...

...egy pedig itt. A két pörsenés érdekessége az, hogy több, mint 3 évvel ezelőtt ezekkel adtam el, és azóta nem változott semmi sem! :) Pedig állt kint nem is keveset, járt hóban-fagyban. 

Jellemző, hogy mind elöl, mind hátul a BMW jelben apróbb "zárványok" keletkeznek: azaz kezd a fénye megfakulni, sokszor a felső réteg is lejön, illetve ilyen kis pontok keletkeznek benne. Ezek amúgy lassan terjednek, és egy gyári BMW jel (ilyen jellemzőkkel) elmúlása kb. 5-6 év.

A MARcsin elöl már cserélte a berlini tulaj (valószínűleg a fenti okok miatt) a BMW jelet: viszont ez már "dombornyomott", akárcsak az újabb BMW-éké. Az eredeti E46-osokon lévők esetében a feliratok, élek stb. nem domborodnak ki.

Amikor a MARcsi hazatért elsőnek fel sem tűnt, hogy egy apró (köröm méretű) pörsenés megjelent egy újabb klasszikus helyen: a hátsó lökhárító és a kasztni találkozásánál.

Ez amúgy egy tipikus E46 rozsdásodási pont: anno a 30i-mnél nekem is itt volt rozsdakezdeményeződés, messze nagyobb, mint a MARcsin ami most van. 


A menetirány szerinti bal oldalon pörsenésnek nyoma sincs. Érdekes, de a jobb oldalon szokott előbb előjönni a korrózió.


A MARcsin tehát apró pörsenések vannak. De például az ilyen, mint ami ezen a 30i-n látható, már durvának számít, de ez még menthető, ha csak a sárvédő rohadt el, az cserélhető, én is cseréltem a 30i-men. Viszont...

...amikor már a D oszlop ennyire korrodált, akkor ott ideje visszavonulót fújni.

Ez olyan szintű korrózió, ami csak költségesen javítható.

A szerencsétlen flótás, amit volt szerencsém alaposan körbenézni, amúgy ezeregy helyen vérzett: a sárvédők elhaláloztak...

...csakúgy mint a csomagtérajtó (és a küszöbök, illetve körben az ajtók.) A rozsdásodások olyan durvák voltak, hogy az ujjunkat be lehetett volna nyomni a kasztniba sok helyen, ami azért egy D oszlopnál elég gáz.

Érdemes a sárvédőíveket is gondosan szemügyre venni. Végigsimítani rajta a kezünket...

...illetve alaposan benézni alá.

A MARcsi esetében mindkét oldalon rozsda és pörsenésmentes állapotot találunk. 

Anno, 3 évvel ezelőtt így adtam el, és mind a mai napig ilyen állapotban van, pedig - szemben a 30i-vel - nem kapott (tőlem) védelmet. 

A jobb első sárvédő viszont már javítva volt. 2012-ben egy enyhe karccal vettem, amit én javíttattam ki rajta.

Ezek már a túloldali sárvédők belső íveiről készültek. Rozsda, pörsenés itt sincs.

Mint írtam, a sárvédő ívek korróziója - ha találunk ilyet a megvásárolandó autón - még nem jelent egyértelműen "felejtős" kategóriát. 

Ugyanis egy-egy sárvédő bontottan (amiben előbb-utóbb ugyanúgy benne lehet a rozsda), vagy egy utánagyártott kb 20-25 ezer Forint per darab + szerelés + fújás, az rögtön kb. 50-60-70 e Ft úgy indulásként, egyből az autóvásárlás után. Ezt én anno a 30i-mnél végigjátszottam. Viszont a MARcsi (számomra talányként) rozsdamentes volt és maradt is.

 
A sárvédők csavarjai mindkét oldalon a gyári színűek, ki és becsavarozásnak nyoma sincsen. Itt éppen a bal oldal...

...itt pedig a jobb.


De ugyanúgy ellenőrizni kell belül is a csavarokat: gyári szín, gyári kosz rajtuk...

...megmozdításnak nyoma sincs. 

Ami sérülés van az autón az a sárvédőn egy apró kb. 1 cm-s húzás...

...illetve a lökhárítón egy kis sérülés. Amúgy az autó fényezése hibátlan.


Az a bizonyos "szélvédő előtti műanyag", ami rengeteg E46-os BMW-nél porlad el, s ha elporlad, akkor elkezd befolyni a víz ott ahol nem kellene + nem éppen esztétikus. A MARcsit már úgy vettem, hogy cserélve volt (vagy eleve így megmaradt?), s a műanyag köszöni szépen ma is kitűnő állapotban van.

A tükrök manuálisak, azaz a behajtásuk nem elektromosan (gombnyomással) történik. Behajtásuk így két kézzel, egy határozott mozdulattal történik. Érdemes időnként, még ha nincs is rá szükség, ki-be hajtani őket, mert ha leragadnak, akkor bizony fájdalmas (és törékeny) lesz a végkifejlet.
De ne toljuk túl a dolgot, mert különben a tükör belső, alsó műanyag sarka bánja! (Megfeszül és letörik!)


A tükrök is meg szoktak folyni a szélükön (barnás foltokban). Ennek oka, hogy a tükrök alap felszereltségként fűtöttek (a folyamatos párátlanítás végett), viszont a folyamatos fűtés (télen-nyáron) nem tesz jót nekik. A MARcsinál, akárcsak anno 3 évvel ezelőtti eladásnál, rendben voltak a tükrök. Az állapot itt sem változott semmit sem.

A tükrök szélső része (a vonal) mögött a holttér lecsökkentésében játszik szerepet. A tükör tövében látszik, hogy a fém keret púpos egy kicsit. Ez is típusbetegség, ami idővel előjön: a cink/alumínium (?) anyag idővel eloxidálódik és felnyomja a festéket és a borítást magát. Javítása egyszerű: ki kell kaparni a púp alól az oxidált réteget, ami porszerűen ki is jön, majd vissza kell ragasztani. Ha nagyon nem púposodott fel, akkor így orvosolható a hiba. Ha viszont nagyon púpos, esetleg kis is feslik, akkor csak a csere segít. Az ilyen minimális púp viszont, mint ami a MARcsin van, még az a kategória, amit én nem tartok érdemesnek arra, hogy megbolygassuk: ez még sokáig így marad, s csak minimális esztétikai élmény-vesztést okoz. S végül mégegy megfigyelés: a krómkeretes verziók, mint amilyen pl. a 30i-m, nem hajlamosak annyira a púposodásra...

...az ún. shadowline (fényes zongoralakk szerű fény) viszont képes megpúposodni, illetve elszíneződni is (mint ahogy a bal oldali képen látható.) Ennek - mármint az elszíneződésnek - a javítása elég nehezen oldható meg. (Pl. polír nem segít.) A 3 változat (1. sima fekete, 2. króm, 3. shadowline) közül amúgy egyértelműen az utóbbi a legkényesebb: nemcsak az időjárás teszi tönkre, hanem a különböző autó-ápolószereket (samponokat, autómosókat, viaszokat stb.) sem kedveli. 

Egy újabb típusbetegség, hogy az ajtók matt színű, fém részein apró pörsenések jelennek meg. Ilyenek a MARcsin is vannak, de biztató jel, hogy ezekből sem lett több és nagyobb, mint ahogyan anno eladtam. (Amúgy ilyenek a 30i-men és úgy általában az E46-osok 95%-án kisebb-nagyobb mértékben megfigyelhető.)  Ez inkább esztétikai hiba, mint komoly korrózió.

Az extraként rendelhető tetősínen is apró korrózió figyelhető meg. Ez megint jellemző E46 "betegség", de ennek ugyancsak esztétikai vonzata van. (Érdekes, hogy a MARcsin csak hátul lett ilyen, elöl nem.)

Közbevetett megjegyzés: a Tisztelt Olvasót (jövőbeni E46 autóvásárlót) ne tévessze meg, hogy ennyi "hibát" sorolok fel, azaz veszek észre. Ugyanis ezek többsége tényleg esztétikai és egy tizenéves BMW-nél már nem számít olyan nagy kunsztnak, hogy itt-ott már látszik, hogy öregszenek szegények. Azonban alapjában véve alapos ember vagyok és jó megfigyelő, szeretek elveszni a (BMW)részletekben, így nem hagyhatok semmit sem szó nélkül, legyen az akár a saját autóim hibája. :)
Az ajtókat is érdemes szélesre tárni, és egyenként végigjárni: hol van rozsda rajtuk? Általában az ajtók alsó élén szokott előjönni. 

Ilyen egy ép ajtóél.


Ajtónyitás témakörnél megmaradva sajnos nem mehetek el azon szomorú tény mellett, hogy nagy bánatomra az E46-hoz nem volt kapható az ajtóba szerelt lábtérvilágítás (BMW-s szlengben: kutyasz....r világítás.) Pedig ez egy igazán hasznos extra lenne. Így most csak egy X5-ös képpel tudom illusztrálni, hogy mire is gondolok:

(Az X5-ről bővebben itt és itt.)

Miközben kinyitjuk az ajtókat ellenőrizzük, hogy megvannak-e a gyermekszállításra vonatkozó matricák a C oszlopokban? Ezeket ha oldalról már javítva volt az autó, sokszor elfelejtik visszaragasztani. Ne feledjük! Részletekben van a lényeg! 

Sokszor elkezd pörsenni a festék a küszöböknél a műanyag elemek alatt. Anno a 30i-m is korrodált volt 4-ből 3 helyen.

A MARcsi esetében csak egy helyen, van egy kis apró folt: mégpedig a legjellemzőbb helyen: jobb hátul.

Akárcsak a lökhárító és a kasztni közötti rozsda megjelenése (lásd fentebb) a jobb hátsó részen indul el, ugyanúgy jobb hátul a műanyag alatt kezd el a küszöb felületében rozsdásodni!  Ez azonban megint nem komoly. Itt nem rohad át a küszöb, mint az E36-ok esetében, ez felületi rozsda. Én a 30i-mnél javítottam ezt is, de sajnos megint előjött: a műanyag elem, miközben izeg-mozog sajnos kidörzsöli, illetve a víz is könnyebben ragad meg alatta. 

Érdekes, de a vezetőoldali küszöb nagyon ritkán kezd el felületi szinten rozsdásodni. Talán az lehet az oka, hogy ezt sűrűn (mindig) nyitja az ember, így szellőzik. 


A tanksapka fedő és környezete nem rozsdaveszélyes hely, szemben például az E39-es 5-ös modellel. Itt E46-ok esetében nagyon ritkán van rozsda. A tanksapkának külön hely van a fedélen, és eredendően egy gumi "kötél" is tartja, azonban, az mint a MARcsi esetében is megtörtént, megfáradt és már hiányzik. (Elszakadt és leszedtem inkább, ne lifegjen ott nekem.)




A tanksapkán olvasható amúgy, hogy az E46-os elmegy 91-es oktánú benzinnel is. (Ilyet Oroszországban láttam, hogy még van, tudtommal Európában már nincs, a minimum az a 95-ös. Igaz mondjuk, oroszhonban van 89-es is... :-)) 


Az mindig egy fontos pont, amikor a mért festékrétegek megegyeznek azzal, amiről a tulajdonos mesél nekünk. Itt azok az adatok vannak, amiket legutóbb (2017. június) az eredetiségvizsgán mértek:
Egy az egyben alátámasztják azt amiről én tudok: zöld érték, ami rendben van, azaz a kocsi minden eleme festetlen: ajtók, tető, bal első sárvédő stb. A géptető festve lett (tudok róla), a jobb első sárvédő is (az említett sérülés miatt), és a bal hátsó sárvédő is: anno volt rajta sérülés, + az utána következő tulajdonos is megnyúzta kicsit, majd javította. Amúgy minden gyári értékű!



Felnik

A felnik is ugyanazok, mint amivel anno eladtam: 16-os méretű Styling 136-osok. Nekem tetszenek, anno is tetszettek, bár a felnikérdés erősen szubjektív. 

A BMW felgenkatalog szerint ellenőrizhető, amit persze én is tudok: ET 47-es méretű, E46-ra (és modellpaletta-végi E36-ra) való alumínium felni. (Német megnevezés: Sternspeiche). A gumik is megfelelő méretűek: 205/55 R16 91H

Mind a 4 felni szinte padkamentes.

A Nokian márkájú gumik 2014-es év 42. hetében készültek. Erről árulkodik a DOT szám: 4214.

205/55 R16 az aktuális méret, de mehetne rá 225/50 R16 méret is.

A kopottság sem számottevő. (A téli gumit amúgy sem kopottság szerint, hanem életkor szerint cserélünk! A télit maximum 6 évig ajánlatos használni.) 

Aki a gyári adatokra kíváncsi azoknak íme a kezelési kézikönyvből az idevágó rész.

A részlet egy facelift előtti kezelési kézikönyvből van. (Ezért szerepel pl. 323i, de 330i nem.)


Beltér

Mivel is lehetne mással kezdeni, mint egy panorámával: az E46 Touring nem éppen tágas autó, azaz nem egy ötös tágasságú, de azért átlag magasságú és testalkatú 4 főnek abszolúte kényelmes hosszú utakra is. 5 főnek már neccesebb, de azért még mindig kényelmes. A Touring kivitel a belső légtérnek is jót tesz: sokkal levegősebb, mint pl. a Sedan társa.


Ez már egy átlagnál jobban extrázott BMW E46 beltér.

A mennyezeten található lámpa az elülső teret tökéletesen bevilágítja. Automatikusan feloltódik, ha
- leállítjuk az autót, azaz a gyújtáskulcsot 0 állásba fordítjuk
- kinyitjuk bármely ajtót
- kinyitjuk az autót kulccsal vagy a rombusz kulcson lévő gombnyomásra távirányítóval
- nyitott autónál megismételjük a távirányítós kulcs nyitás funkcióját
- bezárt autónál a bezárás funkció ismételt megnyomásakor (amúgy ennek az a szerepe, hogyha történetesen 5 fekete Touring BMW parkol egymás mellett, ugyanolyan rendszámmal, akkor tudjuk, hogy melyik a miénk)

Az alap mennyezeti lámpa, olvasólámpa funkció nélkül. (Ilyen a MARcsi)

Ilyen pedig olvasólámpákkal, illetve hátrébb a tetőablak kapcsolójával és a mikrofon foglalatával.

A középkonzol kicsit felénk fordul, de már nem annyira radikálisan, mint az elődmodell E36-nál. A díszcsík körben egyszerű (alap) szürke. 

Ennek cseréje amúgy egyszerű művelet, így bárki személyre szabhatja a belterének ezen alkotóelemét.


A fényre automatikusan sötétedő belső tükör. Az autó egyik olyan extrája, ami nélkül számomra nem BMW egy BMW sem. (Mindhárom BMW-nkben megtalálható!) A fényt szemből a középen elhelyezkedő pici érzékelő érzékeli.

Ugyanezt hasonlítja össze a tükör túloldalán lévő érzékelőtől jövő jelekkel: ha a tükör mögött sötét van (azaz este, vagy alagút), akkor ha a túloldalon, azaz ahol mi belenézünk fényt kap, akkor villámgyorsan elszínezi sötétzöldre a tükörlapot, hogy ne vakuljunk el.

Természetesen mint mindig, az E46-osok esetében itt is több elterjedt tükörvariáció van:

  • sima pattintós
  • fekete gombos, forgatós (elegáns, de ez nem sötétít. Fényre sötétedő automatika nem szerelhető bele!)
  • bohócorros forgatós (elegáns, de ez sem sötétít. Fényre sötétedő automatika nem szerelhető bele! Bohócorr a riasztó ledjét takarja)
  • sima automatikusan fényre sötétedő belső tükör (népnyelven: fényre sötétedő tükör)
  • bohócorros fényre sötétedő tükör,  ilyen van a MARcsiban és a 30i-ben is.
Ritka: a fentiek, de főként az utolsó kettő gombsoros, kapunyitós verziója, illetve ovális alakú tükör, amit az M-es modellekbe szereltek.



Íme a "pálcikás" MFL kormány: azaz Multifunktions Lenkrad, magyarul multifunkciós kormány, mely az E46-osok esetében tartalmazza a...


...hangerő-szabályzást, és csatornák/zeneszámok közötti váltást. Alatta az R/T a rádió-telefon közötti váltást segíti elő, míg alatta a némítás/mikrofon gombja található. Utóbbi kettő gomb a 46-osok 99%-ában "halott" azaz nem vezérel semmit sem. (Bekerült azokba a BMW-kbe is, amikben amúgy telefon nincs is.) 

Jobb oldalt találhatóak a tempomat vezérléséhez szükséges gombok: bal felső a legutóbbi sebesség előhívásának gombja, alatta (hosszan nyomva) a tempomat ki-be kapcsolásáért felelős gomb. Ha bekapcsolt állapotban röviden nyomjuk meg, akkor a tempomatot ideiglenesen kikapcsolja, azaz visszaadja nekünk a gáz és motorfék lehetőségét. A jobb oldali +/- gombokkal tudunk gyorsítani, vagy épp lassítani, egyszeri megnyomásra a sebességet rögzíteni. Folyamatosan nyomva gyorsul, vagy lassul az autó, felengedve megjegyzi az adott értéket.
A tempomat automatikusan kikapcsol, ha:
- fékezünk
- kuplungolunk (váltunk)
- DSC felvillan (azaz a menetstabilizációs rendszer közbe kell, hogy avatkozzon).
Gyorsítani viszont lehet, ha csak a gázpedált használjuk.


Az E46-osokat többféle kormánnyal adták, melyek közül a leggyakoribbak: 
- bőr 4 küllős (ún. buszkormány) MFL nélkül (ilyen volt a MARcsiban anno)
- 3 küllős sport (BMW-s szlengben: tanga) kormány MFL nélkül
- 3 küllős tanga kormány MFL-lel (prefacelift modellekben)
- 3 küllős sport (BMW-s szlengben: pálcikás) kormány MFL nélkül
3 küllős pálcikás kormány MFL-el (ilyen van most a MARcsiban)
- 3 küllős M sportpakett (hüvelykujj-tartós) kormány MFL nélkül

Az, hogy a bőr (vagy úgy általában a markolat) mennyire kopott egy autóban még nem jelent semmit sem. Pl. én is cseréltem a MARcsiban (MFL miatt) kormányt, így aki ebből indulna ki, az egy nem teljesen fényesre kopott, szakadás és kopásmentes kormányt találna az autómban. Tehát ez nem indikátor manapság, amikor kb. 20-35 e Ft-ért a bontóban röhögve vehetünk kevésbé kopott kormányt is.

Amúgy ettől függetlenül a MARcsiban lévő kormány bőrözése természetesen gyári.

Itt van egyedül egy minimális cérnahiány, de látszik, hogy még vannak redők a kormány bőrében, azaz nem kopott fényesre, pláne nem szakadt ki.


Kormány mögött található bal oldalt az indexkar, rajta a BC (Bord Computer) azaz fedélzeti számítógép karjával, ami mutatja a műszerfal kijelzőjén a:
a) külső hőmérsékletet, 
b) átlagfogyasztást, 
c) megtehető hatótávot, 
d) átlagsebességet, s végül 
e) az időt. 
A b) és a d) a gomb hosszan történő megnyomásával nullázható.

Magunk felé egyszer meghúzva aktiválható vele a hazakisérő funkció. Ez csak a gyújtás 0 állapotában működik. Amint gyújtást adunk rá eloltódik. Időtartama az előre megadott időtartamú. 


A lámpakapcsoló modul (komfortindex funkció nélkül). Mellette a műszerfal-világítás erősségének állítója, mellette a fényszóró-magasságé (ez nincs a xenonon). Alatta az első-hátsó ködlámpa kapcsolója. 

Ilyen egy xenon-é, automatikus fényérzékelővel (balra kapcsolható funkció), amikor is pl. egy alagútba történő bemenetel során rögtön feloltja az amúgy nem égő lámpát, majd kihajtás után le is kapcsolja. (Az automata funkció csak esőszenzoros és egyben fényérzékelős extrával együtt volt kapható.) Magyarországon amúgy sok értelme nincsen, mert nálunk lakott területen kívül kötelező a fényszóró felkapcsolása, így az automata funkció értelmét veszti.
Középen az a kis pötty, egy fényérzékelő: ez alapján tudja a BMW, hogy világos van-e kint (és a beltérben) vagy sötét, és ez alapján hangolja a műszerfal narancssárga fényerejét.

Ilyen, ha csak hátul van ködlámpánk és nem xenonos a BMW-nk. (Az első ködlámpa az E46-ban nem volt alap, de ha megnyugtatok ezzel valakit, akkor az F10/11-es 5-ös BMW-ben sem! :-) )

Jobb oldalt a kormány mögött van az ablaktörlő kar: előre húzva szélvédőt mos, tartósan hátra tolva a hátsó szélvédőt mossa. Ha csak hátrakattintjuk, akkor folyamatosan (kisebb szüneteket közbeiktatva) töröl. (Utóbbi tanítható.) A többi funkció azonos egy mezei autós ablaktörlőével.

Digitklíma panel, felette a Business CD lejátszó. Amikor nekikezdtem jelen bejegyzésem megírásának, akkor elhatároztam: sok minden részletet, ami például nincsen a MARcsiban, bemutatok, de a fejegységek, melyből kismillió változat van, ki fognak maradni: ugyanis létezik CD-s MODE gombbal, illetve anélkül, kazettás ugyancsak MODE gombbal, illetve anélkül, CD táras kazettás, aztán kisnavis-közepes és nagynavis verzió, utóbbiból MK3-as, és MK4-es, Professional CD-s, mindez más és más facelift előtt és után stb. Szóval akit bővebben érdekel az látogasson el a BMW fans.info-ra és szemezgessen! :-) 

Klímapanel alatt van egy tároló rekesz, aztán egy gombsor (rajta kapcsolható funkciókkal, amire itt pl. már kitértem), de...

...azért nem árt az ismétlés: 
- A-n balról jobbra: ülésfűtés-DSC-hifi-ülésfűtés,
- B: akárcsak a MARcsi 
- C egy M-esé: Sport gomb (mellette balra az RDC, azaz keréknyomás ellenőrző gombja)
- D: kabrióé RDC-vel
- E: ugyanaz RDC nélkül


 A németül "Schaltzentrum"-nak nevezett gombsor után egy újabb tároló rekesz jön szivargyújtó foglalattal. Ha dohányzó kivitel lenne, akkor...

...egy ilyen lenne a helyében.

Erre a tároló rekeszre azért nem tértem ki külön, mert itt már megtettem. Röviden annyit: három fajtája van: fedél nélküli, csukható tároló és (nap)szemüvegtartó.

A kesztyűtartó meglehetősen nagy méretű és zárható. (Viszont nem mindegyik kulccsal nyitható!)


Kisebb társa a kormány mellett található. A bélése ennek is puha.

Zárva ilyen. Alatta...

...található az OBD csatlakozó. (On-board diagnostics, azaz fedélzeti ellenőrző pont. Régen, pl. az E36-nál, ez a pont még a motorban volt.) Ezen keresztül lehet "kidiagolni" az autónkat.

Ilyen a standard (alap) tükörállító. Elektromosan állítjuk a tükörlapokat, de behajtani csak manuálisan tudjuk. 

Ilyen a kapcsoló, ha elektromosan behajtható a külső tükrünk. 




Az első ajtókban sajnos csak egy nem túl tágas tárolórekesz van. Pl. egy 0,5 literes üdítő már nem fér el benne. (A kartámasz műbőr, felette az oldallégzsák takarójának körvonala látszik.)

Hangfalból nem sok van az alap E46-ban (de szerintem ez is megfelelően szól). Egy alul...

...mindkét oldalt, és...

...egy pedig az ajtó felső sarkában.

Ha felső sarok, meg A oszlop, akkor itt találjuk a függönylégzsákot is.  Azt, hogy miként robban ki még élőben nem láttam, és nem is akarom látni, így inkább nézzük meg róla az alábbi videót:


Az öv magassága manuálisan állítható fel és...

...le. (Az utód E90/91/92/93) modellből ez, az E46-nál alap felszereltség kimaradt!


Ilyen egy fekete (hivatalos megnevezésén: antracit) tetőkárpit, fekete napellenzővel, benne sminktükörrel és hozzá kapcsolódó világítással. Nos...

...a MARcsiban nem ilyen van. Ebben a mezei alapkivitel van, a szürke tetőkárpiton: sminktükör van, de...

...ha elhúzom akkor nem kapcsolódik fel semmilyen lámpa sem.

Kipattintva és félrehajtva oldalsó napellenzőként szolgál.

Ez az alap: két elektromos ablakemelő. A váltó 5 gangos. (6 gang a facelift végi modelleknél jött be: 20d, 30d, 25i, 30i, illetve 30xd, 25xi, 30xi)

Elakadásjelző és központi zár gombja. Mögötte a roló kezdődik. Látszik: a roló éppenhogy karcos, nem vált le róla a műanyagos-gumis réteg. Én is vigyáztam rá, meg aki utánam használta az is. (Ez amúgy megint típusbetegség, hogy rondán lekopik a felület.)


És elérkeztünk az ülésekhez. No, itt megint nem lesz részletes bemutató, mert ennek már egy külön bejegyzést szenteltem! Így itt most csak annyit jegyzek meg: ez a standard, szövet, nem combtámaszos és nem memóriás, de fűthető és...

...deréktámaszos kivitel. (A kör alakú gomb a deréktámasz vezérlője. Én nagyon szeretem, s nagyon sajnálom, hogy a 330i-mben nincsen.)

Baloldali képen behúzott állapotban, míg a jobboldalin maxra kidomborodott állapotban van a deréktámasz, ami amúgy fel és le is állítható!

Alapfelszereltség az előre-hátra/magasság fel-le/háttámla állítás.

Az oldaltámaszok (és természetesen maguk az ülések) sehol sincsenek kiszakadva. A szövetet az ülésfűtés gyorsabban befűti, mint a bőrt.

Nagyon minimális rogyása van csak a vezetőoldali ülőlapnak, azaz a szivacs nem porladt el. S ne feledjük! Az ülésben több, mint 277.000 km van! 

Az ülőlap se kiült, a szövet nem mocskos/foltos. 

A vezetőoldali ülés oldaltámasza is szakadásmentes. Az öv nem az oldaltámaszon pihen. Halálom, amikor valaki azon tartja, melynek eredménye bőrbelső esetében ez:

Dupla csíkban kopik (majd szakad) ki az ülés oldaltámasza.


Szerintem nagyon szép és letisztult a BMW E46 középkonzolja. Minden kézre áll, a kartámaszon könyökölve mind az 5 fokozat végigváltható.

Kartámasz, mely nélkül nekem nem BMW a BMW, ami amúgy...

...nyitható.

A legjellegzetesebb középső tárolórekesz, amivel az E46-ok 80-85%-át felszerelték az a képen is látható rolós verzió. 

Sokan nem tudják, de a roló (ami idővel megadja magát) kapható külön is: fekete színben a gyári cikkszáma: 51 16 7 038 333, ún. hellbeige (azaz bézs színben): 51 16 7 038 334. 

Az elhúzható rolós verzión kívül létezik még:
teljesen üres, roló nélküli verzió (fekete, szürke és bézs színben.) A képen látható fekete cikkszáma: 51 16 8 217 927)



Aztán létezik csak külön a roló ugyanúgy fekete-szürke-bézs színben (a képen látható fekete cikkszáma: 51 16 7 043 093)

Aztán van pohártartós verzió is, ugyancsak fekete-szürke-bézs színben (a képen látható bézs cikkszáma: 51 16 8 217 955)

Eddig voltak az "előrészek" melyeket tetszőlegesen variálhatunk két dologgal, ami mindkettő - szerintem - eléggé idejét múlt és amúgy meg használhatatlan: kis tárolóval ellátott érmetartó (a képen szürke színben 51 16 8 248 505 BMW-s cikkszámmal)

Itt nyitott állapotban bézs színben (51 16 8 217 959). Az, hogy miért használhatatlan itt kifejtettem részletesen.

S végül van kazettatartós is! Ez már igazán retró, és élőben még sohasem láttam, viszont beszédes az a tény, hogy magának a kazettatartónak a BMW-s cikkszáma (65 14 1 374 484) megegyezik többek között az E36, E30, E28, de még az E23-as 7-esével is! Mondjuk ezen nincs is mit meglepődni mivel 1986 óta volt gyártásban. 



S ha már középkonzol témakör: nem mehetünk el szó nélkül még egy variáns mellett sem: ez pedig a roló alá rejtett telefon. Tökéletesen elavult, tökéletesen használhatatlan és 99%-ban kihajítja mindenki a kocsijából, akinek ilyen van benne. (A hozzákapcsolódó mikrofon a mennyezeten található.) A telefontartó amúgy létezett más, egyedi telefontípusra szabott kivitelben is, lásd itt például egy Siemens telefonét.)

Kicsit ódivatú, de gyári BMW megoldás a telefontartó témakörére: montana bőr telefontartó (Montana leather telephone console - black: 84 13 9 409 106, de létezett szürke és bézs színben is.)

Ez is gyári BMW telefontartó (fekete színben: 84 13 9 409 095) Érdekes, hogy még bézs színben volt kapható, szürkében nem. Amúgy a fenti képen látott az elterjedtebb, de az utóbbi a szebb - szerintem legalábbis. A bőr (azaz a fenti) nagy hátránya, hogyha egyszer feltették, akkor eltávolítás után csúnya csavarozásnyomok maradnak a középkonzolon.


A középkonzol végén egy rolóval zárható tárolórekeszt találunk, melynek ha a rolóját koppanásig lenyomjuk, akkor a kis tartója kipattan, így kivehető (pl. tisztítás végett.)

Ilyen csukott állapotban...

...és ilyen, ha az autó ún. Raucherpaket-os, azaz dohányzó kivitel. (Bővebben: a Special Edition 330i-nél értekeztem róla)
A képen figyeljük meg, hogy a háttámla hálós kivitel, illetve a szőnyegek gyári BMW szőnyegek.


A MARcsiban ugyanis tároló-háló mentes az ülés. A háló is külön extraként volt kérhető.

Nem vagyok babonás, de ez kezdetektől fogva kabalája a MARcsinak, melyet az utánam következő tulajdonos sem vett le a helyéről. A kis gyermekjátékra 2012 januárjában találtam rá az autóban.


Oldallégzsákok hátul, illetve tekerős ablak. Előbbi nagyon ritka extra a Touringokban.

Hátul a hely két főnek megfelelő. De azért a 3. fő is kényelmesen utazik, igaz ekkor a két szélső egyén már kicsit közelebb szorul a C oszlophoz.

Ilyen az 1/3 döntés.

Ilyen a 2/3.

Ilyen meg a teljes. A hátsó ülés döntési lehetőség alapfelszereltség a Touringok esetében. 

Csakúgy mint a kartámasz. Aki régebbről olvas, illetve ismer az tudja, hogy kartámaszfetisiszta vagyok: szeretem a kényelmes, funkcionálisan remekre szabott darabokat (pl.: E46, E61), és élesen kritizálom a haszontalan, kényelmetleneket (pl.: E90, E39, E53)

Az E46-osé (és nem azért mert nekem ilyenem van) egy igazán kényelmes, strapabíró, masszív, funkciókkal bőven ellátott középső kartámasz.

Több kisebb-nagyobb tárolórekesze van. 

Ez főként pohártartó, de minden más is ami elfér benne tárolható, mivel masszív kivitel. Nem nyetlik, és kényelmesen kézre áll.

A Touringoknál gyakori jelenség, hogy nem szakszerű használat (pl.: megfeszítés) nyomán a felső, rugósan záródó részről a rugó kipattan, a műanyag tartórésze pedig eltörik, így már nem szépen csukódik, hanem lötyögve, zörögve marad csak a helyén. Hála Istennek mindkét autómnál rendben van a nyitás-zárás. Ha nem lenne, az nagy baj lenne, ugyanis ezt cserélni nem lehet, ha elromlott az bizony úgy is marad. 

A kartámasz mögött a sízsák lenne. Ami itt nincs.

Helyére egy fém lemez emlékeztet. (A 30i-mben, mielőtt nappa bőrre cseréltem volna a sima strukturált bőrt, sízsákos hátsó üléssor volt. Soha nem használtam és a ki- és behajtogatása is kb. fél órát vett igénybe. De fenntartom a jogot, hogy más esetleg hasznosnak lássa. :))

Mind a 4 üléspozícióban van kapaszkodó. (Azaz a vezető oldalán elöl is.)

Itt közelről a jobb hátsó kapaszkodó, melyen apró fogas is van. Előtte egy fém rögzítőfül a csomagtér-elválasztó hálónak.

Íme használat közben.


Az ablak külön nyitható. Ennek rengeteg előnye van: pl. ha koccosan állok a falhoz, oldalról be tudom szórni a dolgokat, aktatáskát, kisebb holmikat is nagyon könnyedén be lehet rakni. Aztán külön előny, hogy a rombusz kulcson külön nyitója van, így lehetséges, hogy ne az egész autót nyissam ki, ha gyorsan valamit be akarok dobni, hanem csak az üveget, amit ha becsukok, akkor utána ugyanúgy zárva marad az autó. (Csak lehetőleg a kulcsot ilyenkor ne dobjuk be a berakandó cuccal együtt, mert akkor az bent is marad, s akkor jöhet a pótkulcsok valamelyike: vagy a 2. rombuszkulcs, vagy a szálloda, vagy a szervizkulcs.) 

Ilyenkor az ablaktörlő szabadon jár, és ellenőrizhető, hogy nincs-e berohadva. (Ha igen az jobb esetben orvosolható így, ha viszont végleg egyberohadt, akkor ablaküvegcsere.)

A lapátcsere könnyen megoldható.

A csomagteret egy kihúzható térelválasztó hálóval lehet elszeparálni. 

A csomagteret alapból egy fekete pléddel letakarva használom, így...


...állapota továbbra is kiváló. 

A csomagtér-padlót felnyitva további tárolórekeszt kapunk, mely alatt a...



...mankókerék foglal helyet.

Ezt soha senki sem használta mióta bekerült az autóba.

A csomagteret kicsit szétszedve hamar eljutunk a váznyúlványokig, amiken látszik, hogy épek és sértetlenek.

Ajánlom minden BMW E46 vásárlónak, hogy bontsa szét idáig a megvásárolandó autót, és tekintsen körbe, hogy lát-e javítási nyomot.

A csomagtér tetejében a lámpa kettős funkciót lát el: a fehér rész tökéletesen megvilágítja a nyitott csomagtér alatti részt, míg a piros hátrafele hívja fel a figyelmet. Egyedüli hátrány, hogy nem lehet manuálisan kapcsolni, és ha sokáig égve marad, akkor a szofita nagyon felmelegíti a burkolatot.

Két kapaszkodó is van a csomagtartón, így a lecsukás kényelmes.
Ezt minden BMW-re ráragasztották anno. De sanszos, hogy a szám már nem él.


 
A csomagtérajtót felnyitva tegyünk egy-egy pillantást a D oszlopok környékére. Meg kell nézni, hogy itt mennyire van elrohadva a kasztni. Tervezési hiba, hogy a gumi ütközők, de leginkább a jobb hátsó oldalon található szélvédő-mosó folyadék tartály kupakjánál megáll a mocsok és ott lassan elkezd korrodálni. Ez súlyos esetben lyukat eredményez.

Íme közelről a kritikus pont.

Persze ha itt vagyunk, akkor innen is megnézhetjük az autó vonalait: szépen fut minden vonal?

 
Sajnos az E46 Touringok gyenge pontja a hátsó csomagtérajtó. Ez 10-ből 8 E46-os Touringnál korrodált. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy teljesen átrohadni nem szokott. 

A MARcsi jelenlegi állapota közel 6 éve állandó. Anno amikor megvettem is ilyen volt. Akkor megcsináltuk és mára megint előjött.


A csomagtér jobb oldalában van a dieseleknél és a 6 hengeres modelleknél az akkumulátor. Mivel MARcsi 4 hengeres, így az akksi elöl, a motortérben van, itt hátul egy tárolórekesz található. 

Fölötte egy lenyitható fakk, ami a hátsó szélvédő mosófolyadékát rejti, illetve a kép közepén látható egy zöld kis kör. Ez egy műanyag vezetéknek a vége, mely arra szolgál, hogy a tanksapka fedele (pl. akksi lemerülése esetén) manuálisan is nyitható legyen. Egyszer. Ugyanis utána - tapasztalatom szerint - elszakad. Mivel ezt a tapasztalatot nem a MARcsin szereztem, így itt természetesen még ép. :-)

Nem nehéz rájönni a piktogramok alapján, hogy vajon mi lehet a baloldali hátsó rekesz mögött.

Elakadásjelző háromszög, és emelő.

Alap esetben, ha nem dohányzó kivitelű BMW-vel van dolgunk, akkor összesen 2 db szivargyújtó(töltő) helyünk van. Ha Raucherpakettos akkor 4 db. A képen a jobb sarokban látunk egy rögzítőt...

...melynek párja a túloldalt is megvan. Nos közel 5 éve járok Touring BMW-kkel de egyszer sem használtam ezeket a rögzítőket. 

Így néz ki ledöntve a csomagtér, de a térelválasztó háló (és egyben kalaptartó roló) még a helyén. A két hátsó ülés majdnem szintben ledönthető, így a rendelkezésre álló hely kb. teljesen vízszintes.

A roló kiszedése elég egyszerű: két kattintás (ami után megjelenik egy piros csík), majd...

...kicsit óvatosan, de szépen kijön a kalaptartós roló...

Aminek helye is van, ugyanis a hátsó üléseken van egy-egy rögzítő, amikbe bele lehet csúsztatni a kalaptartót.

A művelet után így néz ki a kalaptartó roló.

A roló fixen áll, nem mocorog, és ha...

...kihúzzuk akkor biztonságban utazhatunk és nem fog például a cukorrépa, dinnye, fenyőtinóru gomba, alma, torta és egyéb sütemények, illetve ruhák, bőröndök és szerszámok a nyakunkba borulni. Ezek amúgy mind utaztak is a MARcsiban. Élőállatot viszont nálam (és szerintem előttem sem) az autó nem látott! 

A csomagtérrel nekem sohasem volt bajom. Én mindig elfértem eddig. A plafonon megfigyelhető a hátsó utastér világítása. Külön egy-egy lámpa (a csomagtér megvilágításának) még a D oszlopokban is van.

Kicsit távolabbról fotózva látszik: elég jól megközelíthető a raktér, ami azért egész nagy is. 

Vagy ahogy keresztapám mondaná (és vallom ezt én is): akinek egyszer van/volt kombija az mégegyszer nem vesz mást. :-)


Visszakanyarodva még egy kicsit a hátsó üléssorhoz: az ISOFIX pontok a biztonságos gyermekülés rögzítést szolgálják. Az E46 Touringban (leszámítva a legkorábbi Touringokat) alapfelszereltség. Az ISOFIX-ről bővebben már megemlékeztem anno.

Hátul, szemben a sedannal, nem medenceöv, hanem ugyanúgy 3 pontos öv van.

Azt, hogy melyikbe kell beledugni az övet nem lehet elrontani, ugyanis rá van írva: CENTER. 

Az övek foglalatait, amúgy szépen el lehet rejteni a nekik kialakított üregben. Szebben, mint ahogy a képen látható. :)


Végül: nemcsak ISOFIX pont van az autóban, hanem gyermekzár is.


Motortér és kipróbálás


N42B20A. Nos ez a kódjel nem jelent feltétlenül 100%-os nyugodtságot a BMW-s táborban. Az N-es motorok (azaz a kezdőbetűjük N, míg pl. a 330i-mé még M54B30) sajnos már azon családba tartoznak, amik nem annyira kinyírhatatlanok, mint az M-esek. Itt már nemcsak dupla vanos, hanem valvetronic is vezérel. Emellett a lánc sem örökéletű alkatrész. Ezért én csak olyat ajánlok megvenni, amiben cserélték, vagy ha nem, számítsuk rá az árát a vételre. EZEN - ha N42B20A-ban gondolkodunk - NE SPÓROLJUNK!  A csere kb. fél nap, az ára anyaggal mindennel együtt kb. 80-100.000 Ft! (A MARcsiban természetesen cseréltettem, így erről már le a gond.)

Vanos, pontosabban mivel mozaikszó: VANOS, nem más mint változó szelepvezérlési rendszer. Ha egy VANOS-os a motor, akkor csak a szívóoldali szelepek vezérlése módosul, ha két VANOS-os, akkor a szívó- és a kipufogóoldaliak is.

Valvetronic: Még precízebb szelepvezérlés, a tökéletesebb fogyasztásért és nyomatékért (no meg a környezetvédelmi normákért. Előnye: az előbbiek mind, hátránya: bonyolultabb technika, ha elromlik, akkor eleve több alkatrész lehet "gyanús", és kevesebb valóban hozzáértő szerelő van hazánkban, ami növeli a félrediagnosztikálás, és hibázás lehetőségét, amit mindig a tulajdonos szív meg a legjobban. A valvetronicról bővebben amúgy itt lehet olvasni.

Szívó motor, négy henger, 1995 köbcenti, 143 lóerő és 200 Nm. Paramétereit tekintve már a négyhengeres BMW-k új generációját jelenti: köbcentire inkább 2000-es mint a régi (prefacelift) 318i 1895 köbcentije. A motor nyomatékosabb mint a prefacelift (M52TUB20) kódjelű soros hathengeres 320i-je. S fogyasztása is parádésabb. Viszont ez már egy kevésbé igénytelen motor, mint az M kódjelűek, viszont szemben az M54-esekkel nem eszi az olajat. :)

Az akksi a 4 hengeresekben, mint fentebb írtam, elöl van. Én javaslom, hogy amekkora befér, akkorát tegyünk be előre. Itt nem kell feltétlen betartani az előírásokat, mert elvileg már 55Ah-s is elegendő lenne. (A MARcsiban is pl. 70Ah-s van bent!)

Alvázszám a jobb tornyon. Ezt vásárlás előtt mindig kérjük el, és kérdezzük le pl. a BMW Vindecoderből. Megtudjuk az autónk alapvető adatait (de a szerviztörténetet nem.)


Matrica a géptetőn. Apró részlet, de jó ha a helyén van ez is.

A benzines BMW-knek nincs olyan párnás motortér-burkolata a motorháztetőben, mint a dieselknek. Egyszerű vékony szivacs. Bár mondjuk én a 4 hengeres benzines BMW-kbe tuti, hogy tettem volna, mert ezek hidegen, és még melegen is hajlamosak hangoskodni. Bezzeg a hathengeresek! Azok szépen, csendesen járnak. (Még a diesel is!)

Zárhíd és a vesékben végződő levegőbeömlő.


Ilyen, amikor minden csendes...

...s ilyen amikor életre keltjük. Felvillanak a jellegzetes BMW-narancs színek. De nézzük is ezt meg videón:

1. Figyeljük meg: az indítás után az alapjárat beáll, és stabilan ott is marad kb. 700-as fordulaton.
2. Elindítás után minden lámpa kialszik. Nem ég például az olajjeladó lámpája sem. 
3. Tesztelni kell, hogy a váltó könnyen jár-e, nem ragad-e kint sehol sem? (Nekem a 30i-nél ötödikben kint maradt, akadozott, nem akarta pl. bevenni a 3-ast és néha az egyest sem, így szükség volt erre a beavatkozásra. Nem volt olcsó. Szóval ezt lehetőleg kerüljük el. 
4. Ülésfűtést be kell kapcsolni. Ha a 3 zöld nem jelenik meg, hanem eloltódik (be sem tudjuk kapcsolni), akkor az azt jelenti, hogy valahol baj van a rendszerben. (Pl. szakadás.) Javítás megint nem lesz egyszerű.
5. DSC egyszer megnyomva: kikapcsolja félig a rendszert, ilyenkor enged "játszani" de még nem teljesen adja kezünkbe a vezetést.
6. DSC hosszan kinyomva: mindent kikapcsolt: csak mi és az autó vagyunk. Ez viccesen hangzik, de egy 318i is tud ilyenkor meglepetéseket okozni. Én nem becsülném le a 200Nm-t sem...
7. Deréktámasz-teszt: brummog és sziszeg: jó! :-)
8. Rádió megy-e, MFL vezérli-e?
9. Tempomat: működik-e? (Itt kicsit béna voltam a kikapcsolásnál. :-D)
10. Klímapanel, azon belül a klíma bekapcsolása: ha alapjáraton kapcsoljuk be, akkor a fordulatszámnak meg kell emelkednie. Viszont ha egyből nem érzünk hideget az még nem jelent bajt. Ilyenkor pumpáljunk neki egy kis gázt, emeljük mi a fordulatszámot, és egyből jobban fog dolgozni a klímakompresszor!
11. Szélvédőfűtés hátul (5 fok alatt automatikusan bekapcsol, s ilyenkor a BC is csippan, jelzi, hogy alacsony a hőmérséklet, tessék vigyázni!).
12.  Első szélvédő gyors leolvasztása és párátlanítása: ha benyomjuk vadul elkezdi fújni a levegőt.


Ilyen tehát az induló állapot: gyújtás rajta, de még nem indítunk.

Itt már beindíts után. Jegyezzük meg, hogy hol áll a fordulatszámmérő: kb. 600-700-as fordulaton. Ez a normális. Ne ingadozzon, ezt tartsa szépen egyenletesen. Hideg indítás nyomán kb. fél perc alatt be kell állnia 700-as fordulatra. Azon ne lepődjünk viszont meg egy négyhengeres - főleg N-es BMW-nél - ha hidegen néha jön zörgés elölről, ami aztán ha bemelegszik elcsöndesedik. :-) Ugyanis a motoron lévő műanyag burkolatok nem passzentosak 100%-ban, gyakran eltörik a szerelők a műanyag füleket, és ezek, amíg hidegek, illetve magasabb az alapjárat, zörögnek. Viszont csak 1-2 percig szabad maximum ilyet hallanunk! Ha utána is zörög valami, akkor ott baj van! És fontos! Nem összekeverendő a motor csörgése-zörgése a fedő (burkoló) műanyagok hangjával!! 

Fontos! A fordulatszámot ellenőrizzük: szépen felveszi-e a fordulatot, vagy sem? A MARcsinál például látszik: stabil a fordulatszám, s mindig visszaesik a 700-ra, s azt tartja minden körülmények között!!!


Fenntartás, fogyasztás

Általánosságban egy E46-os BMW fenntartása költségesebb, mint például egy vele egykorú, vagy fiatalabb nem prémium Fordé, Skodáé vagy Suzukié. Ennek egyrészről oka, hogy a BMW mindig is egy szervizigényesebb autó(márka), mint az átlag. Viszont többet is nyújt, s ezért van az, hogy aki BMW-t akar, az nem elégszik meg mondjuk egy VW-el. 

A blogomat elolvasva több bejegyzésben foglalkoztam az E46-osokkal, fenntartásukkal, előnyükkel, hátrányaikkal, ezen belül a saját 330i-mről durván évenként egy-egy bejegyzésben emlékezem meg arról, hogy miket is kellett javítani, vagy adott esetben megelőzés miatt miket cseréltem. 

Összességében vallom, az E46 egy kiforrott konstrukció, és hogyha egy BMW-nek van gazdája, akkor ott nagy baj nem lehet. És igaz ez pl. a bonyolultabb N42-vel szerelt MARcsira is. Az, hogy szegényben elhalálozott egy szív, az nem a konstrukció, de nem is a sok km miatt volt: sajnos ott komoly mulasztások vezettek a motorhalálhoz. De ezt megírtam a múltkori bejegyzésben. Ugyanúgy megírtam, hogy miket érdemes cserélni egy gondos gazdának az autóján: olajat időben, szűrőket, gyertyákat, folyadékokat, motor tömítéseket, N-es benzines motornál láncot és láncfeszítőt, dieseleknél izzítógyertyát és kartergázszűrőt + ki kell pucolni  szívósort. (Bővebben a dieselekről és ezen belül Touringról itt.)
De az, hogy ezek ki lettek cserélve még nem garancia semmire sem! Ezért jó, ha a van otthon pótalkatrész is! Mert sajnos ezek a BMW-k nem mai gyerekek, előfordulhat ez-az, úgy a 30i-nél, mint a 318i-nél, vagy akármelyik modellnél. 
Én a jövőbeni tulajdonosnak éppen ezért átadok jópár alkatrészt: generátor, olajszűrőház és hőcserélő, vízpumpa szervószivattyú, klíma kompresszor, injektorok, trafók, Vanos solenoid szenzorok, pillangószelep, vákuum szivattyú vezetékével, EGR, vezérműtengely jeladók, valvetronic érzékelő, vanoskerekek. Ezek mind jók, és direkt nem adtam túl rajtuk: soha semmi nem ér annál többet, mint amikor valami a polcon van, egyből elérhető! Bárcsak a 30i-mnél is lenne ugyanez a kínálat a polcon! Ott csak pár dolog van, köztük például egy sípoló differenciálmű. :-)

Végül a fogyasztás, mert sajnos ez az, amit mindenki olyannyira szeret nézni és kérdezni, ha BMW-t akar venni. Alapból azt ajánlom, ha valaki nem feltétlenül benzinmániás, mint pl. én, akkor évi 18-20.000 km futásteljesítmény felett vegyen diesel E46-ot. Alatta maradhat a benzin is. 
Ha élményt akar, akkor vegyen sorhatbenzint. Lehetőleg minél nagyobb motorral. Én javaslom a 330i-t. A fogyasztás nem sokkal több, mint egy 2.2-esé, vagy 2.5-ösé, viszont az erő az sokkal több - legalább is érzetre.
Viszont szemben egy 4 hengeressel, mint amilyen a MARcsi is, a fogyasztás több is. A 30i átlagban városon kívül nem nagyon szorítható le 8,3 alá. Ugyanez a MARcsinál 8 alatti érték, de amióta nem nyomom neki, mint süket a csengőt, azóta igazán meglepő értékeket produkál: 7,5 és volt hogy 6,7! Azt hittem, hogy rosszul látok de nem! És pedig azért nem tötyörögtem az úton, haladtam: volt 110-es zóna, lakott terület és 80-90 is. Mindez 92 km-n keresztül.

Menet közben 6,3 volt, s mire beparkoltam és helyben járattam a motort felkúszott 6,7-re. Mindez 92 km átlaga!! Nem vagyok fogyasztás-mániás, elvégre 30i-m is van, de azért ez meglepett, és nem mondom, hogy nem kellemes +100 km-t megtenni egy tankkal. (Bezzeg anno, amikor még csak ízlelgettem a MARcsikát nem tudtam ilyen szépen autózni!)

Aztán ami pedig sorsdöntő lehet egyeseknél, akiknek nem póver hanem nyugodt A-ból B-be történő eljutás kell, hogy a városi fogyasztás is kb. 9 liter körül van a 318i-nél. Ugyanez a 30i-nél alapból 9, de legyünk őszinték inkább 10 a reális. Téli maxom: 15,4, de imádtam! :)

Szóval a négyhenger benzin nem egy diesel fogyasztásában, de azért szerintem teljesen korrekt. (Négyhengeresnél megint csak az a javaslatom, hogy a legerősebb négyhengerest vegyük, ha lehet: ne 316i-t, vagy 318d-t, hanem 318i-t, vagy 320d-t, utóbbiból ne az adagolósat, hanem a facelift 150 lovasat!)


BMW E46 árak változása

Anno, amikor a MARcsit vettem mélyen beleástam magam az E46-osok árába, külön a prefacelift és külön a faceliftes modellekébe, így érdekes megfigyelni, hogy mit változott az E46-osok ára 5-6 év távlatából. Nos, állíthatom, hogy egyszerre nagyot, de nem kétségbeejtőt. 2011/2012-ben a valamit érő E46 sedan/Touring (ergo nem bontószökevény) ha prefaclift volt, akkor indult kb. 1 milliótól, a 2002-től gyártott facelift egyértelműen 1,5-től. Mára az indulóár preface esetében 400-500.000 lett, míg a faceliftesek kb. 850-900-től indulnak. Ez azért nagy változás, de nem drasztikus.

Ami nagy változás az az, hogy köszönhetően a 2014-2015-ös autóbehozatali trendeknek, amikor is a legnépszerűbb behozott autó a 3-as BMW volt (E36 és E46), a maximum ár Sedan/Touring esetében jelentősen lecsökkent. Anno még 3-3,5 millióért, sőt e fölött is voltak Sedanok/Touringok, ez mára körülbelül 2 millió környékén maximalizálódott. 

Ha a fenti elemzést a benzinesek szemszögéből nézzük, akkor ugyanúgy a minimálár maradt az 500-600.000 Ft, a plafon – legyen az akár egy 30i is – 2-2,2 millió. (A Compact/Coupé/Cabrio és ///M-es árakat itt nem vizsgálom, de ez gondolom már feltűnt a Kedves Olvasónak :-))

Végül, ha a benzines és Touring a vizsgálati szempont, akkor az induló ár ugyanúgy 400-600.000 Ft. A legalja itt kb. 900.000-nál fejeződik be, s a masszív középmezőny 1-1,1-1,2 milliós árban van. Sajnos be kell látni, hogy az E46 reális ára, hacsaknem valami Special Edition, Individual vagy egyéb tényleg jól felszerelt modellel van dolgunk, az ez az árkategória. 

Van, ami nem változott

Ami nem változott – sőt szerintem rosszabb lett a helyzet – az a legalja kínálat példányai, illetve a kritikus kilométerállás. A legalja kínálat példányai elkeserítőek, szó szerint szégyent hoznak a márkára, és az E46-os szériára. (Sokan ezért váltanak már inkább feljebb az E90/91/92/93 irányába, mert már elérhetőbb az a széria is /lásd itt/, jóllehet bekalkulálják, hogy kényesebb is a technika.)

Az olcsóbb árkategória példányai között sok az ordítóan fapad is. Vagy van, aki – papíron – kevés km-s BMW-t hirdet viszonylag drágán, de ugyanúgy fapad ez is. Az abszolút fapad jellemzői: kartámasz, multi kormány (MFL), ködlámpa hiánya, s a klíma nem digitális, hanem ún. „tekerős” s a rádió kazettás CD tár nélkül. Nos, ez aztán minden, csak nem BMW életérzés – szerintem legalábbis. 

DE FIGYELEM! Ne dőljünk be a
  • két elektromos ablakemelőnek, 
  • állítható kormánynak (kormányoszlopnak), 
  • és minden irányban (magasság/előre-hátra/háttámla) manuálisan állítható első ülésnek, 
  • Touringok esetében térelválasztó hálónak (és ISOFIX pontoknak), 1/3-2/3 arányban dönthető hátsó ülésnek,
  • hátsó kartámasznak,
  • mindkét oldalon elöl és oldalt és fent meghúzódó (függöny)légzsáknak

MERT EZEK MIND SZÉRIAFELSZERELTSÉGEK! 

A középmezőny jellemző extrái (természetesen nem mind van meg egy autóban, de minimum 3-4 megtalálható): kartámasz, digitklíma, ködlámpa, MFL, fényresötétedő belső tükör, PDC, tetőablak, deréktámasz, ülésfűtés, sport (combátmaszos) szövet ülés, esetleg bőr ülés, ebből is combtámaszos, 4 elektromos ablakemelő, BC kar, esőszenzor, kis navi, 16.9-es nagy navi, CD tár, Xenon fényszóró, 1-es, vagy 2-es szintű hifirendszer, pohártartó, napszemüvegtartó, sízsák, elektromos tükörbehajtás, összkerékhajtás (csak 25-30xi, és 30xd), Edition Exclusive, Edition Lifestyle felszereltségi szint. Ha adnak gyári telefont is, az már manapság semmit sem ér, ezt ne is vegyük extrának.

A kínálat felső szintje: valamelyik Special Edition, vagy ne adj Isten Individual, vagy Club Sport, vagy Edition33 felszereltség, és temérdek – a középmezőnynél felsorolt majdnem minden extrája – és további kuriózumok, mint pl.: Webasto (gyári) állófűtés, hátul a Touringoknál oldallégzsák, memóriás bőr ülések, SMG, H&K hifi, gyári sötétítés B oszloptól hátrafele, klímakomfort szélvédő (esőszenzorral). Vagy olyan kiegészítések (utána-építések) mint pl. egyedi futómű, vagy sperrdifi. Sokan, jellemzően az erősebb benzines modellekhez, utólag kb. 180-230.000 Ft-ért sperr differenciálművet csináltatnak utólag, mivel az E46, szemben az előd E36 modellel, nem volt kapható gyári állapotában sperrel (azaz nem lehetett, pl. egy 318d-t extraként sperrel kérni.) Sperrdifit szériában csak az M3 kapott. 

Amire nem tértem ki az az M-pakk (1-es vagy 2-es, lásd itt), vagy az automata-manuál váltó kérdése. Az előbbinek az értéke jelentősen lecsökkent a csára-bóra az autókra aggatott „emmpakk” lökhárítók és M-es kormányok idejében (BMW-s szlengben az M-pakk = tucatpakk). Az utóbbi pedig eredendően nem extra-szempontú megközelítés hanem sokkal inkább szokás/beállítódás: valakinek vagy manuál kell, vagy semmi, s fordítva.

A vételnél a felnik már ugyanúgy nem mérvadóak, hiszen százszámra jönnek Magyarországra a bontandósorba került E46-osok és E9..-esek, így ezekről rengeteg gyári (nem replika – ezt ugyanis nem ajánlom) 17-es, 18-as felni szabadul fel. Az a vicc, hogy egy ép, keveset futott, fiatal, és minőségi gumiszett, pl. 17-es méretben már komolyabb érték! 4 gumi akár magában is érhet 100-120.000 Ft-ot is!!

Ami engem illet: MARcsi egyértelműen középmezőny, jóllehet van egy-két ritkább extrája is. Középmezőnyben viszont erős „közepes”, mondhatnám négyes alá. :)

A 30i-m már érdekesebb kérdés, de talán még az is a középmezőny, viszont annak már inkább a tetejében helyezkedik el. (Reális ára szerintem olyan 1,8-1,9 körül lenne. De természetesen nem eladó, és természetesen ennek kb. a duplájában van nekem. De hát a BMW már csak ilyen. :))


Az a bizonyos kilométerállás-dilemma:

A legutóbbi hahus szűrési feltételt nézve (2002-es, azaz facelift, Touringok) esetében alig van 250.000 km-t futott példány, mind 200.000 alattiak, vagy a nagyon kedvező 140-160-170 e km-s futásteljesítmények. Nos, ezeken én, és a BMW-ket hajtó sorstársak mindig jókat nevetünk: ugyanis vagyunk egypáran, de valahogy a mi ugyanilyen BMW-ink (vagy akár fiatalabbak, E9…, E6…) nem tudnak ilyen paramétereket. Nekünk mind minimum 200.000 +-t mutat a számlálónk, de leginkább 220-260-300-340-et. Szóval érdekes ez a Magyarország: itt a Németországból behozott autók is megfiatalodnak, vagy csak a 200.000 km alatti példányok érnek el hozzánk. 

Na de továbbmegyek: a hahun a 200.000 futásteljesítmény fölött kőkemény 46 (facelift/benzin/Touring) van, 250.000 fölött 17, míg 270.000 felett 11, s végül 300.000 km fölött kőkemény 1 db. A 95-ből! Ergo durván a kínálat fele kevesebbet futott, mint 200.000 km röpke 15 év alatt (ez kb. átlagban 13.000 km/év). Nos, ez szerintem elég „hihető”, főleg, hogy pl. Németország úthálózata többszöröse a magyarénak, s ott biztos nem mennek sokat…

Egy gyors kitekintés diesel frontra: facelift/dezső/Touring esetében összesen 252 db van most fent a hahu-n. Valósan megadott adatok alapján 150.000 km alatt 3 db autó van. 200.000 km-t több mint 213 db diesel futott (teljes mezőny 84%-a), 250.000 km-n 132 van túl (52%) , 270.000-en 96 (38%), 300.000-on 47 (18%), 350.000-en 18 (7%), s 400.000 km-n 3 db (1%). Ezen utóbbi 3 példány ára 850-től 1.280.000 Ft-ig terjed. S persze nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, hogy mindhárom autó kívül-belül szép, gondozott állapotú.

A dieselek esetében (igaz a mintanagyság is nagyobb) hihetőbb a 200.000 km-t (vagy többet) futott autók aránya a benzinesekéhez képest: benzines: 48%, diesel: 84%. Viszont azért árnyalja a képet, hogy a dieselekkel tényleg többet mennek, így ott inkább a 250.000+-os kategória a hihetőbb.

A fentiektől függetlenül tartom azon álláspontomat, hogy a vásárlásnál fontos, sőt az egyik legfontosabb a kilométer, s ebből is a minél kevesebb. De az igazolható, nem a tekert! Ha ehhez megvan a számla/szervizkönyv/egyéb igazolás akkor lehet bármennyi egy autóban, az ellenőrzött utak során került bele. Sőt vallom: egy 280.000-300.000, vagy akár 350.000 km-s autót előbb vennék meg (persze reális áron), mint egy 150.000-170.000 km-st. Ugyanis a BMW túlságosan kényes fajta ahhoz, hogy hibamentesen menjen el 250-300-350.000 km-t. Megkotlik egy-egy turbó, kilyukad a hűtő, megelőzésképpen kicserélésre kerül a lánc, a zörgő vanos is felújításra kerül, de minimum az összes elmelegedő tömítés cseréje megtörténik, a futómű minimum kétszer elhalálozik ennyi idő alatt stb. És ha ennyit elmegy, akkor ott bizony szerviz is volt. S ha ez volt, akkor ennek van nyoma: kívül-belül, van hozzá ez+az, s a tulajdonos sem nepper, hanem jellemzően gondos(abb) magánszemély, esetleg BMW fanatikus, és van fogalma arról, hogy hol hajt az autója, és mikor volt rajta szerviz/javítás legutóbb, s az mit tartalmazott… 

No és persze itt jön azon újabb felfedezés, amit egyre többen tesznek meg, akik reálisan látnak, hogy egy 400.000 km-t futott BMW az esetek többségében jobban néz ki kívül-belül, mint egy éppenhogy 200.000-at futott. Na vajon miért?

Végül pedig MARcsikám a hahun:



Link:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése