2016. október 28., péntek

Az ALPINA világa - Látogatás az ALPINA központjában

Egy kis Alpina áttekintés (s tévhitek)

Előrebocsátom, hogy nem vagyok Alpina fan, és messze nem vagyok Alpina szakértő sem. Mindössze arra bátorkodom, hogy egy kicsit megkaristoljam az Alpina felszínét, és fel-fel villantsak ezt-azt, ami az Alpinához köthető. Azért csak a felszínét, mert az Alpina mélységei egyrészről nem az én világom, másrészről kezdettől fogva úgy voltam vele, hogy nagyon szépek, nagyon egyediek, de én BMW fan vagyok nem Alpina fan, s nekem nagyon fontos, hogy amikor beülök ne Alpina logót lássak a kormányon, hanem BMW-t. Tehát olyan nagyon mélyre nem akartam elmerülni a buchloei csodában. (Megjegyzés: Alpina leírása "Alpina"-ként, és csupa naggyal ALPINA-ként is ismeretes. Én most az egyszerűség kedvéért "Alpina" formát használom.)

Egyedi színek, egyedi dizájn, egyedi megoldások, magas minőség. Szolid elegancia, melyhez átlagon felüli dinamizmus társul. Mindez tökéletesen jellemzi az Alpinát.

A BMW-sek többsége akkor találkozik "Alpinával", amikor szembejön vele egy elől-hátul alpinás logójú, replika (ne 'adj Isten eredeti) alpinás felnis, amúgy széria BMW. Ugyanis sokaknak ennyiben kimerül az alpinásítás, jóllehet az Alpina sokkal többről szól. Az Alpina egy külön világ - de erről részletesen egy kicsit később. 
Szóval valódi Alpinával csak nagyon ritkán van szerencsénk találkozni. Ez egyrészt adódik abból, hogy eleve Alpinából kevés épül, másrészről az Alpina világa nemcsak a színekben-egyedi kiegészítőkben, felnikben, stb. mutatkozik meg, hanem ha tetszik, ha nem de pénztárcában is. Ha megnézzük az Alpina kínálatot a mobile.de-n, akkor láthatjuk, hogy a legolcsóbb Alpinák az E39-E90-E46 körből kerülnek ki, de ezek is (lestrapált állapottól, sok ezer futott km-től függetlenül) minimum 2.000.000 Ft-ba kerülnek. Azaz innen indul a kínálat, ezek az Alpina világába a "belépő modellek". (Érdekesség, hogy a mai BMW használtpiac egyik legalján lévő széria, az E36-é már Alpinaként 3.000.000 Ft-tól indul! Azaz nem a 36 van legalul, hanem - jelenleg még - az E39.)

Érdekesség, elismerve az Alpina (mint gyár) egyediségét, a mobile.de-n is külön autómárkaként szerepelnek a buchloei gyártó termékei

A legdrágább Alpina természetesen a Z8. (Ez éppen 30.000 km-t futott, s közel 120 milliót ér). A BMW ALPINA Roadster V8 Limited Edition elnevezésű modellbe (érdekessége, hogy nem kapott B10, B3, stb jelölést) nem az E39 M5 V8 motorja, hanem a (pl. az E53 X5-ből ismerős) 4.8is motor került be. Alpina nem tesz M-es aggregátot az autóiba, még akkor sem ha az adott modell csak azzal volt kapható (pl. Z8). Amúgy ebbe sem a gyári BMW 4.8is motor, azaz a N62B48 kódjelű 4799 ccm-es motor került 460 lóval, hanem (ez is klasszikus alpinás stílusjegy) egy picit hozzányúltak az alap BMW motorhoz: felfúrták 4837 ccm-re, és így egy 381 lóerős 520Nm-es aggregát mozgatta az Alpina Z8-ast.

Az áruk tehát nem olcsó, s ha minőségi fenntartást akarunk elérni, akkor bizony nagy bajban vagyunk. Ugyanis - főleg motor, de adott esetben futómű - alkatrészeket sem kapunk pl.: az Unixban, vagy a Bárdi autónál. Nem beszélve az egyedi kiegészítőkről, patentokról, díszlécekről, stb. S bontani se nagyon bontják őket, vagy ha bontják, akkor sem minden motorváltozatot. Azaz hiába van nekünk egy B10-es 3,2-es E39-esünk, ha éppen egy B10 3,3-ast bontanak el, akkor nem lesz szerencsénk. Ugyanígy nem dívik a jobbos Alpina balosítása sem: balos Alpina műszerfalat (balos díszlécekkel) szerezni szinte a lehetetlennel egyenlő. Marad tehát az eredetileg is balkormányos Alpinának épített autó megvétele - ha mindenféleképpen alpinázni szeretnénk. 

Az Alpina - mint írtam - az induló "alapár" miatt tehát nem olcsó mulatság, s ha elfogadjuk az általános használtautós alapelvet, hogy nem az aljából válogatunk, hanem minimum az alsó 1/4 utáni részből, akkor hamar 3-4 milliónál, vagy afölött találjuk magunkat. Pl. egy jó kis összkerekes E46 Alpina B3 3,3-as Touring, szépen extrásítva 250.000 km-el durván 3,2 millióért kapható. De kevesebb km-el, de adott esetben idősebb 3,3-as sedan van már 3,8-4,2 millióért is. (Ma a hahun a legdrágább E46 kb 3-3,5 millió, de ez Coupé. A sedan/touring páros olyan 2,2 körül "elfogy", s ezekben nem 250.000 km van...) 

Mindehhez jön, hogy az Alpinát szerelni is tudni kell, mert összességében BMW ugyan, de azért vannak benne egyedi finomságok: pl. Switch-Tronic, egyedi - utóbbi időben turbósított - motorok, egyedi motorvezérlők, egyéb kiegészítők: pl. az Alpina E90/91/92/93-asok esetében egy egyedi ún. "magas hatékonyságú motorolajhűtő" került beszerelésre. S tudjuk, hogy egy jó BMW-nél, már csak egy mégjobb szerelő ér többet. Na most ebből meg nem sok van. (Ez eleve adódik abból, hogy Alpina is eleve kevés van, hát még szerelő...)

Éppen ezért elterjedt inkább hazánkban az "alpinásítás", mint a valód Alpina megvásárlása.

Tökéletes kapufa: Alpina logó a géptetőn, meg felirat a feketésített vesén, illetve Alpina feliratos lökhárító (ez nem látszik, de csak elől). 

Logó még a kormányra is jutott, de a műszerfal már mezei BMW. Hozhattam volna nem egy magyar példát is, de nem akartam senkit sem megsérteni, így maradt ez az angol példa (ami amúgy egy egyszerű E90 325i)

Na! Ez immáron egy valódi Alpina (200 lovasra módosított 20d, Alpina nevén D3). Az Alpina hozza a szelíd, nem hivalkodó eleganciát: szelíd Alpina lökös, króm vese, s BMW jel!! Nem Alpina jel! Az alpinásítók 99%-a beleesik abba a hibába, hogy egyből a BMW jel Alpinára történő lecserélésével indít. Nos itt véti az első nagy hibát. Ugyanis amióta Alpina az Alpina, mindig is BMW jellel jöttek ki az autók. (Kezdetben nem is volt külön márka, így az egyszerű vásárlót megtéveszthette volna a jel, illetve mivel a felirat /pl.: a lökin/ amúgy is mutatja, hogy Alpináról van szó, nem kellett még a jelet is lecserélni.)
Alpina logó egyedül csak a beltérben (üléseken, kormányon, egyéb kiegészítőkön) köszön csak vissza. Amúgy sokszor a valódi Alpinákat is - utólag - Alpina logóval egészítik ki, megbontva ezzel a gyári állapotot.

A beltér, amúgy nagyban hasonlít az alpinásított E90-esére: egyszerű szövet borítás, de a műszerfal viszont már echte Alpina.

Illetve minden bizonnyal ilyennel sem rendelkezik az alpinásított autók 99,99%-a. Egyedi sorszámozott Alpina típustábla. 

Ha pedig már ennyire belementünk a logóba, akkor tisztázzuk azt is, hogy mi szerepel az eredeti Alpina logóban:

A bal oldali (piros mezőben) dupla karburátor sziluettje, míg a kék mezőben egy vezérműtengely sziluettje látható.

Gyakran arról is megismerhető egy eredeti Alpina, hogy a dupla karbi közötti rész is piros hátterű. Nem úgy az utángyártott, lemásolt Alpina logók esetében => lásd jobb oldali logó. (A bal oldali eredeti.) Erre az apró részletre már nem szoktak ügyelni tájvánban vagy kínában...

Érdekesség, hogy nem minden esetben műanyag logó van a kormány közepében! Pl. egyes 36-ok, s az E32-esek esetében a logó fel van festve a kormány fekete felületére (gyakran kíséri ezt az Alpina világoszöld-kék varrása.)


Látogatás az Alpina központjában

Mint arra a múltkori blogbejegyzésemben kitértem, ellátogattunk bajorországi túránk során az Alpina központjába is.



Az ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH központja 
Buchloeban az Alpenstraße 35-37. között található. Semmi nagy flanc nem övezi a központot. Házak között, egy szűk utcában húzódik meg, odatalálni sem egyszerű. Sehol egy tábla, hogy itt az Alpina művek stb. Az épület (és környéke) természetesen Alpina színben díszeleg. (A GmbH amúgy a nem messze található Kaufbeurenben alapították, kezdetben 8 fővel.)

Az épület homlokzata is Alpina dizájnban tündököl. Ebbe "rondítottunk" bele egy ///M4-essel. Az Alpina egyik jellegzetessége, hogy nem a Motorsport BMW-ket, hanem az egyszerű, de erősebb motorizáltságú (6-8 henger) szériaverziókat választja autóinak alapjául. Dieseleket az utóbbi években kezdett el nemesíteni.
Megjegyzés: az Alpina dolgozók, amúgy nem tudták hova tenni a (közel 100%-ban) M Performance-ban tündöklő M4-est. :) Tudták, hogy nem mezei BMW. Tudták, hogy ///M. Tudták, hogy nekik is van ilyen 4-esük (B4 névre hallgat), s tudták, hogy az övék is erős, de ilyen erős azért nincs. Illetve méltóságteljesen, de nem irigyen(!) nézték, amikor kitolattunk a szűk parkolóból. (Éppen Alpinákat adtak át, de amíg kiálltunk, megszakították az átadást, és némán, elmosolyodva nézték a morgó, lassan guruló M4-et.) Hasonló, de mégis más világ, mely ugyanúgy egy tőről, a BMW tövéről eredeztethető, de a nemesítés nyomán még kiválóbb hajtások fejlődhettek ki.

Az Alpina 2015-ben volt 50 éves. Ennek köszönhetően egy sor "Edition 50" feliratú, különleges (ünnepi), természetesen limitált szériájú Alpinát készítettek például 3-asban, 6-osban. 

Sőt a szokványostól eltérően egy limitált szériájú felnikollekcióval is előrukkoltak, melybe látványosan belegravírozták (vésték? kiöntötték? a franc tudja :) ) a jubileumi feliratot. 


Részletek...

Nagyszerű ötletnek tartom, hogy meg sem próbáltak a teljes Alpina történelemnek megfelelni, hogy mondjuk kiállítanak (az amúgy is kicsi helyre) egy "Alpina C1 2,5" nevű, amúgy a BMW E30 325i bázisán alapuló oldtimert. Hanem modellekkel mutatják be az elmúlt 51 évet, de itt viszont minden szériát lekövetően bemutatják autóik kínálatát. Pl.:

Az E31-es 8-as BMW apró modellje is helyet kapott, ami amúgy élőben...

...így...

...és így néz ki. (A keretnélküli ablakok és a B oszlop "hiánya" iszonyatosan elegáns autóvá teszi a 8-ast.) Előbbi amúgy egy a 850CSi bázisán alapuló "B12 5,7 Coupé", míg a második egy 850i/850Ci bázisán alapuló "B12 5,0 Coupé"

Természetesen az Alpina motorsport eredményeinek is nem egy tabló állít emléket: itt pl. az E63-as 6-os BMW alapjain elkészített B6GT3 EVO tablóját látjuk, mellyel magyar versenyző is rajthoz állt (Walter Csaba) (Azt, hogy milyen volt belülről ez a videó jól szemlélteti, vagy pl. ez:

Pokolian vonyít az 530ló! Sorra hagyja le a riválisait. Amúgy a hatossal tértek vissza ismét a motorsportba 2009-ben, hogy aztán több futamgyőzelem után végül 2011-ben (együttműködve a LIQUI MOLY Engstler csapattal) 41-es rajtszámmal megnyerjék az ADAC GT bajnokságot. Olyan autókat maguk mögé utasítva mint pl.: Mercedes-Benz SLS AMG GT3, Lamborghini Gallardo GT3, Porsche 911 GT3 R, Ferrari 458 Italia GT3 de akadt a sorban amerikai nagyvas is: Dodge Viper Competition Coupé és Corvette Z06.R GT3. Azért büszkeséggel tölthet el bennünket BMW-seket, hogy a szupersportautók kategóriájában is meg tudta állni a helyét a BMW, igaz kellett hozzá egy kis Alpina is... :-)

Íme az autó, amivel 2011-ben a dobogóra állhattak. Az autón a jel itt is BMW! A sikeres szereplés után (részben a kiöregedett 6-os szériának köszönhetően) az Alpina 2013-ban ismét visszavonult a versenysporttól. (A B6GT3-at személyesen is volt szerencsém megtekinteni a grazi BMW talin. Kép itt.)

Kint az F06 650ix alapjára épült ALPINA B6 Gran Coupé-k fogadtak. (Gyári megnevezés: BMW ALPINA B6 Bi-Turbo Gran Coupé All-Wheel-Drive. Figyeljük meg, hogy minden esetben "BMW ALPINA" a megnevezés, nem csak annyi, hogy "ALPINA", ez is utal az Alpina és a BMW szoros összekapcsolódására.)

A 6-osok egyedi dizájnú belsőt kaptak. Amúgy megnyugtatok mindenkit: az Alpina belsőkön kiigazodni lehetetlen. Egyrészről nincs egy általános stílus, amit követnek, illetve az Alpina lényegében Individual: azaz adott esetben a vevő egyedi igényei szerint is építenek autót. Éppen ezért a katalógusokban megjelenő beltérről készített fotóknak sincs sok értelme, mivel adott esetben egyedi ízlés alapján készítik el a belteret.

Egy másik sor: háttérben egy BMW ALPINA B5 Bi-Turbo EDITION 50 elnevezésű ötös, míg előtérben két 4-es. 

Belül egy F12 cabrio alapjaira épült "BMW ALPINA B6 Bi-Turbo EDITION 50" megnevezésű 6-os állt. A motorja az alap 4.4-es BMW aggregát, de Mahle dugattyúkat, módosított vezérlést, hatékonyabb hűtést (+ hűtők) kapott, így 600 ló és 800 Nm jött ki belőle. Fékei is nagyobbak mint a gyári (elöl 374, hátul 345 mm-esek.) Természetesen a felfüggesztés is Alpina. A végsebesség 324km/h, de csak azért, mert papíron ennyit bírnak a Michelin Pilot Super Sport gumik...

A beltere ismételten nem a szokványos BMW színekből állt össze: világos bézs belső, kiegészítve...

...magas fényű lakozott felületekkel és természetesen az 50 éves jubileumra emlékeztető szelíd felirattal. (A felni a fentebb már bemutatott 50 éves jubileum felni volt.)

A nemesacél kipufogó természetesen Akrapovič (A kipufogógyártó olyanoknak szállít, mint Lamborghini, Ferrari, Mclaren, AMG Merci és persze BMW M, és Alpina.)


A központban kiállított másik Cabrio (egy F33 BMW ALPINA B4) érdekessége nemcsak abban áll, hogy pl. 25%-os sperrdifivel szerelték gyárilag, hanem hogy ez az autó szerepel az 50 éves jubileumi kiadványban is:

Íme a kép, ami mögé a teljes Alpina gyár felsorakozott. Amúgy a B4-es extralistája megközelíti az olyan gyakran használt - jelen esetben jogos - full-full kategóriát: a már említett sperr, Head-up Display, állítható M futómű, Adaptive Led fényszóró, bőrbe vart műszerfal, memós-ülésfűtéses-deréktámaszos sport nappa belső (Leder Dakota/sattelbraun Exklusivna - LCLX) és még tengernyi extra.


Ez lenne az a jubileumi kiadvány.

Íme a két Cabrio elhelyezkedése a galériából nézve. Szembe a bejárat, míg előtérben félkörben a vevőpult.

Az asztal is beleillik az arculatba: nemcsak a teteje felni, hanem a lába is, mely alatt természetesen Alpina szőnyeg van...

Mi más is lehetne a bortartó, mint egy hathengeres blokk. Burkard Bovensiepen, az Alpina alapítója, idő közben borászkodásba is belefogott. Természetesen itt sem a teszkós koccintós borokat képzeljük el, mint kínálatának elemeit, hanem sokkal inkább 10-12 ezer forintos borokról van szó. (Bővebben az Alpina borokról: itt lehet olvasni.) 

Az Alpina központban egy-egy (korábbi modell) motorjának és turbójának metszete is helyet kapott. A kiállítási darabként kint lévő motorokat idővel cserélik. 

Ezen a kiállítási darabon még a katalizátorba is "belevágtak"


Itt már újból kint. Ottjártunkkor éppen egy XD3 Biturbo-t hoztak készre szerelve.
Érdekesség: Bent megkérdeztük, amikor kezdett gyanússá válni, hogy mégsem itt Buchloeban készülnek a BMW-k, hanem egy az egyben a BMW gyáraiban, hogy helyénvaló-e ezen észrevételünk, akkor azt mondták, hogy ez természetesen nem igaz, mert ugyan vannak modellek, amik a BMW gyárban készülnek, de nem 100%-osak az autók, mert azzal teszik fel az i-re a pontot, hogy itt "a központban" kerül be a beltérbe az Alpina plakett (típustábla). Nos erre rácáfolt a BMW-ket (köztük M4 Cabriot is) tartalmazó tréleres kamionról legördülő XD3-as. 

Ugyanis jól látszik, hogy ott figyel a középkonzolon (a rádió alatt) az Alpina típustábla. Éppen ezért úgy foglalhatjuk össze az Alpina egyediségét:
1. Belépő modell: alapból egy mezei BMW-ről van szó. Azonban a mezei, csak Alpina szemszögből mezei, amúgy már elve részben Individual BMW-vel van dolgunk: a színe s a beltér individual besorolású (pl. individual alpina lackierung). Amúgy az autó csak egy-két Alpina kiegészítővel ellátott (pl.: Alpina löki, műszerfal, típustábla, lábszőnyeg, s persze felni). A motor, futómű természetesen egyedi Alpina. Extrák terén eleve gazdag, de nem feltétlen fullextrás.
2. FélAlpina: már majdnem egyedi Alpináról beszélünk (a fentieket mind tartalmazza), ebben már tömkelegével vannak Alpina elemek kívül belül: teljes Alpina aerodynamic pakk, sokszor díszfelirattal az oldalán (erről később). A beltérben egyedi megoldások még nincsenek, még minden BMW szerű, az anyagok is az individual BMW-hez is rendelhető anyagok (nappa, vagy sima bőr). Ezek már közel fullextrásak.
3. Az Alpina: az 1. és 2.-at is tartalmazza, de itt már minden egyedi a beltérben is: kis szériában egyedi dizájnnal készülő mintázat (lásd a kint álló 
ALPINA B6 Gran Coupé-k), adott esetben egyedi szín és mintaválasztás, egyedi ún. lavalina bőrkollekció használata. Itt érvényesül a manufakturális jelleg: ezeket tényleg kézzel, egyedileg varrva, préselve, mintázva, stb. készítik. Azaz a meglátogatott bucloei üzemben készül el, de pl. az üléseket beszerelni a BMW gyárban szerelik be. Természetesen a 3. kategória a legnemesebb verzió, s természetesen a legdrágább is.

Itt például egy E38-as hetes belterét látjuk. Ilyen a BMW gyárból önmagától, individual részleg ide vagy oda, nem jöhetett volna ki. De az Alpina megcsinálta! (A kormánylégzsák és a kormányoszlop világos színe külön kiemelendő!)

Ez a belső egyértelműen a 3. kategória. Nemcsak egyszerű Alpina logó van pl. az ülésen, hanem a rombusz minta is bele van varrva. A bőrülést piros kéder szegélyezi...

...a tulajdonosa, amúgy meg ez az (orosz) ALPINA B6S Coupe lenne. Jó ízlés: harmonizál a belső a külsővel. (Az autó 87.000km-el amúgy röpke 44.000 EUR-ba kerül, azaz kb. 14 millió Ft-ba. Legdrágább E63/64-esek kb 10 milliót érnek, azaz itt is 4 misis felárról beszélhetünk.)



Az Alpina központ rövid bemutatása után a legfontosabb Alpina ismertetőjeleket is röviden összefoglalnám:

A beltér

A beltér esetében, mivel sokszor egyedi (manufaktúrális) gyártásról beszélünk, így szinte személyre szabott, egyedi elgondolású autók is készülhetnek (készülhettek), így egységes sablon nem adható, hogy milyen is egy "Alpina beltér" s milyen egy "nem Alpina beltér". Az egyedüli közös dolog talán annyi minden Alpinában, hogy a 
  • cég logójával ellátott küszöb díszcsíkok
  • cég logójával ellátott szőnyeg
  • egyedi belső (legtöbbször fa) díszcsíkok (nem feltétlenül Alpina felirattal, mint pl.: "Edelholz ALPINA Pianolack mit Insignia") 
  • kormánylogó Alpina
  • legtöbbször bőr üléssel adják őket
  • a bőrülések háttámlájában is Alpin logó (és/vagy rombusz minta) van
  • a bőrök cérnája a varrások mentén legtöbbször világoskék és zöld
  • egyedi sorszámozott Alpina táblácska (tetőkárpiton, műszerfalon, kesztyűtartó felett, középkonzolon, stb.)
De ezek csak az általánosságok. Modellenként teljesen eltérő mintázatok figyelhetőek meg. Pl. a rombusz minta egyszer az ülés közepében van, máskor átlósan, máskor meg el is marad. Szóval kiigazodni nekem sem sikerült.

Itt egy klasszikus Alpina beltérrészletet látunk: Alpina logó a kormányon, kék-zöld cérna, fa díszcsík, és a kormányon a jellegzetes Alpina váltógombok. Alpinának egyedi ötlete volt, hogy a kormányra egy, az M-es BMW-khez hasonló le és felváltást lehetővé tevő megoldást dolgoztak ki (switch tronic). Ez azonban még nem SMG váltó, csupán az automata váltó szekvenciális módban történő kapcsolgatását lehetővé tevő fel-le gomb. (Az SMG-t amúgy utcai autóban először - a Ferrarit megelőzve - az E36 M3-as BMW-ben alkalmaztak!! Ez még nem kormány mögötti fülekkel volt kapcsolható, hanem csak a sebváltókarral, középről.)

Az egyedi beltér-kialakítások, akárcsak a BMW Individual esetében szinte korlátlanok. (Itt például egy E63-as belterét látjuk.) Éppen ezért nem szabad meglepődni, ha "valami Alpinásan néz ki", hogy az a valóságban valóban Alpina lesz. Ugyanis a buchloeiak sűrűn keverték az alcantarát/szövetet a sima bőrrel, vagy épp a nappával, s az egyedi megoldásaikból ritkán fogytak ki. Pl.: alcantarába vart kartámasz, de csak a teteje, oldala sima bőr!

Mondjuk az egyediségen nincs is mit meglepődni, ha adott esetben minden egyedileg készül el. (Ezért is írtam, hogy lényegében Alpina = BMW Individual II.)

Ottjártunkkor külön rákérdeztünk arra, hogy milyen bőrt használnak, ha éppen nem a BMW "alapbőrjeit" kéri valaki az Alpinájába? A válasz újdonság volt: az Alpina a "lavalina" fantázianevű bőrt használja.

Érdekes volt, hogy egyből nappát, egészen pontosan nappa tapintást vártam volna azonban ez a világosbézs színű meglehetősen durva, érdes tapintású volt.

No, de persze azért voltak még egyéb bőrök és "ötletek" is.

Itt éppen a logók és rombuszok bőrbe ágyazásának egy-egy példáját látjuk. A logó alap, de a 4-4 rombusz alakú (Alpina elnevezése szerint) "sport" minta színváltozata egyedi.

Itt éppen egy E93-as belterét látjuk. Alpina stílusjegyek mindenütt. Pl.: műszerfal, ami...

...közelebbről ilyen. Még a BMW-k belterére (pl.: 4 óracsoportos dizájnt elhagyó) Bangle hetesben is visszaköszön a sötétkék hátlap és narancs (piros mutatók) szín. Ezt egyetlen műszerfalból sem hagyták el! (Kormányon ott a "+" fel a váltóhoz)

Egy (nekem nem tetsző, de az ízlés szubjektív) E36 Touring félig szövet félig bőr belső. (Az autó röpke 16.000 euróba kerül)

A továbbiakban  a teljesség igénye nélkül szemezgetek az Alpina gyöngyszemekből, teljes képet meg sem kísérelek adni. Erre nem vagyok hajlandó vállalkozni, ugyanis minél tovább kutakodtam, annál "mélyebbre" jutottam az Alpina bugyraiba... :-)

Itt éppen egy 8-ast látunk. 

A színvilág egyedi...

...akárcsak ezen Alpina B12 5.7 esetében. A váltó - mivel a 850CSi bázisán fejlesztették ki - manuális.

Egy újabb beltér. A gazdája egy Alpina B8 4,6 lieres V8-assal. Az Alpina a BMW-n belül is úttörő volt! Az első volt aki V8-assal szerelt 3-ast. (Erre a BMW két generációval később, akkor is E92-es esetében, s M-es formában volt képes.) Amúgy állítom, hogy legjobban az Alpinánál kb. 1990-2002-es években "gurult el a gyógyszer": ekkor sikerült pl. az E36-ba is 4,6 literes V8-as motort tenni 333 lóerővel, illetve a Z8-as S62-es M-es motorját felfúrt 4,8-ra cserélni és automatásítani, az amúgy manuális autót! 

Ez még ugyanúgy  a V8-assal szerelt E36 Touring beltere.

S ez is! Megdöbbentő a látvány! 

Igaz a beltérnél járunk, de a megemlített V8-as motor kapcsán máris mutatom az egyik (a sedan-touring-coupé-cabrióba is szerelt) 4,8-as aggregátot (ami amúgy csak 4619 ccm.)

Balra az említett 4.8, míg a jobboldali a B8 4.0. (A 3982ccm-es, 313 lovas motor csak sedanban volt kapható.)

Ez itt immáron már egy E46. 

A rombusz mintából a sport kormányra is jutott, amin viszont nincs hüvelykujj-pihentető! (Switch tronic "-" "+" gombok ugyanúgy helyet kaptak a kormányon.)

Az üléseken Alpina logó nincs, de rombusz minta van. Most éppen belülről kifele megy az átló...

Bőr az oldalkárpit is rombusz mintával, de a kartámasz nem bőrbe varrott, mint pl.: a special edition, vagy az exkl. nappa esetében. (Lásd itt.)

A csomagtér padlózata is egyedi természetesen. (De hogy miért nem szürke, az már jó kérdés.)

Itt amúgy az előbb bemutatott szürke belsőjű autót látjuk kívülről. 

Nos, itt pedig egy nagyon "beteg" belsőt látunk. Ugyanis kérem szépen ez nem marhából, nem juhból készült, hanem ez bizony eredeti, hamisíthatatlan VÍZIBIVALYBŐR! Igen. Az. Ha most valakinek nem ugrik be az állat, annak megsúgom: nincs egyedül. Én is egyből a google-hoz fordultam segítségért, mert elképzelésem sem volt, hogyan is nézhet ki egy vízibivaly. Hát így:

Ő lenne tehát a vízibivaly mielőtt bekerült volna egy Alpina E46-ba.
(Akit bővebben érdekel szegény pára az itt talál róla egy s mást.)

Na de vissza a BMW-khez! Amúgy kép alapján én egyszerű marhabőrnek nézném. (A zöldeskék kéder nagyon elegáns)

A kárpit ismételten bőr, de itt már a kartámasz is bőrbe-varrott. 

De, hogy ne csak a régebbi modelleket mutassam, íme egy B7 (F01-es hetes). Azért ez sem ronda...


Az automata váltó

Külön szedtem, mert szinte már ez is "védjegy". Alpina túlnyomó többségben csak automata váltókkal hozta/hozza forgalomba autóit. (Manapság szinte csak automata kapható.)


Klasszikus Alpina beltér automata váltóval. Alcantara és sima bőr díszítésű ülések, de az Alpina logó (és a rombusz dizájn) a szőnyegen is és az oldalkárpiton (illetve nem látszik) de az üléseken is visszaköszön.

"Sikerült" a csak manuálissal forgalomba hozott (az E39 M5-ös motorját megkapott) Z8-ast is automatában "kiadni".

Persze ezért középre kellett egy a fokozatokat mutató kijelzőt is beépíteni. 

Az automata amúgy nem is meglepő, hiszen a már említett kormányon lévő "-" és "+" gombok csakis automataváltóval képzelhetőek el. (Ez a fentebbi E36-os. Érdekesség: kormány logója festett!)


Az Alpina által bevezetett "Switch-tronic" rendszerről röviden:

A ZF és BOSCH együttműködésével az Alpina a '80-as évek végén kifejlesztett egy új elektronikus vezérlést a ZF automata váltóval szerelt BMW Alpina modellekhez. A cél az volt, hogy a sportos  és (a kényelmes) automata vezetés új dimenzióját alkossák meg. Két vezetési program van, akárcsak a sima szekvenciális automaták esetében: a sima automata mód, és a szekvenciális (azaz kézzel kapcsolgatható manuális) mód. 

Na most, az Alpina, hogy fokozza a sportosságot az automata váltó esetében is, és ne kelljen lefele nyúlkálni a váltóhoz, miközben a szerpentinen a hajtűkanyart bevesszük, így a kormány bal részére telepített egy "-" jelű nyomógombot, míg jobbra egy "+" jelűt. Egyikkel fel, másikkal lefele tudunk váltani akkor, amikor a váltókar szekvenciális módban van.


A régebbi modellekben fel-le nyíl van.

Az újabbakba "-" és "+"

A két váltó program tehát a sima automatikus, és Switch-tronic mód. A bővebb (hivatalosabb) ismertetése az alábbiakban olvasható. (Az Alpina nem automa és switch-tronic "mód" megnevezést használ, hanem "programot".)

Automatikus Program: A nyomaték és a teljesítmény görbe tökéletesen koordinált az automatikus programnak köszönhetően, így nyugodt vezetést szavatol, amely alkalmas arra, hogy például városi közlekedés során stresszmentesen vezethessünk. A helyközi dinamikus vezetés is lehetséges anélkül, hogy használnunk kellene a kickdown funkciót. (Kickdown:  magyarán amikor tövig nyomjuk a gázpedált, akkor a pedál mögött van egy kapcsoló, ami plusz teljesítményt ad a kocsinak. - repülőgépeknél a németek ezt nevezik "notleistung"-nak, vagy "erhöhte notleistung"-nak, azaz vészteljesítménynek.)

Switch-tronic program: Amikor a vezető kiválasztja a SWITCH-TRONIC programot (Alpina mindent szeret nagy betűvel írni), akkor automatikusan "élesednek" a kormányon található gombok. Ha megérinti a kormánykerékre beillesztett (süllyesztett) jobb gombot, akkor az autó gyorsul, ha viszont a bal gombot nyomja lelassul. (Azaz vált fel és le). És akkor innen megint jön, amit már összefoglaltam, hogy gyorsan reagál a váltásra, gyorsabban, mintha lenyúlnánk. Hirtelen helyzetben könnyebben tudunk reagálni, feltéve ha tudjuk, hogy Alpinában ülünk és van rajta ilyen funkció. :-) Meg van motorfékfunkció (magyarán nem váltunk el, amikor az automata már elváltana), meg nagyon frankó a hegyi szerpentinen stb-stb.) Egy szó, mint száz: jó rendszer és megelőzte a konkurenseit, s igaz ez a BMW-n belül is.

(Amúgy halkan jegyzem meg, hogy van, aki megoldotta ezt utólag, pl.: E39 535i automata esetében is csupa BMW-s kiegészítőkkel. A blog amúgy kiváló! Csak ajánlani tudom!)


A motorok

Mint az mindenkinek feltűnhetett, az Alpina nem viccel és rendre erős, vagy akár erősebb modelleket készített, mint a sima BMW szériák, vagy akár a legerősebb (éppen aktuális) M-es BMW modell. Emellett nem félt nagy köbcentis motorokat sem beépíteni olyan szériákba, amilyenekbe a BMW akkor még nem merte (?) beletenni. (Lásd: BMW E36 V8-assal!)
Mindezt megtetézte azzal, hogy rendre fel is fúrta a motorokat, szóval nem elégedett meg annyival, hogy - maradva az E36 V8-nál - beteszi a sima BMW motort, még fel is fúrta, azaz megnövelte a köbcentit, vele a nyúlmókusok és lovacskák számát is.

Ettől függetlenül ne feledkezzünk meg arról, hogy egy jó sportautónak nemcsak erős szíve van, hanem stabil, precíz lábai is: azaz a futómű is éppoly fontos eleme az autónak. Az Alpina természetesen ebben sem marad el, többségében kaphatóak voltak a modelljei különböző sperrekkel, s kaphatók mind a mai napig is, illetve a futóművet is rendre sportosabbra hangolták. Azonban mára a futóművei egyre inkább elmaradnak a legújabb M-es BMW-k futóműveitől. (Nem beszélve az SMG-k és DKG-k által uralt váltók világáról. Pl.: M4, M6)

Nem véletlenül lett olyan nagy az a cooler. Alpina jelentősen megnöveli a sima BMW motorok teljesítményét.

Visszatérve a motorokhoz, akkor, amikor az Alpina már nem tudta (vagy nem akarta) agyonfurkálni a BMW szériamotorjait, akkor jött el a kompresszorok ideje ("supercharged" jelölés a motorburkolaton.) A kompresszorok megjelenésével az Alpina modellek lóerejei és newtonméterei ismételten az egekbe szöktek. Csak egy példa: E60/61 545i vagy E63/64 645i N62B44 motorja (4.398ccm) tudott 333 lóerőt és 450Nm-t. Namármost az Alpina kompresszorral az ugyanúgy 4.398ccm-ből 500 lóerőt és 700Nm-t csinált! De ez még nem az "S" volt! Ugyanis pl. E60 B5 S 530 lóerőt és 725Nm-t tudott! A sima V10 M5 507lóerős volt és 520Nm-t tudott, így 4,7 alatt volt százon. Ezt a sima "BMW ALPINA B5" alapból hozta, míg az "S" túl is szárnyalta. (0-100 => 4,6 sec!)  
(Jó, persze tegyük is hozzá, ha a V10-et kompresszorosítják, pl. a G-Power által, akkor az meg 800, vagy akár 1.000 lót is tud, ettől függetlenül az, hogy az Alpina minden E60/61 modellje - lényegében egy M5-el ért fel - akkor is szép teljesítmény. Az árról direkt nem beszéltem, ugyanis az normális mennyiségű extrával rendre magasabb volt, mint egy M5-é...)

Kicsit kesze-kusza "csövezés" elrondítja a motorteret, de a teljesítmény kárpótol: egykori E63 650i motortere, az Alpina H1 nevű, kompresszoros motorjával.
Érdekesség, hogy noha a 645ci motorja volt az Alpina által "kiszemelt" motor, amit kompresszorral láttak el, mégsem a 645ci-be, mint bázisautóba került be, hanem már csak a 650i-be (és ötös esetében az 550i-be.) Ennek oka, s egy újabb jellemző dolog a buchloei manufaktúrára, hogy típusai rendre "megcsúsznak". Azaz elkezdik a (motor) fejlesztést, akkor még pl.: 545i és 645ci van (4.398ccm-el), s mire befejezik, már csak 650i kaszni van, mert közben facelift is volt a BMW-nél, csak épp az Alpina nem tudta lekövetni. Így esett ez az E60/61-63/64-nél is. (Éppen ezért pl. az Alpina még évekig gyártotta és kínálta az E60/61-et, amikor már kapható volt F10-F11 is a BMW-nél. Persze a fejlesztést megkezdte az F10-re is időközben.)


Az "S" jelentése:
Az "S" megjelölés az Alpinánál az éppen "kezelésbe vett" BMW széria legerősebb modelljeit jelöli. Pl. E46 esetében a sima "BMW ALPINA B3 3,3" megjelölésű E46-os (ami a 328i-n, vagy a 330i-n alapszik) 3300ccm-je röpke 280LE-t tudott. Ezzel szemben a 330i bázisán nyugvó "BMW ALPINA B3 S" kereskedelmi megnevezésű verzió már 305 lóerős volt! (A sima 330i ugye csak 231 ló. A 300Nm-t 362-re tolták fel.) Szóval erős sarkítással az "S" az Alpina ///M-je.

Mára - illeszkedve a legújabb BMW modellekhez - csak turbós motorok kaphatóak az Alpinánál is. Pl. az F12/13-as 6-os esetében a köbcenti - csakúgy, mint a kompresszornál - érintetlen maradt, de a turbósítás nyomán magasabb teljesítményt sikerült elérni: a széria BMW 650i 4.395ccm-je 450 lovat és 650Nm-t tud, addig az Alpina variánsa (BMW ALPINA B6 Bi-Turbo) 540-730-as értékekkel bír. 


A külső

Színek alapból a BMW alap metál színeiből kerülnek ki, és természetesen a BMW Indivdual színeinek egyike. Azonban van kettő olyan szín, amiben a legtöbbször látjuk pompázni az Alpina BMW-ket:
Az első az "Alpina blau metallic", ami nem egy hagyományos sötétkék, hanem nem tudok rá mást mondani, minthogy olyan alpinás-lilás-kékes. :) 


Ez a klasszikus Alpinagruen II Metallic szín. Itt éppen egy E64-esen. (Alpina neve: BMW ALPINA B6 S)

Az Alpina autói amúgy a fenti két színével jelennek meg katalógusokban, kiállításokon már nagyon régóta. Mondjuk ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a gyártó színe a kékeslilás-zöld kombináció. Így a modellek is ezt hivatottak szimbolizálni. (Természetesen egyedi színek is kérhetőek: pl. bordó, pezsgő színű, stb.)
De emellett van egy olyan eleme is, ami mind a mai napig a márka stílusához hozzátartozik:

Az Alpina jellegzetes mintázata Alpina Deko-set néven (magyarra talán, mint Alpina dekorációs elem lehetne lefordítani) minden modell esetében utólag is megvásárolható, ugyanis "gyárilag" nem minden autót látnak el eme "díszcsíkkal". Kapható arany és ezüst színben, körbe, vagy csak az első hátsó lökhárítóra. (Ugyanez vonatkozik arra, hogy hova lehetett kérni "gyárilag" is.) Ugyanígy több változata is ismert: van a csak vonalból és feliratból álló verzió és a "kitöltött" verzió.

Ilyen a "csak vonalból és feliratból" álló verzió egy ritka piros színváltozaton. (Itt amúgy éppen egy E34-es B10Bi-turbón. Igen, megint ne lepődjünk meg, hogy akkor, amikor a BMW E34-eseknél csak a dieselnél volt turbós, akkor az Alpina már készített 6 hangeres benzines aggregát + turbófeltöltő kombót, ami 360 lovat és 520Nm-t tudott...)


Itt például egy 1984-es BMW ALPINA E30 C1 névre hallgató E30-ason láthatjuk a kitöltött verziót.


A felnik
Az Alpina történetét végigkísérik az egyedien megmunkált, jellemzően "sűrűküllős", Alpinás nevén "Classic" felnik. A Buchlo-i központban egy tabló mutatja be a felnik egyedfejlődését. 

Itt az eredeti klasszikus formát látjuk (mely jó minden E38 hetesre a 725tds-750iL-ig. Cikkszáma: 36 11 747.) Az Alpina amúgy nemcsak azért ragaszkodik a 20 küllős felnikhez, mert már anno is ilyenekkel léptek be a piacra, hanem mert  egy olyan esztétikus, egyedi, mindazonáltal hasznos felnit sikerült kifejleszteni, amely kialakításánál fogva masszív, és egyenletesen osztja el a terhelést (sok küllő), ezáltal könnyű is, azonban a felni erős rámájú, gyakran széles peremmel (súlyelosztás, masszívitás). Ennek köszönhető, hogy megjelenésekor több díjat is elnyertek a felnivel: "bestes Leichtmetallrad" és "Rad des Jahres".

A klasszikus 20-as felni egy másik verzióját látjuk - szintén E38-as BMW-hez. (Oldalt pedig a zárható kupak alatt elhelyezkedő rejtett szelepet.)

A klasszikus Alpina felniben (1981-től) ugyanis ne keressük a (látható) szelepet, ugyanis ez a "kupak" mögött bújik meg. A kupak pedig kulccsal nyílik:

Ezt volt szerencsém anno nekem is személyesen szemügyre venni (egy ugyancsak E38-as esetében).(Bővebben a nyitásról, zárásról itt.)


A legújabb dizájnú "Alpina Classic 20" elnevezésű (20 colos) felni.

Másik pozícióból: küllők száma: 20! (Szimmetria => elegancia)

Alpina Classic felni egy F01-es hetesen.

A "láthatatlan" szelep alól kivételt a már említett "Edition 50" vagy, épp...

...ezen a Z4-en, (Alpina neve: Roadster S) látható csillagformájú felnije (fantázianeve: Alpina Dynamic) képez. (A Dynamic amúgy milyen meglepő, pont az amúgy is formabontó Z8-ason debütált 2001-ben.)

Noha a Dynamic I. az elterjedtebb, ne lepődjünk meg ha ilyennel is találkozunk: ugyanis létezik Dynamic II. fantázianevű verziója is - itt éppen egy F01-esen látható 19-es méretben. (Jóllehet az Alpina a 20-as mértet szereti, amire lehet ezt a mérete teszi, de ahol nem lehetséges, pl.: Z4, 3-asok, ott 19-es méretben adja. 7-eseknél természetesen megjelenik a 21 colos méret is.


Utóbbi években megjelent az egyszerű ezüst mellett a fekete szín is. (Csak a Classic esetében!)



Az átütött alvázszám

Mivel évente 1.200-1.700 darab autót készítenek csak, így nem éppen egy tömegtermékről beszélhetünk. Éppen ezért használatos a gyár helyett a manufaktúra jelző. A cég filozófiája amúgy az, hogy legyen adott egy stabil BMW bázis, amiken ők elvégzik az apróbb finomításokat ("nemesítéseket") amivel még tökéletesebb, exkluzívabb autót készíthetnek, mint az alapmodell. (Szerényen nem teszik hozzá, hogy nemcsak exkluzívabb autókat, hanem erősebbeket is készítenek egyúttal, illetve sokkal szigorúbb biztonsági előírások mellett dolgoznak, és nagyon magas minőséget követelnek meg maguktól.) 
Mivel manufakturálisan készítik autóikat, így természetesen minden módosítást egyéni (házon belüli) tesztelés, modellezés előz meg: legyen ez aerodinamika, vagy épp motorbeállítás. És természetesen a belsők egyedi megoldásai (innovációi) is folyamatosan tesztelésre kerülnek.
És mivel a gyár már lényegében egyedi autókat gyárt, illetve önálló autómárka lett, így egyedi alvázszámot is kapnak. Éppen ezért minden eredeti Alpinában látványosan át van húzva az eredeti BMW-s gyártási szám, s egyedi jelzést kap.

Íme az áthúzott BMW-s, és alatta az új Alpinás jelzés.

Természetesen a gyári BMW jelzések sok helyen benne maradnak.

Az alváz átütését, amúgy a már említett kiadvány is külön kiemeli: új alvázszám által, egy új BMW születik, amit az egyedi sorszámú (típust és sorszámot tartalmazó Alpina) típustábla is kihangsúlyoz. 



Zárszó
Nos, hát ennyi lett volna az Alpina világába történő betekintés, mely talán tudott újat mondani/mutatni a hazai BMW-s/Alpinás közösségnek, ne 'adj Isten valakinek esetleg felkeltette az érdeklődését is, hogy lehetséges vizibivalybőrös E46-ot is venni, ha már unja a nappát! :)



Hasznos linkek:

- Alpina modellek listája: http://www.alpina-automobiles.com/en/product-world/model-history/ (Nem teljes, pl. az F30/31/32/33 nincs feltöltve még)
- Alpina honlapja: http://www.alpina-automobiles.com/en/
- Wikipédia link majdnem az összes Alpina modellel: https://en.wikipedia.org/wiki/Alpina
- Alpina adatbázis: ide a tulajdonosok töltik fel az autóikat, és adnak meg adatokat róluk. http://www.thealpinaregister.com/


Érdekesség


Nemrég lett elérhető az G11-es 7-es BMW-n alapuló Alpina modell. Így felkerültek - nem sokkal a hivatalos fotók megjelenése után - a műhelyfotók is. Szerintem érdemes végignézni őket!

Hivatalos "propagandafotó". Dominál az Alpina színe: kék-zöld! Ezzel szemben a valóság:

Már ez is egy kicsit feljavított, de itt még kiérezhető a valóság. (Forrás: http://blog.alexanderschlosser.de/alpina-b7

1 megjegyzés: