2015. február 28., szombat

Pár gondolat a BMW E46-osokról - BMW E46 autóvásárlás kezdőknek /BMW Special Edition E46 330i Sedan/

Mostani bejegyzésem azoknak szól, akik BMW E46 (szériájú) autóban, egészen pontosan ennek megvételében gondolkodnak. Magyarországon az E36-os szériájú (durván 1991-től 1998-ig gyártották) 3-as BMW-k után a legnépszerűbb slágercikk a nagyságrendileg 1998 januárjától 2007-ig gyártott E46-os BMW. 
A bejegyzés megírására azért került sor, mert rengetegen keresnek meg, hogy segítsek nekik BMW E46-os autót vásárolni. Adjak tippeket, hogy mire érdemes odafigyelni, miket kell nézni egy ilyen autónál, mik az intő és mik a bátorító jelek, stb-stb. 

Ne feledjük! A részletekben van a lényeg! 

Éppen ezért arra bátorkodtam, hogy kiválasszak egy olyan autót, ami maga is eladó és így kiváló példa lehet arra, hogy megnézzük, mire is figyelnék én, miket néznék meg én, illetve "testközelből" mustrálhassunk végig egy potenciális jelöltet.

Azt már azonban az elején rögzítem, hogy ez nem rövid bejegyzés lesz, ugyanis az "amit csinálsz, jól csináld" elvét követve próbáltam egy részletes autóvásárlási tanácsokkal kapcsolatos összeállítást készíteni minden olyan információval, amit én fontosnak tartok megnézni/megemlíteni egy E46-os autó kapcsán. Remélem, hogy a kicsit részletes, sokszor nekünk, BMW-seknek már szájbarágós és unalmas bővebb magyarázatok ellenére egy hasznos bejegyzéssel sikerült hozzájárulnom ahhoz, hogy a jövőbeni BMW E46-os kollégák körültekintőebben tudjanak eljárni a vásárlás során...

Jelen bejegyzésem tehát kezdőknek szól, de mégis az elmúlt évek BMW-s tapasztalatai alapján.

Éppen ezért tisztázzunk is pár fogalmat már a legelején!

Fogalmak:
  • 3-as széria = a BMW szériákba osztja autóit, melyek minél nagyobb számúak, annál nagyobbak, erősebbek és gazdagabb a felszereltségük. A 3-as széria a középkategóriának számít.
  • E46 = BMW autók 3-as szériájának 1998-2007-ig gyártott autói
  • 316i, 320d, 330ci = típusjelzés, ahol főszabály szerint a 3-as a szériát, a 16-18-20-23-25-30 a köbcentit jelöli. (Azonban vannak kerekítésbeli különbségek, mint pl.: a 2001 után gyártott 318i-nek már egy 1995ccm-es motorja volt. A benzineseknél, ami 20i, vagy magasabb számozást kapott az egytől-egyig soros (azaz sorban elhelyezett hengerekkel szerelt) hathengeres modell. A BMW ekkor a benzineseket csak szívó motorral adta, a dieselek természetesen turbósok voltak.)
  • ...i = benzines
  • ...d = diesel
  • ti, td = compact kivitel benzines illetve diesel modellje
  • xi, xd = összkerekes verzió. Variánsai: 325xi, 330xi, 330xd. Más típust összkerékhajtással nem hoztak foragalomba.
  • ci, cd = kupé és kabrió kivitel jelölése
  • M3 = M azaz Motorsport variáns
  • Kivitelvariációk, mögöttük nagyságrendileg a gyártási intervallum:
    • Limuzin, vagy más néven sedan: 1998. jan. - 2005. febr.
    • Touring (a BMW-nél a kombi elnevezése): 1999. jún. - 2005. júl.
    • Coupé, kupé: 1999. ápr. - 2006 nov.
    • Cabriolet, kabrió: 1999 dec. – 2007. febr.
    • Compact (3 ajtós, "összenyomott" verzió): 2001. jan. - 2004. dec.
  • facelift = azaz modellfrissítés, mely nagyságrendileg 2001-2002 táján történt meg. Nemcsak a 3-as BMW-k orra, belső anyagai változtak meg, hanem szinte a teljes motorpaletta megújult: erősebb, nyomatékosabb, gazdaságosabb, de egy picivel szervizigényesebb motorokkal szerelték innentől az E46-osokat.


A tesztalanyról

Szerencsém volt, mert "tesztalanynak" egy nagyon szép, és ritka BMW E46-ost tudtam kiválasztani az SBA Car Kft. jóvoltából, mely nem a fapad, hanem egy jól felszerelt példány. Sőt nemhogy jól felszerelt, hanem egyenesen egy Individual BMW-khez nagyon hasonló, Special Edition felszereltségi szintű példány. Az Individual a BMW-nél azt jelentette, hogy limitált példányszámban, a szabvány szériaszínektől és felszereltségtől eltérőbb modelleket is meg lehetett vásárolni. Pl.: individuál fényezést kaptak, amit más E46-oshoz nem lehetett kapni, vagy egyéni belsőtérborítást kaptak. (Pl.: különböző színű bőr borítások, kezdve a világos szürkétől a lilán keresztül a vörösig, illetve két színű bőrözés a kormányon. + individual styling 152-es felni is rendelhető volt.) A Special Edition ehhez nagyon hasonló - magas kényelmi extrázottságú - szint. Ez a "majdnem individual" kategória volt anno.

Szóval egy igazán rendkívüli BMW-t sikerült kifognom, ami ráadásul a csúcsmodellt jelentette a korában, ugyanis M54B30 motorkódú 330i (2979ccm) autót egy 231 lóerős, benzines soros hathengeres aggregát mozgatja. Az ára ennek (s főként az individual felszereltségnek) megfelelően nem kevés, ellenben jó sok: magyar okmányokkal, 260 e km-el, és végig vezetett szervizkönyvvel, tényleg szép állapotban közel 2.200.000 Ft-ot kérnek érte. Azonban azt már a legelején le kell szögeznem: ez egy jó vétel. S ezt nemcsak azért mondom, mert ismerem az SBA-sokat, és tudom, hogy ők a ritka becsületesnepperek egyikei, hanem mert az autó törésmentes, jól felszerelt és rendben vannak a papírjai is. Végig szervizelt, karban tartott darab, aminek megvan az ára! (A papírok fontosságáról egykori autóm, egy E46 318i Touring, azaz a MARcsi eladásakor bővebben értekeztem, így most nem térnék ki rá!)


Lássuk tehát a "vasat!"

A megnézett autó a hahu-n

Mint mindenki - így én is - a külsővel kezdtem. Vételkor meg kell nézni, hogy az autónak "jó kiállása" legyen: azaz vegyük alaposan szemügyre: dől-e jobbra, balra, előre-hátra. Látunk-e színkülönbséget, oda nem illő elemet? 

Látunk-e sérülést, rozsdát? Az indexek körben ugyanolyanok? Gyárilag minden E46-ost narancssárga indexel adtak. Feláras extra volt az indexek fehér színű kivitele! Fontos megjegyezni, hogy igényes BMW-nél elől-hátul ugyanolyan színű indexeket találunk!!!

Ne sajnáljuk az időt arra, hogy alaposan szemügyre vegyük az autót kívülről!

Minden oldalt alaposan szemügyre kell venni! Illesztések (ajtók, motorháztető, sárvédő hézagjai) megegyeznek? 

Meg kell nézni, hogy a "vonalak szépen futnak-e"? Azaz van-e eltérés?


Itt is minden ív-vonal passzolt!


Gyönyörűen futó ívek mindenütt. 


Tükrök milyenek? Meg vannak-e folyva a szélei, vagy épek? Ugyanolyan mindkét oldali?

Jelen esetben  a válasz: IGEN!

Tipikus E46-os típusbetegség a megfakuló fekete külső borítások, mint például a tükör "foglalata".

Jellemző, hogy megfakulnak az indexek is. (Ez főként a fehér indexű autóknál látványos, de jó indikátor is lehet: ha egyik oldalon matt, de a másikon vadonat új, akkor kérdésként merülhet fel: törve volt a túl oldal, hogy ott újabb index van?)


Jelen autónál a hátsó indexek is fehérek, és faceliftes elrendezésűek: azaz egy csíkban fut a fehér. A facelift előtti sedanoknál az elrendezés másként alakult!


Következő lépés: a BMW E46 stílusjegyek rendben vannak? Azaz minden oda való, ahova kell? Titánszínű a lökhárító csíkja és titánszínű az indexek körvonala, vagy akár a fényszóróban a foncsor előtti műanyag, mint ahogyan az egy gyári, nem M pakettos E46 330i-nál elvárt? (A BMW E46-osok finom eltéréseiről, ún. stílusjegyeiről egy külön blogbejegyzésem szól.)


A nem M pakettes 30i egyedi jellemzője, amit csak a 330i modell kapott meg a titán színű díszcsík a lökhárítóban. Ha ilyet más E46-osban látunk, akkor az gyanúra adhat okot!


Lámpabúrákban ugyanolyan jelölést találunk, illetve ugyanolyanok? Mattulás is ugyanolyan?

Ha az "AL" helyett pl.: Depo-t találunk, akkor utánagyártott lámpákról beszélünk. Vonatkozik ez az indexekre is. (Gyári BMW lámpabeszállító: Bosch, Hella, ZKW)


Ilyen egy xenonfényszóró közelről. A xenon fényszóróhoz mindenféleképpen "járt" a lámpamosó, illetve nem szabad, hogy találjunk bent a műszerfalon lámpa-magasság állítót, ugyanis a xenonos autóknak a lámpamagasság-állítása automatikus, a jeladó a váznyúlványon van.
(Figyeljük meg, hogy az index széle titánezüst színű. Ez is egy újabb 30i stílusjegy! Mert például...

...az előző autómnál, a MARcsinál fekete körvonala van az indexnek (illetve a lámpában a foncsor előtti műanyag is fekete színű. Csakúgy mint az M-es BMW-knél, vagy az M paketteseknél)


A lámpa alatt, az eltérő (pótolt) színű műanyag az automatikusan előjövő lámpamosót rejti, aminek szerelése hatalmas "élvezet". Amúgy az eltérő színű alkatrész nem jelent semmi rosszat. Ez gyakran "elszáll" menet közben, ugyanis a cseh gyártmányú lámpamosó-berendezés is az E46 széria gyenge pontja...


Az indexek gyakran párásodhatnak, csakúgy mint a fényszórók.


Érdemes megnézni a sárvédők lefestett csavarjait is. A képen látható 3 db alapján elmondható, hogy ezt a sárvédőt nagy valószínűség szerint még nem bántották mióta a gyárból kijött!

A sárvédő csavarjai az ajtó mögött is érintetlenek!

A vízelvezetők eltömődése gyakori hibaforrás, illetve mutatja az előző tulajdonos(ok) igényszintjét is. 

A vezető oldali B oszlop alján van egy matrica, ami a helyes keréknyomásokról ad tájékoztatást. Ha ez hiányzik, akkor vagy lekopott (ez nagyon-nagyon ritka), vagy fújták az autót ezen az oldalon.

Az a bizonyos BMW cápauszony antenna, ami többek között a gyári bluetooth-os telefonmodul antennáját rejti magában.


Látszik a szélvédő színén, hogy zöldcsíkos, klímakomfortos szélvédőről, ún. Klimakomfort-Frontscheibe mit Grünkeil-lel szerelték az autót. 


A tankbetöltő nyílás. Jóllehet 260 e km felett járunk, de a gumikötél, ami rögzíti a tanksapkát nem szakadt el. (Magyarán vigyázott rá a tulaj, jóllehet ezt a részt sűrűn nyitogatta. Lásd a 30i fogyasztásáról itt, míg egy négyhengereséről itt!)


Egy újabb típusbetegség: a szélvédő előtti (gumis) műanyag berepedezik. Cseréje (gyári újra) ajánlott. Ára kb.: 15-20 e Ft + szerelési költség, ha nem magad csinálod.

Esőszenzor és az a bizonyos grünkeil.



A csomagtér színe elér a C oszlop színétől, azonban itt optikai csalódásról beszélünk nem esetleges törésről: a BMW-nél sok szín "színváltós". Pl.: az Orientblau metallic színű BMW nappal kék, este lámpafénynél lila színű! Ugyanígy átverős jelen autó Stratusgrau metallic színe is!


Küszöbök hirdetik: Special Edition példánnyal, azaz egy Individual kereskedelmi megnevezésű BMW E46-ossal van dolgunk.

Amúgy pedig ha már a küszöböknél járunk, jól nézzünk körbe itt is! Típusbetegség, hogy kisebb-nagyobb pörsenések, rozsdafoltok jelennek meg a küszöbök tájékán! 

Pl.: ilyenre gondolok. De apróbb rozsdafoltok előbukkanhatnak a...

...a hátsó lámpa fölött is. Durvább (bár sajnos nem meglepő, azaz típusbetegség) rozsdásodásnak számít...

...a hátsó kerékív rohadása is.

Ugyanígy be kell kukkantani az ajtók alá is, mert ezen a képen a hozzánk közelebb lévő ajtó alja bizony jelentősen korrodált. Ez még a menthető kategória, de számolni kell vele mint vétel utáni plusz költség!

Sajnos az E46-osoknál nagyon sűrűn kialakul a sárvédők rozsdásodása is!

Ha ilyet látunk, akkor az sajnos belülről már ilyen:

S ez már menthetetlen. Új bontott, vagy eredeti sárvédő kell. Utóbbinak fújása kb. 25 e Ft/elem.



 Beltér

A szürke szín világossá varázsolja a belteret.

Távolról a kopások nem olyan szembetűnőek.

Az autóba beülve kellemes érzés fogott el, jóllehet a kormány kopottsága egy kicsit rontott az összképen.




A BC (fedélzeti számítógép) gombja az indexkaron van.

 
A kormány kopottsága jelentős. (Háttérben a kapcsolótáblán látszik, hogy fényszóró-magasság állítás gomb helye üresen van!)

Azonban ne feledjük, hogy a kormány viseletes múltja egybecseng az ülések (főként a vezető) ülésével:

Ez is ugyanannyira, ha nem kopottabb, mint a kormány. 


A vezetőoldali ülés "kapott az élettől", magyarán meglátszik rajta a megtett 260 e km. Viszont pozitívum, hogy a sportülés oldaltámasza nem kopott el, rojtosodott ki!


A beltér ennek ellenére esztétikus(an kopott). A bőrbelső típusa amúgy Walknappa. (Bővebben az E46 bőrbelsőkről és esetleges javításról egy külön bejegyzésem szól.)


Kartámasz is jelentős km megtételéről tanúskodik.



A jobb oldal jelentősen jobban néz ki!

A kopás, elhasználódás itt elenyésző!

Az anyósülés köszöni szépen jól van.

A sportülések memóriások és működtek is. (A memóriás, elektromos ülés háttámlája, magassága elektromosan állítható, csakúgy mint ahogy az előre-hátra mozgatása is. Fejtámla és a combtámasz manuális állítású!)

A szőnyegek eredeti BMW-k!


A kartámasz felső része is repedezik, de ez még menthető.

A kartámasz amúgy nyitható. (Az elődmodell E36-oshoz képest ez jelentős újítás) 


A 16.9-es navigációs rendszer előnyeinek és hátrányainak taglalásába most nem mennék bele, elég annyit megjegyezni, hogy nem haszontalan ha van. Azonban célszerű...

...bekapcsolni is, ugyanis egyrészről kiderül, hogy működik-e, illetve...

...pixelhibákra is fény derülhet!

A műszerfal nyugalmi állapotban.


Gyújtás után a jobb oldali piros színű légzsák piktogram nem alszik ki. Viszont ez azt jelenti, hogy a jobb oldali ülés ülésfoglaltság-jelzője elromlott. (Rendszerint kitérdelik). Így viszont autót honosítani nem lehet, meg kell hát csináltatni. (Amúgy utasbiztonság terén komolyabb problémát nem okoz: az anyós légzsák nyílni fog ha baj van, viszont akkor is nyílik, ha amúgy azon az ülésen nem is ülnek, de sajnos ütközünk.)


A gyújtás ráadása után sajnos nemcsak a légzsáklámpa nem alszik ki, hanem hátrameneti fokozatba kapcsolva a PDC (park distance control, magyarán parkolóradar) is egy hangos sípolással adja tudtunkra: figyelem! Nem működöm! (S valószínűleg egy szenzor kihalt. Pótlása bontóból 5-6 e Ft)


Érdemes az alapjáratot "pöckölgetni" Figyelni, hogy reagál a gázadásokra, remeg-e? Itt nagy okosságot nem tudok a blogon keresztül megosztani, ugyanis ezt élőben hallani kell, hogy tudjam/tudjuk, van-e valami probléma. Illetve én ezek után is csak hibakód kiolvasóval a kezemben mennék autót venni...


Amikor lenyitjuk a kesztyűtartót megpillantjuk a kis bőr BMW-s mappát benne kincsekkel!

Pl.: egy szervizkönyvvel, benne sok-sok (egészen máig) vezetett bejegyzésekkel. Most 263 e km van az autóban, az utolsó olajcsere 261 e km-ről tanúskodik, s látszik az utóbbi évben kb. 21.000 km után volt olajcsere.

A szervizelés folyamatos - bár ez tetten érhető volt az autón!


Extralista kapcsolói balról jobbra: ülésfűtés-DSC (dinamikus stabilitás kontroll, magyarán menetstabilizációs rendszer)-hifirendszer-ülésfűtés. Felette a digitklíma panelja.

A váltószoknya nem szakadt, a váltógomb enyhén karcos. A váltó körül a fa díszburkolat sem kopott nagyon, illetve az ablakemelő gombjai is épek: nincsenek példádul kitörve, mint lelakottabb E46-os társainál megtapasztalható sajnos...



Látható: a váltókar feszesen jár, nem lötyög, nem marad kint mondjuk ötösben, azaz szépen visszaugrik középre.


Tetőablak hasznos extra az autó mikroklímájának beállítása során. A fekete tetőkárpit csak az M BMW-khez, illetve az individual felszereltségű BMW E46-osokhoz járt alapból, egészen pontosan egy felszereltség részeként. (Jelen esetben a S938A kód rejti magában a fekete tetőkárpitot)

Tetőablak kapcsolója a mennyezeten balra, míg jobbra a telefon mikrofonja található.


Sminktükör lámpával. Ez is extra felszereltség! Sokszor csak egyszerű tükörrel adták, világítás nélkül.



Így kell kinéznie egy dohányzó-pakettes BMW-nek. Ebben bizony nem sokat dohányoztak, ellenben ügyeltek a rendre és tisztaságra! Még a szivargyújtók kupakjai is a helyén vannak, illetve az ülések hátlapján a hálók sincsenek leszaggatva, megnyújtva! Igényes tulajról árulkodnak ezek a jelek!



Hátsó kartámasz pohártartókkal. A Touringé sokkal eltaláltabb forma, és emellett sokkal kényelmesebb is.

A kartámasz mögött a sízsák lapul.



A napsütés megtette hatását: a kicsit összezsugorodott bőr alól kikandikál a szivacs.


A C oszlopon belül egy beltérvilágítás kapott helyet. (A C oszlop belső borítása elvált a sok napsütéstől. Sajnos sedanoknál ez is típusbetegség...) 

Elvált C oszlop 1

Elvált C oszlop 2


Szépen bőrbe csomagolt a jobb hátsó ajtó is. Illetve van benne egy hangszóró is! Ilyet a nem Harman Kardon hifirendszerrel szerelt BMW E46-osokban ne is keressünk, mert azokban csak elől van hangszóró, illetve hátul a kalaptartóban (Touringnak a csomagterében) de a hátsó ajtókban nem!


 
A hifirendszer komponensei hátul
(Frissítés! A jobb oldali képen a 3. biztonsági öv rögzítőjét látjuk, nem a hifirendszer egy részét! Jó pap is holtig tanul... :-P)


A hifirendszer hátsó hangszórója alulról 1

A hifirendszer hátsó hangszórója alulról 2. (Mellette a dönthető hátsó ülés kallantyúja. Sedanban feláras extra volt a dönthető hátsó ülés, a Touringban az 1/3-ad - 2/3-ad döntési lehetőség alapfelszereltség!)

Az elemeket gyárilag belül a kocsi színéhez hasonlító, de matt színre fújják. Itt például sötét(ebb) szürkére.

A szervizkészlet is hiánytalan! Kerékőr és vontatószem is megvan!


A motortér

Szemben a 231 lóerős M54B30 motorkódú soros hathengeres aggregáttal 


Kezdhettem volna az autó megnézését ezzel is! Géptető fel, lássuk a modellcímkét, rajta az alvázszámmal, és ezen belül ennek is az utolsó 7 karakterét! Ugyanis ez árulkodik arról, hogy milyen gyári felszereltséggel jött ki az autónk! Ha az utolsó 7 karaktert beírjuk a BMW Vin decoderbe, akkor megkapjuk az autónk adatlapját. (A megtekintett autóét megtalálod a bejegyzés végén!)

A jobb toronyban is benne van az alvázszám. (A torony mellett az a fekete "doboz" az emissziópumpa.)

A szélvédő és lámpamosó tartálya egy és ugyanaz. A touringban hátul is van egy betöltőnyílás a hátsó szélvédő mosásához.

Ha a géptetőben ilyen címkét találunk, akkor az belülről (sem) volt fújva. Ezt általában lusták visszaragasztani a festők... :-P

A megereszkedett motorháztető belső burkolattal sem kell foglalkozni. Ez gyakran leválik a helyéről. (Amúgy a benzineseké vékonyabb, kevésbé kitömött, míg a dieseleké a hőszigetelés miatt vastagabb.)

Előnyös ha olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt, pollenszűrőt előttünk már cseréltek!

  
Mikről árulkodnak a beltér cmkéi, feliratai? Itt például arról, hogy BMW márkaszervizben kapta meg az utolsó olajcseréjét. (Egy olajperiódus általában 20-25 e km könyv szerint. A BMW fanatikus és BMW-tudatos tulaj max 10.000-ként cseréli szűrőkkel, mindenekkel együtt. Első nagyszervizről itt olvashatsz.)

Váznyúlványok épek? 


Felnik, gumik

A felni típusát a BMW felgenkatalog-ból könnyedén kikereshetjük (Auswahl anzeigen: => Baureihe: => 3er E46 => GO). Ez például egy Styling 135 névre hallgató, M Doppelspeiche. 

A felgenkatalog-ból az ET szám is kiolvasható. Ez például elől ET47-es, hátul ET50. De megtudhatjuk azt is, hogy előre a gyári előírások szerint 225/40 R18-as gumi kell, míg hátra szélesebb 255/35 R18-as.


Fékek állapotát is célszerű ellenőrizni. Nem ildomos egy autó vételt egyből fékek cseréjével megfejelni!

Az első féktárcsák nem a szokásos féktárcsák!

Azért minta lehetőleg minél több legyen rajta!

Gumikon kidudorodás van? Ugyanolyanok? Mikori évjárat? (pl.: DOT 5013 jelentése: 2013 -as év, 50. hete. 

Akárcsak elől, hátul is gyári előírások szerinti gumi-méreteket találunk a felniken, melyek nagyon-nagyon minimális mértékben padkázottak csak.


Zárszó
Ha a hosszúra sikeredett bejegyzésem átolvasása után a Kedves Olvasó, s jövőbeni BMW E46 tulajdonos már egy hibát ki tud szúrni vásárlás során, akkor bejegyzésemmel máris elértem célomat!

Sok szerencsét, s jó vásár(lás)t kívánok! 

-----------------------------------------------------------------------

Melléklet:
A bejegyzésben szereplő 330i adatai a BMW vin decoder alapján. Először az alapadatokkal találkozunk, melyből kiderül, hogy autónkat pl.: 2004. májusában gyártották, illetve kapunk egy képet a kocsiról és a beltérről, azonban ne ijedjünk meg, ha a kép nem stimmel a valódi kinézettel! A képek csak nagyságrendileg mutatják be az autót!

Pl.: Ilyen képet kaphatunk egy 330i-nél:

 


Daten für die Fahrgestellnummer: WBA........KM68040
Modellbezeichnung:330I
Ausführung:Europa
Typschlüssel:EV51
E-Code:E46 (4FL)
Karosserie:Limousine
Lenkung:links
Türen:4
Motor:M54 - 3,00l (170kW)
Antrieb:Heckantrieb
Getriebe:manuell
Außenfarbe:Sonderlackierung (490)
Innenraum:Sonderpolsterung (Z1XX)
Produktionsdatum:18.05.2004
Werk:München
Ezt követi az alapfelszereltség (szériafelszereltség) ismertetése, ami modelltől függően eltérő lehet. Értelemszerűen a minél erősebb motorral adtak egy BMW-t, annál több benne az alapextra. Például a 30i-ket alapból középső kartámasszal (Armlehne vorne), BC-vel (Bordcomputer, azaz fedélzeti számítógép, melyet az indexkar nyomógombjával tudunk aktiválni/használni), ködfényszóróval (Nebelscheinwerfer) és első-hátsó elektromos ablakemelőkkel adtak (Fensterheber elektrisch vorne/hinten). 
Fontos megjegyezni, hogy a BMW sok banális "extrát" is nevesít, mint például, hogy az akksi hátul a csomagtérben van (Batterie im Kofferraum) illetve később, hogy a Bordliteratur deutsch, azaz a kezelési kézikönyv német, vagy hogy nem tüntették fel a típusjelzést (Entfall Modellschriftzug)...

CodeSerienausstattungStandard Equipment
S210A
Dynamische-Stabilitäts-ControlDynamic stability control
S411A
Fensterheber elektrisch vorne/hintenWindow lifts,electric,front/rear
S473A
Armlehne vorneArmrest front
S520A
NebelscheinwerferFog lights
S548A
KilometertachoKilometer-calibrated speedometer
S550A
BordcomputerOn-board computer
S832A
Batterie im KofferraumBattery in luggage compartment
S851A
Sprachversion deutschLanguage version German
A szériafelszereltséget a sonderausstattung, azaz a valódi extrák követik, amikért már fizetnünk kellett, illetve kérni kellett őket.


CodeSonderausstattungOptional Equipment
S167A
Abgasnorm EU4EU4 exhaust emissions standard
S249A
Multifunktion für LenkradMultifunction f steering wheel
S320A
Entfall ModellschriftzugDeleted, model lettering
S358A
Klimakomfort-FrontscheibeClimate comfort windscreen
S403A
Glasdach elektrischGlass roof, electrical
S423A
Fussmatten VeloursFloor mats, velours
S428A
Warndreieck und VerbandstascheWarning triangle and first aid kit
S431A
Innenspiegel automatisch abblendendInterior mirror with automatic-dip
S441A
RaucherpaketSmoker package
S459A
Sitzverstellung elektrisch mit MemorySeat adjuster, electric, with memory
S465A
DurchladesystemThrough-loading system
S481A
SportsitzSports seat
S493A
AblagenpaketStorage compartment package
S494A
Sitzheizung Fahrer/BeifahrerSeat heating driver/passenger
S495A
Dreipunktgurt u. Kopfstütze hinten Mitte3-point belt and headrest, center rear
S502A
ScheinwerferreinigungsanlageHeadlight cleaning system
S508A
Park Distance Control (PDC)Park Distance Control (PDC)
S521A
RegensensorRain sensor
S522A
Xenon-LichtXenon Light
S534A
KlimaautomatikAutomatic air conditioning
S609A
Navigationssystem ProfessionalNavigation system Professional
S644A
Vorbereitung Handy m. BluetoothPreparation f mobile phone w Bluetooth
S672A
CD-Wechsler 6-fachCD changer for 6 CDs
S674A
HiFi System Harman KardonHi-Fi System Harman Kardon
S710A
M LederlenkradM leather steering wheel
S722A
Edition LifestyleLifestyle Edition
S785A
Blinkleuchten weissWhite direction indicator lights
S787A
BMW LM Rad M Doppelspeiche 135BMW alloy wheel, M double spoke 135
P7RGA
Spezial Edition Lifestyle stratus/grau
L801A
Länderausführung DeutschlandNational Version Germany
S863A
Händlerverzeichnis EuropaRetailer Directory Europe
S879A
Bordliteratur deutschOn-board vehicle literature German
S8SPA
Steuerung COPControl unit COP
S938A
IndividualserieIndividual series
S940A
Sonderwunsch Ausstattungspecial equipment BMW Individual
P972A
KomfortpaketComfort Package
Legvégül az individual BMW-knél van még egy külön topic az egyéni felszereltség taglalásához:

Individualausstattung

---- Steuerung Individual
Hinweisschild BMW Individual

---- Sonderserie
E46 Sonderserie fuer V1, KA186
Variante 4.

0490 Lackierung
Sonderlackierung "stratusgrau-metallic", wie Schl. Nr. 440

Z1XX Polster
Lederausstattung in Walknappa dunkelgrau
(Nr. 2 261 750) erweiterter Umfang Q9 (bei M3: Basisumfang wie N5),
Nahtbild Q9 (bei E46C i.V.m. SA481 N6 und bei M3: N5),
Naehfaden (Nr. 8 190 389) und Steppzwirn (Nr. 8 190 386)
in dunkelgrau, Farbton-Nr. 0129 Z.

Sitz- und Lehnenhauptteile in Walknappa grau (Nr. 2 261 748).
Naehfaden (Nr. 8 171 256) und Steppzwirn (Nr. 8 171 261) in
grau, Farb Nr. 0141 C.
Ausfuehrung analog der in der IFF enthaltenen Zeichnung (Bicolor).
Bei /2, /C mit Sportsitz 481: Ruecksitzmittelbahnen durchgehend.

9 megjegyzés:

  1. Köszi a bejegyzést, sok hasznos infó volt benne. Tervezel hasonlót inkább a műszaki problémákra kihegyezve is?

    Amúgy ezt a kocsit tavaly januárban láttam először a hahu-n, akkor 250ezer volt benne, 3.6M-ért hirdették (regadóval együtt).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz!
      A bejegyzésemmel máris elértem a célom: egy jövőbeni BMW tulajdonosnak máris segítettem :-)
      A műszaki problémák kivesézése már bonyolultabb történet, mivel sokkal több lehet belőle, illetve ezeket egy autóvásárlás során 2-3 óra alatt észrevenni - ha pl.: nincs nálunk diag, vagy nem tudunk aláemelni - elég nehéz. Jó persze ha hörög a motor, ingadozik az alapjárat, kinyomott kuplung felgendése után kelepelés hallatszik, akkor ott baj van ez nem vitás, de pontosabb diagnózis ott helyben nehezen állítható fel.
      A próbaúton is sok minden kiderül, de csak akkor, ha "szakavatott" BMW-s fül figyel. Egy kezdőnek sokminden nem tűnik föl elsőre...

      Így tehát csak olyan tipp adható a műszaki problémák terén, hogy mikre kell vásárlás után odafigyelni, miket érdemes cserélni.

      Végül az autóról: igen, volt fent egy ideig 3,6 misiért, ami egyértelműen sok volt érte. Hiába volt szép, és végig vezetett szervizkönyves, az idő eljárt még a szép E46-osok felett is. Ennek az autónak valahol itt volt a reális ára, vagy még egy icipicit alacsonyabban.

      Törlés
    2. :-) Egy faceliftes 318i (E46) már volt nálam 5 évig, de költözés miatt inkább eladtam (az éves 10ezres futás kb 25re nőtt volna és sajnáltam napi járósnak használni, főleg, hogy a nagy része fővárosunk remek útjain került volna bele). Szóval nem vagyok teljesen új BMW vonalon, de jelenleg nincs. Egy 330i viszont remélem pár év múlva majd lesz...
      Szóval olyanokra gondoltam, hogy a VANOS tömítések hibája milyen tüneteket produkál pl, vagy a kardánnál milyen hangokra kell figyelni, diffitartókat, hogyan ellenőrizzük, mitől ijedjünk meg, mi teljesen normális.
      Nyílván egy ilyen autót el kell vinni átnézetni szakműhelybe, de ha bizonyos dolgokat már az elején ki tudunk szűrni, akkor megspórolhatunk néhány fölösleges túrát és sok-sok időt. Illetve láttam már olyat, hogy a szakszerviz sem vett észre dolgokat, illetve be sem indítják a motort...

      Törlés
  2. Szia.

    Régi nagy álmom, hogy legyen egy BMW. Szeretnék segítséget kérni vásárlásban. Már egy ideje olvasom a blogodat, mint ha ima könyv lenne. Köszönöm. Esetleg ha a josy00@freemail.hu címre küldenél egy email címet vagy akármilyen más elérhetőséget. Azt nagyon szépen megköszönöm. Blogon nem találtam, de nem vagyok egy nagy pc guru. Előre is köszönöm

    VálaszTörlés
  3. Szia! Nagyon jó a blog, nagyon sok hasznos tippet, információt lehet tőled megtudni, mikor autót vásároltam sok hasznát vettem annak, amit tőled tanultam. Jelenleg is hasznomra válik, erre jó példa az ajtó beázás problémája. :) Egy építő jellegű információt osztanék meg: Az autómban (E46 325i sedan) nem Harman/Kardon hifi rendszer van, de mégis van a hátsó ajtók kárpitjában gyárilag, (extra hifi nyomógomb viszont nincs) így összesen 10 db található az autóban (első ajtó 3-3, hátsó ajtó 1-1, kalaptartó 2 db), mint néhány napja megtudtam ezt Top hifi rendszernek hívják. Üdv.

    VálaszTörlés
  4. Bocsi, kimaradt a lényeg. :) Tehát van a hátsó ajtóban hangszóró.

    VálaszTörlés
  5. Ezért a kocsiért ez a pénz sok. A képek alapján rengeteg a probléma:rozsdás elemek, leszakadt kárpitok, rongyos kormány, kopott műanyagok, gyűrött bőrök, utasülésbe mintha beleszartak volna. Ha széppé akarják ezt varázsolni kész vagyon lesz. Az én e46osom mérföldekkel jobb állapotban van, kb ugyanennyi kilométerrel. Egyébként ennek a kocsinak ez nem futás. Van olyan, amelyikben 1 millió van, kutya baja, jobb állapotú, mint ez.

    VálaszTörlés
  6. Egy ideje gondolkodom, hogy mégse az E30 320i-m rakom el öreg koromra, hanem veszek egy E46 330i coupe-t.
    Az ára már egy ideje az egekben.
    Egy M20 egyszerű szerkezet az M54-hez képest. Ha az ember belenyúl a tutiba és a motorjával gondok vannak, akkor az már nem egy filléres történet.
    Az ember látja a bódét, a belsőt, az extrákat ki lehet próbálni hogy működnek-e, de a motorba nem látunk bele.

    VálaszTörlés