2015. április 22., szerda

Szólnék egy kicsit akkor a BMW E46 differenciálművek nyelvén...

Nem újdonság az, hogy - jóllehet bizonyítottan 160 e km alatti futásteljesítménnyel vettem, de ennek ellenére - sz@r a difim is a 30i-ben. Nem olyan rég volt szerencsém egy Veszprém - Debrecen, majd ugyanez vissza távot egy nap lenyomni. Az átlagfogyi, mint az lenni szokott 8,7-8,9 között volt. Ezzel nem volt baj, no de  nem úgy a difivel!


A közel 1000 km nem kottyant meg neki. Minden rendben volt... 

... a négy db 19-es Styling 172-es felni is gyönyörűen utazott. Egyedül a difi sípolt egész úton. Így elegem lett és a csere mellett döntöttem. (Sípolás tünetei: nem búg, nem remeg, nem a kerékcsapágy csinálja. Minőségi difi olajra cseréltem a régit, hátha... De az sem segített. Terhelésnél, mint most a 4 db felni esetében, jobban sípol. Kb 20-30-ig nincs hangja, utána egyre erősödik, 130-nál pedig eszeveszetten "dalol". Üresbe rakva is énekel, megállásnál lassulva pedig "nyögdécselve" áll meg... A vezetésre, menetdinamikára kihatással nincs, csupán annyi a baj, hogy eszeveszett frekvencián, nem hangosan, de zavaróan sípol!)

Jóllehet nem vagyok profi, de azért annyit már az elején sejtettem, hogy difi és difi között is van különbség, már ha csak abból indulok ki, hogy valaminek okoznia kell azt, hogy a nagyobb motor (jelen esetben egy M54B30, 5-ös manuál, 330i) nem forogja magát sz@rrá, mint tenné ezt akkor, ha mondjuk egy N42B20A motorú autó difije lenne alatta. (Azokat, akiket esetleg a difi működési elve érdekli, azoknak itt van egy 1937-es videó, ami nagyon érthetően magyarázza el a működést. /A lényeg 2:07-től/)
Szóval elmentem szépen a bontóba és vettem egy difit, amire azt mondták, hogy "ez tuti jó lesz, mert ez megy a manuál 30i alá" én meg hittem is a bontósnak, elvégre csak tudja, hogy hogy megy ez. De mindezek előtt ellátogattam egy másikba is, ahol azt mondták, hogy "jó lesz a manuál 30i alá a 30i autómatája is". Mondom jól van biztos, de azért kezdett gyanús lenni, hogy azért jobb lenne ebben egy kicsit elmélyedni az előtt, mielőtt szétkapjuk a rendszert, mert ha akkor derül ki, hogy szar  szőr van a palacsintában, akkor nagy baj lesz.

Hát így is tettem. A google és a BMW fans sokat segített arra, hogy le tudjam írni tapasztalataimat. Ugyanis az első megállapítás rögtön az volt, hogy sikerült egy M54B25-ös motorú, manuál 325i-hez difit vennem.

Honnan is jöttem erre rá?
Először is felmentem a BMW Fans-ra és belőttem a típusomat. Legfontosabb útmutatók: BMW E46 => 330i M54 => 2002 febr => manuál és ott a Rear axle, majd Differential-drive/output.

Rámentem az ábrára, ahol ez fogadott:

Az ábrán zölddel bekarikázva a lényeg: 2,93-as áttétel jó csak a ötös manuál 30i-be, s csak a 2000 szeptember után gyártott difik jöhetnek számításba. 
Alatta látszik, hogy a 3,38-as való az automatába. 

Szóval most már megvolt az adat (2,93 illetve a gyári cikkszám: 33107505390), amit viszont valahogy fel kellett fedeznem a difin is. Na igen, de azt hun keressem?
Azt egyből gondoltam, hogy a műanyag és spiáter alkatrészekkel ellentétben a difibe nem fogják belevésni a cikkszámot minden egyes legyártott darab után, szóval ez kiesett. Maradt az egy szem matrica, ami viszont az esetek 90%-ban "rohadtmocskos", azonban nem maradt más esélyünk ezt kell vallatóra fogunk. No de mit lessünk rajta? Hát ezt:

Zölddel bekarikázva a cikkszám utolsó 7 karaktere, míg pirossal az ennél is fontosabb adat: az áttétel (itt éppen egy "R:" mögött a szám 2.93)!
A cikkszám utolsó két karaktere eltérő, azaz nem 90 hanem 89, de utánanéztem ez is jó, csak valamiért a BMW fans ezt nem hozza be, míg mondjuk a 330Ci-nél igen.


Így tehát megvolt, hogy mit kell néznem és néztem is az általam vett difin. Azon pedig az állt, hogy 3.15.
Magyarán nekem sikerült a 33 10 7 500 028 cikkszámú, főként az M54-es, manuális 325i-khez való difit megvennem.
Főként, mivel még az alábbi verziókhoz jó a difi:
E46 =>

  • 323i 2.4 M52
  • 325Ci M54
  • 325Ci M56
  • 325i M54
  • 325i M56

Az M56-os motorszámnál egy pillanatra - csak az érdekesség kedvéért - elidéznék, s a kedélyek borzolásának céljából megosztanám ezt a fotót:

Igen! A bal oldali egy sima M54-es, míg a jobb oldali egy kizárólag az USA számára gyártott ún. SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicles) motor, melynek motorkódja M56 lett. De mivel a motornak a difihez jelen esetben nem sok köze van/volt így lehetett az, hogy az M56 motorhoz is mehetett a 3.15-ös difi)

Visszatérve a difikhez: a 25i difije nekem nem jó, mivel (elmondások, tapasztalatok, utánaolvasás nyomán) a 3.15 (helyesen 3,15) végáttételű differenciálmű rövidebb áttételezésű, azaz többet forog, míg a hosszabb áttételezésű 2,93-as kevesebbet, azaz "nyugtatja" a motort/kocsit + javul a fogyi. Viszont ha valaki sportosítani akarja az autóját (és erre pl a YouTubeo-n rengeteg vidi van) és a 328i 2,93-asát mondjuk 3,38-ra cseréli, akkor pörgősebb autót kap.

Viszont ne feledjük, hogy lehet szórakozni a difik variálásával, DE nem érdemes! A gyárban az okos & ügyes mérnökök szépen elb...tak éveket, hogy kikísérletezték, hogy mely fordulathoz mely áttétel való, mikor jó a fogyi, de van még teljesítmény, stb. Na most, ha mi ebbe beleturkálunk, akkor jó nem nagyon fog kisülni belőle, így én azt tanácsolom, hogy mindenki a maga difijét tegye be, ha kihullik a sajátja. Pl.: egy 2002-es szeptemberi, manuál 30d(ezső)be a 33 10 7 530 843  cikkszámú 2,47-es áttételű difit tegye. (Amúgy érzékelhetjük a számból, hogy mennyire nem forogja agyon magát a legendásan nem nagyon pörgő dieseles motor: a manuál 30i 2,93-as, a dezső 30d pedig csak 2,47...)

Amúgy a 30i difije újonnan potom 475.651 Ft-ért megvehető. Ja, bocs! S ez nettó!
Szóval gondolom nem meglepő, hogy elsősorban bontottra vadásztam. A bontott difi ára 30-tól kb 45-60 e Ft-ig terjed.


tehát jó szórakozást mindenkinek, aki difit cserél! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése