2012. október 21., vasárnap

Egy BMW monstrum feltérképezése - BMW X5 3.0d 184Le Sport Edition - Kívülről és Motor

Prológus


Nem vagyok nagy SUV mániás. Sőt! Nekem mindig is a földhözragadt autók (értsd: nem terepjárók) voltak a kedvenceim, és elárulom ezen nézetem az X5 mustra után sem változott meg. Csak most már értem ezt az emeletes világot is...  

Egy szelet BMW X5 3.0d

(...)

BMW X sorozat és én:
Mindig úgy voltam vele, hogy annak ellenére, hogy nem szeretem a SUV-okat, de azért nagyon szívesen megnéznék/kipróbálnék élőben is egyszer egy X5-öst, mert annyit hallottam már róla, jót és rosszat, hogy nagyon furdalt a kíváncsiság: vajon tényleg olyan, mint amilyennek látni akarják., vagy amilyennek az ellenségei leírják? Ilyenben utaznak a norvég cserediák maffiózók, meg a sötét hurkanyakúak? Mit érezhetnek az X5-ös tulajdonosok, mit látnak, mi veszi őket körül, amitől a többségi társadalom a legtöbbször az ellenséget látja bennük? A BMW X5 mennyiben lesz BMW? Milyen érzés egy földhözragadt BMW-snek egy emeletesbe szállni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel indultam útnak az X5 mustrámra egy közeli, nagyon jó ismerősömhöz - aki a félreértések tisztázása végett nem a sötét oldalon áll... :-)

Nem apró BMW-ről van szó. Az X5-nél, csak a 7-es BMW nehezebb.



BMW X5 Sport Edition mustra

BMW E53, első generációs X5, 2002. márciusi példány, 1 hónappal fiatalabb mint a Maresz. Motor: M57D30, soros hathengeres dieselmotor, 184Le,  2926ccm, 410Nm. A BMW & Land Rover közös házasságából, a "BMW X5 Le Mans" tanulmányautó alapján megszületett SUV (Sport Utility Vehicle, azaz sportterepjáró, hobbiterepjáró), bár a BMW jobban szereti SAV-nak, azaz Sport Activity Vehicle-nek nevezni. Mert nem jó neki pl.: a menetstabilizáló rendszer esetében sem az ESP elnevezés, hanem a BMW-nél DSC-t, meg ASC-t használnak inkább.
Amúgy ez az egész SUV őrület az USA-ból terjedt el, így van az, hogy a legelső X5-ösöket kizárólag 4,4 literes V8-as aggregáttal lehetett kapni, aminek hátul 4db kipufogója volt...

Ezzel szemben - hogy egyből a felfedezett X5-ösre térjek rá - csak két auspuffja van, az is eldugva. Íme:



Egy bal oldalon, egy pedig jobb oldalon. De hol van a 4 kipufogó helye?

Hát itt, műanyag fedéllel takarva...


A BMW X5 kívülről:
Miután megtaláltuk a két rejtett kipufogót, járjuk körbe egy kicsit ezt a monstrumot, mert nekem annak tűnik így mellette állva, és elgondolkozva azon, hogy mekkora is az én kis E46-osom...


Közel 2,2 tonna...

...közel 2 méter széles (1925mm)...

... és nagyon magas (1,7m) - ez itt a szemmagasság, és én jó 175 cm-es fiatalember volnék.



Az X5-ös nem kicsi kerekeken él, mint ahogyan a legtöbbször a gazdája sem. Főleg nem akkor, amikor még új volt.


 A méret: 255/50 R19 107V. 
Az új gumivásárlás öröme: megfizethetetlen...

Egyszerűen hatalmas az X5-ös:
A 19-es felnin, 107-es teherbírású gumik teszik "batárrá" az X5-öt.


 
A dizájn tiszta E46 (facelift előtti), E39, és E38.



A motorháztetőn érdekes, karakteres vonalvezetés: Ez az X5-ösnél szerepelt először, majd a Bangle kiirtotta, hogy az F10-es BMW-nél és az újabb szériájú társainál újból divatba jöhessen.


Ajtók zárva és...

...nyitva.

Hát a formájáról meg kell állapítani, hogy semmit nem lehet megállapítani. :-)
Egy egyszerű dobozról beszélünk, ami szögletes, néhol pedig egy kicsit kerek, de csak azért mert olyan nagyon szögletesre, mint a Land Rovert, mégsem lehetett csinálni.

De én megbocsátom neki e szögletességet, elvégre az első X volt, és mára igazán szép formájúvá érett a sorozat. (Lásd: E70 X5, és X6)



Az ajtók tárva nyitva, immáron a kocsi mellett állva.

 
Hátulról szemlélve. 


Az ajtók az E39-esen is hatalmasak, de az X5-ösön még nagyobbak. Azonban nem olyan nehezek - méretük ellenére - mint a nem SUV kategóriájú ötös társaiké. 



A BMW jel szokásosan megkopva. Ez nem újdonság sajnos. Nagyon ritka az ép, kopásmentes (eredeti) darab.


Ez az a műanyag elem, ami miatt nekem az E53-as X5-ös csakis feketében tetszik! Mert a többi színben nagyon hülyén néz ki ez a matt műanyag!


  
A hátulja talán a legcsúfabb szegény BMW-nek. Nagyon olyan hatást kelt bennem, mintha szinteket pakoltak volna egymásra és végül ez jött ki belőle.

A klasszikus BMW betegség! Ennek is lóg a hátsó lökhárítója, pedig senki sem ment bele! Ilyen az enyém is és még vagy 10 BMW-t tudnék felsorolni a környezetemből, aminek ilyen!

  
Hatalmas hátsó lámpák!

 
A küszöbök igazából csak olyan álküszöbök, ugyanis napi ki be szállásra nem alkalmasak. 
(Csak a felületükön van fém - díszcsík -, alatta műanyag!)

Például így álldogálni rajta annyira nem célszerű. Habár tény, hogy innen pl.: rálátunk a kocsi tetejére is, mert ezt a földön állva nem mondhatjuk el...


 És még az E39-re mondják, hogy Dumbó fülei lennének! Hát aki ezeken a nagy visszapillantókon nem látja meg a mögötte jövőt, annak sürgősen orvoshoz kell mennie...

Naná, hogy még a visszapillantó fénye is segíti este az X5 tulajdonost,
hogy nehogy elbotoljon a kerti törpékben...

Csak "kutyaszar - világításnak" csúfolt alsó lábtérvilágítás is segít a kerti törpék elhárításában.

Az ablak gumija itt is ugyanolyan minőségű, mint a 39-esek és a 46-osok esetében, amik pedig nagyon hamar el szoktak öregedni. Itt kifejezetten jó állapotban voltak!

He-he! Itt is lesz algatelep, mint a 39-es esetében! A tanknyílás alsó része ugyanis itt is vízszintes és ezen hamar megáll a víz, és megindul az élővilág elburjánzása... :-)
(Kivétel, ha a tulajdonos odafigyel rá!) 

A kilincsek nyitása nekem egy kicsit nehézkesnek tűnt. Valahogy nem volt olyan "simulékony", bár lehet, hogy csak ezen az X5-ösön volt ilyen szaggatott a nyitás.

A fényszóró jó konstrukció! Nem ez tuti, hogy nem romlik el. Nem úgy, mint ugye az enyém... 


Motor - avagy mi is mozgatja ezt a monstrumot?

Itt még zárva a vesénként 8-8 lamellájú motorháztető.
(E46 facelift előtt: vesénként: 10-10, facelift után: 11-11, E39: 10-10)

A nyitás a szokásos módon. (Nem is értem, hogy mi a tökömért szüntette meg a BMW az E90 és E60 szériától kezdve ezt a rendkívül tiszta és gyors és egyértelmű motorháztető-nyitási módot!)

A motor a kocsi aljában ül, azaz a lehető legmélyebbre került, hogy a súlypont is lent lehessen. A hatalmas orrban a kis 3 literes motor eltörpül.

Ez a rész azért ilyen üres, mert itt is a V8-as motor egy berendezésének került kialakításra hely.

A vese mögötti vízszintes lamellák zárva...

...melyeket aztán a motorelektronika menet közben kinyit. 
(Ott fent az a fekete lyuk egy további légbeömlő)


 
A lámpa ki és beszerelése egyszerű, a 46-osoknál megszokott módon történik. A második képen látható Webasto nem más, mint az X5-ös állófűtésért felelős berendezése.

 
A pollenszűrő nem a 46-osoknál és 39-eseknél megszokott méretű...


 Na ilyenre nincs szükség a 46 és a 39 esetében! Egy külön lökhárító-fogó csavarra!

 A BMW X5 belülről:
A megtekintett X5-ös, egy automata Sport Edition modell volt, ahol ezen utóbbi jelző a fém küszöbön; bőr, memóriás ülésben; alcantara tetőkárpit borításban; és fém díszcsíkokban mutatkozott meg.  Ehhez jött egy feszesebb futómű.
A felszereltség ennek fényében tetszett, és a 285.000 Km-t futott BMW beltere abszolút nem volt lelakott, sőt, kifejezetten jól bírta a gyűrődést. Kopás, pl.: műanyagok elkopását sehol sem tapasztaltam. Egyedül a kormány érett meg lassan egy újrabőröztetésre.
A beltér felszereltségének feltérképezése azonban egy külön bejegyzés tárgya lesz, ugyanis itt már nem kezdek neki. Az impozáns a beltérről bejegyzést lásd itt :-)

Epilógus:
Az X5-öst nemcsak statikusan, hanem dinamikusan is volt szerencsém megtapasztalni. A motor morgása olyan, mint egy 525d, vagy 530d-é, bár ez nem is meglepő mert hiszen ugyanaz a motor van mind a két modellben...
A menetdinamikára szerintem nem lehet panasz. Előzni lehet vele bátran, a körforgalmak abszolválása sem jelent komoly problémát, még 50-55-el sem. A kátyúkat tényleg nagyon jól bírja, és a fekvőrendőrök sem fognak ki rajta. Ami nekem, földhözragadt BMW-snek meglepő volt, az az, hogy milyen magasról szemlélem a világot, és szinte mindenki (értsd: minden kocsi) 99%-ban alattam van. Ez egyrészről adhat egy olyan érzést, hogy "háhá én felettetek állok, ti többiek", és szerintem ezt azok a bizonyos, a sötétebb, vagy koromsötét oldalon állók is érzik. Pláne ha egy full fekete, lesötétített BMW X5-ről van szó...
Másrészről onnan fentről a forgalom menetére is nagyobb a rálátásunk! Ez viszont előny, mert pl.: előbb látunk meg jobbról, balról jövő autókat, lámpaváltást, mindezt azért, mert a többiek fölé látunk.

Összességében:
Az X5:

  • jó, 
  • kényelmes autó,
  • (még) minőségi BMW,
de nem kellene, mert
  • nekem nem tetszenek a SUV-ok (BMW-s nyelven SAV-ok)
  • egy ekkora batár BMW-vel mi a tökömet kezdenék? Továbbá 
  • azzal a helyzettel/állapottal nem tudnék megbirkózni, ami az autót hazánkban körüllengi (előítéletek, sztereotípiák), bár tény, hogy
  • az autónak nagy a tisztelete a többi autós között!
  • De nemcsak az autósok, hanem a járókelők is felfigyelnek rá - még mind a mai napig!
  • És nem utolsó sorban, aki csajozó autót akar magának, arra szerintem tökéletesen alkalmas! :-) (Bár a tulajdonosnak nem ez a szándéka vele, hanem külföldről BMW-k és egyéb márkájú autók behozatala trélerrel, de ami tény azért az tény...)


-------------------
Köszönöm Ádám barátomnak a lehetőséget, hogy lehetővé tette számomra az X5-ös statikus és dinamikus tesztjét!

2 megjegyzés:

  1. Ez a lökhárító dolog bosszantó, sajnos az én e46-osom is a lógósok közé tartozik...

    VálaszTörlés
  2. Egy 318d-s ismerősöm említett egy bizonyos kittet, amivel fel lehet javítani a lökhárító lógását. De megmondom őszintén az enyém még nem lóg annyira, így még nem érzem indokoltnak a javítást.
    Ha poénosan állunk hozzá: ha feljavítanám, akkor nem is lenne igazi BMW-s, mert nem lógna... :-)

    VálaszTörlés