2015. május 2., szombat

Nemsokára kész! - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok III. rész

Ugye mint az lenni szokott egy autó, és főleg ha az egy BMW, akkor nem fenékig tejfel. Azonban ezt mint BMW fanatikus nem veszem zokon, már hozzászoktam. Sőt ha lenne elegendő időm, akkor még kifejezetten élvezném is. Azonban mivel az nem sok van, és ami maradék van azt sokszor  felemészti a BMW - sőt BMWk, mert ne feledjük ott van a Sátán is - akkor az azért ez már néha tud kimerítő lenni.
És noha jelen esetben két BMW dupla büszkeség, de dupla potenciális szabadidőzabáló (+ pénzzabáló) faktor is. Azonban minden rosszban van valami jó: már látom a végét! 

Nem bántam meg a 318i=>330i cserét. Itt éppen a téli "viselet" látható.


Itt pedig a nyári! Felkerültek a Styling 96-os papucsok, melyek egy teljes felújításon (görgőzés, padkázások eltávolítása, újrafestés, új BMW kupakok) esett át. 

(Amúgy megnyugtatom a most frissen vásárolt BMW tulajokat, hogy tapasztalataim alapján ez a szerelésekkel, "lássuk  ma milyen újabb hiba jön elő?" időszak nagyjából egy év alatt lecseng. Utána már jelentősen csökkennek a BMW-re fordított anyagi és szabadidőbeli ráfordítások.)

Ugye most van lassan egy éve, hogy MARcsikámat eladtam és átnyargaltam egy elvileg kevesebb km-es (így elvileg kevesebb problémát tartogató) 330i-be, mely 330i azonban kihívásokat (meglepetéseket) jelentős számban produkált, melyekről az I. és II. részben már szó esett, azonban felsorolás szerűen felsorolom a korábbi két rész főbb megállapításait:
  1. Az autócserét mind a mai napig nem bántam meg. A 30i jobban felszerelt, esztétikailag (króm keretes ajtók, bőr belső króm díszcsíkkal) 100%-ban kimeríti a "számomra ideális E46" fogalmát, és hát a motor, igen... ...az nagyon szeret menni, no meg a hang!!
  2. Nagy meglepetésként ért a fogyi alakulása is, jóllehet pont nem érdekel, hogy 15,2 vagy 7,6 liter-e a megtett 100km átlaga. Mert igen, mindkettőre volt példa. Az előbbi egy erős (téli) városi használat, míg a másik egy 100%-ban külterület adata. A nagy átlag azonban külterületen, ahol én többet használom jobb!! mint a 318i-é volt. És ez volt a hihetetlen meglepetés.
  3. Aztán az élvezet mellett kijutott a "jóból" is: teljes felújításra került a futómű (rugók-lengcsill-szilentek, toronycsapágy, stb.)
  4. kötelező olaj/szűrő + gyertyacsere megtörtént, majd 
  5. beáztam, 
  6. a fékem dugattyúja beállt,
  7. 5 hengereztem,
  8. leszakadt két ablakemelőm,
  9. folyatott az olajam (és még folyat mind a mai napig is => csak a kartertömítés nem oldotta meg a dolgot)
  10. és egészen mostanáig: rohadt két első sárvédőm, 3 helyen a küszöböm, jobb hátsó ajtó alja, egy helyen a lámpa alatt, a hátsó sárvédő ívében,
  11. jó pár karc volt a kocsin mindenfele,
  12. púpos volt a hűtőm,
  13. sípolt a difim, 
  14. idővel elromlott (elnémult a kazettás rádióegységem) és 
  15. továbbra is el van törve az üzemanyag szintjelzőm (okát mind a mai napig sem tudjuk)
  16. Plusz lemállott az esőszenzorom "zseléje" a szélvédőről.

Ime tehát a III. rész! Kezdjünk is bele!

Púpos hűtő - azaz hűtőcsere

Azzal gondolom nem mondok újat a benzines, főként hathengeres BMW-seknek, hogyha a hűtő nem volt cserélve, és még gyári, akkor előbb-utóbb cserélni kell. Csakhogy a saját baráti körömből induljak ki:

  • 320Ci púpos hűtő miatt csere (újra)
  • 330Ci púpos hűtő miatt csere (ez el is durrant, azaz folyatott)
  • 325i sedan, púpos hűtő cserélve újra
  • s legvégül én, akinek úgyszintén megereszkedett a hűtője, s cserélte újra. 
Az, hogy mit jelent a "púpos", "megereszkedett", esetleg már folyató hűtő azt szerintem mindenki könnyen azonosítja az alábbi képek láttán:

Kocsi alatt aknából ezt látni

Ami kivéve, közelről ilyen...

...meg ilyen. Lehet látni szétnyílik a hűtő alja. Az okot én/mi sem tudjuk pontosan. Egy biztos a gyári hűtők "rogynak" csak meg, az utángyártottról ilyet még nem hallottunk. Talán a szerkezetük nem bírja, s az gyengül el.

Az új hűtő dobozába rakott régin látszik: nem fér bele a dobozba a "hasa" miatt.


Így ez a kombó kb. 40-45.000 Ft bruttóban + beszerelés.  De megéri cserélni, mert nyári forróságban elpukkant hűtővel megfőzni a motort sokkal többe fog kerülni.


Amúgy érdekes tapasztalat - és ezt már kettőnk észrevétele is alátámasztja -  hogy a nissens (pontos típus: NISSENS 60782A) hűtőkkel sokkal gyorsabban bemelegednek a benzines BMW-k, mint a gyáriakkal.

-------------------------------------------------

Frissítés: 2015. 05. 07. Olvasótáborom  :-) jelezte, hogy idézem:
E46 325i Sedan: "Főleg a hűtős dolog fogott meg, mert ugyanezt mondta nekem a szerelő, hogy szét vannak nyomódva a lamellák az alján, mintha hóban mentek volna vele és közé fagyott volna a víz. Nyomtak rá 1 bar próba nyomást, nem eresztett, szóval egyelőre jó, de ezek szerint ezt sem úszom meg majd."

Individual Sedan E46 325i: "Épp most olvasom a legújabb írásod, és meglepődtem a hűtős képeiden. Az enyém pont ugyanígy nézett ki, de mi azt hittük, hogy valamire felakadtak vele. Ezek szerint maguktól mennek szét. Egy 320i-s (2.2-es) ismerősöm is cserélte már. Fura, de most meglepődtem!"

Újabb 3 példa a típusbetegségre...

-------------------------------------------------

Külcsín megújítása 

Nemrégen, az Special Edition 330i bemutatása során nagyjából középtájon "elrettentésnek" bemutattam pár klasszikus BMW E46 típusbetegséget, azaz a rohadások klasszikus megjelenési pontjait. Abba itt és most nincsen kedvem belemenni, hogy milyen cégpolitika vezetett oda, hogy egy 1998-as Ford Fiesta, vagy egy 2002-es Peugeot, nem beszélve egy Opel Astráról messze-messze lekörözi a "prémium", "luxus" BMW (de írhatnék a korosztály Mergákról is) anyagfelhasználását, és korrózió elleni ellenállását. Ugyanis sajnálatos tény, de a BMW E46 (de igaz az ez az E36-osra is) rozsdásodásra hajlamos széria.


Itt éppen a rozsdás sárvédők szín-azonosra történő cseréje zajlik

Jó pár E46-ost (közel 200-300db-ot) sikerült már ezidáig szemügyre vennem, és tapasztalt szem tudja, hogy mit kell nézni, így egyből kiszúrom a klasszikus típusbetegségeket, köztük a rozsdásodásokat is, melyeken belül természetesen vannak durvább és vannak enyhébb fokozatok. 
Az E46 rohadási faktorai a pici, alig észrevehetetlen pörsenésektől a teljesen átrohadt lemezekig terjednek. Láttam már olyan 46-ost, aminek az akksi tálcája konkrétan eltűnt, de olyat is, aminek a D (!!!) oszlopa rohadt el úgy, hogy az ujjammal be tudtam nyomni. Olyat viszont nagyon-nagyon ritkán, ami 100%-ban rozsdamentes. Nem szabad a saját lovunkat dicsérni, de most én mégis azt teszem: anno, a MARcsi névre keresztelt autómon karcolások/sérülések nyomai voltak, de rozsda egy szem se!! Éppen ezért gondoltam sokáig, hogy amiket látok rozsdás 46-osok, biztos kivételek, mert pl az enyémen egy kumma rozsda sincs. És idővel be kellett látnom: hogy az én gyári fényezésű autóm tényleg kivétel, mert a környék összes 46-osa rozsdás, vagy rozsdás volt, mert már megjavították. 

Éppen ezért nem fújtam visszavonulót akkor, amikor a 30i-men már a német "előőrs" is azonosította a hibákat: rozsdás ez, rozsdás az, stb. Ugyanis tudtam, hogy sajnos ez típusbetegség. Ami viszont fontos volt, hogy azért ne egy rozsdakupacot vegyek! Nekem, mint írtam "csak" a két első sárvédőm, 3 helyen a küszöböm (felületi), egy helyen a hátsó lámpa alatt, jobb hátsó ajtónak az éle, és a hátsó sárvédő ívében volt rozsdás az autóm. Ezek többsége pedig a menthető kategória volt + jó alkualap a német eladónál. Persze ha mind a négy ajtó szarrárohadva, küszöbök, csomagtérajtó, sárvédő is kuka állapotban lett volna akkor egyértelmű, hogy nem veszem meg...

Szóval a feladat ezen a téren is adott volt: rozsdásodások és karcok eltávolítása. Mivel a két első sárvédő menthetetlen volt (és amúgy is nem éri meg javíttatni + az enyémek már javítva voltak) a színazonos csere mellett döntöttem. Így került fel a két első sárvédő, mely azonban nem kevés bontással járt:


Nem szép látvány, de hát ez van. Ilyen a BMW E46 tulajok élete.

Teljesen, vázig le kell csupaszítani a testet. 

Ez éppenséggel az első (szélvédőn és előtte összegyűlő) csapadékíz-elvezető nyílása lenne. 

A levett sárvédőn látszik: javítva is volt, illetve a belsejét teljesen "megette" a rozsda, ami amúgy...

...kívülről még ilyennek látszik.

 
Egymás melletti képen a kívül-belül felület.



Most már tényleg úgy néz ki, mint ahogyan a gyárból kijött.

S már nemcsak a távolság áll Neki jól, hanem...

...közelről is nyugodtan szemügyre lehet venni. Amúgy a Styling 96-os felnik jóllehet 17-esek, mégis minimum 18-asnak hatnak!


Nem szól a rádió, mi lehet a baj?

Történt kr.u. 2015. február 13-án, hogy a 330i-ben egy ártalmatlan mosást követően, hogy beültem, bekapcsolnám a rádiót, de kuss! No mondom - idézve, és továbbgondolva Petőfi Sándor Megy a juhász szamáron c. művét, egyben megcsillogtatva ékesszólási képességemet, hogy - "no mi a f...sz van má megin itten he!"

Ez is egy ártalmatlan mosásnak indult...

De aztán eme becézgetésem nyomán sem lett rádióm. Egészen pontosan a rádió kijelzője abszolúte rendben volt, mutatott az mindent, váltotta a CD tárat, de egy árva hangfoszlány, annyi sem jött ki belőle!!

Aztán történt egy szép napon, hogy beültem, indítok: rádió szól! Mondom "hinnye!" visszatért az élet, s magától megjavult a rádió! No de aztán a legközelebbi megállásig ment is minden szépen, majd már félve - hogy megint nem lesz jó és néma csend fogad - beültem, rádió bekapcsol csönd... No mondom ez nem jött be. Gondoltam magamban, biztos a rádió szar. A diag azonban semmit sem mutatott. Mindegy - morfondíroztam - azért is szerintem csak a rádió lehet a szar!

De, hogy biztos legyek a dolgomban, azért tettem egy próbát! Zoltán kollégám 320Ci-jéből kipróbálás szintjén kölcsönkértem egy facelift előtti modell (nem MODE gombos, de amúgy a CD tárat vezérelni képes) CD Business rádiót, mely rádió vezetéke (antennája) fel sem ment az enyémre (preface - facelift nem azonos), így az antennát egy csavarhúzó szolgáltatta, majd bekapcs, és jé!!! 1000 év után van zene az autóban! Örömöm határtalan volt. Szereztem is gyorsan egy másik kazettás rádiót! 
Nagy vidáman beillesztettem tehát az újdonsült, kazettás de MODE gombos (azaz CD tárat is vezérlő rádiómat), majd egy hatalmas néma kuss fogadott! No ekkor estem mély letargiába...
...mely letargiát fokozta, hogy Zoltán kolléga Ci-jében mindhárom (az Ő CD-se, a bontott, kazettás és az én kazettásom) is működött! 

Kész! Feladom! - mormogtam magamban, majd nagy dirrel-durrral hazautókáztam - persze csendben. Ja nem! Mert a difi énekelt nekem, hogy azért egy kicsit "felviduljak!" De erről később!

Aztán a rádiós dolog csak nem hagyott nyugodni. Elhatároztam, hogy nekem az lehet a nagy bajom, hogy valami ufótámadás, rejtett atomvillanás, vagy esetleg a szomszéd Muki kutya ugatása miatt nem hajlandó többet kommunikálni a 30i-m kazettás rádiókkal, csak CD-sekkel! Ezt erősítette meg az a tény is, hogy időközben egy 330dA-ból is kölcsön vettem egy CD-s rádiót, mely nyomán egy ideig megint működött a kazettás rádióm, azonban sejtettem, hogy ez sem lesz tartós. Hát nem is lett. 1 héttel ezelőtt megint elkussolt a rádióm... Ekkor letargiába már nem estem, mert amúgy is ott voltam.

DE! Bíztam abban, hogyha lesz végre a kedvenc székesfehérvári bontósomnál CD-s rádió, akkor visszacserélem a kazettást és elhozok egy CD-st és minden happy lesz! Azonban mivel Ő kifogyott a rádiókból így várnom kellett. És eközben történt egy olyan dolog, ami korábban nem! 
A bal első ajtó (persze mert, nem "hifipakett" így a hátsóban nincs is! :-P ) hangszórója elkezdett ajtó nyitáskor sercegni, mintha letestelne a vezeték. Mondtam is, hogy na frankó már csak ez kellett, valószínűleg eltörött (pontosabban megtörött) az ajtó átvezetőben a hangszóró (meg még ki tudja, hogy minek a) kábele:

Ennek szétszedése jó móka lett volna! És mindenféleképpen neki kellett látnom, mert a zárlatos, letestelős mókáknak csúnya vége lehet. Lásd ezt!

Így tehát nagyon boldog voltam, mert se rádió, de ennek ellenére még ez is elromlott. Neki is veselkedtem, hogy megnézem az átvezetőt, illetve ha ott mindent rendben találok vizuálisan akkor az ajtókárpit alá is benézek. Mivel az átvezető rendben volt, így jött a kárpit levétel, majd ezt vettem észre:

Hát ezekkel meg mi lett? :O :O

Itt van a tettes! Ezért sercegett (testelt) a hangszóróm az ajtónyitásokkor! Akkora "mázlim" volt, hogy pont a kárpitot rögzítő T-20-as torx csavarhoz került a vezeték!

És amúgy itt és most jött volna az a rész, hogy a "@&{}<;˘^ˇˇ#;"-t annak, aki ilyen trehányul rakta össze az autó bal első ajtaját, csakhogy a legutóbbi trehány én voltam... Ugyanis emlékszünk a II. rész "BMW E46 beázás..." részére? Na igen! Ott vétettem hibát a butil melegítését követő összeszerelés után! Majd télen nem sokat használtam, a vezeték nem dörzsölődött ki, s az első aktívabb használatnál jött a meglepi!

Már megint a bal első ajtó! No de most köröltekintőbb voltam!

A piros nyilak mutatta helyekre bepattintottam a fehér vezeték-megvezetőket (szakszerű megnevezést nincs kedvem kivadászni a BMW fans-ról :-) ) s láss csodát, egyik vezeték sem esik a csavar nyomába! 

Amúgy amikor már bontottam lefele a rendszert sejtettem, de amikor megláttam a vezetéket akkor már szinte biztos voltam benn, hogy ennek köze van a rádióhoz. S láss csodát, bekapcsoltam, egyből szólt! 

És ekkor állt össze a kép! Hogy, miért nem ment el sohasem menet közben a rádió, pedig azt hittem, hogy "szoftveres" hibánál ez bármikor bekövetkezhet!! Mert ha becsuktam az ajtót, mázlim volt, és a vezeték nem testelt le, akkor működött a rádió, de ha beszálláskor a megtört kábel letestelt, akkor néma kuss volt végig.

Amúgy viszont talány marad, hogy a CD-s rádiókkal miért ment? Talán azért mert mindkettő prefaceliftes volt? Vagy a CD-s másként reagál a testelésre? Nem tudom, de nem is akarom kipróbálni! Örülök, ha működik!


Történt a rádió nélküli időszakban...

...amikor csak a soros hathengeres benzines szólt, hogy úgy hozta sorsom, hogy el kellett mennem Debrecenbe. A közel 850 km-s út oda-vissza rádió nélkül még csak-csak kibírható lett volna, no de folyton-folyvást sípoló difivel! Na ez ám a BMW-s "kényelem"! Se rádió, de a difi meg sípol...

Amint hazajöttem el is döntöttem! Difi aus, majd másik difi ein! Hogy, milyen difit kell választani, arról itt megemlékeztem egyszer, így ezt részletesen nem taglalom, csupán annyit kívánok megjegyezni, hogy körültekintőnek kell lenni itt (is) a bontott alkatrészekkel!

Balra a kiszerelt régi, míg jobbra az "új" bontott.

Egy gyors ellenőrzés: mi az "új" száma, s...

...mi a kiszerelté: minden egyezik. (Cikkszám és az áttétel) Mehet be!

Íme a difi helye. Leszedése kb. 2 óra. 

Egyedül nem ajánlatos leszedni: a difi csak maga 30+kg! (Amúgy a dificsere után is megmaradt egy nagyon enyhe sípolás 110-120km/h köröl, úgyhogy vagy a cseredifi is kopottasabb, vagy valóban a kerékcsapágy van oda. Előbbi a valószínűbb, utóbbi valószínűtlenebb.)

Persze ha már az autó alatt voltunk körbe is lestem, hogy mi a következő projekt?! Hát sajnos ez:

azaz a hátsó stabilizátor gumija, illetve  egy E46-os BMW-s kolléga járt úgy, hogy elpisszent az elrozsdásodott  hátsó fékcsöve így azt is kezelésbe kell vennem! 

Íme a pontos a német nevén "Gummilager Stabilisator" cikkszáma a BMW fans-ból. (A kék kis "i" betűre kattintva kiadja, hogy milyen más szériákhoz és modellvariánsokhoz jó, illetve látszik, hogy az M-es futóművel szerelteknek más méretű javasolt)



S a végére egy kis üzemanyagszűrő csere

Már érett ez is. Így cserélésre került a KAYSER üzemanyagszűrő MANN-ra. Ezen ne spóroljunk. Cserélni nem sűrűn kell, ezért ide mindenféleképpen minőséget vegyünk! 

A szűrő nem mai darab volt..

Előtérben a régi filter, háttérben az új doboza.

S végül: közeljövő tervei

A megújítás még mindig nem állt meg. A közeljövő - ha a Jó Isten is úgy akarja - akkor a nyár során megvalósul:
  • olajszűrő házának tömítésének cseréje: (11 42 1 719 855 BMW cikkszámú) tömítés bekeményedik, és elkezdi engedni az olajat + teljes olajcsere (nem haladtam meg a 10.000. megtett km-t s már cserélem is az olajat)
  • olaj jeladó csere
  • üzemanyag szintjelző törésének kivizsgálása
  • fém fékcső rozsdátlanítása
  • alvázvédelem (bitumenes + rücsi)


------------------------------

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése