Minden BMW fanatikus tudja, hogy idén 100 éves a kedvelt/imádott márkánk. 100 év nem rövid idő. A 100 év alatt többségében remek gépeket (repülőgépmotorokat, majd motorokat végül inkább már autókat) sikerült gyártani, a márka világhíres lett. Olyannyira, hogy mára az egyszerű gépgyártást meghaladva több ágazatot egybefogó óriássá nőtte ki magát. Lett például külön BMW Bank, de kerékpár, ruha, egyéb kiegészítők gyártása irányába is nyitott az eredendően repülőgépmotorok gyártásával foglalkozó Bajor Motor Gyárak.
Gondoltuk valamivel csak meg kellene ünnepelni, hogy 100 éves a BMW, s gondoltuk azt is, hogy mi lenne, ha egészen odáig mennénk, ahonnan az egész anno elindult: Münchenbe, ezen belül a BMW központjába. Nos az elgondolást tett követte, s ennek eredményeként április első hetében ellátogattunk Bajorországba. Azonban - még a tervezés során - elhatároztuk, hogy nem szimplán a BMW központot keressük fel, hanem megkeressük a BMW minden olyan ágensét, ami Bajorországban van - és persze belefér a kint tartózkodásunk idejébe. Ennek eredményeként a BMW nemesítőit (///M, Individual, Alpina, Hamann) illetve jópár BMW kereskedést is meglátogattunk. Így az egyszerű "100 éves ünnepi turnénk" egyfajta BMW tanulmányúttá alakult át.
Nos, nem húzom tovább bele is kezdek!
Ismerkedjünk meg először a célállomásokkal!
BMW Welt - Ez lényegében egy hatalmas BMW szalon, telis-tele új autókkal (BMW, ///M BMW, iBMW, Individual, Rolls-Royce, Mini) illetve apróbb kisebb-nagyobb kiállítási darabbal: ottjártunkkor éppen Isetták voltak kiállítva. Ez a színtere - az amúgy minden új BMW-hez rendelhető "extrának" is - hogy átvétel a BMW Weltben. Ez azt jelenti, hogy múzeum és gyárlátogatással egybekötött ünnepélyes átadón vehet részt az, aki új autóját itt akarja átvenni.
BMW Múzeum - Az ún. vierzilinder (négy hengert formázó toronyépület) mellett a lapos tetejű épületben (és pincéjében) kapott helyet a BMW múzeum. (Több BMW múzeum nem létezik.)
BMW gyár (München) - Gyárlátogatáson vettünk részt. Fotózni, kamerázni nem lehet ez a fotó is a netről való.
A fentiek egyben, egy képen.
BMW M GmbH és Individual központja Garchingban a Daimlerstraße 19. szám alatt. Pompás elhelyezés nem? Pont Daimlerstraßén van a Motorsport BMW központja... :-)
Alpina központja. (Buchloe, Alpenstraße 35.) Egy eldugott utcában húzódik meg a BMW legnemesebb nemesítője. Viszont előzetes látogatási időpont-egyeztetés nélkül felkeresése nem javasolt. Ez egy központ, nem autószalon és egyben nem is kiállítószalon. Aki a látványra, autóba be-ki ülögetésre vagy épp szuvenírboltra vágyik az a BMW Weltet keresse fel. Az Alpina - hűen a márkához - egy elegáns, luxuspáholynak hat: ahogy beléptünk egy ízlésesen berendezett előtér, benne egy vevőpult fogadott illetve 2 db Alpina állt bent - ezek is inkább díszletként, mint próbadarabként tetszelegtek. Körben vitrinek, s csend. Itt nem volt hatalmas ricsaj, általános iskolások rohangálása, kiállított autók ajtóinak csapkodása, meg kismillió kínai turista...
Hamann Laupheimban. Nos, aki még az Alpinánál is csendesebb és (magára hagyott) akar lenni, az keresse fel a Hamann-t. A tuningóriás központja még az Alpinánál is eldugottabb helyen található. Bent Hamann által tuningolt (nemcsak BMW-k) illetve jobbra a sarokban egy vevőpult. Emeletre már lényegében csak a vevőket engedik fel. A kiállított autókba itt sem lehet csak úgy beülni, ez sem BMW Welthez hasonló játszótér.
Egyéb - főként Reisacher - BMW kereskedések voltak azok, amik kitöltötték a fentiek közötti űrt.
Utazásunk patinájáról nem más, mint egy 99%-ban M Performance kiegészítőkbe öltözött BMW F32 M4 gondoskodott:
Ő volt a szállító. A vadonat új M4-esnek természetesen az út meg sem kottyant, azonban hatalmas száguldási, BMW ///M élményekről kifele menet nem tudok beszámolni, ugyanis a német közlekedési morál messze a béka segge alatt van. Bebútoroznak a belső sávba, és jöhetsz te M4-el, Porsche-val, Alpina B6-tal (mind konkrét példa) a mama, vagy papa, vagy csajszi, de még az egyszerű fiatalabb korosztály is, "se index, se belső tükör" alapon kivág. Az elején nagy poén volt, hogy nagy sebességgel beleérkeztünk az előttünk váratlanul kivágó seggébe, majd kigyorsítás, de ez idővel unalmas lett, így maradt a 20d-knek való cammogás.
Íme amiről beszéltem: a sávban bent marad, hosszan előz, sokszor se index, se semmi. Elképesztő.
A 100 év szellemében az M4 egyedi díszfestést (díszmatricát) is kapott.
Meg persze végig 100-as (vagy 102-es Aral) naftával itattuk.
Mint kiderült a szabályzás, azaz az a pont ahonnan (tiltás kivétele nélkül) nincs tovább 270 alatt egy kicsivel van. (Nem 250, mint gondoltuk.) Ezt amúgy röhögve eléri az alaphangon 431 lovas és 550Nm-es teljesítménynek köszönhetően.
Menet közben - főleg aktív előzgetés - vagy épp apró Porschéval "vívott" verseny közben, amit adott esetben a német autópálya megengedett, a BMW M Performance Steering Wheel (magyarán M sportkormány) kijelzője nagyon jó szolgálatot tett. Ez a kormány erre való: a vezető szemét le sem veszi a forgalomról, de hajszálpontosan látja mikor kell váltania, hogy a következő fokozatot a legjobbkor tudja váltani. (Nem mellesleg M-es kezdőknek, mint amilyen én vagyok, is mutatja, hogy mikor kell váltani, nem kell a fülre hagyatkozni.)
BMW túra BMW-vel és BMW-s energiaitalokkal. :-)
Noha a fogyasztás baromira nem érdekelt bennünket (lásd csupa prémium tankolás + ott ahol lehet végig 270km/h) a nagy átlag 11,3 liter körül volt, ami egy 2979ccm-es autótól nem rossz!
2 körül indultunk, s kb 7 óra alatt érünk ki. Salzburgot - a migráncsválság végett - észak fele elkerültük, de mint később hallottuk alaptalanok voltak a félelmeink, komoly dugók nem lettek volna akkor sem ha arra megyünk. Amúgy az ein-zwei-polizei képviseletében sem állítottak bennünket, s migránccsal is csak elvétve találkoztunk ottjártunkkor. Igaz az igazi slumok-at nem is kerestük fel.
Útközben végig velünk volt a BMW ConnectedDrive: élőben kaptuk a torlódásokról-staukról a jelentést, de ezeket lényegében ki is kerültük, mivel a navigáció mindig kikalkulálta azt az utat, amerre tudtunk úgy haladni, hogy nem kellett megállnunk (nagy dugók miatt).
A BMW müncheni központja felé menet megszaporodtak az álcázott BMW-k is. Itt például az új ötös egy agyonfóliázott példányát kaptuk lencsevégre.
A cél mögöttünk található - érkezés a BMW Welt-be. (...) Volt szerencsém jó pár 100 km-t hátul ülve eltölteni az M4-ben. Az ülés abszolúte nem kényelmetlen, 180+ cm vagyok, de a lábam is elfért. Jó, nem egy hetesnyi hely volt, de elfértem. A beszállás és kiszállás klasszikusan Qpés nehézségekkel jár. Ami viszont nagy hiány az a középső kartámasz hiánya. Ezt súlyosbítja, hogy nincs a tetőn kapaszkodó sem, így ha a kanyar kilinccsel előre kerül bevételre, a hátul ülőnek igen kellemetlen élményei lesznek. Ellenben kárpótol a mennyeien dübörgő, puffogó, morgó hang hátul. :-)
Ezt még a navi is tudja, és hozza is rögtön 3D-ben!
A paripa és a forgószél. (A BMW Welt csarnokát a forgószélről mintázták, szimbolizálva az erőt, a lendületet, meg a stb-stb-t. Ha nem mondják, akkor erre magamtól nem jövök rá, de így hogy, mondták én is egyből átéreztem... ...de tényleg...)
Amúgy az M4-es úton-útfélen megcsodálták: nemcsak hazánkban, hanem Németországban is ritkaságszámba megy. A díszfestés pedig csak dobott az M Performance összképen. Volt, hogy integettek előzzük meg őket, majd mégegyszer, majd megint, hogy hallják a hangját. Aztán ott volt egy Porschés, akinek pont ott fogyott el az autója (szabályzás: 270 km/h), mint ahol nekünk, így vicces volt ő ment elől, majd mi mögötte, de a távolság nem nőtt egy cm-t sem. :-) Aztán cseréltünk, majd vidáman integetett, amikor lefordultunk. Amúgy ha éppen idő engedte, akkor egy-egy próbakörre is elvitte Levente barátom az autót, például az Aldi parkolójában aktívan mustráló érdeklődőt - persze ezt rögtön további érdeklődők követték, amire természetesen már illendően nemet kellett mondani, azért nem végtelen a szeretet, de főleg nem az időnk... Egy szó mint száz, a BMW az M4-el tényleg egy újabb ikont alkotott, olyat ami gyönyörűen beleillik a 100 év arculatába.
A BMW Welt
A BMW Welt Isten igazából az alagsorban kezdődik. Ez az a hely, ahol a próbaútra kibérelhető szebbnél-szebb BMW-k (jellemzően M-esek) állnak. Mivel volt egy hely, természetesen mi is gyorsan elvegyültünk, bár az M Performance és az ültetés-szélesítés, nem beszélve az egyedi díszfestésről - egyből elárult minket. :-)
Itt látszik, hogy mennyivel alacsonyabb volt a mi M4-ünk. Balra egy "emeletes" gyári állt...
Azért akadtak régi vasak is! (A fénykép elmosódott tudom...)
Itt egy jó kis videó, mely áttekintően bemutatja a Weltet, én csak pár részletet ragadok ki.
Itt éppen a R&R standja. A Rolls-okat amúgy közelről körbejárni, vagy pl. bele ülni nem lehet, csakúgy mint az Individual BMW-kbe, vagy a 7-esbe sem.
Ellenben több vitrin is mutatja, hogy micsoda igényességgel, milyen aprólékosan, no meg miből készülnek a Spirit of Ecstasy szobrocskát az orrukon hordó luxusautók.
Ez itt az M-es stand. (X6M, X5M, M4, M2)
Ez pedig itt egy F46 névre hallgató BMW 2 Gran Tourer egyterű. Belül tágas, kívül pedig megvan benne a BMW dinamizmusa. Ha családos leszek egyszer tökéletes választás lesz.
A kiállított autók általában majdnem full-fullosak. Igyekeznek majdnem minden rendelhető extrát belezsúfolni a kiállított autókba. Itt éppen a kiállított F31-esbe (új 3-as Touring) kukkantottam be. (Amúgy nem minden kiállított autóba lehet beülni. Tavalyi ottjártunkkor pl. az X4 ki volt nyitva, most zárva volt. A kiállított autók ezenkívül cserélődnek is, nem állandó a kiállított állomány.)
Az új BMW-k standardledere amúgy nagyon durvának hatott, s meg kell hogy mondjam nem cserélném el pl. egy E60, vagy E46 standardlederére, nemhogy egy Nappára!
A díszcsík alatt lapul a beltér ledes hangulatvilágítása.
No igen. A kismillió be és kiszállás megviseli az autókat. Ott dolgozótól tudjuk, hogy akármennyire is szívbemarkoló, de az itt kiállított BMW-ket egytől egyig elbontják, kereskedelmi forgalomba nem kerülnek. Igaz ez az M-esekre, és a sima széria BMW-kre, + Minikre. (Az individ, 7-es, R&R természetesen kivételt képez ezen a téren is.) Aki az újrahasznosításról sokkoló videót akar látni, az itt megteheti: BMW Recycling.
A Welt - csak (át)vevőknek látogatható - azon részén ottjártunkkor éppen egy USA export átadás zajlott. Ezt maga a BMW-sek sem titkolják, hogy rengeteg amerikai jön csak azért át az USA-ból, hogy itt (akár ünnepélyes, akár egyszerű módon) átvegye az autóját, mivel így Amerikába már, mint használt autó kerül be, és még így is sokkal olcsóbban jönnek, ki mintha ott vennék meg.
Itt például egy USA-modell M4 átadást láthatunk.
A BMW múzeum
Túránk számomra legnagyobb csalódása a BMW múzeum, mint célállomás volt. Talán azért, mert ettől vártam a legtöbbet, ez állt a túránk középpontjában (illetve a 100 éves kiállítás), és ettől vártam azt a nagy "BMW érzést", amikor körös-körül csak BMW-k lesznek, és otthon leszek a szentélyben - gondoltam előtte naivan.
Ez azonban, mint majd pár képpel illusztrálom, nem jött be.
(Amúgy a BMW múzeumot amúgy próbáltam egy kicsit E46 szemszögből is megközelíteni, azaz minden E46-hoz kötődő dolgot igyekeztem megörökíteni.)
Mivel is kezdődhetne egy BMW múzeum, mint azzal, amivel maga a 100 év is kezdődött: repülőgép motorokkal, illetve mint az a képen látható, repülőgép-hajtóművekkel. (Itt éppen az Arado Ar 234 "Blitz" villámbombázó és felderítő repülőgép hajtóművét látjuk metszetként. Gyönyörűen látszódnak az axiálkompresszor lapátsorai.)
De nemcsak repülőgépmotorok/hajtóművek voltak, hanem természetesen többségben az autómotorok, ezen belül is a versenymotorok voltak. Itt például egy legendás blokk látható!
Igen! Ez az E60 M5 V10-es motorjának elődje, bár az előd nem is a legjobb szó. Talán az jobb, hogy az utcai V10 motor koncepciója a P84-es Forma 1-es versenyautó (mindössze csak) 2.998 ccm-es motorjában öltött testet, majd ezen felbuzdulva került ki az utcára is a V10, ami tökmás mint ez. (Azaz nem igaz az a tévhit, hogy az E60/E63 M5/M6 motorja a Forma 1 motorja lenne, s természetesen mily "meglepő" jobban is megy az F1, mint az E60... )
Azért egy pöppet másképpen néz ki a V10 az E60-ban!
Ez egy újabb legendás motor, csak immáron ez az E46-ba, egészen pontosan a versenysport változatú E46 M3 GTR-be került be: P60B40 kódjelű, szívó V8.
Majdnem 4.000 ccm, és 444 ló. Ha lett volna ilyen szériában, akkor ma nem 330i-m, hanem M3 GTR-em lenne.
A múzeum nagyon látványos amúgy. Függőfolyosók, emelkedők, lépcsők, apró zeg-zugok tarkítják a termek közötti részeket.
Ez az E32-es hetes (egy folyosón) egymagában képviselte a heteseket. Sehol egy másik 7-es kolléga, sehol pl.: egy E38, E65, F01, stb...
Ez a ránézésre Isetta, de valójában annak továbbfejlesztett verziója, s BMW 600 névre hallgat. Ez is egy félreeső zugban húzódott meg.
Mit neked keret nélküli belső tükör!? Ezt a BMW már 1957-ben tudta! :-P
Ez a hármas sor jó volt. Amikor a BMW múzeumra gondoltam korábban, azt hittem, hogy csupa ilyen termekkel van tele, ahol nyomon tudjuk követni az egyes szériák egyedfejlődését. De sajnos nem. Csak ez az egy ilyen kiállítóterem volt és...
...ez is az E90-el be is fejeződött. (A kiállított darabok rendszáma amúgy beszédes volt: mutatta a motorizáltságot is.)
Igaz közte voltak ritkaágok, mint például ez a gyárilag gázos 316g Compact.
A falon katalógusok voltak minden egyes 3-as modellhez. Itt éppen a prefacelift E46 (330i-ket) láthatjuk. Szívesen belelapoztam volna a katalógusba... :-/
Izgalmas összeállítás a valaha létezett összes modellvariánsról, mindez időben elcsúsztatva, autentikus felirattípusokkal.
Egy másik teremben a BMW belső és külső dizájnjának tervezési fázisaiba nyerhetünk betekintést. Itt például az F30-as ún. ureol műgyantából (én korábban azt hittem, hogy agyagból esetleg gyurmából) megformált mását látjuk. Azonban...
...mint azt a kiállított albumok egyik fotóján megtaláltuk, a módszer nem is új keletű. Itt például a Z1 formavilágának megalkotását látjuk. A 3D-s modellek készítésére az ureol nevű műgyanta keverék tökéletesen alkalmas. Az előre megtervezett vonalakat-íveket-mélyedéseket egy minimum 5 tengelyes CNC marógéppel kiviteleznek. (Az anyag neve amúgy szállítónként változhat. A megmunkálás olyan mintha fát marnának a 30.000 (harmincezer / perc) fordulaton dolgozó marók.)
Aztán van külön terem a soros hathengeres motoroknak is egészen a kezdetektől a...
...az M52-n keresztül egészen a...
...a 258 lóerős N52B30-asig. Azonban - jellemzően a múzeumra - itt ki is fújt, nincs tovább, 2005-nél az E90-E60 magasságában megálltunk. Pedig 2005 óta történt egy s más fejlesztés, pl. az M4 S55B30-a!
Képen egy legenda, vagy inkább A legenda. (Filmbéli szerepéről itt értekeztem anno, a rendszáma is James Bondra emlékeztet: lásd itt.) Ami érdekesebb az, hogy a kiállított autót 1999. január 21-én gyártották. Ebben még semmi extra sincsen, és igaz ez arra is, hogy alvázszám szerint sincs benne sok extra (felsorolva). Ugyanis ez egy ún. Vorserie és Fotofahrzeug megnevezésű darab! Azaz egy előszériás protopéldány, szerepe pedig a Z8 tesztelésében (katalógus fotózásában) volt! (Az autón még gyári közel 20 éves gumik voltak.)
A Z8-ast természetesen alaposan szemügyre vettük és hát megállapítottuk: tipikus BMW. Ugyanis itt is elengedett a hátsó lökhárító műanyag héja! ;-)
Persze a kiállított autóban egy s mást, hogy indíthatatlan legyen elnyesegettek.
Az E39 V8 M5-ből ismert szív alakú V8 motor.
Szemből szerintem egy békára hasonlít. Az autó tiszta volt amúgy csak poros.
Angol volt a rendszám, de mégsem jobbkormányos, ugyanis Z8-ból nem volt jobbkormányos verzió. (A fényszórómosó takarója ki volt pattanva a helyéről. :-) )
Így nézett ki a zetek bemutató placca: egy Z8, egy Z3, és egy Z1. Ennyi, nem több. "Érd be ennyivel" volt a jelszó!
Egy másik részleg volt az M Power részleg. Nos, itt is szép s legendás autók voltak, csak az volt az érzésünk, hogy megint kaptunk egy szelet BMW-t, pedig itt, ezen a helyen a teljes tortára lettünk volna kíváncsiak.
Legendás BMW, legendás E46. E46 M3 CSL: 360 lóerő, egy nürburgringi kört - először a BMW szériaautóinak életében - 8 percen belül körbe tudta futni!
Most láttam életembe először valódi CSL-t. Megkocogtattam, ami karbon elem, az tényleg karbon. Ultrakönnyű autó volt, 0-100 km/h-s rajtja mind a mai napig jónak számít: 4,9. Viszonyításképpen: M4-es DKG nélkül 4,3 sec...
Megdöbbentő volt látni a tükörállító panelt a középkonzolba ágyazva. Kartámasz, pohártartó, telefon sehol. Ez nem a kényelemről szólt.
Íme a CSL szíve. A CSL kibontva annyit tesz: Coupe Sport Leichtbau, magyarán könnyűépítésű sport kupé.
Egy másik legenda, és ezzel végig is értünk a legendás E46-okon, az E46 M3 GTR. Ő a gazdája a P60B40 V8-as aggregátnak.
A beltér ebben is fapados...
A tükör, ha nem a GTR-en látom azt mondom, hogy "elég teszkósan sikeredett ez barátom!" De itt nem mondom, ez így gyári és pont. :-)
Az ///M logó történtére is rákérdeztünk nem mástól, mint az idegenvezetőtől. Nos, ő cáfolta, hogy az M világoskék-sötétkék-piros összetétele, a népszerű nézet szerinti Texaco és a BMW keveredéséből jött volna létre (azaz az egykori amerikai olajgyártó piros színének beolvasztásából származna.) Ellenben azt elismerte, hogy mint az a fotón is látszik, a középső szín, eredendően lila volt, nem sötétkék. Azonban a piros szín nem a Texaco-tól jön, hanem a Rennstrecke piros színéből. Bármi is legyen az igazság annyi biztos, hogy a középső szín eredendően lila volt.
100 éves kiállítás
Nos, hát (SAJNOS!) a legnagyobb csalódás a 100 éves kiállítás volt, ami ráadásul a Rolls-Royce kiállítás helyén kapott helyet, így R&R alig volt kiállítva. A múzeumban ha 3-at láttunk sokat mondok.
Egy-egy klasszikus volt, de messze nem mind, és többségük is csak kordon mögül volt megtekinthető. Itt pl. a Z8 elődjének számító BMW 507 látható. Az 507 benne van a TOP 3 legdrágább oldtimer BMW kategóriában.
Az egész kiállítás egy csigalépcsőszerűen felfele kanyargó teremben kapott helyet, mint írtam itt amúgy az R&R-ek tanyáztak. Ez nem mellesleg a lapos, tál szerű BMW Múzeum épület formáját követte le.
Azért egy két érdekesség természetesen akadt. Pl. nem tudtam, hogy a hajtómű és autó téma már jóval a 46 széria előtt megérintette a BMW marketingeseit:
évekkel az E46 előtt, az E30-at is reklámozták repülőtéren, hajtómű alatt állva. S ráadásul mindkét esetben Touring a kivitel. Hogy milyen szimbolikát kell érteni a hajtómű vs Touring kombóban azt nem tudom, de gyanús hogy mindkét esetben a BMW-k háttal állnak az utasszállító menetirányának. (Amúgy a hajtómű minden bizonnyal egy korai General Electric CF6-80C2B5F)
Érdekes volt látni skicceken a 8-as kialakulását is.
Állítom: a skicceket végignézve, a megvalósult változat lett a legszebb!
Nagy előrelépés volt a BMW történelmében az E32. Ebbe került először V12 aggregát. Azóta a BMW heteseiben mindig a csúcsmodell egy V12-ben ölt testet. De nemcsak a BMW-ben volt első a V12 megjelenése, hanem amúgy általánosan is: 50 év után először a BMW kapott V12-es motort a nagy luxusgyártók (Audi, Merga) előtt
BMW E1, azaz a BMW első elektromos autója. Mindez 1991-ből. Nem lett nagy siker, de elindította a BMW gondolkodását, hogy mi lenne, ha... ...s mára szépen sorban i3, i8 van a palettán és jön az i5 is.
A 100 éves kiállításból nem hiányozhatott a BMW legendás SUV-ja, egészen pontosan SAV-ja sem. Persze 4.8is volt a kiállított darab. 30d-ben volt szerencsém nekem is kívül-belül alapos mustrára fognom az E53-as X5-ötöt. A BMW-nek ez volt az első SAV-ja, s noha mára a dobozos formájának dizájnja már a múlté, ennek ellenére műszakilag - jóllehet az első városi terepjáró próbálkozás volt - mind a mai napig megállja a helyét.
Ez a BMW rugalmas anyagból készült tanulmány-autója volt. Szívesen megtapiztam volna, mert érdekelt, hogy miből készült, de sajnos nem lehetett hozzáérni.
Egymás mellett az első generációs 1-es BMW formavilágát magán hordozó, érdekességképp diesel motorral készült "X Coupé", és a már említett "Gina Light" mely belülről...
...meglehetősen fapadosan néz ki.
Nos, hát lényegében ennyi volt a BMW Múzeum. Nem volt, rossz, de nekem kevés volt. Olybá tűnt, mint az a művész, akinek hatalmas képtára van, csupa érdekesebbénél érdekesebb darabbal, de mindig csak fel-fel villant egy-egy műremeket, a teljes repertoárt nem mutatja meg egyben sohasem. Pedig, akkor sem lennének rá sokkal kevesebben kíváncsiak. Max olyan lenne, mint az Ermitázs, hogy olyan sokkot kap az ember az ott látottaktól, hogy többször kell visszatérnie, hogy felfogja mit is lát tulajdonképpen.
Nos, hát sajnos a BMW Múzeumhoz elég egy fél nap is. Amúgy félreértés ne essék, a BMW múzeum nem volt rossz, de nem volt akkora nagy szám, mint amire számítottam, vagy mondhatnám úgy is, egynek elmegy...
A BMW (Müncheni) gyára - BMW Werkführung
Ha a BMW-nk alvázszámának 11. karaktere A vagy F vagy K, akkor biztosak lehetünk benne, hogy autónk a vierzilinder tőszomszédságában lévő BMW Werk München-ben készült.
A BMW müncheni gyárában fotózni, videózni szigorúan tilos, így ott fotót nem készítettünk. A bejárás kb 2-2,5 órás, egy (vízvételi lehetőséggel közbeiktatott) szünettel.
A túránk leglátványosabb eleme egyértelműen ez volt, kihagyni nagy kár lett volna.
A belépés (hasonlóan a múzeumhoz) főszezon előtt 8,00 Euróba, azaz megközelítőleg 2.500 Ft-ba kerül, és időponthoz kötött, mely során német és angol nyelvű csoportok (kb 20-30 fő) egy idegenvezető segítségével barangolják be a Weltet, majd a gyárat. Azt, hogy mit láttunk/látunk ha elmegyünk a gyárba az alábbi videó tökéletesen összefoglalja, egyedül a szagokat nem adja vissza:
BMW M GmbH (illetve BMW Individual) központ
Mint írtam a bevezetőben felkerestük a BMW M GmbH és Individual központját is Garchingban. Nos itt csak pár fotó készült, az épületbe nem is mentünk be, ugyanis ez már erősen a szakmának szól, nem a turistáknak: itt van az M birodalom szellemi központja, és mivel az Individual BMW-k fejlesztése is az M részleg(gel egybenőtt) csapat csinálja, így...
...csak a feliratok mutatják, hogy itt van az Individual BMW-k központja. (Még külön épületet sem kapott.)
Természetesen nemcsak a BMW M részlege kapott helyet az épületegyüttesben, hanem a vele "rokon" fejlesztések/szolgálatatások is: pl. a BMW Driving Experience (BMW vezetési tréningjeinek fejlesztési központja)
Ennyi jelzi csak, hogy az Individual BMW-k központját látjuk.
Bent csupa "tucat" BMW-k álltak. :-) M5, M6, M4...
Először nem is tűnt fel, de aztán...
...feltűnt, hogy itt még a virág is M színű!
A BMW nemesítői (Alpina, és Hamann)
Az Alpináról, és az Alpina világáról egy külön bejegyzés fog szólni, így most elégedjünk meg annyival, hogy jártunk itt is, s túránk egyik legnagyobb élménye volt, nem beszélve az ott megszerzett/megfigyelt "tudásról"!
Egy képig azonban maradok még az Alpenstraße 35. számú épület előtt: itt éppen egy M4 Cabriót raknak le, mert éppen most hoztak egy Alpinát a BMW gyárból. Igen, onnan. Ugyanis az Alpina nem az Alpinánál készül. De bővebben majd a bejegyzésemben értekezek erről, meg még sok másról.
Ez pedig már a Hamann díszes, már-már magasztos központja Laupheimban. A "propagandafotókon" egy hatalmas tengerben megcsillanó gyönyörű Hamann csarnok látható. Ezzel szemben a valóság sokkal puritánabb.
Maga a központ sem egy hatalmas épület, előtte pedig lényegében egy pocsolya látványtó áll...
...míg a szélén egy ugrásra kész műanyagbéka üldögél. Látszik, a méretétől nem estünk hasra. Bezzeg a propagandafotókon! Na, de hát ilyen a látszat és a valóság.
No, de azért bent már akad egy s más. Például: Z8 Hamann. Nemhiába: a Z8 tuninggal is egyedülálló.
Klasszikus Hamann formavilág a felni. Van akinek bejön, van akinek kevésbé. Nekem inkább az utóbbi, bár tuningteljesítményüket elismerem!
Egyéb BMW kereskedések
Tavaly nyáron, amikor kint voltam több, mint 5 BMW kereskedést kerestem fel, melyek többségében a térségben egyeduralkodó Reisacher BMW-hez tartoztak. (Reisacher Krumbach (csak BMW), Reisacher Ulm (BMW, M és Mini is), Reisacher Memmingen (BMW, Mini), Reisacher Landsberg (BMW, Mini) - egyedül a Reisacher Augsburg maradt ki. Viszont elmentem helyette a BMW Hasse-ba, illetve Laupheimba a Hamann-hoz is.)
Most a ...
Próbáltuk BMW túránk során egy-egy nevezetes helyet is szemügyre venni, "ha már ottjárunk ne hagyjuk ki" alapon. Első állomás Landsberg (am Lech) és a nevezetes Bayertor. Ami önmagában is szép látvány, de egyúttal a történelem egy szeletét is megérinthetjük benne: a fekete-fehér képen ugyanis egy bajszos, A.H. monogramú, 1,75 m magasságú, de később még magasabbra jutó ekkor 35 éves művészember áll. A háttérben pedig a helyszín ma. Nem sokat változott...
Ez pedig már Memmingen belvárosa, ami a bajor városok közül szinte egyedülállóként őrizte meg a korábbi századok építészetét. Az utcákon sétálva, és a torok alatt átbújva 100-200 évet megyünk vissza a történelemben...
Gyönyörű tér, gyönyörű BMW ;-)
Ez pedig már a memmingeni Reisacher BMW, és egy M Performance 420d. Igen. 20d. Mennyivel szívesebben írtam volna például 440i-t. Ettől függetlenül nagyon mutatós darab lett: széles ahogy kell, ültetett ahogy optikailag elvárt - mindez gyárilag!
Persze kipróbáltuk az új hetest is. A hangerő feltekerése kézfejmozgatással, és a mindentudó slusszkulcs bámulatba ejtő, de nekem leginkább a fejedelmi kényelem tetszett.
Na igen. Ő a memmingeni Reisacher tulajdonosának autója. Természetesen nem eladó, de beleülni, kipróbálni sem lehet. Ikonként áll a kereskedésben. Az elmondások szerint a km számlálója nem haladta meg az 50.000-et sem. Mondjuk ez meg is látszik rajta. Sokkal szebb (és tisztább) állapotban volt, mint a BMW múzeumos társa.
A harmadik és a második generációs X5 egymás mellett. Az E70-est Bangle tervezte, meg is látszik rajta, mivel jóllehet ez szubjektív véleményem, de a legszebb X5, ami valaha készült: az első generációs a dobozformájával már öregecske, a harmadik generáció (F15) pedig sem beltérextrában, sem külső dizájnra nem tudott sokkal többet hozzátenni az E70-eshez.
Egy szelet a már nem eladó autók közül: hatalmas második generációs hatos, majd első generációs egyes, illetve E46 és E91. Ezek már a "kundék" autói. Aki amúgy sűrűn jár Németországban (ezen belül Bajorországban) az azt a felfedezést teheti, hogy az E46-osok stabilan tartják magukat. Nemcsak a facelift, hanem a prefaclift is akad szépen. Persze ezek már 4-5. tulajuknál járnak, akik már nem mindig adják meg a nekik kijáró törődést, így ezt sokszor állapotuk is tükrözi: rozsdásak, mocskosak, hátsó üléssor sokszor kutyaólként funkcionál, és a családban nem az első számú, hanem 2.-3. autók.
Nini! Egy Alpina! Mit keres ez a memmingeni BMW Reisacher-nál? Hát az Alpina ide is szállít...
Egykor egyedi megrendelésre készült, ma már csak színe miatt tűnik ki a hatalmas BMW rengetegből: hatodik generációs Individual 3-as.
Nos, hát e "rövid" szösszenettel végére is értem a BMW-s felfedező túra első részének bemutatásával. Mivel idő közben még egy túrát tettünk, pótolva a még kimaradt hiányokat, így nemsokára folytatás következik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése