2014. február 23., vasárnap

BMW E46 Vásárlás III/2. - Képek MARcsi életéből

Itt egy-egy kép erejéig képek láthatók abból az időszakból, amit az autóm és én töltöttünk együtt.
(A hozzá kapcsolódó szöveges bejegyzés: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2014/02/meggondoltam-megfontoltam-elbucsuzunk.html)

A történet ott kezdődik, hogy...


...megtaláltam a googlemapson, hogy milyen volt, amikor a kereskedésben állt egészen 2012. január 14-éig.


Azaz a sztori majdnem itt kezdődne, mert megtaláltam azt is, hogy hol "lakott" közel 10 évig!

Na de vissza a vételhez. Itt már a haza, vagy inkább az első út fotói.

A fotó egy 523i-ből készült.


Az első szerviz, melyet rögtön vétel után kapott

Az első átvizsgáláskor alaposan fel lett mérve az autó



Szerviz közben lőtt mesteri fotó

Az első szerviz után a parkolóban

Az alváz mosása és ápolása 


Az első kézi mosásom. Ekkor tanultam meg, hogy mit jelent a valódi, precíz autómosás. Mondjuk könnyű volt. Volt jó mentorom is mintadarabbal! 

Itt már száradnak.

Csillog, mert egy BMW-nek (főleg ha fekete) csillognia kell!


Egy kis koratavaszi kirándulás (2012 tavasza)

Az első nyilvános megjelenésem a MARcsival: 2012 tavasza, Veszprém, Aréna parkoló

Festőien szépre sikeredett (photoshop nélküli!) fotó. 2012. nyarán Pécsről hazafelemenet készült.

BMW E46 Vásárlás III/1. - Meggondoltam, megfontoltam: elbúcsúzunk egymástól...

Hát hogy lehetne ezt a bejegyzést kezdeni? 
Örüljek, hogy egyel közelebb került a sorhatbenzin érzése? 
Búsuljak, hogy két év után megválok attól az autótól, ami nekem AZ ELSŐ volt? Mert tudjuk, hogy van ez. Mindenből az a bizonyos első a legjobb...

Egy fotó MARcsiról 2012. májusából. Nevét a MAR kezdetű rendszám alapján kapta egy közeli BMW-s barátomtól. Ez a fotó amúgy bejárta a netet, találkoztam már vele német-angol és orosz fórumon is. :-)


Azonban mint ahogyan azt a cím is mutatja, aludtam rá nem egyet s nem kettőt, és nem árulok el sokat, ha azt mondom, hogy végül: meggondoltam, megfontoltam, hogy eladom.
Hogy miért? Erről egy kicsit később. Addig jöjjön lineáris sorrendben az, amire eddig nem került sor a blogom során: az autóm részletes bemutatására!

1. Az autó története 2002. -tól 2014. februári-ig + felszereltség
Marcsi 2002. február 6-án szerdán látta meg a napvilágot Regensburgi BMW gyárban. Nem sokkal később került mérnök (első) gazdájához Berlinbe, aki közel 10 éven keresztül használta. (Bővebben lásd: 3. pont) Utána közel kb. 2 hónapig használta egy magyarországi vállalkozó E-s rendszámmal majd kb. 1 hónapig állt (bizományi autóként), egy nyíregyházi kereskedésben, ahonnan aztán 2012. január 14-én, egy szombati napon megvettem. És megkezdődött közös történetünk: regadó, első szervizek, találkozók, stb... 

Pontos típusmeghatározás:
  • Típusa: BMW E46 318i Touring, (karosszériakód: 346L), 
  • manuális váltóval.
  • Színe: Black Sapphire Metallic
  • Beltér hivatalos anyagának és színének megnevezése: Stoff Jacquard/anthrazit
  • Motor: 1995ccm-es, négyhengeres, szívó, N42B20A motorral, mely 105kw és 143LE teljesítményű.

Fogyasztása tapasztalatok alapján, átlagban: 8,3-9,8 l (Szélsőértékek szűrve!)
Én a 2000-es benzines létére (és nem agyonhajtva, de lendületesen haladva) takarékosnak mondanám. (Gyári értékek, melyek tudjuk, hogy mindig túloznak: városonkívüli-vegyes-város => 5,7-7,4-10,4 litert írnak). Így hát aki a fogyasztástól tart, azoknak sem kell félniük! Még nagy papucsokon sem megy 10 fölé! (Ez azoknak szólt, akiket érdekel a fogyasztás. Engem sohasem érdekelt. Ezért kapott 98-100-as bengát is. Nálam főleg hosszú távokra volt használva, és évi 6000-7000 km-t! Lásd: grafikon.)

Futásteljesítmény grafikonon (Anno azért is döntöttem a vétel mellett, mert a futásteljesítmény permanensen növekedett a számlák és a különböző ellenőrzések alkalmával gondosan felvezetett km állapotok szerint.)

Biztosítás, adók: 
A biztosítás sok mindentől függ, de kezdőként (A00 és fiatalabb tulaj) kb. 45 rugó, a súlyadó (teljesítményadó) 2014-ben: 19.425 Ft.
Egy hasonló évjáratú autó, ha külföldről kerülne behozatalra akkor regadó terén 109.767 Ft-ot jelentene + az újonnan - mindenki nagy örömére szolgáló adó - azaz átírási illeték 88.250 Ft-ot tenne ki. (Bár ez utóbbi a magyar vétel esetében is fennáll!)

Felszereltsége:
Véleményem, hogy igazi babamodellnek vette a vélhetően idősebb német házaspár (esetleg nagypapa és nagymama?) tulajok: előre szinte minden (nem sport) extrát betettek: ülésfűtés, lordtámasz (deréktámasz), és hátulra az ISOFIX mellett oldallégzsák szolgálta a kicsik kényelmét. (A hátsó, utasoldali légzsák nagyon ritka felszereltsége a Touringonak. Hogy miért? Ezt én sem tudom. Én még életemben nem láttam olyan E46 Touringot, amiben hátul oldalt lett volna oldallégzsák, pedig nem kevéssel találkoztam! Amúgy ezzel az extrával a német tulajok a gyermekeik védelmét akarták magas szintre emelni...)

Szóval ez extrák, számomra összerendezett sorrendben:

A beltér

  1. DSC (a korban a legfejlettebb menetstabilizációs rendszer. Fejletlenebb elődje: ASC)
  2. 8 légzsák (2 elöl, 2 oldal, 2 függöny, 2 hátsó-utasoldali)
  3. digitklíma
  4. kartámasz
  5. ülésfűtés
  6. lordtámasz (deréktámasz)
  7. MFL (Multi kormány)
  8. Fényre/automatikusan sötétedő belső tükör
  9. ködlámpa
  10. BMW Business (C43) CD-s rádió 
  11. fényszórómosó (bár ezt gyűlölöm, tökéletesen fölösleges extra benne!)
  12. végül: gyárilag eltávolított márkajelzés (nem utólag leszedve. Láttam ilyet is... :-( )

Felszereltsége az átlagon felülinek, de nem kiemelkedően jónak számít. (Ugyanis utóbbiba a fullbőr, fűthető, memóriás ülés is beletartozna, az elmaradhatatlan 16.9-es navival. Bár én személyesen nem vagyok nagy bőrbarát...)

A beltér állapota büszkén állítom, hogy kifogástalan! Remélem, hogy a jövőbeni vevők az enyém előtt minimum 5-10 eladó BMW-t megnéznek, és úgy jönnek ide, hogy lesz összehasonlítási alapjuk. Mert bizton állíthatom: ez tényleg megkímélt állapot.


Idevágó linkgyűjtemény korábbról (nem teljes, csak egy kis ízelítő):


2. Állapota, szerviztörténete 
A németországi szerviztörténete a szervizkönyv és egy fél dossziényi számla alapján ismert. (Lásd: 3. pont.)
Nálam az alábbi dolgok kerültek kicserélésre:
  • amikor megvettem egy teljes állapotfelmérést, majd szervizt kapott, többek között:
  • szilentek + futóműbeállítás
  • motortartóbak,
  • új gyertyák + gyújtótrafó
  • új BMW króm élű vesék (már úgy vettem, hogy az egyik törött volt.)
  • új kuplung (kinyomóval együtt)
  • váltó
  • fékek
  • olajfolyás megszüntetése miatti alkatrészek (tömítések, elrepedt olajbetöltő sapka, stb...)
  • új ablaktörlő, szőnyegek és egyéb apróságok
  • és az amit most kifelejtettem, de ha eszembe jut hozzáírom...
Emellett a kipufógó-katalizátor-lamdaszonda jó. A futómű kopogásmentes és nem "húz" egyik irányba sem. (Utóbbit nem csak "bemondás alapján" hanem a futóműállítást követő szakértői vélemény alapján állíthatom.)

A BMW márkaszervizben történt futómű-beállításról pár fotó: 





Az autó karosszériájáról pár gondolat:
Ha mást nem akkor, annyit igazán elmondhatok magamról, hogy megállapítsam nagyon sok E46-ost láttam már életemben, így tisztában vagyok a klasszikus "hibákkal", jelentősebb, és kevésbé jelentős (esztétikai) hibákkal.

Így ezeken végig is mennék:
  • ajtóélek aljai nem rohadnak, 
  • dobívek sem
  • hajszál méretű karcolás 2 helyen van (de csak akkor venni észre ha megmutatom!)
  • a külső tükrök nem megfolytak, vagy lepattogzottak,
  • nem mállott el a szélvédő előtti vízterelő műanyag
  • emellett az autó (egy alkalmat, a legelsőt leszámítva) csak általam lett mosva, kézzel, és viszonylag rendszeresen, mondhatnám úgy, hogy hetente, de nyáron néha naponta is...
A híres nevezetes szélvédő előtti vízterelő műanyag. Nem mállott el, nem repedezett igaz - mint ahogyan a 2013. nyarán készült képen látszik - vastag szilikonréteg védte a napsugaraktól

2014. február 16., vasárnap

II. GeSchneider.com BMW Találkozó - Tatabánya 2014. február 15.

Örömömre szolgál az a tény, hogy egyre több BMW találkozó szerveződik az országban úgy, hogy egy-két lelkes BMW fanatikus veszi a fáradtságot és páran összeállva - szabadidőt nem sajnálva - megszerveznek egy találkozót. 

Emellett azért is örvendetes, hogy egyeseknek van igényük, akaratuk nem megfeledkezve a feláldozott szabadidőről ilyen találkozókat megszervezni, ugyanis pl nekem, akinek igénye, illetve akarata van, hogy BMW találkozóra elmenjen, annak éppen csak annyi szabadideje van, hogy abból egy találkozó megszervezése ne jöjjön ki, csupán annyi, hogy elmenjek egy "már eleve adott találkozóra."

A képen minden rajta van, ami jelképezi a II. GeSchneider.com BMW Találkozót: BMW-k és háttérben a tatabányai turulszobor, alatta a barlanggal

És mivel pl.: Tatabányán nem profitorientált BMW találkozóról van szó, így nincsen sörsátor, nincsenek bikinis autót (összepiszkító) lemosó lányok, meg dübörgő hangfalakból szóló zene, illetve nincsen pl.: bringás csávó sem (azaz konferanszé). Gumifüst hiányát direkt nem írtam, mert azért az akadt bőven...

Mintha Amerikában lennénk! Pedig a kép becsapós. Az M5-ös Tatabányán adott egy kis bemutatót abból, hogy mit is jelent az a bizonyos ///M érzés. (A pályán való közlekedést polgárőrök felügyelték.)


Ezeknek a BMW minitaliknál nagyobb, de (még?) az országos szintet el nem érő rendezvényeknek a hátterében mindig áll egy-egy szponzor, aki jelen esetben a GeSchneider BMW volt (https://hu-hu.facebook.com/GeSchneiderBMW). Azon nincs mit csodálkozni, hogy szponzor áll egy ilyen treff mögött, elvégre jó ha valamilyen BMW-hez köthető cég-szervezet-magánszemély, stb. szervez meg egy találkozót, mert azt hiszem pöszén néznénk, ha mondjuk www.bookline.hu szervezne BMW találkozót! (Amúgy jelen esetben a GeSchneider BMW szponzorációja abban ki is merült, hogy nem pénzügyileg, hanem szabadidejét rááldozva szponzorálta a rendezvényt. Persze ez neki is reklám, de ezen most ne akadjunk fenn.)

(Amúgy az országban több helyen megszerveződő találkozókról vagy én nem tudtam eddig, vagy pedig tényleg egy szerencsés folyamat indult el. Legutóbbi hasonlóan nagyszerű élményem a nagykanizsai autóstreff volt. =>  http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/10/ilyen-egy-kerek-nap-avagy.html)

A mostani napsütéses, de hideg széllel kísért II. GeSchneider.com BMW Találkozó-ra - ha jól tudom - Székesfehérvárról, Veszprémből, Siófokról, Győrből, Budapestről no meg persze Tatabányáról is szép számmal voltak. (Ezek persze csak a nagyobb városok voltak.)

Különösebb program nem volt, így a banda egyik fele elment kirándulni a tatabányai turulszoborhoz, míg a másik felük elment gyülekezni a pláza tetejére, aminek egy része amúgy ki volt bérelve a BMW-sek számára.


 A GeSchneider BMW találkozók védjegyévé válik lassan a szürke V10 M5 és a...

...gyönyörű E64-es 6-os! S a két autó nemcsak a statikus soron, hanem időnként motorukat köszörülve látható/hallható.


Íme az I. GeSchneider.com BMW Találkozóról egy kis emlékvideó: öblös V8 és csúcsrajáratott V10. Mindkettő csodás. Szemfülesek észrevehetik, hogy a múltkori találkozón még nem fejeződött be a teljes faceliftesítése a V10-esnek...


...ugyanis most már gyári fészliftes első és...

...hátsó fényszóróval dicsekedhetett az M5! 


Na de nagyon előreszaladtunk, nézzük is honnan indult a nap!


Mint mindig, most is az "út pora" került lemosásra a MARcsiról.

Utána oszlopalakzatot vettünk fel, majd irány Tatabánya! (Mi Székesfehérváron gyülekeztünk.)

Nem mondanám, hogy nagyon siettünk: tenypómat 80 és valamivel 2000-es fordulat felett. (Általában, mint most is, én zárom a sort. Ennek oka prózaian egyszerű: általában a 318i a leggyengébb résztvevő, mivel nagyrészt csak ötösös kollégával szoktam találkozókra járni, és ott nem sok 4 henger akad. Ha meg van 20d is, az is megeszi a 2000-es bengást...)

Zárom a sort. 2 óránál egy felettébb különös E36-os. Rá még visszatérek.

Itt már a Bánhidai utcával párhuzamosan elterülő - általunk viccesen - Tatabánya-ringnek nevezett rész bevezetőjén. Sajnálom, hogy nem volt időm feltenni a styling 136-os felniket, pedig sokkal szebben mutatott volna a MARcsi.


A Tatabánya ring kiváló alkalmat biztosított egy kis mókára.

2014. január 27., hétfő

Megkésett karácsonyi ajándék

Akiket szeretünk, azokat karácsonykor meg szoktuk ajándékozni. Na így tettem én is, igaz én bevontam ebbe az "akiket szeretünk" körbe az autómat is... 

De nem drága ékszereket, vagy éppen a kedvenc könyvét vettem meg neki, (utóbbit már csak azért sem vehettem volna meg, mert a hozzá legközelebbi, azaz a szervizkönyve köszöni megvan), hanem új papucsokat kapott, amikre már régóta vadásztam. Egyedüli mulasztásom annyiban állapítható meg, hogy karácsony már közel egy hónapja elmúlt, de hát Istenem én tökéletes ajándékot akartam Neki venni...

Az ajándékom nem más volt, mint egy Styling 136-os felnigarnitúra, mely csupa padkamentes (mondhatni karcmentes!!) állapotú 4 gyönyörű felniből állt, no meg még jó pár szezont elfutni képes téli gumikkal.

A felgenkatalog 225/50 R16-ot ír rá, de (a szabvány) E46-os 205/55 R16 gumi is felmehet rá. Nekem is ezzel van szerelve.


Így hát nagy volt az öröm, amikor rájuk akadtam és egyből tudtam, hogy ezek kellenek nekem! (Sohasem tetszett annyira a styling 45-ös felni, mert túl "húsosnak" találtam, és nekem kicsit X5 feelinget sugárzott.)

2014. január 12., vasárnap

Egy kis napsütés szerelgetéssel

Gondolom azzal az érzéssel nem vagyok egyedül, hogy
  • kezd elegem lenni a télből, ami Isten igazából nem is tél, hanem ködös, szmrötyis idő szemerkélő esővel és 
  • ha az ilyen szürke időszakokat megtöri egy-egy melegebb nap, akkor én is sokkal több kedvet érzek ahhoz, hogy Marcsival párban kidugjuk az orrunkat a garázsból/házból és köd, illetve mocskos, esőtől mentes kocsikázást végezzünk, amikor is
  • lehetőség nyílik például melegítő napsütésektől övezett apró szerelgetésekre, csinosítgatásokra is, hogy még szebb legyen a Marcsi. Mert - noha tudom, hogy -  tökéletes autó nem létezik, de ennek ellenére én megpróbálok törekedni, hogy legalább megközelítsem a tökéletest... (-:
Ennek szellemében láttam neki annak, hogy beszereljem ezt:

Azaz az Anschlagpuffer-t. Magyarán csomagtérajtó lecsukását csillapító ütközőt.
(cikkszám: 51 24 3 427 678, angolul: Stop buffer) Figyeljük meg a 18-as anya és felett található gumitömítést! Ez létfontosságú, hogy az autónk ne ázzon be. 


Na de erről egy kicsit később, mert előtte nézzük a tavaszt idéző képeket!

Itt még mosás előtt. Az autó nem tiszta ellenben jó mocskos.

Utálom a szmrötyis időt. Ha csak időm engedi úgy állok be a garázsba, hogy előtte leveretem hazafele a mosóban: így sártól, mocsoktól - télen - sótól óvom meg, és így tarom fenn a rohadásmentes állapotot a legtovább! Erre mostanában (250 km megtétele óta) nem volt idő, de végre eljött a nagy nap!

A rohadásmentes állapot fenntartásának második tétele: miután lemosom nem hajtok el egyből. Ugyanis kevesen járnak el úgy mosás után, hogy megvárják míg az ajtókból kifolyik a víz. Nem tudják, hogy azokon van egy (a piros karika) által jelzett lyuk, ahonnan csak úgy folyik ki közel 100%-osan a víz, ha először teljesen kinyitjuk, majd kb fél perc múlva behajtjuk. (Nem csukjuk mert akkor a kéder felfogja a vizet, és ott vagyunk ahol a part szakad.) Szóval miután kinyitás után behajtjuk, akkor kb 10 másodpercig nekiáll "pisilni". Ha ezt megvártuk utána jöhet az ajtóélek, motorháztető elejének (és az üzemanyag betöltés helyének) szárazra törlése! 
(Amúgy - ez már-már beteges - de hosszú eső utáni vezetés után is, (ha lehetőségem adódik rá), akkor mielőtt garázsba állok, az ajtóéleket szárazra törölöm! Amúgy nem sok idő! Max 2-3 perc, de ez a pár perc később sokat fog jelenteni!)



Ez a lecsöpögés időszaka. Hátra van még a finom ronggyal (műszarvasbőrrel) történő cseppmentesítéses törlés.

Amíg lecsöpög, addig van idő a kísérőfelszerelést letisztítani, ugyanis én a kézimosóban nem használom a "kefés mosás" funkciót (ki tudja ki mit mosott le vele előttem), hanem pihe-puha saját szivacsom van, otthoni vízzel, saját samponnal!  


Ez a kép már a mosás után készült. A gyönyörű sárga angel eyesek fényesen világítanak a tiszta lámpabura mögül.

Közelről a CCFL yellow BMW E46 angel eyes. Beletellett egy kis időbe mire rátaláltam, ugyanis nekem a hideg (fehér színű) led baromira nem tetszett!


Anschlagpuffer szerelés

2014. január 4., szombat

E39.hu klubbélet, avagy BMW-sek a BMW-sek között

Most egy nyári történet kerül felidézésre pár fotó erejéig. Jól is jön ez így télvíz idején, mert de jó is visszagondolni ebben a ködös, szmrötyis időben a napfényes, nyári találkozásokra, amikor nem arra kellett ügyelni, hogy melyik pocsolyát hogyan kerüljek ki, illetve hány km után lesznek fullra mocskosak az amúgy kristálytisztára vikszolt autóink...

Ennyit bevezető gyanánt. Na de hol is kezdjem. Talán kezdjük ott, hogy...

...hogy lassan már hagyománnyá válik az, ami igazából nem is egy rendkívüli dolog, de ha nem lenne, akkor nekem nem lenne tökéletes egy BMW találkozó sem. Ez pedig nem más mint a szűken vett BMW-s (főként e39.hu tagokból álló) közösség, aminek én is tagja vagyok lassan már 2 éve. 
Ez az a szűk csoport, akikkel közel azonos nevezőn vagyunk a legtöbb kérdésben, sokszor fél szavakból is megértjük egymást. Közös múlttal rendelkezünk, így egy-egy közösen megélt sztorit, vagy történetet mindenki ért, illetve együtt újabbakat hozunk létre. Nem történt másként most sem...

Minden tali a gyülekezéssel kezdődik...

A csapat összetétele persze időről-időre változik, mert van, hogy egypáran nem érnek rá, mert a nagybetűs éppen közbeszól: kinek a család, kinek a munkahely, kinek éppen a nem várt események jönnek közbe, és teszik lehetetlenné azt, hogy egy-egy találkozó erejéig - melyből a rohanó világunkban sajnos egyre kevesebb van - végre egybegyűjtse a csapatot.

Ott távolban szépen felsorakozott a csapat.

Pedig ilyen nagy találkozók előtti és utáni (vagy éppen a nagy találkozók apropójától mentes) minitalikra igenis nagy szükség van. Elvégre mégiscsak közösségi lény az ember, és jóllehet egy BMW találkozó már maga is egy nagy közösség, egy nagy tábor, a fanatikusok tábora, azonban - mint azt a társas viszonyokat leíró szakirodalmak is hangsúlyozzák - élményeket az egyének csak kiscsoportokban tudnak valójában megélni. Itt nyílik lehetőség arra, hogy mindenkire egytől-egyig sor kerüljön, és így mindenki véleménye, tapasztalata, élménye, észrevétele, megfigyelése stb. a kis közösség által megvitatásra és jóváhagyásra, vagy adott esetben elvetésre kerüljön. Azok a sokat hangoztatott, az emberek egymástól való elidegenedésének megakadályozását elősegítő személyközi kapcsolatok, interakciók pont ilyen környezetben jönnek létre...

Mielőtt azonban elhatalmasodna rajtam a társadalomtudós-én, azelőtt még gyorsan lelövöm magam és inkább megemlékezek az 5. póverfana BMW találkozóra ellátogatott régi és újonnan megismert BMW fanatikus kollégákról! 

Ezt a beszámolót elsősorban a "kis csapatunknak" készítettem, hiszen ők tudják a fotók alapján visszaidézni, hogy mit is jelent az orkánként az úton végigrepesztő V10 morajlása, a mindenkit hátbavágó gyorsulás, az aszfalton megtapadni nem tudó gumik csikorgása, vagy éppen a velünk szemközti úton napfürdőre éhes fatörzsek jelenléte...  

Ilyen, amikor a ringtaxi beindul...

...és ilyen, amikor befejeződik. Az ilyen pillanatok azok, amik után ragaszkodunk ahhoz a megállapításunkhoz, hogy A BMW NEM CSUPÁN EGY AUTÓ, hiszen A BMW EGY ÉLETÉRZÉS! 

Na azért Zoltán kolléga a saját vasa mellett is büszke, boldog BMW-s. :-)

A zamárdis találkozó utáni ideiglenes BMW parkoló. 

A diesel szekció.

Vele szemben a benzinesek. De az elkülönülés csak a véletlennek volt köszönhető! Itt nincs különbség olajos és benzines között!