2013. augusztus 20., kedd

5. Balatoni Powerfanatics.com BMW találkozó - 2013. Augusztus 16-18. Zamárdi

A múlt hétvégén megrendezésre került az év utolsó nagy BMW találkozója. A helyszín a korábbi 4 évhez hasonlóan idén is Zamárdi volt. A találkozó - a többi, a rendezvényen részt vett BMW fanatikus kolléga - szerint is jóra sikeredett: a bejutás egyszerű volt, hely is akadt bőven, a programokkal sem volt baj. Egyedül a sétálójegy hiánya, illetve az autó-szépségverseny béna kivitelezése miatt adnék én egy erős négyest a találkozónak. Ha ezt a négyest a múltkori soltvadkerti találkozó (http://t7.hu/0o6p) 10-es skáláján helyezzük el, akkor a zamárdis tali a 9-es értéket érdemelné.




A találkozó tehát jóra sikeredett. Miért? Talán a képek alapján sikerül megválaszolnom a kérdést.
(A találkozó driftvideóiból összeállított videóválogatásom itt olvasható, illetve tekinthető meg: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/08/5-powerfanaticscom-bmw-talalkozo.html)

Szokásunkhoz híven konvojban közelítettük meg a helyszínt. Zamárdihoz közeledve egyre jobban emelkedett az egy négyzetméterre eső BMW-k száma. (Megjegyzés: milyen jó is az, amikor egy E46-os felvezetőautója egy E38 750iL... :-))

A konvojunk megérkezett, és szépen rendben leparkolt.

A főként E39.hu tagokból álló csapatunk sorfala a másik oldalról nézve. Amúgy elég sokszínű társaságot alkottunk: BMW E30, E38 750iL, E39 520i (2x), 535i, 520d (2x), E46 318i,  E60 M5


Zamárdiban bentre is jutott Z4-es. Nem úgy, mint Soltvadkerten...

A 8-as BMW-k mindig a BMW-s találkozók üde színfoltját képviselik.

A találkozóra olyan klasszikus BMW-k is eljöttek, mint ez a BMW 2000 CS

A jellegzetes hokiütő-forma

Ezt a mesterien megtervezett motorháztető-formatervet legyenek kedvesek megnézni! Valami fantasztikus a vonalak és a fénytörések játéka!!! 

Ilyen két igazán egyedi (és legendás) orr egymás mellett. (A 2000 CS veséi a lökhárító mögött/alatt is folytatódnak!)

A 2000 CS mellett a 02-es BMW széria is legendás!


Jól megfért az E34-es Touring a kis egyes mellett

A BMW formaterv átalakulása - 1990 - 2010

Az 5. powerfanatics.com találkozó képeit nézegetve megakadt egy fotón a szemem. Ezen a képen egymás mellett áll egy E38, egy E46 és egy E60-as úgy, hogy az orraik szinte egy vonalban vannak. Noha a képet én készítettem, ennek ellenére nem gondoltam volna, hogy ilyen látványosra sikeredik, ugyanis nagyon szépen nyomon lehet követni rajta, hogy az 1990-es évek formatervétől a BMW - lényegében - 2009-2010-ig milyen módosuláson ment keresztül.


A kocsik orrát érintő átalakulás véleményem szerint az alábbiakban foglalható össze:
  1. Mindenekelőtt a meredek - közel függőleges - orrkialakítás ellágyult. Ez tetten érhető a veséken, a motorháztető vonalvezetésén, és a lámpák buráinak állásán.
  2. A modern formaterv megköveteli a műanyag (nem színrefújt, illetve színrefújt) díszcsíkok elhagyását, illetve a lökhárító kidomborodásának megszüntetését. Így jön létre az egységes, kitüremkedések nélküli orr rész.
  3. A lámpák vonalai egyértelműen ellágyultak, illetve a korábbiaktól eltérően a lámpák külső végei a motorháztető felé, azaz felfele végződnek. 
  4. A ködlámpák a "szögletes, a lökhárító alsó műanyag díszcsíkjában" állapotból kerekké váltak illetve elszakadtak az alsó műanyag díszcsíktól, hogy aztán újból oda térhessenek vissza.
  5. A vesék átalakulása erről a fotóról már olyan szépen nem követhető nyomon, így az alábbi összeállítással szemléltetném a változást:



A vesék a korábbi párhuzamos vonalakban gazdag, kicsit szögletes és keskeny kialakításúból sokkal kerekebbé váltak.


Megjegyzés:

2013. augusztus 18., vasárnap

5. Powerfanatics.com BMW Találkozó Zamárdi kemping 2013. augusztus 16-18 - Drift & Burn out

Rendhagyó módon most először nem egy hosszabb bejegyzés keretében emlékezem meg a legutóbbi BMW-s találkozóról, hanem legelsőnek a  szombati (fő) napon, kettőtől háromig tartó driftes és gumifüstös időszak videóiból csemegézek.
(Előzetesen megjegyzem, hogy rendkívül rövid, de tartalmas driftidőszak volt a kettőtől háromig tartó program, ahol igazi nagyvasakat is láthattunk. Ja igen, és most nem vitte el senki sem a sátrat, illetve a gumifalat...)

A SpongyaBob E30
A tetőablakban helyet foglaló SpongyaBob sokszor már nem bírta a G erőket és hanyatt dőlt... :-)


Szép kűrt mutatott be a 30-as.



Ádám kolléga és a BMW E36 328i Coupé

Itt kanyarodott fel a flaszterra, hogy aztán megkezdje a produkciót a Techno Violet Metallic színű BMW E36 328i


A produkció magabiztos irányítás nyomán létrejövő szabályos - gumifüsttel járó - körökből állt



A fenti videón a produkció nem gyenge, de én már nem lepődöm meg a mesterien irányított BMW E36 328i láttán, ugyanis számtalanszor volt szerencsém megtapasztalni, hogy mire képes a virtuóz sofőr és a 328i kombó. Mondhatnánk, hogy "Ádi hozta a szokásosat"



Nagyvas I. - BMW M5 V10

Itt az első kanyar után látható. 


Azt le kell szögeznünk, hogy a produkció látványosra sikeredett, de többen is meglepődtek, amikor a V10-es megjelent: ezzel ide? Nem túl autógyilkos egy ilyen brutál drift egy agyonelektronikázott gépnek? A választ én megválaszolni nem tudom, azt azonban tudom (mivel a közeli baráti körömben akad egy gondosan karban tartott V10 M5), hogy a szervizintervallumok egy-egy ilyen brutál igénybevétel után elég hamar követik egymást - feltéve ha gondos tulajról van szó. Egy-egy szerviz viszont nem olcsó mulatság...

2013. július 5., péntek

Testközelből a BMW E38 740i, avagy ismerkedésem egy legendás nagybálnával.

Bevezetésként

Régi nagy álmom volt egy E38-as "nagyvas" közelebbről történő megismerése. Miért? A válasz nem egyszerűen csak az, hogy mert ez egy hetes, tele extrával, vagy mert ez még hiányzik abból a listából, ami azokat a BMW-ket tartalmazza, amiket feltétlenül meg akarok egyszer majd nézni közelebbről is, hanem a válasz egy kicsit összetettebb ennél. 

Aki ismeri a BMW "egyedfejlődésének" folymatát az tudja, hogy mindig a hetes egy újabb széria, egy újabb arculat nyitánya. Ebbe pakoltak bele minden olyan extrát, ami aztán a későbbiek során elérhető volt előbb az ötösben, majd később a hármasban is. Pl először az E38-asnál jelentek meg az alábbiak: új futómű a hozzá kapcsolódó (dinamikus stabilitásszabályzó) DSC-vel, navigációs rendszerek (navik), multifunkciós kormánykerék, fejlégzsák, anyósülésen ülésfoglaltság-felismerő berendezés, parkolóradar, stb.
És noha a hetesek az adott friss széria legkisebb E, vagy F számait viselik, mégis ezekben található meg a legtöbb extra, illetve, aki ezeket aprólékosan végigveszi, az képes következtetni arra a színvonalra is, amit éppen a BMW el tudott érni.

BMW E38 740i (M60B40 3982 cm³ 286LE, 400Nm)


A hetes az, ami egy újabb széria kezdő modellje, és így a dizájn elsődleges bemutatója is. Aki a hetest megnézi kívül-belül, az képes következtetni arra, hogy kis eltéréssel, de végül is milyen lesz a többi - az adott időszakban - megjelenő BMW formaterve. Például: az E38-as kicsit a vezető felé döntött (már nem szögletes) műszerfala, a jellegzetes középső díszcsíkkal, kormányformájával az összes ekkor kiadott modellben visszaköszön: az E39-es, de az E46-os beltere is majdnem ugyanúgy néz ki, mint a hetesé.

Ma az E38-asoknak elég nyomott ára van ahhoz képest, mint amiért anno kínálták őket. Ezen nem szabad meglepődni, hiszen mindig a legmagasabb értékű autó veszti a legtöbbet értékéből. Ez tehát a hetesre is igaz. Az már egy más kérdés, hogy amikor a ma embere szemügyre veszi a közel 20 éves autót - és ha neki is egy gyönyörűen megkímélt darabhoz van szerencséje, mint amilyen szerencsém nekem is volt - akkor rádöbbenhet arra, hogy 


  • elképesztő anyagminőséggel dolgoztak anno a BMW gyárban, amik még ma sem kopognak, nyöszörögnek;
  • itt nem kopott le semmi, nem tört, hajlott, megfakult, stb. egy fogantyú, egy műanyagalkatrész sem.
  • Belül van minden, ami szükséges egy hosszú, de kényelmes út megtételéhez: kényelmes (adott esetben komfort), memóriás bőrülések, kétzónás klíma, tempomat, menetstabilizációs rendszer, tökéletes audió rendszer.
  • A hely mindenütt hatalmas elvégre hetesről van szó: itt nem kell aggódni, hogy beverem a fejem, vagy nem fér el a lábam.

Összességében elismétlem a sokat hangoztatott frázist: ezeket a BMW-ket még az örökkévalóságnak tervezték! Az E36/38/39/46 széria megkímélt példányai még újabb 10-20 évet fognak üzembiztosan úgy megtenni, mint ahogyan megtették a Km-eket eddig is. Ezt a véleményemet ha mással (pl.: személyes tapasztalat) nem is, akkor azokkal a tapasztalatokkal nagy biztnsággal alátámaszthatom, amiket sok BMW-t látott, és szerelt szerelők állítanak: rendkívül üzembiztosak, egyszerűen szerelhetőek, kiforrott konstrukciók, és az anyagminőségük páratlan! 


Az autóról

A közel gyári állapotban lévő, rozsda- és rohadásmentes 740i-t (nyugodtan mondhatom E38 fanatikus) tulajdonosa 10 éve birtokolja. A típussal olyannyira elégedett, hogy nemrégiben egy 740d-t is beszerzett a 740i mellé...

A 38-asnak a legszebb része véleményem szerint az autó hátsó része. Egyszerű, de mégis tekintélyt-parancsoló. Ez amúgy az a forma volt, aminél azóta sem tudott a BMW szebbet készíteni. Ehhez adódott, hogy a körszakállas új dizájner, egy bizonyos Chris Bangle pedig kétségtelenül lerombolta azt amit az E38-as hetes elért. És ez nemcsak a külsőre igaz, hanem a minőségre is. A több ráncfelvarráson is átesett E65-ös széria - noha többet adtak el belőle - korántsem számít olyan "legendásnak", és "legendásan elpusztíthatatlannak", mint a 38-as!


Az általam mustrára fogott E38-as pontos adatai a következők:


  • Pontos típus: BMW E38 740i
  • Motorkód, teljesítmény: M60B40 3982 cm³ 286LE, 400Nm
  • Gyártási év: 1994 (faceliftes lámpa van rajta, de ez utólagos faceliftesítés!)
  • Megtett futásteljesítmény: 228.000 km.
  • Fogyasztás, mert mindenkinek ez jut először az eszébe: 
    • óvatos lábbal: 10l
    • nehéz lábbal: 20l
    • átlag: 12-14l
A találkozó egyik legszebb E38-asa volt! Amikor "mustrám" során feltárulkozott a belső is, és látták a nézelődők, hogy itt bizony részletekbe belemerülő típusismertetés van, akkor az amúgy csak tisztes távolból ácsorgók rögtön megsokasodtak, és ellepték az autót...


A 10 év alatt felmerült hibák (a kopóalkatrészeken kívül): 


  • Váltócsere semmi több.


Módosítások a gyári állapothoz képest:


  • Mint írtam, az autó egy faceliftesítésen esett át (új faceliftes küszöb, illetve fényszórók), és 
  • első Alpina lökhárító, illetve 
  • hatalmas 21-es Alpina kerekek. Utóbbiak nagyon sokat dobnak, az amúgy is gyönyörű állapotban lévő autón! 
Végül egy megjegyzés: az autó napi használatban van. Fogyasztása (a hatalmas 21-es kerekekkel) nehéz lábbal/városban 18-20 liter, de kényelmes módban 10-11 liter. (A találkozóra jövet, klímával, nem tötyörögve, vegyes város-országút 11,??? volt a fogyasztás.)

Ezt a fogyasztást úgy nézzük, hogy az én 2000-es benzines 318i-m is 8,4-9,5 l-t eszik, és nem akkora az önsúlya, mint a hetesé.


A műszerfal narancssárgán izzó számai sok mindenről tanúskodnak... A jelen átlagfogyi például egy kis autópálya, egy kis város, egy kis helyben (a bebocsátásra várva) való tötyörgés után alakult így.

Az E38 740i kívülről

Akinek esetleg nem esne, hogy milyen motorváltozatú hetessel is van dolga, azoknak sokat segít a rendszám. :-)

2013. június 26., szerda

BMW E46 autócsodák a 9. Powerfanatics.com BMW Találkozón - Soltvadkert 2013. június 21-23.

A 2013-as soltvadkerti BMW-s találkozó bejegyzésében (lásd itt: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/06/vegyes-erzelmekkel-teli-9.html)  alig-alig szerepelt E46-os. Ennek az volt az oka, hogy az idei évben megfogadtam, hogy az összes negyvenhatost lefotózom, amivel találkozom. Az elgondolást tett követte: a szombati napon a találkozó területén belül és kívül parkoló összes E46-ost megpróbáltam megörökíteni.

Egymás mellett egy diesel és egy benzines E46 facelift sedan

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Előzetesen annyit jegyeznék csak meg, hogy a találkozón nekem
  • 77 db E46-ost sikerült lencsevégre kapnom. Ebből
  • 16 db volt Touring,
  • 40 db sedan, 
  • 19 db kupé, 
  • 2 db kabrió. Ebből 
  • 2 db M.
  • Faceliftes 29 db
  • facelift előtti értelemszerűen pedig 77- 29 = 48 db.
  • M-packettel, vagy módosított lökössel ellátott vas összesen 23 db volt.
  • A diesel-benzin arány a lökhárító kettős-vagy szimpla díszcsíkja alapján lenne megállapítható, de ezt most nem vizsgálnám, mert szerintem elég nagy torzításokhoz vezetne. (Sok volt az M-esített, vagy gyári M packet is)

9. Powerfanatics.com BMW Találkozó Soltvadkert 2013. június 21-23. rendezvény második napján (jún. 22.) az általam lefotózott E46-os BMW kivitel szerinti megoszlása


A két diagramm a prefacelift és a faceliftesek között mutatja a kivitel-megoszlási arányt. Érdekes, hogy mennyi volt a touring a faceliftesek között!


A (gyári, vagy utólagos) M-packetes E46-osok és a szériakivitelű, M mentes E46-osok megoszlása.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Következzenek a képek az autókról!

E46-osból nézve egy másik E46-os.

Amikor a BMW E46-osok összedugják a fejüket









Vegyes érzelmekkel teli 9. Powerfanatics.com BMW Találkozó Soltvadkert 2013. június 21-23.

A hétvégén BMW találkozó volt Soltvadkerten. Azon a helyen az a találkozó, amit ma magyarországon a legnagyobbnak mondanak, és amit a legjobban beharangoznak, és amit mindenki a legjobban vár.




Én életemben másodszor voltam a Powerfanatics.com által szervezett találkozón. Egyéb, BMW-s és nem BMW-s találkozón viszont már voltam hazánkban és külföldön is egyaránt. Mielőtt azt gondolnánk, hogy a külföldi találkozók ajnározásába kezdek, akkor gyorsan be is jelentem, hogy erről most szó sem lesz, mert annak nem itt van a helye. Tény, hogy a külföldi rendezvények jók, sok szép vas van ott kint is, de a magyarországi autós találkozók is jók szoktak lenni. Egy 10-es skálán általában 8-9 értékűek.
Az idei soltvadkerti a skálámon - viszonyítva a tavalyi zamárdis találkához, amit úgyszintén a powerfana rendezett - a 6-7-es értéket kapná meg. Miért? A végén röviden kifejtem, mivel inkább kedvcsinálót akarok készíteni, mint elrettentő posztot.

Amiért megéri elmenni, avagy ami nagyon tetszett
Rengeteg-rengeteg, sok-sok, gyönyörűbbnél-gyönyörűbb BMW-k!!!! Ez magában is előny, még ha sokszor igen szakadtak is akadtak, bár ezt igyekszem úgy felfogni, hogy ezek azok a BMW-k, amik még azért néznek ki úgy, ahogy, mert éppen most vannak a renoválás szakaszában...

Mivel olyan eget rengetően sok program nem volt, így hamar szétvált (a zamárdis talihoz képest sokkal kisebb) csapatunk: azoknak, akiknek ez már nem az első találkozójuk volt, azok egy rövid mustrakör után az (amúgy a BMW-seknek is fizetős) strandra menekültek a meleg elől, ki pedig a BMW-k szakadatlan vizslatását végezte, és csak rótta-rótta a köröket, csak fotózott, fotózott, és mindeközben újabb és újabb érdekességeket fedezett fel, illetve újabb és újabb BMW fanatikusokat ismert meg. Persze mondanom sem kell, én az utóbbi kategóriába tartoztam...

Na de elég a szövegből! Jöjjenek a képek! (Megjegyzés itt rögtön az elején: az E46-osokról - blogom szellemében - egy külön poszt készült: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/06/bmw-e46-autocsodak-9-powerfanaticscom_26.html)

Csak úgy szemezgetve a találkozón készített több, mint 670 képből...


Mi más is lehetne a kezdet, mint a 4 autós csapatunkról készített panorámakép, most kivételesen hátulról. 

A találkozón összesen 3 db V10 M5 volt, de hazabeszélés nélkül állíthatom, hogy eme példány volt a legszebb. Igaz  ezt támasztja alá, hogy e köré is gyűltek oda a legtöbbször a nézelődők...


Egy gyönyörű - és ritka színváltozatú - BMW E36 Compact

Elképesztően eltalálták ennek az E30-asnak az angel-eyeseit!

Itt a rendszám direkt nem került kitakarásra...
...mert igen, ez az ő autója volt. Tényleg nagyon szép példány. Már csak szülei hozhatták el a találkozóra...

A BMW sorfalak egyike

E36-os színkavalkád