Próbálok rendszerezni, és elnézést ha nem sikerül... :-)
(Motorváltozatokba bele sem megyek, esetleg csak felületesen. Elsősorban a külsőre koncentrálok.)
Régen (~1995-től egészen ~ a 2001-ig)
Régen volt a klasszikus felállás, hogy 3-5-7 illetve 8 (és nagyon régen a 6). Ezek voltak a nem SUV-ok. Azokra most nem térek ki.
Ehhez jött pluszba először a Z1, majd Z3, majd Z8, majd sokkal később a Z4, de ez már más időszak. Aztán azóta csak Z4 van, szóval ez is egy egyszerűbb pálya.
Ehhez jött pluszba először a Z1, majd Z3, majd Z8, majd sokkal később a Z4, de ez már más időszak. Aztán azóta csak Z4 van, szóval ez is egy egyszerűbb pálya.
Z1, Z3 és Z8. Egy-egy legendás roadster
M (azaz Motorsport) BMW-ből a 3-asnak, és az 5-ösnek volt gyártásba került párja (Touring kivitelben nem, csak kupé és kabrió illetve sedan kivitelben a 3-asnál, csak sedanban az 5-ösnél.)
Egy szelet az 1999-es BMW palettából
És végül volt a hetes, meg a egy ideig a 8-as. Ennyi volt és nem több a BMW modellpalettája. De aztán jött a XXI. század...
Nem olyan régen (~2001-től kb. ~2008-ig)
Ez az időszak lényegében az ún. Bangle-korszak. A körülbelül a 2001-es évektől kezdődő időszak jellemvonásait magán hordozó konceptautó a BMW Z9 tanulmánya, mely 1999-ben Genfben mutatkozott be először. Főbb jellemzői az új műszerfal kialakítás (a régi vezető felé forduló műszarfal mellőzése), a csúcsos csomagtérajtó és belül az iDrive megjelenése. Itt találkozhattunk először - az azóta mindenki által átvett - ún. BMW cápaantennával is, de az autó orrának dizájnja is letagadhatatlanul megmutatta az irányt: Az E90-es széria részben, az E63-aspedig egy az egyben ezzel a dizájnnal került ki a piacra.
Mindezek mellett a 2001-től kezdődő ún. Bangle évek a BMW történelmében a korábbi eladási számok megduplázódását jelentették, így tehát a korszak a legtöbb bíráló ellenvetése ellenére nem volt sikertelen.
Azonban tény, hogy noha nekem irtózatosan tetszett a BMW e tervezési irányvonala - a legtöbb BMW-st megosztotta: Nem tetszett a merev, szinte függőleges orrkialakítás megszüntetése a belsőtér teljesen XXI. századivá alakítása, és a középkonzolról az összes ablakemelőnek az ajtóra telepítése. (Bár ezen utóbbi dolgot nem a Bangle kezdte el, hanem Ő "csak" bevégezte.)
A csúcsos csomagtérajtó és a 6-osra emlékeztető orr: Beköszöntött a Chris Bangle korszak!
A Bangle-korszak első terméke - noha sokan nem tudják - de a faceliftes E46-os volt. (Igaz, hogy a legtöbbeket, nem ok nélkül megosztó, "tepsi Bangle hetes" azaz az E65-E68 egy félresikerült darab lett, és 2001-ben adták ki azaz jóval a 2002-es faceliftes E46 debütálása előtt, de ez már egy teljesen új tervezés volt, nem egy régi irányvonal Banglésítása.)
Érdekes módon a legendás E39-esnek az új dizájn szerinti áttervezésére már nem került sor, hanem egy teljesen új arculatú darab, az E60/61 került kifejlesztésre. Na de vissza az E46-hoz: A BMW történelme során a legdurvább ráncfelvarráson átesett széria kétségtelenül az E46-os volt: teljes vese-orr-fényszóró-övvonal átalakításon esett át, és szubjektív véleményem, hogy szebb, de leginkább sokkal modernebb arculatú lett! (A motorokról dierkt nem esik szó!)
A kivitelek még a klasszikus 3-as séma alapján történtek: sedan, kupé, kabrió, compact, Touring és M3 kupé, és kabrió + M3 CSLEzt követte (arculatát tekintve) a "banglehetes" ami szerintem is egy nagyon rusnya, bár robusztus darab lett. Talán a legutolsó ráncfelvarrott ráncfelvarrása lett a legszebb, ha egyáltalán lehet ilyenről beszélni ennél a szériánál.
Egy E61-es belülről: Jellegzetes stílusjegy a kilincs kialakítása, és formája, mely az összes Bangle-korszkabeli BMW-t végigkísért!
(Kivéve: facelift E46 )
(Kivéve: facelift E46 )
2002-ben nyugdíjba ment a Z3, majd 2003-ban követte a Z8-as is, így a BMW szabadidős autó nélkül maradt volna, ha nem jön ki a Z3 fölé, de jóval a Z8 alá belőtt Z4-es (E85/86). Itt már egyértelmű Bangle jegyek figyelhetőek meg: csúcsos segg, és lapos Z9-es szerű lapos orr. (Kivitelek: nyitott és zárt roadster)
2003-ban megjelent - a nekem az egész Bangle korszakból, és talán már-már az egész BMW történelemből a legjobban tetsző - E60/61 széria. A formavilága elképesztően egyedire sikeredett, melyet aztán (pl.: a lámpát) Citroen C4-esen és Lexusokon láthattunk viszont... (A kivitelek érdekesen alakultak: E60 sedan, E61 Touring, és mindegyikhez egy-egy M pár. Azaz volt M5 Touring is!)
2003-ban jött a Z9 tanulmányra kísértetiesen hasonlító E63/64 6-os BMW, mely kabrió, kupé kivitelben készült megfelelő M-es párral.
A korábbi hagyományokkal történő első szakítást (I. palettabővítést) a soron következő hármas megjelenésekor követték el: ugyanis még mielőtt kijött volna az új banglehármas, azelőtt kijött egy a régi compact hagyományokra építő 1-es széria is (E81/82-87/88) ún. hatchback formában: se nem kombi, se nem sedan. Ezzel a lépssel a BMW egy nagyot lépett: behozott a 3-5-6-7 +Z4 sorozatba egy 1-est is, amit ráadásul négy kaszniváltozatban lehetett kapni: ötajtós, háromajtós, kupé, kabrió. + később 1M néven kupé és kabrió is kijött. (Azért nem egy M1, mert ezzel nem akarták az E26-os szériaszámú "dicső" elődöt új kiadásban a piacra dobni, meghagyták a régi hírnevében.)
Majd miután már egy éve kint volt az egyes, 2005-ben végre előrukkoltak az E90/91/92/93 szériaszámokat jelentő limuzin (sedan), Touring, kupé és kabrió változatokkal. Itt az E90-esnek E92-esnek és az E93-asnak akadt M3-as párja. (A precíz pontos angol elnevezések amúgy ezek: E90 = M3 Saloon, E92 = M3 Coupé, E93 = M3 Convertible)
Az E93-assal nemcsak a Bangle korszak zárult le, hanem egyúttal elfogytak az E számok is, így várható volt, hogy a következő nemzedék már az F kezdetű lesz.
Ma (~2010-től a jelenig, azaz 2013-ig)
A mostani BMW-knek kezdetét, egészen pontosan az arculatát valahol a BMW CS Concept környékén kell keresnünk. Az egykor csak mint az "új 8-as BMW"-ként aposztrofált (és egy újabb palettabővítést jelentő) autó 2007-ben mutatkozott be. Mint az lenni szokott ezen a konceptautón már az összes későbbi stílusjegy megmutatkozott:
Szemből a hatalmas vesék, és a merőben új kialakítású fényszórók, hátulról lapos hátsó lámpák...
... míg oldalról a Bangléval gyökeresen szakító szinte függőleges (cápa)orr kialakítás és a kevésbé csúcsos csomagtérajtó lett a domináns.
Emlékszem anno nagyon megörültem, hogy lesz végre 8-as is a palettán, de aztán a gazdasági válságra, meg a csökkenő piaci igényekre alapozó kifogások miatt végül is nem lett semmi sem a tekintélyt parancsoló 8-asból. Lett belőle azonban szérianyitó F01-es, azaz az új hetes. A belsőtér kialakításával és a hatalmas veséivel, a motorháztetőn megjelenő hullámmotívumokkal egyértelműen egy új korszakot képviselt a BMW történelmében. A hetesre - akár csak anno a Banglénál - ráerősített a faceliftes 3-as, melynek végre nem 6-osos, egyenes krómélű veséi lettek hanem szép kerekek. Emellett egy nagyon markáns motorháztetőt is kapott, a BMW jelnek, mint egy tengeren vadul hasító hajó mögött hátrahagyott hullámok, formájában.
Ez már az új forma előszele volt de még eredendően a régi formavilág bázisán...
A hetest csakúgy mint korábban a Z4-es új kiadása követte, de ez még a régi számsort idézte: E89. Kinézete amúgy nekem jobban tetszik, mint anno a banglés.
2009-től aztán megkezdődött a BMW szériák burjánzása, és innentől kezd kaotikussá válni a rendszer!
II. palettabővítés: F07 kódszámmal 2009-ben megjelent a BMW 5 GT azaz, Grand Turismo, ami Isten igazából egy az 5-ös és a hetes közé belőtt túra(?) autó lett egyértelműen az új dizájnnal. Nekem ez az irányvonal, és maga az autó sem tetszik, és én csak lesajnálóan büdösbogár néven szoktam emlegetni. (Technikailag lehet, hogy jó, meg erős motorokkal szerelték többségben, de egyszerűen a kinézete és amit képvisel nem illik a BMW-hez szerintem. És ezt amúgy a piac is a BMW tudtára adta: Sem az USA-ban sem Európában nem fogyott úgy a GT mint várták...)
A kép a GT-ről amúgy a logout.hu ocsmányautók topikja bejegyzésből származik. Nem véletlenül...
Mielőbb továbbmennék még a GT kapcsán megjegyezném, hogy a Bangle ötösre mondják azt, hogy a BMW társadalmat megosztja. Hát akkor nem tudom, hogy a GT-hez ezen BMW-sek ugyan mit szólnak? :-)
Ez az új ötös előtt megjelenő összeállítás jól megmutatja, hogy mennyire egysíkúvá vált a BMW arculata az F szériákkal: ugyanolyan vese-lámpa-motorháztetővonal- majd - alsó díszcsík. Régen minden széria más és más volt: egy 6-os nem hasonlított egy ötösre, az ötös a hetesre, vagy egy hármasra. Igaz a hármas és hatos között némi hasonlóság volt, de nem olyan mértékű, mint ma: mert ha hirtelen ránéz ez ember egy új hetesre, ötösre, vagy hármasra hátulról azt sem tudja, hogy milyen szériát is lát és az elölről is kell egy-két másodperc a pontos típusmeghatározásig.
A következő BMW az F10/11 és az F18 lett, ami az új ötöst jelölte. (Direkt szedtem külön az F18-ast: ez az F10-es nyújtott változata. Régen csak a hetesből volt ún. Li változat, 2010-től az ötös is kapható volt ilyen kivitelben. 2011-ben debütált az M5-ös is, immáron csak limuzin kivitelben.)
Ha megnézzük, hogy az F10-es miként illeszthető bele az ötösök sorozatába meg kell állapítanunk, hogy könnyebben, mint az E60-as. Ugyanis az én és más BMW-s barátom egyöntetű véleménye az, hogy az E60-ast inkább az F10-es után, mint az E39 után tudnánk elképzelni. Egyszerűen a bangle-dizájn túl nagy előrelépést, túl nagy sokkot jelentett és jelent ma is a BMW fanatikus társaságnak. A meredek, harcias orrból egy lapos, nappal félénkebb, de este harciasabb (lásd fényszórók) kinézetű BMW lett az E60-as. Az új F10-esnél aztán visszább vettek: tettek új vonalakat a motorháztetőre, nyújtottak a vesén, de a fényszórók 39-eshez hasonló kialakítását - a megfelelő újítások mellett - érintetlenül hagyták.
2011-ben megjelent az F20-as és F21-es szériaszámmal az 1-esek II. generációja is. A tervezés itt már egyértelműen a CS concept orrkialakítására hasonlít:
Együtt két ötajtós kivitel. Az F20-as kódszámú BMW-ből kupé és kabrió nem várható. Okáról egy kicsit később.
2011-ben jelent meg a legújabb hatos, mely a 3. generációját képezte a sportos kivitelű kifejezetten luxus sportkupé és sportkabrió kategóriában elhelyezkedő BMW-knek. Az arculata a régivel gyökeresen szakító, de a CS Conceptre kísértetiesen hasonlító kinézetű lett - szerintem amúgy agresszív kinézetét elvesztette, és egy nagyon átlagos BMW lett.
Az F13-as jelenti a kabrió, míg az F12-es a kupé kivitelt
III. palettabővítés: A BMW a 6-os esetében egy Gran Coupe modellváltozat került beillesztésre, ami lényegében egy négyajtós sportlimuzint jelent a hatos alapjain, de vigyázva, hogy nehogy házon belüli konkurenciát teremtsenek vele az ötösnek, így kapta a Gran Coupe elnevezést. (Szériaszáma: F06)
Minta ahogyan az már korábban is történt a legutolsó - az új arculat szellemében fogant - modell a 3-as volt jelen esetben is. Bárcsak vártak volna még vele, hiszen ez szerintem a legrondább BMW lett, és ha ilyen irányba indul el a márka, akkor szerintem a Hondával, egy közös Honda Civic - BMW 3 házasságot nyugodtan megköthet. Ugyanis az új veseegybealámpával kombó nagyon mellément - szerintem. (Amúgy ezt nem csak én, hanem minden nagyobb internetes autótesztelő megjegyezte, pl.: totalcar)
Az új 3-as az F30 szériaszámot kapta, mely a limuzint jelöli, de az E60/61-nél elindított hagyományt követve itt is az 1-es végű a Touring kivitelt jelöli, azaz az F31-es a puttonyos hármas.
Hát az új ötös sem egy szépség, de ez a hármas! (Amúgy a mostani dizájnú BMW-kből egyedül a Z4 meg az F10-es BMW az ami még tetszik is.)
A három széria oldalról - utóbbi még csak mint tervezet. Az E46-E90 között (és amúgy is ekkortájt az autógyártásban) a hatalmas törést a klasszikus lökhárító elöl-hátul kidudorodik elv megszűnése jelentette. A kocsik eleje, és nemcsak a BMW-ké, egységessé, moderné vált, és
99%-ban eltűntek a műanyag (ajtóvédő) díszlécek is az autókról.
99%-ban eltűntek a műanyag (ajtóvédő) díszlécek is az autókról.
Az új hármasnál egy új részkategóriát is bevezettek, mely további hármas alkategóriákat jelent:
Balról jobbra haladva: Luxury - Sport - Modern line
Jövő (2013-tól...)
Palettabővítés minden mennyiségben - lehetne a jelszava a 2013-tól kezdődő időszaknak, mivel sorra fognak megjelenni az eddigi 1-3-5-5Gt-6-6Gc-7-Z4 kategóriák közé belőtt modellek.
Szépen számsorrendben haladva,de még a pontos kódszámok ismerete nélkül. (Főként fotoshopos, illetve konceptautókról készült fotók!)
Szinte biztos, hogy érkezik a sima 2-es. Furcsa leírni is: BMW 2, pedig hozzá kell szokni, mivel nem adtak ki "sportos" kupé és kabrió kivitelt az egyesből, így várható volt a 6-os kategória elvét követő, a 6-os kis méretét lekövető BMW.
(Amúgy a felni nagyon jól néz ki! :-))
Ez a BMW M2 lenne. Nagy valószínűséggel az 1-esből nem lesz M, és nemcsak az 1M vs. M1 miatt, hanem mert célszerűbb a korábbi 1M alapokon nyugvó M6-osnak a legkisebb tesóját létrehozni.
Nagy valószínűség szerint ilyen lesz a BMW 2 Convertible azaz kabrió
2-es felett, de 3-as alatt: BMW Active Tourer. Ez lényegében egy kis, a Mercedes A osztálynak megfelelő egyterű lenne első kerékhajtással. Itt a BMW-nek be kellet áldoznia mindenféleképpen a hátsókerékhajtást a beltér megfelelő kihasználtsága érdekében. (A keresztbe lévő motor kevesebb helyet foglal el + a kardánalagút sem zavar be.)
Amúgy én úgy vagyok az Active Tourerrel, hogy szerintem jó irány, még az elsőkerékhajtás ellenére is, mert igazán hiányzott egy luxus-családi egyterű. Sőt egy Ford Galaxy méretben is kiadhatnák, mondjuk az ötös Gt, a büdösbogár helyett!
Aztán itt van a BMW kettesszámú büdösbogara: 3 Gran Turismo. Na hogy ezt megint minek? Mivel egy szép összehasonlítást találtam az 5-ös Gt és a 3-as Gt-ről így az összes képet átveszem. De figyelem! Nem azért mert tetszik, hanem mert jó az összehasonlítás! :-)
Ez a sima kivitel. Na hát ez a 3 Gt egy igazi rusnyaság: mind elöl ronda, mind hátul. Nézzük meg a második képen ezt a két valamit: mint valami lomhán mozgó, magsaspotrohú és kitinpáncélú bogarak!
Ez pedig az M-esített. Rusnya így is úgy is. Amúgy meg: semmit nem várok annyira, mint az 5-ös Gt újratervezését, azaz egy újabb széria kijöttét. Mert az a "rondább már nem lehet" elvet követve csak szebb lehet!
Aztán itt a 4-es BMW, igen írjuk csak le: BMW 4 Series. Szokjunk hozzá, mert ez is nagyon közel van a kereskedésekbe történő eljutáshoz! Amúgy a várhatóan kupé és kabrió formában, no meg M4-ben megjelenő modell nekem tetszik, kivéve talán a fényszórókat egybe a vesével. De talán meg tudnám bocsátani, ha eredendően csak a 4-esnél jelent volna meg először...
A fényképeken, amik amúgy a www.bmwblog.com -ról származnak egy alapos összehasonlítást láthatunk az új 3-asról és az új 4-esről. Valószínűleg hatos mintára jön a 4-esből is M4.
BMW i3 és i8:
Ezek a hibrid illetve elektromos hajtású modellek is már tesztverzióban vannak, és nemsokára az utcán is összefuthatunk velük.
i8 és i3: A jövő autói, a jövő technológiáival elkészítve a jelen (igen vastag pénztárcájú) embereinek
A Mercedes CLS méltán gyönyörű kombiját "lekkopintva" a híresztelések szerint érkezik egy a hatos alapján nyugvó Gran Touring is, mely lényegében egy 6-os kombinak felel meg:
Ezek egyelőre még csak fotoshop-képek a BMW Gran Touring -ról
A BMW Zagato terv talán egy újabb - nagyobb - Z széria előfutára lehet:
A dényszórók kialakítása egy az egyben beleillik a mosani 1-5-5Gt-7 sorozatba
Még távolabbi "ijesztgetésnek" minősíthető egy Z2-es megjelenése is:
A formaterv részben a Vision ConnectedDrive-ből részben a régi korokból jön. (Utóbbi: lefele konyuló veseszéle. Pl.: mint egy BMW 507-es esetében, ami amúgy meg a Z8-as alapjául szolgált.)
A BMW 2010 után kb 2014-ig bezárólag a következő új modellvariációkkal rukkolt elő illetve nagy valószínűséggel elő fog rukkolni - nagyjából időrendben:
- BMW 5 Gran Turismo
- BMW 6 Gran Coupe
- BMW 4 (kupé és kabrió, és valószínűleg M párjaik)
- BMW 2 (kupé és kabrió, és valószínűleg M párjaik)
- BMW Active Tourer
- BMW 3 Gran Turismo
- BMW i3
- BMW i8
- BMW 6 Gran Touring (?)
- BMW Z8 Zagato (?)
- BMW Z2
Jövő: A dizájn még marad egy ideig, mivel nem láttam még olyan konceptautó, ami a jövő hatosa lehetne, mivel a korábbi tapasztalatok alapján (lásd Z9 és CS Concept) joggal várhatjuk, hogy a 6-os BMW méretében, vagy ahhoz nagyon közel, konceptautóként a kiállításokra elcipelt autó lesz az, amiről a jövő formatervét kikövetkeztethetjük. Amúgy az arculat körülbelül 8 évenként változik, így még 2007-től számolva 1-2 évünk van az új dizájn megjelenéséig.
Epilógus:
A végén jegyezném meg halkan, hogy a régi latin mondás ma is nagyon aktuális: "de gustibus non est disputandum" azaz "ízlésekről nem lehet vitatkozni." A BMW minden modellje jó autó. Csak az egy másik kérdés, ha speciel egyik-másik nekem nem tetszik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése