Már régóta szarakodott a hátsó ablaktörlőm. Ez egy tipikus Touring betegség, mivel az egykor zsír nélkül, de passzentosan összerakott tengely hajlamos berohadni és ilyenkor nagyon lassan töröl, erőlködik, majd rendszeresen megakad. Ha az utóbbi a szituáció, akkor ilyenkor a visszahajtás elképesztő erőt igényel, majdnem annyit, hogy le is törjük az ablaktörlőt, vagy legalább is jól megfeszegetjük...
A berohadás nálam egy erőteljes havazás utáni törlés után állt be. Hazaértem, garázsba be, majd pár nappal később (ez alatt állt be a rendszer) már odalett az egykori vidám (és halk) ablaktörlés. Ezek után már csak a tavaszt vártam, hogy végre legyen jó idő, meg legyen nekem is szabadidőm és akkor szét tudom szedni az egész hóbelevancot.
Ami a helyzetet nehezítette, hogy még életemben nem csináltam ilyet, de még csak szétszedve sem láttam ilyet. Na ennek az lett a következménye, hogy elsőre frankón le is bontottam a kapcsolót, majd az üveg belső részét és jelentem egyik sem kell nagyon ahhoz, hogy az akadás megszűnjön...
De jöjjenek a képek!
Először íme az elmélet: A sorrendet figyeljük meg.
Na itt már a motor is itt van, ez nekem nem halt meg 'hál Istennek, bár szerintem már nem járt messze, mert az akadó szerkezet miatt sokszor erőlködnie kellett...
(Ami a ludas, az amúgy a 2-es alkatrész. A 3-ast pedig érdemes lekapni, hogy betegyük a zárba, hogy a lámpa ne égjen hátul.)
Na íme lekapva a műanyag fedő, mely a zárat takarja.
Fedő lekapva illetve két tízes csavar. (A fekete gyors-zárak nem kellettek a folyamathoz.)
Műanyag nélkül.
Itt a fenti 3-as alkatrész (magyarán a zár) az ajtóban, hogy a folyamatos csomagtérajtó kinyitás ellenére ne égjen a lámpa.
Leszedve a csavart (tengelyt) takaró műanyag. Leszedése finom mozdulatokat igényel: két patent fogja elöl így innen érdemes kezdeni a feszegetést.
Gyűlnek az alkatrészek szépen sorban.
Na itt a baj kéremszépen!
A tengely egyberohadva. A felső csavar 13-as, ezzel jön le a lapát, alatta egy 27-es fogja az egész szerkezetet, rajta a zárral. (Na én utóbbit is szétszedtem, ki is ugrott belőle egy apró réz alkatrész, rugóval a végén. Mázli volt, hogy megtaláltam, meg az is az volt, hogy össze tudtam szerelni. De a lényeg: A ZÁRAT NEM KELL SZÉTSZEDNI A BEROHADT TENGELY SZERELÉSÉHEZ! :-))
Lapát és társai immáron a csomagtérben.
Lapát hátulról: A rugó is kapott egy kis WD40-et az összeszerelés után.
Na itt már lent a lapát, látszik a csupasz tengely. Itt már sejtettem, hogy baj van, mert mindenhol rozsda, meg oxidálódott alumíniumpor volt...
Itt egy pillanatra visszatettem a 27-es anyát. Ez van a 13-as anya-alátét-lapát kombó alatt.
Na és itt a tengely, a tengely háza (ez alulról jön ki) és amik rögzítik: gumitömítés, alátét, zégergyűrű.
Jó mocskos volt. A pirossal jelölt rész volt összerohadva a házzal.
Itt már "csak" a takarítás volt hátra. Na de képzeljük el, hogy ez a kettő egybe volt rohadva. A szétszedéshez satura, kalapácsra, és egy réz dornira volt szükség. (Utóbbi, hogy ne verjük szét a menetet, mint ahogy én tettem az elején...)
A tisztításhoz pedig csiszolópapír kell, mely nagyon finom szemcsés.
Na ilyen a zár kiműtve a helyéről.
Na és a végeredmény: Olyan finoman járt a rengeteg zsír - no meg tiszta tengely miatt - hogy amikor felhajtottam az üveget az ablaktörlő súlyától elfordult lefele, azaz amerre akkor a gravitáció húzta!
Azt, hogy hol legyen a vége a törlőnek, azt összeszerelésnél egy nagyon aprón rovátkázott tengelyrészen tudjuk meghatározni.
És végül az a "munkatársak":
- 10-es, 13-as, 27-es, 24-es kulcsok (A 10-es kivételével villás ajánlott.)
- WD 40
- csavarlazító
- nagyon finom csiszolópapír
- satu
- kalapács
- réz dorni
- egy lapos fejű csavarhúzó
Én ilyen zsírt használtam. Ez kellőképpen lágy.
A csiszolópapír, mellyel kb. 30 percet sikáltam a tengelyt és a tengely házát.
Végezetül:
Ez szerintem klasszikusan egy olyan munka, amit autószerelővel csak a legvégső esetben kell megcsináltatni, mert egyrészről magas lesz a munkadíj, mert időigényes művelet, másrészről olyan aprólékosan úgysem csinálja meg, mint amennyire mi! Azazhogy órákat pöcsöl el vele... Igaz a sikerélmény is sokkal nagyobb!
Ahogy én haladtam:
Ez szerintem klasszikusan egy olyan munka, amit autószerelővel csak a legvégső esetben kell megcsináltatni, mert egyrészről magas lesz a munkadíj, mert időigényes művelet, másrészről olyan aprólékosan úgysem csinálja meg, mint amennyire mi! Azazhogy órákat pöcsöl el vele... Igaz a sikerélmény is sokkal nagyobb!
Ahogy én haladtam:
- Belső fedő-műanyag leszedése (két 10-es)
- majd ki a zárat (3-as alkatrész a robbantott ábrán), azt bele az ajtóba (ne világítson a csomagtér lámpája) /24-es villáskulcs/
- Le a lapáttal: fedőműanyag=>13-as=>ablaktörlő=>27-es=>túloldalon (azaz belül) le a maradék egy 10-est => majd jön a tengely
- tengely kikalapálása - ha kell, és úgy berohadt mint nálam -, de előtte le a zégert, alátétet, gumi tömítést
- tengely és tengelyház tisztítása, csiszolása, majd zsírozása és összeszerelése
- ha ez kész: tengely be a helyére, alul vissza a tizest, fent a 27-est, majd
- jön a lapát, ezt be kell állítani, hogy hol legyen a "vége" (kb: üveggel vízszintesen)
- majd alátét, 13-as csavar, rá a fedő műanyag
- alul vissza a zárat, majd a takaró műanyagot a két 10-essel, majd vissza a csavarokat takaró műanyag (kör alakú) fedőkupakokat.
- Próbaüzem, és ha jól dolgoztunk, akkor olyan vidáman csóválja a farkát, hogy rögtön felvidulunk, az eltelt (nekem) 2,5 óra szerelés után!
Sok sikert!
Istenkiralyul le van írva, ha követi valaki az instrukciókat maximum egy órás meló :) köszi szépen
VálaszTörlésSziasztok,
VálaszTörlésA 3-as pontig eljutottam,levettem a 27-es,a 10-es anyát,a zéger gyürűt az alátéttel és a tömítéssel,viszont utána nem tudom hogy szedjem ki az ablakból a tengelyt és a tengely házat. Ki kellene kalapálnom?
Előre is köszönöm a választ!
László
Kalapálni semmi esetre sem. Annak - ha nem fogja csavar - ki kell jönnie. Más már nem fogja. Max annyira össze van gyógyulva ott is, hogy úgy tűnik mintha fogná még vmi. Sűrűn kell rozsdaoldózni, "puhítani".
TörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésÜdv.
VálaszTörlésNekem sem jött ki. Az lett a megoldás, hogy áztattam féktisztítóval felülről a tengelyt, majd belülről megfogtam fogòval a tengely alján lévő fém lapot, amin van egy kis gumi, és tekergettem jobbra-balra, mintha törölnék a lapáttal. Féktisztìtò, tekergetés, amìg a tengely ki nem esik. A tengelyház be van gyògyulva, az maradt a helyén.
Üdv.
De hogy jön ki a tengelY???
VálaszTörlésnekem sem jött ki! gumikalapács minden volt már pedig!
VálaszTörlésKöszi az infót. Nekem sikerült. Ütni kell és kijön.
VálaszTörlés