2013. október 8., kedd

BMW E46 320d Compact - avagy a kompót testközelből - Gyorsszemle I.

Bevezetés, avagy egy bölcs latin mondás úgy tartja, hogy...

...hogy "de gustibus non est disputandum." És tény, hogy ízlésekről nem szabad vitatkozni, mert ez az, ami mindig is szubjektív megítélés tárgya marad, és noha a legnagyobb érzelmeket is ez váltja ki belőlünk, azonban örülnünk kell annak, hogy ez így van, azazhogy az ízlés megoszt bennünket BMW tulajdonosokat is, mert ki örülne annak, ha például E46-osból csak Touringok vennének minket körbe, ebből is csakis faceliftesek? 
Megmondom őszintén én nem rajonganék érte. Hamar ráunnék a típusra.

Ezért is jó, hogy a 46-osból anno 5 változat (Sedan, Touring, Cabriolet, Coupé és Compact) készült, mert mindenki megtalálhatja/megtalálhatta a magának legjobban tetsző modellvariációt. 
Ki a táuringba őrült bele, ki a szedánba, ki a kabrióba. Ilyenkor a Compactot nem sokan szokták említeni, pedig...

A formát elölről...

...és hátulról is szokni kell.

...pedig ne higgyük, hogy nincsen a - általam is szokatlan formájúnak tartott - Compactoknak (becenevén: kompót) is megszállott rajongója - ugyanis jelentem, nekem sikerült egyre ráakadnom!

Ugyanis a közelmúltban (2013. 09. 14-én) megrendezésre került a Backyard Garage Veszprémi találkozója, ahol sikerült közelebbről is megismerkednem egy BMW fanatikus társammal, és Németországból vásárolt BMW E46 320d Compactjával. 

Mind az autó, mind a boldog tulajdonos már az első perctől kezdve nagyon szimpatikus volt: amikor bátyámmal közelebbről is megszemléltük a nem mindennapi belsővel rendelkező autót, akkor a tulajdonos barátságosan felajánlotta, hogyha van kedvem akkor üljek be, lessem meg közelebbről is az autót.

Nem idividual, de gyönyörű munka! Szívesen ideírnám, hogy mely német bőrőzműhely készítette e remekművet! Tényleg 10/10-es volt. Belekötni nem lehetett sehol sem!

Hohó! - gondoltam, itt a nagy alkalom, hogy sikerüljön kicsit közelebbről is megvizsgálnom egy BMW E46 Compactot, ami - előre elárulom - nagyon sok apró meglepetést tartogatott számomra. Sajnos sok időm nem volt az autóra, meg az alkalom sem tette lehetővé a részletes ismertetés elkészítését, így a "típusismertetés" címke helyett inkább a "gyorsszemle"[1] címkét érzem találóbbnak.

Na de a bevezetésből ennyi elég, lássuk az autót!


A "csapottseggű" kompót. Az autó - a felniket és lámpáktól eltekintve - kívülről szinte teljesen gyári állapotú. A szinte jelzőt azért érdemelte ki, mert cápauszonnyal a 46-ost még nem szerelték...
(Háttérben az E36 328i Coupé, ami ismerős lehet innen: 
http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/01/bmw-e36-328ia-coupe-nagyteso-helyett.html :-))

Azt mondják a kompóttal menni olyan, mint egy gokarttal: a kerekek a kocsi szélein, minden kanyar külön élvezet, mert sokkal jobban érezhető az autó + a súlya is kisebb! De sajnos csak mondják, mert még tapasztalni nem tudtam. :-(

Igen, ezen is elkezdett megöregedni a szélvédő előtti gumi (?) vízelvezetőcsík.

Azt hiszem nem kell sokat mesélnem arról, hogy a boldog tulajdonosnak mennyire bejön a forma, minthogy a jelenlegi helyett, de inkább mellé egy E36 323ti-t szeretne venni... 



Egyedi formájú Compact lámpa. (A díszcsíkban ott lapul a PDC szenzora is, bár kérdés, hogy minek egy ilyen apró autóba. :-))

A csomagtér osztható. Jól látszik itt is a profi bőrözés.

És igen! Nem csak a Touringok nagy hibája a hátsó ablaktörlő mosófolyadékának betöltési helye mellett nagyon könnyen megragadó kosz, majd rohadási góc kialakulása! Úgy látszik ez a Compactok esetében is típusbetegség.

Vicces, hogy milyen kicsi zsanér fogja a hátsó csomagtérajtót.

Az elakadásjelző - a limuzinokhoz - hasonlóan a hátsó csomagtérajtóban kapott helyet, de itt nem egy kis tálca nyílik le aranyos kis BMW-s szerszámokkal, hanem csak a háromszög bújik meg egymagában.

Az elmaradhatatlan csomagtérlámpa.


Ennek (azaz a csomagtérajtó-lecsukástompítónak)...


...már csak itt jutott hely. Istenem, ha egyszer kicsi valami, akkor ott okos megoldásokat kell alkalmazni! 

Rögzítőpont azért a Compact csomagterébe is jutott!



Íme a Compact csomagtérajtója belülről: a lecsukást elősegítő mélyedésekből is jutott mindkét oldalra!
Megjegyzés: mindig jól mulatok azon, amikor látom, hogy a magasan kvalifikált autótulajdonosok - megfeledkezve autójuk adta előnyről - egy esős napon, amikor autójuk hátulja full kosz - hogyan csukják le a csomagtérajtójukat: megmarkolják az ajtó élét, aztán puff lecsapják, kezük pedig mocskos lesz. Eszükbe sem jut ilyenkor az, hogy "ugyan az a két (de minimum egy) bemélyedés, fogantyú, stb. mi a francnak van ott?"



Először, amikor benéztem az autóba, úgy gondoltam, hogy individual E46-ossal van dolgom. Aztán akkor kezdett kicsit gyanús lenni a dolog, amikor a díszcsíkok nagyon elütöttek (egyszerűen nem illettek bele az összképbe) és nem volt fekete a tetőkárpit. (A legtöbb individual E46-os fekete tetőkárpitot kapott.)

Automata váltó, Sport MFL, kisnavi, BC, DSC, sitzheizung, digitklíma, PDC, tetőablak. Ezek talán a legfontosabb extrák.


Furcsa a vörös kormány - fekete műszerfal kombó. Megszokást igényel, azonban nem lehet azt mondani, hogy ronda! 


BC és kopottas kormány. A bőrőzése, mint írtam, nagyon profi munka, ugyanis olyan vékony a varrás, mint az eredetin!!!


Szabvány 46-os középkonzol.


Érdekes megfigyelés volt, hogy a Compactban a tárolórekeszekről egytől-egyig hiányoztak a fedelek. Amúgy nem tudom, hogy ez tudatosan a Compactnak a Sedan/Touring/Cabriolet/Coupé kiviteleknél egyszerűbb kivitelűre tervezése miatt van így, vagy pedig célszerűségből: ugyanis így gyorsabb ki- és betenni a kacatokat a tárolórekeszekbe.

Ennek sincs fedele!

És itt sincsen fedél!!


Nem bírom elégszer leírni: a bőrözési munka kiválóra sikeredett! (A kartámasz alatti tárolórekesznek kivételesen van rolója!)

Az ajtóban két tárolórekesz és egy oldallégzsák bújik meg. (Amúgy a kartámasz mindkét oldalon erősen le volt kopva. Érdekes, pedig a 46-39-38 széria nem hajlamos az ilyen jellegű kopásra. Ez jellemzően az E90-60 típusbetegsége.)


Íme a túloldali kartámasz.


Tetőablak rulez! 




Fogantyúk elöl...

...és hátul. Kicsit bele kellett őket süllyeszteni a plafonba, mert különben nem fértek volna el. (Azaz elfértek volna, csak nagyon kiálltak volna.)

Hátulra csak két fejtámla jutott, és egy kartámasz sem. (Hátsó helykínálatról, lábtérről, stb. beszámolni sajnos nem tudok: ugyanis nem volt alkalmam hátra beülni.)

Aki hátul ül, annak is jutott olvasólámpa. Igaz nem a C oszlopba, mint a Qpék esetében, de azért jutott.


Összegzés:
Kellene-e a kis kompót vagy nem? Naná, hogy kellene, hiszen BMW, illetve E46! Emellett egy nagyon szerethető kis autó, annak ellenére, hogy hát igen, az orra nem sikeredett valami szépre. De amúgy feketében még annyira fel sem tűnik! Lásd pl.:


Amúgy a lámpaformát fogjuk fel úgy, mint mondjuk az E34-es BMW egy reinkarnációja:


Az E34-esen a lámpák különválasztva voltak elhelyezve. A külsőre "ráragadt" az index.

A Compact lámpái akárcsak az elődé egymástól különálló darabok és a szélső lámpa egybe van az indexel! Igaz az index dizájnja megváltozott, de a koncepció megmaradt.

Félve merem leírni, hogy esetleg a Compact a Bangle korszak bekövetkeztének áldozata lett: 2000-ben mutatták be a már korábban megálmodott Z9 Gran Turismo koncepcióját, ami kísértetiesen hasonlít a 2000 őszén megjelent Compactéhoz:

Sejtésem, amúgy szerintem megmaradhat a sejtés állapotában, ugyanis ez csak véletlen egybeesés lehet, hogy Chris pont olyat álmodott meg, ami nagyban hajaz az E46-os kompót orrdizájnjára, ugyanis lehet, hogy a (ködlámpa) külön áll a többi lámpától, azonban a fényszórók feletti markáns csík egyértelműen hiányzik a 46-osról.

Visszatérve a mi kis Compactunkhoz, neki még azt is meg tudnám bocsátani, ha 316i lenne: a gokart feeling, illetve az apró, de praktikus léte mindenért kárpótolna, pláne ha csak én utaznék benne nap, mint nap, ingázva a melóhely és a lakás között, ugyanis akkor feleslegesen cipelném a Touring puttonyát. Ha Budapesten élnék, akkor pedig eszembe se jutott volna Touringot venni. (A Compact gazdája is a fővárosban él.) 

Azonban mivel én más "szerepkörre" vettem a BMW-t, így egyértelmű volt a kombi kivitel (amellett, hogy nekem ez tetszik a legjobban. Erre szokták mondani: neked még a Z8 is Touringba kellene... XD)




[1] Rájöttem, hogy bevezetem a "típusismertetés" mellett a "gyorsszemle" címkét is, és itt fogom "tesztelni" (bár a bemutatni sokkal jobb szó) azokat a BMW-ket, amik megtekintésére/kipróbálására nem sok időm kínálkozott, vagy az alkalom nem tette lehetővé a részletesebb körbejárást, azonban eléggé érdekesnek tartottam az autót arra, hogy rövidebb blogbejegyzésben azért megemlékezzek róla.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése