2014. szeptember 17., szerda

"Nem kell be....ni ez még nem rock n roll!" - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok

Bevezetés gyanánt

2014. májusában búcsúztam MARcsikámtól, attól az autótól, amin megtanulta az egyszerű halandó (értsd.: kezdő BMW-s), hogy milyen is az, amikor a kocsi alatt olajtócsa van, s ami persze tegnap még nem volt ott, vagy milyen az amikor először villan ki a sárga olajlámpa. De ezek mellett persze tudta élvezni hosszú utakon át azt, amit csak egy BMW tud nyújtani: a páratlan vezetési élményt.


Majdnem teljes futómű-felújítást követően (lengéscsillapítók, szilentek) fél Európát bejártam/bejártuk vele. Dinamizmusa, kényelme, komfortja (bőr ülés + gyári sötétítés) hozza a BMW-től elvárt szintet.

A második autó nem tud első lenni. És noha ez csak egy üres frázis mégis igaz: már nem éltem meg akkora örömnek az első olajcserét, mint anno a MARcsinál. Nem fogott el hatalmas lelkesedés, amikor a 30i-nél is le kellett bontani a fél csomagtérajtót, hogy a teljes/részleges rozsdásodást, mely típusbetegség kikezeljük. Akkor anno nem keveset szórakoztunk el vele. De meglett az eredménye, mert az új gazdájának ezzel már nem kell foglalkoznia. 

Néha akadt ilyen is: süt a nap s árnyékba kellett vonulni! 

MARcsi és az utód - különbség

Emellett azonban kilométert is tettem bele eleget, ugyanis 3,5 hónap alatt közel 6.500 km-t! (Minden relatív! A MARcsival összesen tettem meg két év négy hónap alatt kb 11-12 e km-t!!!) Megjártam vele Bécset, Voitsberget, Illereichent-Münchent s psze sok nagyvárost hazánkban. Itt adódik az első nagy különbség a MARcsihoz képest, mely az "élményben" foglalható össze. Egy csúcsmodell hathengeres egy majdnem alapmodell 18i-vel - mégha a nyomatékos N42B20A-ról is beszélünk - NEM hasonlítható össze. 

Úton hazafelé Illereichenből. Persze napsütéses időnk volt végig! Amúgy pedig nem volt kis táv, amit Levente barátommal 2 nap alatt lenyomtunk!


A 30i-s hétköznapok színe-java

Mi más is érdekli általában a BMW-s társadalmat, mint a 
  1. fogyasztás, 
  2. előjövő hibák, és 
  3. az utólag beszerelhető extrák (ültetés, tucatpakett, felnicsere, stb.) 
Ritkán esik szó az élvezetről/élményről pedig ennek kellene az elsőnek lenni. Nálam ez is volt az, de erről már írtam így marad a most felsorolt három tényező.

Bajorország csodás falujában tökéletes felvezetést kaptunk: BMW E91 325iA volt az, ami mutatta nekünk az utat!

Eső-eső-eső, illetve megtett km-erek. Az autó eddig ötösre vizsgázott, és remélem, hogy így is marad - igaz mindent megteszek érte! 

Egy szokásos pihenő: Landzeit Hotel - Mondsee

Ebből én a fogyasztást nem szeretném túllihegni, hanem annyit mondok, hogy a 330i Touring manuálissal, 225/45 R17-es papucsokon 13 litert eszik! Igen ennyit, de van hogy 20,4 litert. Ezt akkor produkálja, amikor kijövök a tankolásból és ki van nullázva az átlagfogyi mutató: ilyenkor ennyit mutat! Ez a fenti két mondatot azoknak szántam, akik egyfolytában azzal vannak elfoglalva, hogy a 20i, vagy a 18i eszik-e keveset, vagy ne adj Isten a 20d? Ha fáj a tankolás, akkor ne akarj nagy hathengerest!

Amúgy viszont nekem az alábbi átlagok jöttek ki: (Egyes tankolások után a beletöltött benzin és a megtett kilométerekből számolva, s közel teljes tank kifogyasztása után.)

1. alkalom: 10,12 liter
2. alkalom: 9,02 liter
3. alkalom: 8,45 liter (BC szerint: 8,3)
4. alkalom: 10,16 liter
5. alkalom: 9,23 liter (BC: 9,4)
6. alkalom: 8,3 liter (BC: 8,3) (Németo nagy táv)
7. alkalom: 8,4 liter (BC: 8,3) (Németo nagy táv)
8. alkalom: 10,27 liter
9. alkalom: 9,35 (BC: 9,35)
10. alkalom: 9,27 liter (BC: 9,4)

Emlékszünk még a MARcsi fogyasztására? (1995ccm, 143 ló?) Na akkor ezek fényében nézzük át mégegyszer a fentieket! A konklúziót vonja le mindenki maga, csupán annyit tennék hozzá, hogy a vezetésem nem az a finomkódó, sokkal inkább a lendületes, sportos illik rá. (De nem is a szarrátiltat!)
(Ja és, hogy a BC nem sokat téved!)



Aki ismer az tudja! Nem a fogyasztásáért vettem, de amit tapasztaltam az letaglózott!

Itt éppen a rekord fogyit látjuk 130 km/h-val megtett 54,8 km-nyi autópályázás után. Persze ez változott, de teljes tankot kifogyasztó pálya-autóút-egy-egy település utazások után a fogyasztás rendszerint...


...8,3 - 8,4 liter körül alakult.  Szerintem elképesztően jó érték! A város szokta lerontani 9,2-re, vagy még fölé, s 11 liter fölé egyszer sem ment eddig. Ez annak fényében, hogy egy közel 3000ccm-es, 231 lovas autóval és fenomenális hangorkán társaságában utazom engem is meglepett. 

A fogyasztás után az utólag beszerelhető extrák terén nekem már csak a automatikusan fényre sötétedő tükör a maradék vágyam! (MFL, PDC + fekete tetőkárpit pipa!) Ha ez meglesz, akkor befejeztem a szépítkezést maximum, ha lesz egy jó ajánlat akkor veszek egy szett Styling 96 felnit! 

Végére maradtak az előjövő hibák. Hát ebből is volt pár, és olyan újak is, ami a MARcsinál nem voltak sohasem!


Árnyak - melyekből zivatar lesz - s elrondítják a szép kék eget...

Ez lehetne egy aktuális időjárás jelentés is (2 nap alatt esett le egy évnyi csapadék!!), de ez most kivételesen nem az. Sokkal inkább a 30i hétköznapi drámájának aláfestése, mert azért ne gondoljuk, hogy fenékig tejfel az élet! 

Együtt ázik a két harmincas: a 330i manuál Cabrio és a 330i manuál Touring.

Hiába 155 e km-el vett autó, meg szép beltér s megtett óvintézkedések (olaj-szűrő csere, futómű, diag, stb.) azért sűrűn látogatom székesfehérvári BMW bontós Kasza barátomat... Mert azért akadnak/akadtak problémák bőven, jóllehet próbáltam elébe menni a dolgoknak.

Az, hogy az olaj dől ki a kiöregedett kartertömítésen az már nem nagy extra. (Megtaláltam az első olyan soros hathengeres BMW-t, ami 0-km-en eszik meg 1-2 dl olajat! :-) ) Az, hogy a bal első ablakemelő recsegett, és kézzel lehetett csak felhúzni - hát ez sem ment már csodaszámba, főleg hogy megelőzve a dolgot még időben kicseréltem, így mielőtt végleg meghalt volna kapott egy újat.

Na de a bal hátsó már meglepett! (A 30i-ben alapfelszereltség a 4 ablakemelő.) No s persze mikor szállt el? Igen! Talált, akkor amikor nem érsz rá megszerelni, és zuhog az eső!

Így hát annyi időm volt csak, hogy odaugorjak Ádám barátomhoz egy gyors tűzoltásra (az ablak ne maradjon lehúzott állapotban) aztán zúgjak is tova, reménykedve abban, hogyha lesz időm, akkor elmenjek fehérvárra egy bontott ablakemelőért. Na de igen manapság AZ IDŐMBŐL VAN A LEGKEVESEBB! Éppen ezért ért váratlanul, amikor - persze zuhógó esőben - átmentünk fehérvárra, majd vissza ablakemelőért meg difiért (utóbbi sípol, azaz kicsit odavan, csereérett), hogy a kocsim lényegében nem megy, illetve megy csak ráz az eleje mint az állat. Na persze egyből a felnire, meg kicentrírozatlanságra gyanakodtunk. El is mentünk két télifelniért, hogy majd addig felteszem ezeket míg a nyári centrírozáson lesz, amikor is Ádámnak (a megérzései közel 100%-ban beválnak) feltűnt, hogy:
"Hékás! Miért is full fékpor a bal első felni?"

Majd megtapogatta: tűzforró volt. Ez bizony nem centrírozási hiba, hanem beállt a fék! (A féknyereg tömítése megadta magát s a "dugattyú" kint marad, és a fék befog! Nem teljesen de azért annyira igen, hogy az autó pici lejtőnél sem gurul el, illetve rendkívüli bűzt árasztva magából, mindig fékez + melegít!)

Na ekkor lett egy picit elegem, s kezdtem arra a napra feladni, de ekkor elhangzott az Ádám-féle örök érvényű mondás: 
"Nem kell beszarni, ez még nem rock n roll!"
Magyarán ez még nem olyan szintű KO, amiből ne lenne visszahozható az autó. Csak ugye megint IDŐ-IDŐ-IDŐ! Ez ami nincs! No, de legalább a diagnózis megvolt.
Aztán az, hogy persze mindeközben esik az eső, mert mostanában olyan régen esett, na ez az ami azt a bizonyos "felfokozott idegállapotot" elő tudja idézni, s ilyenkor nemhogy a problémák megoldódnak, de még újak is jönnek hozzá, ugyanis aztán persze még ezen a napon sikerült egy kifordult kőre felakadnom, így majdnem elszállt a kormányművem is. De ez megúszta és "csak" a gumipumpája szakadt el + felrepedt az aljavédő... 

Mindezt a...


...szokásos helyen, a Jutas Autómosóban sikerült megnézni.

Itt - csakúgy, mint anno a MARcsinál itt is volt mit lemosni az alvázról...

Ha pedig már jutas, akkor meg kell arról is emlékezni, hogy ez az a hely, ahol...

...nem áll meg az élet! Nemcsak az alvázmosás, hanem a kerekek is a Jutas Autómosóban kötöttek ki, ott, ahol a MARcsikám élete is elkezdődött. (Lásd: Ami még maradt a szerelésből + motor + alváz + külső mosás) Itt a 4 db téli kerekem abban az állapotban látható, ahogyan a mosóba behoztam őket. Őszinte leszek: nem tudtam elképzelni, hogy mi lapulhat a koszréteg alatt...

...itt már kezdtem sejteni...

...s a végeredmény lenyűgöző volt! 

A Styling 73 felniről időközben már lekerültek a Dunlop Winter Sport 3D 205/50 R17 93Y gumik, s helyére 205/50 R17 93H paraméterekkel Michelin Alpin 5-ök kerültek - gondolva a közelgő télre!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése