Abban azt hiszem semennyi kétségünk sem lehet afelől, hogy a BMW-sek táborában (de főként igaz ez a BMW fanatikusokra) a téli-nyári átállás egy igazi drámaként fogható fel: ugyanis nem elég, hogy ilyenkor ősszel korábban lesz sötét, sokszor van köd, több a vad az utakon, sűrűbben esik, s lesz szmrötyis az autónk, de még a hőn szeretett nyárifelniktől is meg kell válnunk, mert a BMW-sek jelentős tábora télre az acélfelnit teszi fel - az igényesebbek még dísztárcsát is felpattintanak.
Elől még a nyári (felni: styling 160) , de hátul már a téligumi (felni: styling 73) van fenn! A téli-nyári átállás nálam ebben az évben 2014. október 28-án történt meg. (2013: nov. 23, 2012: nov. 21.)
A Michelin (egyszerűbben: mislen :-) ) prémium minőségű téli gumikat széleskörűen használják a BMW-sek. Én is erre a márkára esküszöm ha téli gumiról van szó!
Az alufelnikről
Ritkábban történik meg az, hogy télre is alu kerül fel, de rendszerint ez is kisebb méretben, mint ami a nyári és nem is olyan szép, dekoratív, illetve esetenként padkázott, rondább darab. Amúgy télen - többünk tapasztalata alapján - az alu semmivel sem rosszabb, mint az acél, ellenben egyszerűbb, mint a dísztárcsás acél, és könnyebb is tisztítani.
Speciális eset a felnik esetében akkor áll elő, ha 330i-nk, vagy 330d-nk van, ugyanis ezeken ún. nagyfék van, és ezekre az autókra 17-es alatt nem megy fel felni. Így nekünk marad a ritka 17-es acél, de leginkább az alu 17. Annyi esetleg kiváltság lehet, hogy nem kell télire 225-ös méretet venni, hanem van olyan 17-es, amire a 205/50 is felmehet.
Amúgy a BMW E46 17-es kínálata a BMW felgenkatalog szerint így nézne ki:
Megfigyelésem szerint a leggyakoribb 17-es felnivariánsok 46-osokon: 1. styling 44, 2. styling 73, 3. styling 79 és 137, ritkábban: styling 96 és 89.
Nálam a nyerő a Styling 73-as variáns. Az oka elég egyszerű: ezzel vettem a kocsit kint No-ban, és hülye lettem volna lecserélni, mivel eredendően is a sűrű-küllős BMW felnik tetszenek, másrészről a gyári előírások szerint a styling 79 és 98 mellett csak erre mehet fel 205/50 R17-es gumi, s nekem meg pont ilyenre volt szükségem. (Télre amúgy is keskenyebbet teszünk fel + a 205/50 olcsóbb, mint a 225/45 méret...)
A gumikról
Sokan nem így gondolják, pedig megmásíthatatlan tény, hogy autónk egyik legfontosabb szereplője abban a versenyben, mely úgy hangzik, hogy időjárás+út vs. autó, az a GUMI! Ezen gurul a kocsi, ez adja át az útnak a fékezést, kanyart, gyorsítást és nemcsak szárazon és esőben, hanem télen hóban és igen(!) jégen is! Ugyanis a téligumikat tesztelik jégen is. Persze "jégenjárásuk" nem mindenható, de korlátozott mértékben (pl.: ónos eső) ilyenkor is tapadást biztosítanak.
Azt ma már mindenki többé-kevésbé belátja, hogy a nyári gumi télen sz...rt sem ér. Persze lehet vele próbálkozni, de gondolom a gumi miatt senki sem szeretné gyönyörű BMW-jét az árokban látni, úgyhogy ezen ugorjunk is át, s nézzük az örök kérdést: melyik a legjobb gyártmány/márka/típus?
Itt sajnos le kell lomboznom a társaságot, ugyanis a tutifrankót én sem fogom megmondani, hanem csak elmondom, hogy én hogy választok gumit télen.
Nálam a prioritás így néz ki:
Alap, hogy csakis prémium márka jöhet szóba: Michelin, Continental, Dunlop, Bridgestone, Semperit (igen figyelemreméltó a márka téligumik terén!!), Hankook és Pirelli (téliben a piros-sárga logós márka nem remekel annyira. Nem úgy mint nyáriban...)
Aztán a tesztek (pl.: az ADAC 2014-es téligumi tesztje) nem szoktak meghatni, hacsak annyiban nem, hogy mindig konstatálom: jé milyen érdekes, hogy a prémiummárkák végeztek legelöl.
Nálam a lényeg egy gumi kiválasztásánál az alábbiakon van: milyen a teszten kapott érték...
- nedves,
- havas,
- jeges,
- száraz úton.
A zaj-fogyasztás és kopás nem érdekel! Ezek nem biztonsági tényezők, s ezek alapján lett a nálam favorit Michelin Alpin 5 csak 7. a listában, pedig nedves úton az elsőhöz képest nem sokkal maradt le, havason ugyanolyan lett, jegesen is, szárazon kicsit gyengébb, de a zaj, meg a kopás lehúzta.
S faramuci dolog, de az 1. és a 7. helyezett között csupa olyan gumi van, aminek a fenti négy tényezője általában rosszabbak, mint a 7.-é!! Pl.: havas és jeges út pontszámai!! S kérdem alázatosan! Mi a fontosabb? A zajhatás, vagy az, hogy nem csúszkálok télen?
Jó persze eltúloztam, hogy a 2.-6.-ig a gumik csupa "rosszak" lennének, mert ezek is jó gumik. Sőt!
Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy a pontozást azért érdemes megnézni az európai zöld-energiatakarékos-környezetvédős-bla-bla világunkban...
Nálam a márka bizonyított: MARcsikámon a Michelin Alpin A4-e volt megtalálható, míg a 30i-re ennek utódját az Alpin 5-öt vettem meg. (Összesen a 4db 205/50 R17 93Y méretben 180.000 Ft volt.)
A fentiek mellett nálam azért is esett a választás a Michelin téligumira, mert anno a MARcsikámon is nem egyszer bizonyított (brutális hóesés, ónos eső). Eredendően Alpin 4-et akartam venni, de amikor felhívta a figyelmemet a kereskedő, hogy van egy újabb verzió is, akkor egyből mondtam jöhet. Mindezt tettem úgy, hogy még ki sem jött róla az ADAC teszt... De én megbíztam a gumigyártóban. A mislen azért nemhiába mislen. Sokan fikázzák, hogy már ez sem a régi, bla-bla-bla de nekem bevált, így járt utat járatlanért el nem hagyok!
Szóval megvettem a 4db gumit 180.000 Ft-ért. Nem volt olcsó. Használtban ilyen nem volt (új modell) s amúgy sem akartam használtat venni. Anno sem tettem. (Kivétel a styling 136-os képezett, de erre is felkerültek volna a mislenek, ha közben meg nem válok az autómtól...)
Íme fönt a vadonatúj mislenek. A helyet a cseréhez a Jutas Autómosó biztosította.
Ádám kolléga Mangó becenevű 25i-jére is felkerültek a téligumik (felni: styling 45)
Lábak a magasban...
...jé! De ismerős a felni s a gumi!
Igen, ezek a MARcsi kőkemény 3.500 km-t futott Michelin Alpin A4-ei, melyek Ádám barátomhoz kerültek.
Az új gumik tehát telet még nem kaptak így nem tudok róluk nyilatkozni, de ha minimum olyan jók lesznek mint az Alpin A4-ek, akkor nem lesz probléma ezen a télen sem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése