Debike köszöni szépen megvan. Nevét amúgy onnan kapta, hogy április 24-én Debóra napján került magyar forgalomba, és mivel nevet kellett adni az autónak, így esett a választás a Debórára, amit persze becéztünk így lett Debike. (Másik beceneve már nem annyira hízelgő: a rendszám nyomán, mely MJK-... egyesek egyszerűen csak májkrémnek hívják...)
Debike immáron fedett helyen. Kellett körülbelül 1-1,5 év a feltámadáshoz, ami még napjainkban is tart
Az autó, ami amúgy azóta átment egy tulajdonosváltáson is - egyik jóbarátomtól a másikhoz került át - folyamatosan a szépülés/megújulás/feltámadás állapotában van. Ez a tény, azt figyelembe véve, hogy közel 15% esélye volt csak arra, hogy ne a bontóban végezze, nagyon kiváló eredmény.
Ugyanis anno (közel 1,5 évvel ezelőtt) olyannyira off állapotban volt, hogy még elbontani való autónak sem érte volna meg megvenni. Ennek szemléltetésére pár "hízelgő" adat az autó akkori állapotáról:
- totális "turboschaden", kipufogó lyukas, s még ki tudja mi minden motorikus finomságok bukkanhattak volna fel
- az autón körbe rohadások, bal első sárvédő durván megnyomva, de emellett még több horzsolás, ütődés is volt
- a rohadás/rozsdásodások megérnek egy külön felsorolási pontot ugyanis, lényegében az autón nem voltak ép elemek: mind az 5 ajtó kuka, küszöb, sárvédők (elöl-hátul) rozsdásak
- csomiajtó nem nyílik, mikrokapcsoló beázva-kidögölve,
- beltér brutálisan bűzlött a cigiszagtól
- ülések, padló mocskos, sáros, olajos
- (sima busz)kormány, váltókar lefoszlott bőrrel.
- Futómű kuka (szilentek, lengéscsillapítók, rugók)
- Az autó egyetlen előnye a 16.9-es navi lett volna, ami pedig nem működött rendesen. (BM54 kifingott: nem volt hangja a navinak, s psze rádió sem volt)
S végül az állapotáról elárul valamit, hogy olyannyira nyüstölték szegényt, hogy szó szerint a halálba hajtották. Addig ment amíg meg nem adta magát. És ezt elég sokáig bírta. (Vételkor 350.000 km felett volt a futásteljesítmény). Az autó úgy került be a kereskedésbe, hogy tele volt a tank: azaz ment, ment, egyszercsak beadta az unalmasat, ezután bevitték a kereskedésbe, betolták egy sarokba és sorsára hagyták. Az autó maradt is volna így, ha egy magyarországi huszonéves fantáziát nem lát abban, hogy életet leheljen egy meggyötört, kizsigerelt vasba...
Egykor...
...közben...
...és most.
(Különösen izgalmas: fekete küszöb, lábtartó, krómkeretes műszerfalegység és M-es kormány, illetve M-es váltógomb)
(Különösen izgalmas: fekete küszöb, lábtartó, krómkeretes műszerfalegység és M-es kormány, illetve M-es váltógomb)
Külcsín nemsokkal a megvétel után:
Az autó gyári M-es (azaz nem utángyártott, hanem eredeti) lökhárítót kapott. Persze csak elöl, hátra minek is, és "természetesen" fékhűtő sem volt hozzá. Igazi ratyigyerek kivitel, már csak ez ///M festes matrica hiányzott róla.
IGEN ÁM DE! NE FELEDJÜK, HOGY...
...jelen esetben a "tucatpakettnek" az autóra történő felkerülése mögött kizárólag gazdasági érdekek álltak: történt ugyanis, hogy a gyári (sima, sérülésmentes) lökhárítóra igény mutatkozott, azaz jó pénzért meg lehetett tőle válni. Így ködlámpával, díszcsíkkal együtt pikk-pakk lekerült az autóról. És mivel az autó löki nélkül nem maradhatott, így megkapta az elfekvőben lévő M lököst.
Nem szabad elfelejteni továbbá azt sem, hogy ez az autó nem találkozós autó volt (és ma sem az), hanem úgynevezett "munkáskombi" státuszú. (Mondjuk én utálom ezt a megnevezést, de tény, hogy az autó funkcionálisan van használva, nem esztétikailag. Magyarán pakolnak bele, hajtják nap, mint nap. Kint áll télen-nyáron, mosót ritkán lát, mint ahogy belső nagytakarítás sem napi gyakoriságú. Ez viszont nem jelenti azt, hogy műszakilag ne lenne karbantartva! Erre az egykori és a jelenlegi tulaja is nagy gondot fordít!)
Külcsín napjainkban:
Visszatérve az autó külsején történt átalakításokra kicserélésre került:
- mindkét oldalon a sárvédő (mielőtt felkerültek az amúgy rohadásmentes szín azonos sárvédők azelőtt savas alapozót, alvázvédőt, majd rücsit kaptak)
- ajtók körbe mind
- küszöbök is rozsdátlanításra, majd újrafestésre kerültek
- csomagtérajtó is teljesen új: a szín azonos angol bontottban még a mikrokapcsoló (rendszámtábla-világítás) tömítése is ki lett cserélve
- s hátulra is megkapta az M lököst, illetve
- előre is bekerültek a fékhűtőcsövek.
- Emellett természetesen az egész autó minden apró pörsenése, kavicsfelverődése, stb. kijavításra került.
Fent a hátsó M-es lökös is. Így már van értelme az elsőnek is...
Motorikusan illetve futómű
Az autó motorikusan - jóllehet már a 360.000 km-ét tapossa - köszöni jól van. Így kijelenthető, hogy az (eredendően) ötsebességes, még EURO 3 besorolású, de már 150Le-s, M47D20TÜ motorú 320d beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Fogyasztása parádés (5,4-től 6-7 literig) és üzembiztos is: semmiféle meghibásodás sem lépett fel nála.
Amire költeni kellett a turbo tömítése és a katalizátoron (a kettő összesen kb. 30.000 Ft) kívül az a futómű volt, ami viszont gatya állapotban volt. Így itt ment minden a lecsóba és jött helyette az új. Úgy, mint:
- első lengőkarszilentek (az eredetik poliuretánra lettek cserélve, de ezek elég hamar elkoptak, már majdnem a lengőkart is kikezdték) MEYLE HD-ra lettek cserélve
- stabpálcák
- stabilizátor rúd szilent
- toronycsapágy
- lengőkar
- lengéscsillapítók (elöl, hátul)
- hátul rugók
(Kormányösszekötők nem koptak ki, így azok noha megvételre kerültek, de nem építették be őket, mert az eredeti gyáriak még köszönik, 360.000 km után is jól vannak!)
Emellett az autó különlegességét az adja, hogy 6 sebességes váltó került a régi 5 sebességes helyére, mely váltót egy (gyári) M-es világítós váltógomb koronáz meg.
Beltér
Emlékszünk? A beltér megújítása ott maradt félbe, hogy bekerültek a félbőr sportülések, fekete ajtókárpitok, illetve a háttámla kivételével a hátsó üléssor is kicserélésre került. Akkor - 2013. májusában - betervezésre került, hogy be fog kerülni egy
- MFL kormány,
- automatikusan (fényre) sötétedő tükör,
- sötét váltószoknya,
- új váltógomb is.
Na az egyéves terv bőven túlhaladásra került, ugyanis nemcsak ezek kerültek be, hanem
- kezdetben sima "pálcikás" MFL került be, de ma már M-es MFL díszeleg az autóban
- egy új tetőkárpit (az előd szagos, és szakadt volt),
- a (fél)bőrülések kikerültek, helyükre egységes fekete szövet ülés került
- 16.9-es navi is megjavult
- fekete M-es világítós váltógomb
- illetve a középső szürke műszerfalhéj is kikerült, helyét egy (a beltér színéhez illő) fekete színű foglalta el
A beltér így csak nyomokban emlékeztet arra, hogy milyen is volt egykor. (Alább: 2014 nyári képek)
Itt a megújult beltér látható, még 5 gangos váltóval.
Nem emlékeztet korábbi önmagára: fekete műszerfal,MFL+fényresötétedős tükör
Az autóban rend és tisztaság honol. Cigiszag a múlté...
Egyediek a díszlécek.
A fényre sötétedő tükör egyik első extra volt, ami bekerült a tulajdonosváltás után
A tetőkárpit is új. Azaz bontott, de szakadás és mocsokfolt-mentes.
Végeredmény:
Kezdjük ott a végeredmény értékelését ott, hogy mit tud mondani a mostani tulajdonos, aki nem keveset költött az anno bontásra (se jó) autóra?
Idézem:
"Munkàskombiból egy BMW fanatikus kedvenc autójává alakítás. (...) Sokba fájt, de egy fillért sem sajnálok. És még nincs vége..."
S mit mondok én? Az ember mindig mérlegel, de különösen igaz ez rám, ugyanis szeretem az érzelmi elemeket, de fontos, hogy kövesse őket a racionalitás is.
Szóval, ha a puszta tényeknél maradok értékelésemnél egyértelmű a válaszom: nem érte meg. Az autó nem ér annyit, mint amennyi rá lett költve. Ugyanis pl.: csak a futómű prémium alkatrészekkel 100.000 Ft-ot tenne ki egy ilyen állapotú autó rendbetételénél. Aztán ott van a teljes kasznimeló (ajtók-sárvédők) + festés. De ott volt anno a turbószerelés és a teljes beltércsere, mert ennél az autónál indokolt volt ez is (füst-mocsok a köbön.)
Az M lökőt, meg a 6 gangot direkt nem írom, mert ezek az "extrák". (Az 5 sebességes manuális cserélése BMW E46 320d-nél amúgy a következőket igényelte: egy hatgangos váltó - jó az angol is - továbbá: kuplungtárcsa, váltótartó, kulissza tartó, kardán, difi. Mindez 80.000 Ft volt + beszerelés.)
Azonban mivel a kezdetek óta részese vagyok a Debike magyarországi életének, így örömmel tölt el, hogy idáig eljutott. Főleg, hogy tudjuk, hogy honnan jött. S talán a racionalitást is legyőzi az a tudat, hogy íme, ilyen amikor valaki nem "muszájból" hanem BMW fanatizmusból épít autót! Nem nézi az árakat s a ráfordított időt. Persze nem nyújtózik tovább, mint ameddig a takarója ér, de kihozza az alapanyagból a maximumot, és hozzá is tesz egy kicsit, extrásítja és személyi igényekre szabja. S mindeközben - szépen észrevehetetlenül - a tulajdonoshoz is nő az autó...
Jövő
Nem árulok el sokat, ha előre jelzem: Debike még nincs kész. S most, ennyi ráköltés után, illetve abban az állapotban amiben most van, már nem lehet megállni, mert akkor nem lett volna értelme a korábbiaknak sem!
Így a jövő tervei között van M bőr ülések beszerelése, fekete csomagtérkárpit (még a szürke van benne, ez is eléggé elhasznált állapotban), illetve PDC bekötés.
------------------------
Kiegészítés 2015. 01. 07.
Volt szerencsém Debikével egy kicsit autókázni. Meglepődve tapasztaltam, hogy még mind a mai napig jó erőben van, a kis 1995ccm-es diesel motor kellő vehemenciával mozgatja a közepesen nehéz kasznit. A motor tehát jó erőben van. Na de nem így volt ez korábban...
...ugyanis akkor anno elég sokat elszórakoztunk azzal, mire sikerült visszaadnunk a 20d-nek az erejét. Ugyanis - lehet, hogy ezt anno nem domborítottam ki annyira, de - a korommal lekokszolódott (pl.: eltömődött szívósorú) motor jóval nagyobb fogyasztást és e mellett gyengébb teljesítményt produkál. Azaz, ha valaki azt tapasztalja, hogy nem hozza a 20d-je,
Mondok máris két 20d példát. Az egyik, egy BMW E46 320dA Touring, a másik pedig egy BMW E83 X3 2.0d. Előbbiben az alábbi helyzet állt fenn (takarítás előtt):
A fenti képek tehát egy újabb - Debike apropóján megtanult - tapasztalatra világítanak rá: aki még nem tisztította/tisztíttatta ki a szívósorát (és úgy általában az egész rendszert), nem vette ki a pillangószelepeket az ne tétovázzon! Álljon neki mihamarább, mert igaz nem egy tiszta meló, de az eredménye fogyasztásban és teljesítményben is megtérül!
------------------------
Kiegészítés 2015. 01. 07.
Volt szerencsém Debikével egy kicsit autókázni. Meglepődve tapasztaltam, hogy még mind a mai napig jó erőben van, a kis 1995ccm-es diesel motor kellő vehemenciával mozgatja a közepesen nehéz kasznit. A motor tehát jó erőben van. Na de nem így volt ez korábban...
...ugyanis akkor anno elég sokat elszórakoztunk azzal, mire sikerült visszaadnunk a 20d-nek az erejét. Ugyanis - lehet, hogy ezt anno nem domborítottam ki annyira, de - a korommal lekokszolódott (pl.: eltömődött szívósorú) motor jóval nagyobb fogyasztást és e mellett gyengébb teljesítményt produkál. Azaz, ha valaki azt tapasztalja, hogy nem hozza a 20d-je,
- nagy átlagban a 4,9-5,4 litert,
- nem megy, s
- nem volt még szívósortisztítás,
- akkor ott erőteljes lehet a gyanú, hogy a szívósorban jelentős mennyiségű mocsok (korom) van, s ez jelentős teljesítménykiesést okoz. Úgy kell ezt átvitt értelemben érteni, minthogy valakinek szorítják a torkát, azaz próbál levegőt venni nagy erőlködésekhez, de nem tud, mert a szükséges keresztmetszet a légcsövében nem áll rendelkezésre s ilyenkor erőtlen lesz.
Mondok máris két 20d példát. Az egyik, egy BMW E46 320dA Touring, a másik pedig egy BMW E83 X3 2.0d. Előbbiben az alábbi helyzet állt fenn (takarítás előtt):
Ilyen egy lekokszolódott BMW E46 320d szívósor benne a pillangószelepekkel. Volt amelyiket már csak a szentlélek tartotta.
Az autón eddig szívósor tisztítás és pillangószelep eltávolítás nem történt.
Persze a szívósor mellett az EGR is kapott az élettől...
Az EGR (Exhaust Gas Recirculation), magyarul (kipufogó) füstgáz visszavezető szelep egy a lekokszolódásnak igen magas szinten kitett alkatrész. S mivel modern motorról beszélünk, ahol a károsanyag-kibocsátás csökkentése már fontos tényező volt, így a tervezés során is nagyban számoltak az EGR-el. Egészen pontosan úgy fogalmazhatnánk meg, hogy "nagyban számoltak egy helyesen, azaz tisztán működő EGR szeleppel". De ha ez eltömődik akkor a működésben zavarok állhatnak fel...
Ha lekokszolódott a rendszer egy 20d motorban, akkor a teljesítményvesztés mellett a fogyasztás is megnő. A 320dA Touring esetében fél-egy liter, míg az X3-asnál 1,5 liter(!!!) fogyasztáscsökkenés volt tapasztalható az alapos kipucolás után!
Ilyen egy tiszta 320d EGR szelep.
Itt pedig azok a bizonyos BMW 320d szívósor pillangószelepek - kiszedve...
A fenti képek tehát egy újabb - Debike apropóján megtanult - tapasztalatra világítanak rá: aki még nem tisztította/tisztíttatta ki a szívósorát (és úgy általában az egész rendszert), nem vette ki a pillangószelepeket az ne tétovázzon! Álljon neki mihamarább, mert igaz nem egy tiszta meló, de az eredménye fogyasztásban és teljesítményben is megtérül!
(Ha valakit érdekel, akkor van Veszprém környékén egy csapat, akiket bátran tudok ajánlani, hasonló munkák elvégzésével kapcsolatosan. Már nem egy ilyen műveletet hajtottak végre.)
Helló 6 os váltóhoz ment a 6 os difi is?
VálaszTörlés