2016. február 28., vasárnap

Kormányváltás BMW-s módra! ;-) - Avagy mi a helyzet a Sátánnal?

Bevezető sorok

Több mint egy év telt el azóta, hogy a kis E36-os, a Sátánka, teljes külső és belső "nagyjavításon" esett át. Azóta közel 10.000 km-t tett meg gondtalanul, s a M52B20-as szíve lelkesen és viszonylag dinamikusan vitte A-ból B-be, ugyanis néha-néha egy-egy "gyorsulás", amolyan erőpróba is belefért: a preface E46 318i, s a legújabb 3Gt leggyengébb variánsa, azaz a 318d sem okozott neki (olyan) nagy kihívást. E fölött azonban mára már esélytelen lett. Dehát nem is ezért "tartjuk". 

Gyűlnek szépen a megtett kilométerek, a kis E36-os pedig teszi szépen a dolgát!

Sokkal inkább azért, mert nagyon élvezem/élvezzük a kis E36-ost. Ércesen dalol a kis hathengeres szíve, picit már nyikorog, mocorog, halkan zörög ez-az, de mindig, minden időben pöcc-röff indul. Itt a motorháztetőt tényleg akkor kell csak felnyitni, ha elfogyott a szélvédőmosóból a folyadék, vagy épp motormosásra kerül sor. Azt sem azért kapja, mert olajfoltok lennének a blokkon, vagy keresnénk, hogy na vajon honnan folyik az olaj? Nem! Hanem csak szimplán poros volt. Ugyanis  a 36-osból nem folyik az olaj, s nem is eszi. Nem úgy, mint pl.: az M54-es kollégája. (Értsd: az én 330-asom.) Korábban Castrol 5w 30 volt benne, most Liqui Molly 5W 40-et kapott, de a nívó pont ott volt, ahol 10.000 km-el ezelőtt. (Olajcsere természetesen tízezrenként van, s nagyon egyszerűen tudjuk, hogy hol is állunk, s mikor is kell cserélni: 180.000-nél volt benne legutóbb, most 189.9xx-nél, azaz 190.000km-nél, legközelebb 200.000-nál lesz.)

Akár katalógusfotó is lehetne: a kis E36-os Touring 100%-ban gyári állapotban van. Semmi utólagos oda nem illő kiegészítő, vagy homasitatuning. Sehol egy rozsda. Igazi kis gyöngyszem. Jóllehet a jelenlegi ára már messze meghaladja a valódi értékét, ennek ellenére imádjuk. Igazi családi kedvenc!

Ahol abbahagytuk

Na de visszatérve a bejegyzés apropójára, azaz hogy mi valósult meg abból a "jövőképből" amit 2015. január 20-án felvázoltam, először is gyorsan áttekintem (bemásolom) az egy évvel ezelőtti tervet:


"Végül az autó nagyrészt készen van, de még nem tökéletes, így érdemes a jövőről is pár szót ejteni.
  • A közeljövő terve egy méretpontos csomagtértálca és méretpontos gumiszőnyeg beszerzése. Ez jelentősen hozzájárul a beltér kulturált kinézetéhez, nem megfeledkezve a kárpit és szőnyegvédelmi "funkcióról".
  • Tavasszal egy bitumenes és rücsis alvázvédelmet is kapni fog.
  • Emellett minimum két új gumi kell a Styling 41-es típusú felnire a 205 60 R15 91V méretű, használt gumiabroncsok helyett.
  • A hátsó felfüggesztés gumiperselyei is cserére szorulnak, mert hiába az új lengcsill, a segge mozog, imbolyog. Valószínűleg egy vadonatúj rugót is kapni fog + futóműállítás, mert eszi a belső részét a guminak!
  • A beltér kiegészítése egy új kormány beszerzése lesz, melyen a bőrözés nem kopott. Ugyanis a jelenlegi eléggé lehangolja, az amúgy kifogástalan, és szépen extrázott (ülésfűtés, ASC, négy elektromos ablak, kormányállítás, fényre sötétedő belső tükör, digitklíma) belteret.
  • A tavasz nagy dobása lesz a PDC beszerelése!
  • Illetve ami még cserére szorul az a szélvédő előtti, az ablaktörlők alatti műanyagok. (A jelenlegiek el vannak öregedve.)
  • Szélvédőn két kavicsfelverődés javítása.

Frissítés 1. - 2015. 01. 22.

Bekerültek a gumi hatású, de amúgy műanyag szőnyegek, és a BMW E36 csomagtértálca is. (...)"


A felsorolt tervből tehát legelőször is a méretpontos gumiszőnyeg és a csomagtértálca valósult meg. Ezek azóta is nagyon jó szolgálatot tesznek. Főleg, hogy a Sátánka a telken/nyaralón/egykori családi birtokon is gyakran megfordul, itt pedig nem egyszer nem éppen ünneplőcipőben szállunk be. De a peremes lábtálcák gyönyörűen helytállnak! Egy nagynyomású mosás neki és máris tiszta! Ugyanígy a csomagtértálca! Mindent be lehet hajigálni, ha vizes, ha mocskos - tökmindegy! Szóval ezek nagyon hasznos kiegészítők lettek.

A továbbiakra már egy kicsit várni kellett, illetve több, is megvalósult mint ami az "egy éves tervben" meg lett határozva. Ezeket már pontokba szedem:

Kőfelverődés, szélvédőjavítás

Ahogyan a 330i-m esetében, úgy itt is Glück Zoli barátomat kerestem fel egy kis szélvédőreparierunggal. Szükség is volt rá, mert két treffert is kapott a szélvédő, s nem volt kedvünk e két apróbb pötty osztódása nyomán újra cseréltetni az amúgy gyári BMW szélvédőt...


Íme egy pötty. Ez sajnos már olyan mély volt, hogy meg is repedhetett volna.


PDC - félsiker

Rögtön tavasszal neki is láttunk, hogy bekössük a PDC-t. Ez kisebb-nagyobb bontással, és fabrikálással (magnézium anyagú lökibe belevájni a PDC szenzorok nyílásait) sikerült is. De aztán a lendület kifogyott. Olyannyira, hogy mind a mai napig is csak úgy állunk, hogy a PDC elvileg bent van, gyakorlatilag csak optikai tuning! :-D Mert nem működik. Sebaj! Legalább lesz a jövőben is valami kihívás!


A PDC (fizikailag) hamar bekerült. Azonban bevezetékezése, főleg a csipogóé előre, nem fél órás meló, úgyhogy ez egyelőre csak félsiker! 

Styling 41 helyett Styling 27

Történt ugyanis, hogy eljött a tél után a tavasz, s ideje volt valami nyári gumi után nézni. A kocsival egy szett Styling 41-es felnigarit örököltünk meg: 4 felnin 3 típusú és különböző időből származó gumi volt, persze teljesen lenyalt, félrekopott állapotban. Mivel nem a felnin, hanem a gumin volt a hangsúly, így egy kedvező alkalmat megragadva "becseréltük" a 4 db 41-est, 4+1 db-os Styling 27-es - ugyancsak 15-ös méretű - felnigarira. Utóbbiról azt kell tudni, hogy ugyanúgy az E36-osok gyári felnitípusa, s egy igazán szép állapotúhoz sikerült hozzájutni! Nem voltak javítva, s sehol egy padkázás! Illetve sikerült egy 5. pótkereket is szerezni, amin még gyári (uniroyal) gumik voltak, amiknek inkább eszmei, mint valódi (használható) értékük van.


4+1 db BMW Styling 27 Sportspeichen. A +1 a pótkerék.

Styling 27-el sem mutat sokkal rosszabbul, mint anno a Styling 41-el.

Alvázvédelem motormosással

Eredendően bitumenes, rücsis alvázvédő lett betervezve, azonban ez végül megállt - egyelőre - egy egyszerű alvázvédelemnél, a bitumenes rücsi most nyáron kerül fel. (Előtte alapozó festés.)
Amikor viszont alvázvédelmen járt kapott egy motormosást is. Íme a fürdés utáni képek:




A motormosást természetesen a Jutas Autómosó csinálta! 


+ Elemek: emelési pontok + csomagtér teleszkópjainak cseréje


Időközben a hiányzó emelési pontok is bekerültek a helyükre. Mivel a küszöb - E36-oskra jellemző módon - nincs elrohadva, így szépen vissza lehetett ragasztani (szélvédőragival) a hiányzó 4 db emelésipontot.

A csomagtérajtó megfáradt teleszkópjai is ki lettek cserélve elkerülendő a meglehetősen súlyos csomiajtó általi lenyakazást...


Itt éppen a visszaragasztott emelési pontok száradását látjuk. Alá lett bakolva, hogy jól fel tudjon ragadni a gumi anyagú emelési pont.


Hátsó futómű felújítása + olajcsere

Egyértelműen a lista legnyagyobb dobása volt a teljes hátsó futómű felújítása és az ehhez kapcsolódó (BMW-nél történt) futóműállítás. A teljes móka költsége megközelítette a 200.000 Ft-ot, viszont cserébe az összes hátsó szilent kicserélésre került (összesen 11 db, köztük a difié is), illetve rugócsere + stabpálcák. Ki lett kapva a komplett hátsó futómű, és nemcsak a lengőkarok, hanem az alváz is alvázvédelmet (rozsdátlanítás, alapozás, alvázvédő) kapott.
Egyúttal az időszerű olajcserén is átesett a kis 36-os, illetve nem sokkal a teljes futóműfelújíás után a siófoki BMW-nél sor került a gyári paraméterek szerinti futóműállításra is.
A felújítás eredménye amúgy megdöbbentő lett: olyan sziklaszilárd és kemény lett a BMW hátulja, hogy szó szerint élmény vezetni. Megszűnt az imbolygás, feszes az úttartása, minden kanyart élvezet bevenni. S egyúttal érdekes belegondolni abba is, hogy anno újkorában, ilyen lehetett: minden kanyart így, ilyen magabiztossággal lehetett abszolválni. Nem volt hiábavaló tehát a szlogen: Freude am Fahren!

Bevezetésnek megosztom ezt a fotót. Ez egy netes kép, de jól mutatja, hogy hol voltak a főbb beavatkozási pontok.


Itt van a rozsdás hátsó híd.

Itt pedig már alapozás után szárad.

Íme egy rozsdátlanított, majd lealapozott bekötési pont.

Féltengely, lengőkar, rugópár és féktárcsa - csupán pár elem a képről.


Végül egy zacskóban végezték a kiszedett alkatrészek.

Kiterítve az az érzésem volt, mintha egy régészeti ásatás után lennék: rozsdás, korrodált vasdarabok, csontszerű stabpálcák, fémdarabok, szétmállott gumik...

A művelet nyomán kb. 10 db fúrófej vesztette életét.

Egyes szilentek esetében külön jött ki a gumi, külön a fém persely. De nem is csodálkozhatunk nagyon: elvégre közel 18 éve nem nyúltak hozzá a szilentekhez...

Persze a futóműfelújítást a kipuff csatlakozásai sem díjazták: egy helyen a (már szétrohadt) bilincs elengedett: a kipuffosnak újbóli csatlakozást kellett készítenie.

BMW E36 futóműállításon. A futóműállítást végző elmondta, hogy három éve csinálja ezt nap, mint nap, de egy E36-ra sem emlékszik, ami járt volna nála állításon. Na igen. Ezeket már nem hordják ilyen helyekre, főleg nem a BMW-hez - persze tisztelet a kivételnek.

Majdnem minden érték... ...messze van az optimálistól. Volt mit állítani.

 
A (BMW-s) előírásoknak megfelelően az előírt súlyokkal történt a futómű beállítása. Csakúgy, mint a MARcsinál anno. (Így és így és így.)

Hátul az állítás könnyen ment: minden csavar friss volt - köszönhetően a teljes felújításnak.

 

Persze mivel nem minden akarta megadni magát elsőre, azaz nem lazult meg, így a munka nemcsak egy fél órás művelet volt: például ki kellett szedni a jobb első kormányösszekötőt is. (A kormánymű amúgy csakugyan  az autóhoz hasonlóan jó állapotban van: nem lóg, nem folyat.)




Eljött a kormányváltás ideje

2006-ban nem ment olyan gyorsan a folyamat, mint amilyen gyorsan ez nekem sikerült: egy ember képes volt kormányt váltani! S még csak a parlamentet sem kellett elzavarnom hozzá, mint ahogyan tette ezt anno 1653-ban Cromwell ('Isten nevében távozzanak!') 

A viccet félretéve, azért nem volt olyan egyszerű dolgom a kormánycserével mint gondoltam, ugyanis nemcsak kormányt, hanem a kormányon belüli légzsákátvezetőt is ki kellett cserélnem. 
A mattulásig kopott, egy helyen már fel is szakadt régi bőr kormány helyett, egy ugyanolyan került be, csak épebb bőrözéssel, kevesebb kopással. (Újrabőröztetni eleve nem akartam. Nekem az újrabőrözött kormányok nem tetszenek. Olyan, mint a gyári nem nagyon lehet sohasem...)
Mivel ez a fajta négyágú (durván 1997-től gyártott négyküllős) kormány nem örvend olyan nagy népszerűségnek, mint például a tojás alakú M-es, vagy a tanga kormány, így nem volt nehéz jó áron, jó állapotút kifogni: a kormány mindössze 5.000 Ft-ba került.

A helyén még a régi, az anyósülésen az új. A kormányok életciklusa amúgy a következőképpen néz ki: kezdetben minden kormány matt, s a bőr redői láthatóak. Idővel a redők eltűnnek, a kormány kifényesedik. Aztán amikor a bőr végleg elkopik, akkor már nem fényes, hanem újból bemattul, de az lényegében már nem mattulás, hanem maga a bőr foszlik el, szakad szét. Ilyenkor ha párát kap átnedvesedik, és kisujjal le lehet húzni a kormány karimájáról. Minénk már az utóbbi állapotban volt...

Légzsákátvezetőt is cserélni kellett, mert...

...sikerült olyan szépen kibontani az előző autóból, hogy az egyik csatlakozó lényegében megsemmisült.

Immáron új - a kocsi futásteljesítményéhez közel álló kopottságú - kormánnyal.


A beltér egyetlen méltatlan pontja a kopott kormány volt. Immáron a beltér 100%-ban megújított!

Jövő...

A jövő az, hogy veszünk még egy soros hathengeres BMW-t a Sátán mellé. Például egy ///M4-est:

Például ezt! 

Viccet félretéve, természetesen a Sátán marad egyedüli "örök bútordarabnak", úgyhogy pár apróbb beavatkozás után is megőrzi egyszerű státuszát: marad "családi kedvenc" :-)

Beavatkozások a jövőben:

1. PDC bevezetékezése
2. műanyag (ún. "aljavédő") motorburkolat beszerzése előre
3. egyszer, valamikor a szélvédő előtti műanyag cseréje. De mint utólag kiderült, annyira nincs is oda, csak néhol megrepedt.
4. Csomagtérajtóra való új BMW jel. (A mostani lakkja már aláázott, kezd meghalni.)
5. Új motorháztető-teleszkópok.
6. Bitumenes alvázvédelem.


Végül, ha pedig már szóba került az ///M4, amivel itt például együtt szépült meg a Sátán: immáron tapasztalatból mondhatjuk, hogy az E36-os gyönyörűen kikövezte azt az utat, amire aztán kb. 20 évvel később az ///M4 ráléphetett: ízig-vérig BMW, s mind a mai napig képes vezetési élményével rabul ejteni, ahogyan teszi ezt a 431 lóerős Qpé is. De ez már egy másik történet lesz...

3 megjegyzés:

  1. Hali,

    nagyon jok a cikkeid, sokat lehet tanulni beloluk, minden elismeresem :).

    Mar tobb cikkedben is felmerult a "bitumenes es rucsis" alvazvedelem. Egy honapja mar en is boldog 330i tulajdonos vagyok (E46 2004-es individual, 6 sebesseges, nagyon jo valtas volt a 316i utan). Hosszutavra tervezek az autoval, ezert szeretnek en is alvazvedelmet. Megkerdezhetnem, hogy te hol csinaltatod? Koszonom!

    Udv,
    Tamas

    VálaszTörlés
  2. Szervusz!

    Ha írsz egy privát emilt átküldöm Neked az anyagok címkéit is, amiket mi használtunk. (Amúgy a nevük: APP U200, APP B100-as. Utóbbi kell először. Aztán utána a második.) Végül van az üregelő: (APP F400)

    Amúgy ha jól sejtem veszprémi vagy Te is nem? S egy individ, orientblau metallic, facelift sedanod van, M Styling felniken. Belül bicolor béllel. Korábban pedig egy szürke (külső kinézetre szép sedan faceliftesed volt nem?)

    Ha gondolod összefuthatunk vmikor! ;-)


    VálaszTörlés