2013. június 26., szerda

Vegyes érzelmekkel teli 9. Powerfanatics.com BMW Találkozó Soltvadkert 2013. június 21-23.

A hétvégén BMW találkozó volt Soltvadkerten. Azon a helyen az a találkozó, amit ma magyarországon a legnagyobbnak mondanak, és amit a legjobban beharangoznak, és amit mindenki a legjobban vár.




Én életemben másodszor voltam a Powerfanatics.com által szervezett találkozón. Egyéb, BMW-s és nem BMW-s találkozón viszont már voltam hazánkban és külföldön is egyaránt. Mielőtt azt gondolnánk, hogy a külföldi találkozók ajnározásába kezdek, akkor gyorsan be is jelentem, hogy erről most szó sem lesz, mert annak nem itt van a helye. Tény, hogy a külföldi rendezvények jók, sok szép vas van ott kint is, de a magyarországi autós találkozók is jók szoktak lenni. Egy 10-es skálán általában 8-9 értékűek.
Az idei soltvadkerti a skálámon - viszonyítva a tavalyi zamárdis találkához, amit úgyszintén a powerfana rendezett - a 6-7-es értéket kapná meg. Miért? A végén röviden kifejtem, mivel inkább kedvcsinálót akarok készíteni, mint elrettentő posztot.

Amiért megéri elmenni, avagy ami nagyon tetszett
Rengeteg-rengeteg, sok-sok, gyönyörűbbnél-gyönyörűbb BMW-k!!!! Ez magában is előny, még ha sokszor igen szakadtak is akadtak, bár ezt igyekszem úgy felfogni, hogy ezek azok a BMW-k, amik még azért néznek ki úgy, ahogy, mert éppen most vannak a renoválás szakaszában...

Mivel olyan eget rengetően sok program nem volt, így hamar szétvált (a zamárdis talihoz képest sokkal kisebb) csapatunk: azoknak, akiknek ez már nem az első találkozójuk volt, azok egy rövid mustrakör után az (amúgy a BMW-seknek is fizetős) strandra menekültek a meleg elől, ki pedig a BMW-k szakadatlan vizslatását végezte, és csak rótta-rótta a köröket, csak fotózott, fotózott, és mindeközben újabb és újabb érdekességeket fedezett fel, illetve újabb és újabb BMW fanatikusokat ismert meg. Persze mondanom sem kell, én az utóbbi kategóriába tartoztam...

Na de elég a szövegből! Jöjjenek a képek! (Megjegyzés itt rögtön az elején: az E46-osokról - blogom szellemében - egy külön poszt készült: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2013/06/bmw-e46-autocsodak-9-powerfanaticscom_26.html)

Csak úgy szemezgetve a találkozón készített több, mint 670 képből...


Mi más is lehetne a kezdet, mint a 4 autós csapatunkról készített panorámakép, most kivételesen hátulról. 

A találkozón összesen 3 db V10 M5 volt, de hazabeszélés nélkül állíthatom, hogy eme példány volt a legszebb. Igaz  ezt támasztja alá, hogy e köré is gyűltek oda a legtöbbször a nézelődők...


Egy gyönyörű - és ritka színváltozatú - BMW E36 Compact

Elképesztően eltalálták ennek az E30-asnak az angel-eyeseit!

Itt a rendszám direkt nem került kitakarásra...
...mert igen, ez az ő autója volt. Tényleg nagyon szép példány. Már csak szülei hozhatták el a találkozóra...

A BMW sorfalak egyike

E36-os színkavalkád

2013. május 11., szombat

Ismerkedésem a BMW 320d-vel II. - Akkor kárpitozzunk - BMW E46 Beltér-rekonstrukció

A Debike - mert ugye ez lett az autó neve - meglehetősen lelakott belsővel érkezett meg. És a lelakottság elsősorban nem abban nyilvánult meg, hogy szét lett volna ülve a belső, hanem hogy elképesztő cigiszagú volt szegény. Ehhez jött, hogy a tulajdonosának sem tetszett a világosszürke színű belső, pedig este nagyon mutatós volt!
Képzeljük magunk elé a képet:
Jobb hátul ülünk, és bal előre nézünk a vezető felé, aki előtt max fényerőre állított műszerfal-narancssárga világít mindeközben kint már szinte sötét van, de mivel belső szép világos, így lényegében belül világosabb van, vagyis annak hat, mint a minket körülvevő környezet. Közben suhanunk egy néhol halkan, néha kicsit hangosabban duruzsoló diesel BMW-vel. Körülöttünk forgalom, kocsik mennek-jönnek, de mi nem azt nézzük, hanem bal karunk a lehajtott kartámaszon pihen, mely pont kényelmes magas (nem úgy mint pl az X5-ben), míg a jobb karunk a jobb oldali kartámaszon és csak bámulunk kifele: BMW kényelemben ülünk, és ilyenkor kit érdekel a külvilág...

... na de most képzeljük el, hogy lehunyjuk a szemünket majd kinyitjuk és az esti szürkületből fényes nappal lett, és fekete oldalkárpitok vesznek körül, mi már elöl ülünk, a fekete, félbőr, combtámaszos ülésben, és úgy gondoljuk, hm, megyünk már egy jó ideje, de nem is kényelmetlen ez a sportülés...

Na idáig a (nem létező költői) énem megnyilatkozása. Jöjjön a valóság: kárpitcsere egy BMW E46 320d-ben, sima szövet belsőből, félbőr combtámaszos sportülésre. 

 Ilyen volt...

... és ilyen lett!


Nézzük a folyamatot!

 
 Elöl kettő csavar (16-os) fogja, és hátul is kettő. + az öv csavarja. Az elsőket koppig lenyomott üléslappal, és hátrahúzott székkel lehet kiszedni, a hátsókat előretoltan, míg az övet fogó egy szem csavart a szék teljesen felállított állapotában a legkönnyebb kicsavarozni.


A hátsó kárpit lekapva. Nem sok, összesen 5 csavar fogja.

Itt közelebbről

Egy alu díszcsík. (Ez volt az egyik hátsó kárpiton, beszerelésre nem került.) Jól látszik, hogy mennyire gregyós a hátsó ülőlap. Ez is cserélve lesz!

Itt már fent a fekete, de az ablakemelő karja meg a díszcsík sehol.

Ezeket sem olyan bonyolult becsavarni, de arra figyelni kell, hogy ne veszítsük el az ezeket fedő fekete kupakokat!

Egy leszedett szürke kárpit hátulról. A fehér pöckök, fekete gumis alátéttel a patentek. Ezek fogják hozzá az ajtóhoz a kárpitot, a csavarok csak rögzítik (utóbbiak adják a stabilitást.) 

 Ülés-kiműtés. Célszerű ha van egy segítő, mert egyedül kicsit nehezebb a feladat. Amúgy az övfeszítőt csak egy csati fogja, ezt hamar ki tudjuk csatolni.

Mi a módja, hogy ne üljön be mellénk az anyós? Szedjük ki az anyósülést!  

2013. május 1., szerda

Ismerkedésem a BMW 320d-vel (M47D20TÜ 150Le)

Egy újabb BMW került a közvetlen környezetembe. Egy BMW E46 320d Touring. (Szín: stahlblau - Steel Blue)
Az a 320d modell, melyet eddig valahogy nem nagyon kedveltem. De a kedvel szó nem is a legmegfelelőbb, mivel minden autó, ami BMW azt kedvelem. Inkább a nem nagyon érdekelt a helyes. Mert ez a BMW E46 széria "tucatautója". Mert arra a kérdésre, hogy "milyen E46-os BMW-d van?" a 46-ososok minimum fele azt mondja, hogy "320d", de lehet, hogy ez inkább 75-80%.
Ezzel persze egyrészről lehet "baj", mert egyszínű a társaság, meg ritkák a 325i-k, 330i-k vagy éppen a 318i-k (1995ccm), hogy az xi-kről ne is beszéljünk. Másrészről be kell ismerni ez jelent is valamit. Például azt, hogy nemhiába vettek ennyien 20d-t! Akár a 136Le, akár a 150Le formájában. Mert tud valamit az autó, amit a többi 46-os tesó nem, ideértve a 318d és a 330d-t is!

Mégpedig azt, hogy megfelelő teljesítmény mellett, elképesztően gazdaságosan üzemel!!! 

Erő van benne, mert noha "csak" 150Le, de elképesztően nyomatékos: a 150 lovas változat  1995ccm-jéből 330nm csalogatható elő 2000-2500 fordulaton! A gyorsulása az 1995ccm-es benzines 318i-hez képest is közel 1,5 másodperccel jobb. A fogyasztás pedig, még viszonylag nagy papuccsal is maximum kihozható 6,5-ből! De ha minden gyári, akkor nem meglepetés hosszú távon a 4,8-5,4 lityó sem! És ez pedig döbbenetes eredmény! Egy tankból kijöhet 1200 km is! A benzinesnél, 1995ccm-nél a fele, sőt egy kicsit kevesebb! (Kb.: 610 km a narancs lámpáig) Nemhiába a dieselpápa (Dr. Anisits Ferenc) az évszázad egyik legjobb diesel aggregátját alkotta meg!!
(Csak viszonyításképpen jegyzem meg: a legerősebb utcai benzines a 330i/xi 300Nm/3500 fordulaton, és 231 lovacska bújik meg benne. Persze a benzin jobban megy, és nem szabad csak a puszta adatoknál megragadni, de azért figyelemreméltó!) 

Azonban a továbbiakban nem a benzin-diesel örök vitát kívánom eldönteni, hanem egy kicsit körbejárni a friss húst, az ötsebességes, még euro 3 besorolású, de már 150Le-s, M47D20TÜ motorú 320d-t. Ugyanis most először nyílik alkalmam a teljes valójában megismerni egy 320d-t testközelből. Eddig is ültem, vezettem ilyet, de még ennyire nem volt alkalmam belelátni.

Itt még Münchenben tréleren a friss szerzemény


Az első stáció - A BMW 320d 346L még tréleren

A "Lássuk, mit vettünk!" felkiáltást az autó motorterének szétbontása jelenti: amíg a motorburkolatok pikk-pakk eltűnnek a motorról, közben a bemocskolódott vízelvezető járatok is kitisztulnak. A belső egyelőre marad úgy ahogy van, pedig ott sincs minden rendben. De hát ez egy használt autó, és ezekből is a valóban használt (értsd: néha gyepált) fajta. Ami noha német volt, de eleve turbó hibával jött. Ez egyrészről nagyon olcsó árat jelentett, de egyben kihívást is, mert itt a "tuti szerelni kell" elv lépett életbe. Az utóbbival nincs is baj, ez be lett tervezve. És nagy valószínűség szerint inkább a mocsok, a korábbi nem szerelés okoz majd problémát, s nem lesz amúgy nagy motorikus probléma.

 
Ez jön majd később, ha már a saját lábán áll a kocsi.

A vétel utáni szétszerelésnek amúgy az az óriási előnye, hogy itt aztán minden átvizsgálásra kerül. Nem marad ki egy alkatrész sem, minden apró folyás megnézésre kerül, és kristálytisztán jut vissza a helyére.

1. nap
Motor még nem szép, és nem jó.


Motorburkolatok. Egyikről hiányzik a BMW jel...

Ennél tovább jutottunk az első nap délután, csak beesteledett:
 már a klíma is látszott. Hátulról...

2. nap

Na igen, ez az, amit múltkor már nem tudtam nappal lefotózni. Ott a klíma hátulról.


Haladunk a turbó felé...


Ott van az a híres nevezetes common rail (piros nyíl) és alatta zöld nyilakkal jelölve az izzítók. Jobb esetben mind a négy működik. Itt csak egy ment... (A kék nyil az EGR-re mutat.) 
Namármost a benzines BMW-knél felejtsük el a piros és zöld színt... 

Index nélkül. Így olyan a BMW, mintha az a döglött hal, aminek a piócák meg a csiborok kieszik a szemét, de a teste amúgy érintetlen. 



Nemsokára megy le a kühler ezért került le a lökös...


Fékhűtőcsövek maradnak a helyükön.

Van itt minden. El is hangzott szarkasztikusan: Figyelem, figyelem! BMW E46 320d kombiné bontódik! De a kérdés csak az, hogy mikor "épülődik"? :-) 

Lökös lent. Mellette a légterelő műanyag.

2013. április 29., hétfő

Touring hátsó ablaktörlő szerelése - E46 Touring rear wiper repair and restoration

Már régóta szarakodott a hátsó ablaktörlőm. Ez egy tipikus Touring betegség, mivel az egykor zsír nélkül, de passzentosan összerakott tengely hajlamos berohadni és ilyenkor nagyon lassan töröl, erőlködik, majd rendszeresen megakad. Ha az utóbbi a szituáció, akkor ilyenkor a visszahajtás elképesztő erőt igényel, majdnem annyit, hogy le is törjük az ablaktörlőt, vagy legalább is jól megfeszegetjük...

A berohadás nálam egy erőteljes havazás utáni törlés után állt be. Hazaértem, garázsba be, majd pár nappal később (ez alatt állt be a rendszer) már odalett az egykori vidám (és halk) ablaktörlés. Ezek után már csak a tavaszt vártam, hogy végre legyen jó idő, meg legyen nekem is szabadidőm és akkor szét tudom szedni az egész hóbelevancot.

Ami a helyzetet nehezítette, hogy még életemben nem csináltam ilyet, de még csak szétszedve sem láttam ilyet. Na ennek az lett a következménye, hogy elsőre frankón le is bontottam a kapcsolót, majd az üveg belső részét és jelentem egyik sem kell nagyon ahhoz, hogy az akadás megszűnjön...

De jöjjenek a képek!


Először íme az elmélet: A sorrendet figyeljük meg.

Na itt már a motor is itt van, ez nekem nem halt meg 'hál Istennek, bár szerintem már nem járt messze, mert az akadó szerkezet miatt sokszor erőlködnie kellett...
(Ami a ludas, az amúgy a 2-es alkatrész. A 3-ast pedig érdemes lekapni, hogy betegyük a zárba, hogy a lámpa ne égjen hátul.)

Na íme lekapva a műanyag fedő, mely a zárat takarja.


Fedő lekapva illetve két tízes csavar. (A fekete gyors-zárak nem kellettek a folyamathoz.)

Műanyag nélkül.

Itt a fenti 3-as alkatrész (magyarán a zár) az ajtóban, hogy a folyamatos csomagtérajtó kinyitás ellenére ne égjen a lámpa.

Leszedve a csavart (tengelyt) takaró műanyag. Leszedése finom mozdulatokat igényel: két patent fogja elöl így innen érdemes kezdeni a feszegetést.



Gyűlnek az alkatrészek szépen sorban.

2013. április 26., péntek

Egy kerek nap - BMW E60 M5 & BMW E46 318i Touring

Szép napsütéses péntek koradélután volt. Mit lehet tenni, hogy még szebb legyen a napunk? Hát hajrá,  ápoljunk autót, és élvezzük a napsütést és tartsuk kordába a ménest. Hát így tettünk...

A kezdet: itt még mocskosan.

A jó kis pormetál.

Már nyári papucsok. Terpeszt is vele rendesen a Marcsi.

Balra aki már kész, jobbra aki következik.

Itt már a végeredmény látható: minden műanyag, díszcsík végigtörölve, és persze a Riwax Quick Shine is megtette a dolgát.


Aztán, hogy ne maradjunk lovak nélkül, megterelgettük a félszáznál is több egyedet számláló ménest:

Igen! közel 3-4 másodpercen keresztül elpörög a kerék! És ezt erőteljes égett gumiszag kísérte...


Aztán elkalandoztunk másfele is, immáron csak a vadmacskával. Az X5 mellett eltörpül az ötös.

2013. április 21., vasárnap

Autóvásárlás - Egy üdítő példa, de sajnos nem hazánkból



Anno még a www.bmwe46.tumblr.com -on kezdtem neki egy hirtelen jött ötlettől vezérelve, hogy mi lenne, ha amiket tapasztalok autóvásárlás közben azt megosztanám a blogomon, mert ha már egy jó tippet tudok adni valakinek, akkor már megérte! (Nekem is rengeteg tapasztalatot adtak át anno a BMW-s kollégák.)

Szóval mindig jelentkeztem egy-egy bejegyzéssel. Aztán jó ideje eggyel sem abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy én már megvettem a sajátomat, és a közeljövőben nem tervezek újat venni, mert köszönöm szépen jól megvagyunk! :-)


 A kiválasztott BMW 320d 136Le még a mobile.de -n. A címben szereplő felszereltség igazán vonzó!
(Felni téli gumikkal: BMW Styling 27)


Azonban időről-időre megkeresnek E-mailban (Angliából, Németországból, Ausztriából is) olyan - többségében - a jövőben BMW tulajjá válók, akik kikérik tanácsaimat. Ezeket azonban mindig félve osztom meg, mert nem vagyok szakértő. Csak arról tudok beszámolni, amit megtapasztaltam. Jó, persze már láttam egy-pár BMW-t, szert tettem néminemű tapasztalatra, de azért igaz szakértőtől igazán messze állok. Viszont, és ezt nem tagadom, a megfigyelőképességem az jó. És ennek azonban már vették hasznát a BMW-t venni akarók: "ennek nem ott kellene lennie" "ez mi ott" "nézd csak! ez nem ugyanolyan" stb. instrukcióimmal tudtam segíteni. Meg még más dolgokkal is (pl.: utánakérdezés), de most nem magamat akarom fényezni. Hanem mutatni akarok egy példát, hogy milyen az amikor az ember vacillál, majd igazi németeknél használt BMW-t vesz ráadásul Németországban!

Az állapotra, és felszereltségre nem lehet panasz!  Érdemes volt várni, és csak akkor "lecsapni", amikor egy nagyon ígéretes darab kerül fel a hasznaltauto.hu -ra vagy a mobile.de -re!


Íme Dénes üdítő példája az autóvásárlásról, amit nagyrészt Ő fog elmesélni. Érdekes megfigyelni, amit itt (http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/03/autovasarlas-atertekelve-idovel.html) leírtam: a BMW vásárlás nagy, érzelmektől sem mentes küzdelem! 
(A Dénes álnév: azért lett Gyula, mert ápr. 8-án kezdtem neki a bejegyzésnek, és ez pedig Dénes neve napja) :-)

Ahonnan indultunk - "BMW E46 318i-t szeretnék venni"

A sima betűtípussal Dénes levele olvasható, félkövérrel az én megjegyzéseim vannak, melyet válaszként írtam Neki.

I. levél:

"Szia kedves Blogíró!

2013. április 7., vasárnap

Lám-lám és lassan tényleg kitavaszodunk végre?? - Veszprém Szlalom 2013. 04. 07.

Úgy tűnik, hogy lassan azért csak-csak kitavaszodik. Ennek egyik jele, hogy a madarak már nagyon nem bírnak magukkal, de a gumifüst- és sebesség-őrült autósok sem. És ők gyűlnek össze minden tavasszal a Veszprémi Aréna parkolójában a Veszprém Szlalom, de lényegében drift-verseny keretében.

Prémium autók sorakozója

Ez a lassan hagyománnyá váló program tavaly is emlékezetes volt: sok-sok powerful autó, őrült sofőrök, szép lányok, no meg BMW-k! 

(A tavalyi - rövid - bejegyzésem itt: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/05/vegre-sorban-nagyok-kozt.html található.) 

Sajnos ebben az évben úgy alakult, hogy csak egy fél óra erejéig tudtam ellátogatni a programra. És sajnos szerencsém sem volt, mert noha jó pár "okos" készülékem van, de mindegyik lemerült, így csak pár fotót tudtam készíteni a felsorakozott BMW-kről. A sort a 3-as nyitotta, és egy 7-es zárta: párját ritkító felhozatal...


A sort a 740i zárta. Csillogott-villogott mint a tücsök valaga. A sor legmocskosabb tagja kétségtelenül én voltam a pormetál színemmel, bár mentségemre legyen felhozva, hogy közel 150 km megtétele után érkeztem meg

Érdekes megfigyelni, hogy az E34-esen elmaradt a jellegzetes BMW-s hokiütő forma a hátsó ablak és a D oszlop találkozásánál.
(A sorban állókon szép számmal található téli papucs. Ez van, még nem is olyan régen hevertük ki a telet...) 

A sort záró hetes szemből, és balról egy nagytesó. A 38-as nem is tűnik olyan nagynak a 39-es mellett.