Minden BMW fanatikus tudja, hogy idén 100 éves a kedvelt/imádott márkánk. 100 év nem rövid idő. A 100 év alatt többségében remek gépeket (repülőgépmotorokat, majd motorokat végül inkább már autókat) sikerült gyártani, a márka világhíres lett. Olyannyira, hogy mára az egyszerű gépgyártást meghaladva több ágazatot egybefogó óriássá nőtte ki magát. Lett például külön BMW Bank, de kerékpár, ruha, egyéb kiegészítők gyártása irányába is nyitott az eredendően repülőgépmotorok gyártásával foglalkozó Bajor Motor Gyárak.
Gondoltuk valamivel csak meg kellene ünnepelni, hogy 100 éves a BMW, s gondoltuk azt is, hogy mi lenne, ha egészen odáig mennénk, ahonnan az egész anno elindult: Münchenbe, ezen belül a BMW központjába. Nos az elgondolást tett követte, s ennek eredményeként április első hetében ellátogattunk Bajorországba. Azonban - még a tervezés során - elhatároztuk, hogy nem szimplán a BMW központot keressük fel, hanem megkeressük a BMW minden olyan ágensét, ami Bajorországban van - és persze belefér a kint tartózkodásunk idejébe. Ennek eredményeként a BMW nemesítőit (///M, Individual, Alpina, Hamann) illetve jópár BMW kereskedést is meglátogattunk. Így az egyszerű "100 éves ünnepi turnénk" egyfajta BMW tanulmányúttá alakult át.
Nos, nem húzom tovább bele is kezdek!
Ismerkedjünk meg először a célállomásokkal!
BMW Welt - Ez lényegében egy hatalmas BMW szalon, telis-tele új autókkal (BMW, ///M BMW, iBMW, Individual, Rolls-Royce, Mini) illetve apróbb kisebb-nagyobb kiállítási darabbal: ottjártunkkor éppen Isetták voltak kiállítva. Ez a színtere - az amúgy minden új BMW-hez rendelhető "extrának" is - hogy átvétel a BMW Weltben. Ez azt jelenti, hogy múzeum és gyárlátogatással egybekötött ünnepélyes átadón vehet részt az, aki új autóját itt akarja átvenni.
BMW Múzeum - Az ún. vierzilinder (négy hengert formázó toronyépület) mellett a lapos tetejű épületben (és pincéjében) kapott helyet a BMW múzeum. (Több BMW múzeum nem létezik.)
BMW gyár (München) - Gyárlátogatáson vettünk részt. Fotózni, kamerázni nem lehet ez a fotó is a netről való.
A fentiek egyben, egy képen.
BMW M GmbH és Individual központja Garchingban a Daimlerstraße 19. szám alatt. Pompás elhelyezés nem? Pont Daimlerstraßén van a Motorsport BMW központja... :-)
Alpina központja. (Buchloe, Alpenstraße 35.) Egy eldugott utcában húzódik meg a BMW legnemesebb nemesítője. Viszont előzetes látogatási időpont-egyeztetés nélkül felkeresése nem javasolt. Ez egy központ, nem autószalon és egyben nem is kiállítószalon. Aki a látványra, autóba be-ki ülögetésre vagy épp szuvenírboltra vágyik az a BMW Weltet keresse fel. Az Alpina - hűen a márkához - egy elegáns, luxuspáholynak hat: ahogy beléptünk egy ízlésesen berendezett előtér, benne egy vevőpult fogadott illetve 2 db Alpina állt bent - ezek is inkább díszletként, mint próbadarabként tetszelegtek. Körben vitrinek, s csend. Itt nem volt hatalmas ricsaj, általános iskolások rohangálása, kiállított autók ajtóinak csapkodása, meg kismillió kínai turista...
Hamann Laupheimban. Nos, aki még az Alpinánál is csendesebb és (magára hagyott) akar lenni, az keresse fel a Hamann-t. A tuningóriás központja még az Alpinánál is eldugottabb helyen található. Bent Hamann által tuningolt (nemcsak BMW-k) illetve jobbra a sarokban egy vevőpult. Emeletre már lényegében csak a vevőket engedik fel. A kiállított autókba itt sem lehet csak úgy beülni, ez sem BMW Welthez hasonló játszótér.
Egyéb - főként Reisacher - BMW kereskedések voltak azok, amik kitöltötték a fentiek közötti űrt.
Utazásunk patinájáról nem más, mint egy 99%-ban M Performance kiegészítőkbe öltözött BMW F32 M4 gondoskodott:
Ő volt a szállító. A vadonat új M4-esnek természetesen az út meg sem kottyant, azonban hatalmas száguldási, BMW ///M élményekről kifele menet nem tudok beszámolni, ugyanis a német közlekedési morál messze a béka segge alatt van. Bebútoroznak a belső sávba, és jöhetsz te M4-el, Porsche-val, Alpina B6-tal (mind konkrét példa) a mama, vagy papa, vagy csajszi, de még az egyszerű fiatalabb korosztály is, "se index, se belső tükör" alapon kivág. Az elején nagy poén volt, hogy nagy sebességgel beleérkeztünk az előttünk váratlanul kivágó seggébe, majd kigyorsítás, de ez idővel unalmas lett, így maradt a 20d-knek való cammogás.
Íme amiről beszéltem: a sávban bent marad, hosszan előz, sokszor se index, se semmi. Elképesztő.
A 100 év szellemében az M4 egyedi díszfestést (díszmatricát) is kapott.
Meg persze végig 100-as (vagy 102-es Aral) naftával itattuk.
Mint kiderült a szabályzás, azaz az a pont ahonnan (tiltás kivétele nélkül) nincs tovább 270 alatt egy kicsivel van. (Nem 250, mint gondoltuk.) Ezt amúgy röhögve eléri az alaphangon 431 lovas és 550Nm-es teljesítménynek köszönhetően.
Menet közben - főleg aktív előzgetés - vagy épp apró Porschéval "vívott" verseny közben, amit adott esetben a német autópálya megengedett, a BMW M Performance Steering Wheel (magyarán M sportkormány) kijelzője nagyon jó szolgálatot tett. Ez a kormány erre való: a vezető szemét le sem veszi a forgalomról, de hajszálpontosan látja mikor kell váltania, hogy a következő fokozatot a legjobbkor tudja váltani. (Nem mellesleg M-es kezdőknek, mint amilyen én vagyok, is mutatja, hogy mikor kell váltani, nem kell a fülre hagyatkozni.)