2013. május 11., szombat

Ismerkedésem a BMW 320d-vel II. - Akkor kárpitozzunk - BMW E46 Beltér-rekonstrukció

A Debike - mert ugye ez lett az autó neve - meglehetősen lelakott belsővel érkezett meg. És a lelakottság elsősorban nem abban nyilvánult meg, hogy szét lett volna ülve a belső, hanem hogy elképesztő cigiszagú volt szegény. Ehhez jött, hogy a tulajdonosának sem tetszett a világosszürke színű belső, pedig este nagyon mutatós volt!
Képzeljük magunk elé a képet:
Jobb hátul ülünk, és bal előre nézünk a vezető felé, aki előtt max fényerőre állított műszerfal-narancssárga világít mindeközben kint már szinte sötét van, de mivel belső szép világos, így lényegében belül világosabb van, vagyis annak hat, mint a minket körülvevő környezet. Közben suhanunk egy néhol halkan, néha kicsit hangosabban duruzsoló diesel BMW-vel. Körülöttünk forgalom, kocsik mennek-jönnek, de mi nem azt nézzük, hanem bal karunk a lehajtott kartámaszon pihen, mely pont kényelmes magas (nem úgy mint pl az X5-ben), míg a jobb karunk a jobb oldali kartámaszon és csak bámulunk kifele: BMW kényelemben ülünk, és ilyenkor kit érdekel a külvilág...

... na de most képzeljük el, hogy lehunyjuk a szemünket majd kinyitjuk és az esti szürkületből fényes nappal lett, és fekete oldalkárpitok vesznek körül, mi már elöl ülünk, a fekete, félbőr, combtámaszos ülésben, és úgy gondoljuk, hm, megyünk már egy jó ideje, de nem is kényelmetlen ez a sportülés...

Na idáig a (nem létező költői) énem megnyilatkozása. Jöjjön a valóság: kárpitcsere egy BMW E46 320d-ben, sima szövet belsőből, félbőr combtámaszos sportülésre. 

 Ilyen volt...

... és ilyen lett!


Nézzük a folyamatot!

 
 Elöl kettő csavar (16-os) fogja, és hátul is kettő. + az öv csavarja. Az elsőket koppig lenyomott üléslappal, és hátrahúzott székkel lehet kiszedni, a hátsókat előretoltan, míg az övet fogó egy szem csavart a szék teljesen felállított állapotában a legkönnyebb kicsavarozni.


A hátsó kárpit lekapva. Nem sok, összesen 5 csavar fogja.

Itt közelebbről

Egy alu díszcsík. (Ez volt az egyik hátsó kárpiton, beszerelésre nem került.) Jól látszik, hogy mennyire gregyós a hátsó ülőlap. Ez is cserélve lesz!

Itt már fent a fekete, de az ablakemelő karja meg a díszcsík sehol.

Ezeket sem olyan bonyolult becsavarni, de arra figyelni kell, hogy ne veszítsük el az ezeket fedő fekete kupakokat!

Egy leszedett szürke kárpit hátulról. A fehér pöckök, fekete gumis alátéttel a patentek. Ezek fogják hozzá az ajtóhoz a kárpitot, a csavarok csak rögzítik (utóbbiak adják a stabilitást.) 

 Ülés-kiműtés. Célszerű ha van egy segítő, mert egyedül kicsit nehezebb a feladat. Amúgy az övfeszítőt csak egy csati fogja, ezt hamar ki tudjuk csatolni.

Mi a módja, hogy ne üljön be mellénk az anyós? Szedjük ki az anyósülést!  

2013. május 1., szerda

Ismerkedésem a BMW 320d-vel (M47D20TÜ 150Le)

Egy újabb BMW került a közvetlen környezetembe. Egy BMW E46 320d Touring. (Szín: stahlblau - Steel Blue)
Az a 320d modell, melyet eddig valahogy nem nagyon kedveltem. De a kedvel szó nem is a legmegfelelőbb, mivel minden autó, ami BMW azt kedvelem. Inkább a nem nagyon érdekelt a helyes. Mert ez a BMW E46 széria "tucatautója". Mert arra a kérdésre, hogy "milyen E46-os BMW-d van?" a 46-ososok minimum fele azt mondja, hogy "320d", de lehet, hogy ez inkább 75-80%.
Ezzel persze egyrészről lehet "baj", mert egyszínű a társaság, meg ritkák a 325i-k, 330i-k vagy éppen a 318i-k (1995ccm), hogy az xi-kről ne is beszéljünk. Másrészről be kell ismerni ez jelent is valamit. Például azt, hogy nemhiába vettek ennyien 20d-t! Akár a 136Le, akár a 150Le formájában. Mert tud valamit az autó, amit a többi 46-os tesó nem, ideértve a 318d és a 330d-t is!

Mégpedig azt, hogy megfelelő teljesítmény mellett, elképesztően gazdaságosan üzemel!!! 

Erő van benne, mert noha "csak" 150Le, de elképesztően nyomatékos: a 150 lovas változat  1995ccm-jéből 330nm csalogatható elő 2000-2500 fordulaton! A gyorsulása az 1995ccm-es benzines 318i-hez képest is közel 1,5 másodperccel jobb. A fogyasztás pedig, még viszonylag nagy papuccsal is maximum kihozható 6,5-ből! De ha minden gyári, akkor nem meglepetés hosszú távon a 4,8-5,4 lityó sem! És ez pedig döbbenetes eredmény! Egy tankból kijöhet 1200 km is! A benzinesnél, 1995ccm-nél a fele, sőt egy kicsit kevesebb! (Kb.: 610 km a narancs lámpáig) Nemhiába a dieselpápa (Dr. Anisits Ferenc) az évszázad egyik legjobb diesel aggregátját alkotta meg!!
(Csak viszonyításképpen jegyzem meg: a legerősebb utcai benzines a 330i/xi 300Nm/3500 fordulaton, és 231 lovacska bújik meg benne. Persze a benzin jobban megy, és nem szabad csak a puszta adatoknál megragadni, de azért figyelemreméltó!) 

Azonban a továbbiakban nem a benzin-diesel örök vitát kívánom eldönteni, hanem egy kicsit körbejárni a friss húst, az ötsebességes, még euro 3 besorolású, de már 150Le-s, M47D20TÜ motorú 320d-t. Ugyanis most először nyílik alkalmam a teljes valójában megismerni egy 320d-t testközelből. Eddig is ültem, vezettem ilyet, de még ennyire nem volt alkalmam belelátni.

Itt még Münchenben tréleren a friss szerzemény


Az első stáció - A BMW 320d 346L még tréleren

A "Lássuk, mit vettünk!" felkiáltást az autó motorterének szétbontása jelenti: amíg a motorburkolatok pikk-pakk eltűnnek a motorról, közben a bemocskolódott vízelvezető járatok is kitisztulnak. A belső egyelőre marad úgy ahogy van, pedig ott sincs minden rendben. De hát ez egy használt autó, és ezekből is a valóban használt (értsd: néha gyepált) fajta. Ami noha német volt, de eleve turbó hibával jött. Ez egyrészről nagyon olcsó árat jelentett, de egyben kihívást is, mert itt a "tuti szerelni kell" elv lépett életbe. Az utóbbival nincs is baj, ez be lett tervezve. És nagy valószínűség szerint inkább a mocsok, a korábbi nem szerelés okoz majd problémát, s nem lesz amúgy nagy motorikus probléma.

 
Ez jön majd később, ha már a saját lábán áll a kocsi.

A vétel utáni szétszerelésnek amúgy az az óriási előnye, hogy itt aztán minden átvizsgálásra kerül. Nem marad ki egy alkatrész sem, minden apró folyás megnézésre kerül, és kristálytisztán jut vissza a helyére.

1. nap
Motor még nem szép, és nem jó.


Motorburkolatok. Egyikről hiányzik a BMW jel...

Ennél tovább jutottunk az első nap délután, csak beesteledett:
 már a klíma is látszott. Hátulról...

2. nap

Na igen, ez az, amit múltkor már nem tudtam nappal lefotózni. Ott a klíma hátulról.


Haladunk a turbó felé...


Ott van az a híres nevezetes common rail (piros nyíl) és alatta zöld nyilakkal jelölve az izzítók. Jobb esetben mind a négy működik. Itt csak egy ment... (A kék nyil az EGR-re mutat.) 
Namármost a benzines BMW-knél felejtsük el a piros és zöld színt... 

Index nélkül. Így olyan a BMW, mintha az a döglött hal, aminek a piócák meg a csiborok kieszik a szemét, de a teste amúgy érintetlen. 



Nemsokára megy le a kühler ezért került le a lökös...


Fékhűtőcsövek maradnak a helyükön.

Van itt minden. El is hangzott szarkasztikusan: Figyelem, figyelem! BMW E46 320d kombiné bontódik! De a kérdés csak az, hogy mikor "épülődik"? :-) 

Lökös lent. Mellette a légterelő műanyag.

2013. április 29., hétfő

Touring hátsó ablaktörlő szerelése - E46 Touring rear wiper repair and restoration

Már régóta szarakodott a hátsó ablaktörlőm. Ez egy tipikus Touring betegség, mivel az egykor zsír nélkül, de passzentosan összerakott tengely hajlamos berohadni és ilyenkor nagyon lassan töröl, erőlködik, majd rendszeresen megakad. Ha az utóbbi a szituáció, akkor ilyenkor a visszahajtás elképesztő erőt igényel, majdnem annyit, hogy le is törjük az ablaktörlőt, vagy legalább is jól megfeszegetjük...

A berohadás nálam egy erőteljes havazás utáni törlés után állt be. Hazaértem, garázsba be, majd pár nappal később (ez alatt állt be a rendszer) már odalett az egykori vidám (és halk) ablaktörlés. Ezek után már csak a tavaszt vártam, hogy végre legyen jó idő, meg legyen nekem is szabadidőm és akkor szét tudom szedni az egész hóbelevancot.

Ami a helyzetet nehezítette, hogy még életemben nem csináltam ilyet, de még csak szétszedve sem láttam ilyet. Na ennek az lett a következménye, hogy elsőre frankón le is bontottam a kapcsolót, majd az üveg belső részét és jelentem egyik sem kell nagyon ahhoz, hogy az akadás megszűnjön...

De jöjjenek a képek!


Először íme az elmélet: A sorrendet figyeljük meg.

Na itt már a motor is itt van, ez nekem nem halt meg 'hál Istennek, bár szerintem már nem járt messze, mert az akadó szerkezet miatt sokszor erőlködnie kellett...
(Ami a ludas, az amúgy a 2-es alkatrész. A 3-ast pedig érdemes lekapni, hogy betegyük a zárba, hogy a lámpa ne égjen hátul.)

Na íme lekapva a műanyag fedő, mely a zárat takarja.


Fedő lekapva illetve két tízes csavar. (A fekete gyors-zárak nem kellettek a folyamathoz.)

Műanyag nélkül.

Itt a fenti 3-as alkatrész (magyarán a zár) az ajtóban, hogy a folyamatos csomagtérajtó kinyitás ellenére ne égjen a lámpa.

Leszedve a csavart (tengelyt) takaró műanyag. Leszedése finom mozdulatokat igényel: két patent fogja elöl így innen érdemes kezdeni a feszegetést.



Gyűlnek az alkatrészek szépen sorban.

2013. április 26., péntek

Egy kerek nap - BMW E60 M5 & BMW E46 318i Touring

Szép napsütéses péntek koradélután volt. Mit lehet tenni, hogy még szebb legyen a napunk? Hát hajrá,  ápoljunk autót, és élvezzük a napsütést és tartsuk kordába a ménest. Hát így tettünk...

A kezdet: itt még mocskosan.

A jó kis pormetál.

Már nyári papucsok. Terpeszt is vele rendesen a Marcsi.

Balra aki már kész, jobbra aki következik.

Itt már a végeredmény látható: minden műanyag, díszcsík végigtörölve, és persze a Riwax Quick Shine is megtette a dolgát.


Aztán, hogy ne maradjunk lovak nélkül, megterelgettük a félszáznál is több egyedet számláló ménest:

Igen! közel 3-4 másodpercen keresztül elpörög a kerék! És ezt erőteljes égett gumiszag kísérte...


Aztán elkalandoztunk másfele is, immáron csak a vadmacskával. Az X5 mellett eltörpül az ötös.

2013. április 21., vasárnap

Autóvásárlás - Egy üdítő példa, de sajnos nem hazánkból



Anno még a www.bmwe46.tumblr.com -on kezdtem neki egy hirtelen jött ötlettől vezérelve, hogy mi lenne, ha amiket tapasztalok autóvásárlás közben azt megosztanám a blogomon, mert ha már egy jó tippet tudok adni valakinek, akkor már megérte! (Nekem is rengeteg tapasztalatot adtak át anno a BMW-s kollégák.)

Szóval mindig jelentkeztem egy-egy bejegyzéssel. Aztán jó ideje eggyel sem abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy én már megvettem a sajátomat, és a közeljövőben nem tervezek újat venni, mert köszönöm szépen jól megvagyunk! :-)


 A kiválasztott BMW 320d 136Le még a mobile.de -n. A címben szereplő felszereltség igazán vonzó!
(Felni téli gumikkal: BMW Styling 27)


Azonban időről-időre megkeresnek E-mailban (Angliából, Németországból, Ausztriából is) olyan - többségében - a jövőben BMW tulajjá válók, akik kikérik tanácsaimat. Ezeket azonban mindig félve osztom meg, mert nem vagyok szakértő. Csak arról tudok beszámolni, amit megtapasztaltam. Jó, persze már láttam egy-pár BMW-t, szert tettem néminemű tapasztalatra, de azért igaz szakértőtől igazán messze állok. Viszont, és ezt nem tagadom, a megfigyelőképességem az jó. És ennek azonban már vették hasznát a BMW-t venni akarók: "ennek nem ott kellene lennie" "ez mi ott" "nézd csak! ez nem ugyanolyan" stb. instrukcióimmal tudtam segíteni. Meg még más dolgokkal is (pl.: utánakérdezés), de most nem magamat akarom fényezni. Hanem mutatni akarok egy példát, hogy milyen az amikor az ember vacillál, majd igazi németeknél használt BMW-t vesz ráadásul Németországban!

Az állapotra, és felszereltségre nem lehet panasz!  Érdemes volt várni, és csak akkor "lecsapni", amikor egy nagyon ígéretes darab kerül fel a hasznaltauto.hu -ra vagy a mobile.de -re!


Íme Dénes üdítő példája az autóvásárlásról, amit nagyrészt Ő fog elmesélni. Érdekes megfigyelni, amit itt (http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/03/autovasarlas-atertekelve-idovel.html) leírtam: a BMW vásárlás nagy, érzelmektől sem mentes küzdelem! 
(A Dénes álnév: azért lett Gyula, mert ápr. 8-án kezdtem neki a bejegyzésnek, és ez pedig Dénes neve napja) :-)

Ahonnan indultunk - "BMW E46 318i-t szeretnék venni"

A sima betűtípussal Dénes levele olvasható, félkövérrel az én megjegyzéseim vannak, melyet válaszként írtam Neki.

I. levél:

"Szia kedves Blogíró!

2013. április 7., vasárnap

Lám-lám és lassan tényleg kitavaszodunk végre?? - Veszprém Szlalom 2013. 04. 07.

Úgy tűnik, hogy lassan azért csak-csak kitavaszodik. Ennek egyik jele, hogy a madarak már nagyon nem bírnak magukkal, de a gumifüst- és sebesség-őrült autósok sem. És ők gyűlnek össze minden tavasszal a Veszprémi Aréna parkolójában a Veszprém Szlalom, de lényegében drift-verseny keretében.

Prémium autók sorakozója

Ez a lassan hagyománnyá váló program tavaly is emlékezetes volt: sok-sok powerful autó, őrült sofőrök, szép lányok, no meg BMW-k! 

(A tavalyi - rövid - bejegyzésem itt: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/05/vegre-sorban-nagyok-kozt.html található.) 

Sajnos ebben az évben úgy alakult, hogy csak egy fél óra erejéig tudtam ellátogatni a programra. És sajnos szerencsém sem volt, mert noha jó pár "okos" készülékem van, de mindegyik lemerült, így csak pár fotót tudtam készíteni a felsorakozott BMW-kről. A sort a 3-as nyitotta, és egy 7-es zárta: párját ritkító felhozatal...


A sort a 740i zárta. Csillogott-villogott mint a tücsök valaga. A sor legmocskosabb tagja kétségtelenül én voltam a pormetál színemmel, bár mentségemre legyen felhozva, hogy közel 150 km megtétele után érkeztem meg

Érdekes megfigyelni, hogy az E34-esen elmaradt a jellegzetes BMW-s hokiütő forma a hátsó ablak és a D oszlop találkozásánál.
(A sorban állókon szép számmal található téli papucs. Ez van, még nem is olyan régen hevertük ki a telet...) 

A sort záró hetes szemből, és balról egy nagytesó. A 38-as nem is tűnik olyan nagynak a 39-es mellett. 



2013. március 15., péntek

BMW-s segítség BMW-seknek a havazás okozta károk enyhítéséhez


Úgy gondolom, hogy ez egy gáláns felajánlás, és nem reklám így megosztom, mert a BMW-sek legalább tartsanak össze, ha már más ezt nem nagyon teszi meg az országban...



A GeSchneider.com a 2013. március 14-15-én Magyarországon balesetet szenvedett összes BMW-s márkatársának felajánlja, hogy PROFIT NÉLKÜL, azaz BESZERZÉSI ÁRON kapja tőlünk a javításhoz szükséges összes alkatrészt 2013. április 15-ig!

Egy feltétele van: hivatalos helyszíni kárbejelentő lap másolata, amin rajta van a tényleges dátum és a baleset leírása.

Az alkatrészekről az info@geschneider.com email címen tudsz érdeklődni.

Kérünk segíts egy megosztással, hogy segíteni tudjunk!
Köszönjük!

GeSchneider.com
Minden ami BMW B-től W-ig