2016. április 23., szombat

Egy szelet BMW E30 - BMW E30 találkozó - Neszmély, Hajósskanzen 2016. 04. 23-24.

Mint írtam...

... korábban, ebben az évben több BMW talit akarok "útba ejteni", mint tavaly, mondjuk kiindulva a tavalyi kb. nullából ez nem lesz nehéz. Mostanra, hogy meglehetősen jól "kiképeztem" magam E46-ból úgy döntöttem, nyitni kellene egy kicsit másik irányba is. (Nemrégen voltam/voltunk ugye a Münchenben és Buchloban is, így a BMW szíve és exkluzív nemesítője, az Alpinaáról is egy kicsit többet tudtam meg, s mondhatnám úgy, hogy elkezdtem kicsit alpinául is "beszélni".)

Na de azt is elhatároztam nyitni kellene a régebbi BMW-k felé is. Jóbarátom Gábor, akit a blognak köszönhetően ismertem meg, felhívta a figyelmemet, hogy lesz egy kis BMW E30 "fanatikus" minitali Neszmélyben, ha van kedvem nézzek el. Nos, az elején vacilláltam, hogy illek-e én oda egy E46-tal, vagy sem, de aztán úgy voltam vele, hogy mégiscsak odaoldalgok s a sorhat 3000ccm benzin végett csaknem néznek ki... :-)

Természetesen nem is néztek, barátságosak voltak, így egy nagyon kis vidám csapathoz volt szerencsém. Nem voltak sokan, de én már régen kinőttem a "sok BMW az igazi" kategóriát, s egyre inkább a "kevés, de az minőség" elvet követem. S egyre inkább a részletek érdekelnek, illetve a szép, vagy "építés alatt, s egyszer szép lesz" kategória vonz, illetve a fanatikus tulajok. Nos, itt az előbb felsoroltakra mind-mind akadt példa.

Meghívó egy internetes fórumon volt elérhető. Szolid, de minden részletet tartalmazó "meghívó" volt. Tudtam, hogy nem leszünk sokan, de nem a mennyiség, hanem a minőség érdekelt...


Na de jöjjenek a képek!

Csupa E30, s egy kivétel. Az elején még "bepofátlankodtam" E46-ommal, aztán idővel arrébb álltam. Hagytam érvényesülni a 30-asokat.

 

A helyszín Neszmély volt ezen belül is a hajós skanzen (egy kis idegenvezetéssel egybekötve)

Teljesen rendbe hozott állapotú E30 talán egy sem akadt. Miért? Ezért:

Az E30-as BMW-k mára elérkeztek oda, hogy az áruk (kiemelten a gyári állapotúaké) csak nő. A hahu-t megnézve kb 100 db E30-ast kínálnak eladásra. A lefingott, lestrapált darab egyre kevesebb akad, mert ezek vagy a bontóban végezték, vagy a műszakin nem mentek át, így ugyanúgy a bontóban fogják végezni, vagy valahol parlagon, üzemen kívül várják sorsuk beteljesedését (elbontás, alkatrészdonor, hülyegyerek racsingautó a falu szélibe műszaki nélkül, ne adj Isten megmentés, felújítás.) A megjelent E30-asok közül talán egy patika állapotú sem akadt. Ez elsőre meglepő, viszont jelen esetben azt a magyarázatot igényli, hogy az állapot sokkal inkább "folyamatként" értelmezendő. Magyarán:

2016. március 14., hétfő

BMW E46 bőr ülésekről kicsit részletesebben - Exklusivleder Nappa bőr belső és felújítása

Bevezetés


Anno, még évekkel ezelőtt írtam egy ("érzelem-dús") szösszenetet a különlegesebb BMW E46 (bőr) ülésekről, ami itt található meg. Nos azóta egy kicsit többet láttam/tapasztaltam, s gondoltam - mivel személyes érintettségem is van benne - hát szentelek neki egy méltóbb folytatást.
Ugyanis történt nemrég, hogy valóra váltottam ez évi "agymenésemet", ami nem volt más, minthogy végre beszerezzem nagy álmomat, egy különleges, ülésfűtéses, combtámaszos sportülést. Azonban nem ment minden simán - s lényegében erről is fog szólni ez a bejegyzés.  (Tavalyi "agymenésem" az volt, hogy vettem egy lepukkant állapotú Styling 96-os felnigarit és teljesen újrafestettem. Az "agymenés" apropója akkor az volt, hogy én nekem egyszer már volt gyönyörű állapotú, festetlen, sérülésmentes Styling 96-om, csak akkor még nem tetszett így eladtam. Aztán 1,5 év után rájöttem, hogy mégiscsak tetszik így vettem egy másikat...)

Ritka, ún. Exklusivleder Nappa bőr belső. (Balra egy felújítás alatti, míg jobbra egy kevésbé kopott példány.)


BMW E46 belsőkről - röviden
Még mielőtt nagyon mélyre merülnénk az ülések anyagát illetően megemlítem a leggyakoribb  és ritkább verziókat:

Gyakoribb:
  • sima szövet, 
  • sima (marha) bőr (standardleder)
  • alcantara (ez nem hasított bőr, sőt nem is bőr, hanem egy műbőr)
  • félbőr (középen szövet, szélén /marha/ bőr)
  • alcantara félbőr (széle alcantara, közepe szövet)
Ritkább:
  • "Leder Chameleon" névre hallgató, lényegében kaméleon bőrét mintázó (mintázott) bőr (antracit, azaz fekete tetőkárpittal, csak Edition Exclusive csomagban, külön nem)
  • "Stoff-/Lederkombination Scritto" (antracit, azaz fekete tetőkárpittal Edition Lifestyle csomagban, külön nem) Ez egy oldalt a kaméleon bőrre emlékeztető, de középen mintázott szövet ülés kombináció.
  • Walknappa (nappa (bárány) bőr (felülete simább, nem strukturált) jellemzően extra színekben, Special Edition/Individual kivitelű E46-okban)
  • Leder Mosaik/walknappa (mintázott bőr és nappa bőr elegye, jellemzően prefacelift modellekben, lényegében az Exklusivleder Nappa elődje)
  • Exklusivleder Nappa (főként faceliftes modellekben, részletesen róla később)
  • Exklusivleder Futura (csak faceliftes qpéban, és cabrióban)
  • Sonderpolsterung (különleges anyagú kivitelek) Pl.: Clubsport Individual, Alpina féligbőr-félig alcantara bőr belső, stb.
Bővebb képösszeállítás a ritkább verziókról a bejegyzés végén. Illetve megjegyzem, hogyha egy E46-ban fekete tetőkárpit van, akkor egyből érdemes "gyanakodni" valamilyen ritkább, az átlagostól eltérő belsőre is, ugyanis a fekete (antracit) színnel a BMW fel kívánta hívni a figyelmet, itt valami extrább, nem átlagos BMW-t látunk! (Kivéve, ha valaki meg nem rendelte egyedül, csak mint külön extra.)


"Mezei" Jacquard anthrazit névre (színre) hallgató szövet belső. Ez az egyik leggyakoribb BMW E46 ülésszövet anyag


Egymás alatt a Standardleder nevű strukturált (fent) és Nappa (lent) bőr.
A bőrös E46-ok 90%-ban megtalálható marhabőr ún. "strukturált bőr" félig tisztítva az első képen látható. Kivehető, hogy apró redők alkotják felületét, melyek idővel (jellemzően az oldaltámaszok, ülőlapok helyen) eltűnnek, simává válik a bőr, olyan lesz mint a nappa bőr, ami viszont "gyárilag" simább. A nappa a kopást is sokkal jobban bírja, kifényesedik, de el nagyon nehezen kopik. (Ezért is került 3x annyiba mint a sima bőr.)


Félig alcantara félig szövet E46 Compact belső


A bőr típusa: "Leder Chameleon/schwarz/grau - V3TM"

Oldalkárpit is kaméleonbőr mintázatú, de a markolat/kartámasz nem bőrbe-varrott, mint azt majd látjuk az Exklusivleder Nappa esetében

"Leder Chameleon" kieselgrau színben 


Pontos típus: "Stoff-/Lederkombination Scritto - schwarz/grau- V8TM"

Közelről látszik: kaméleonszerű a bőr mintázata

Itt a "Stoff-/Lederkombination Scritto" kék verzióban. Oldalkárpit szövet, markolat nincs bőrbe varrva.

Hátul is bőr-szövet-bőr-szövet-bőr a képlet.


Egy ultrabrutál szín-összeállítású walknappa bőrözésű E46. (Bővebben: itt


Pontos (gyári) megnevezés: Exclusivleder Futura/hellgrau - WAR

Ilyen a hátsó rész. Hasonló a mintázata, mint az exkluzívléder nappáé.

Vörösben is nagyon mutatós! (Hivatalos megnevezés: garnet red, vagy németül: granatrot, azaz gránit vörös)

Rossz minőségű a netes kép, de szemlélteti, hogy létezett nem combtámaszos kivitelben is.


"Leder Mosaik/walk Nappa/hellbeige 2 - Q9HC" névre hallgató félig nappa, félig mintázott (mozaik) nappa bőrbelső. Hasonló, mint az Exklusivleder Nappa

Itt közelről az oldalkárpit. Látszik: kartámasz nappa bőr, az oldalkárpit pedig mozaikbőr. (A karbon gagyi fólia, eredendően fa lenne a díszcsík.) Ha Sedan-Touring lenne, akkor a kartámasz is bőrbe lenne varrva.



BMW E46 Exklusivleder Nappa bőr belső

Mint azt sejteni lehet, azért említem ennyiszer a nappa BMW bőrtípust, ezen belül az ún. exklusivleder nappát, mert nekem is egy ilyet sikerült beszereznem, igaz meglehetősen leharcolt állapotban. Mivel azonban ez egy nagyon ritka bőrtípus, örülhettem, hogy egyáltalán hozzá tudtam jutni egy ilyenhez. Mindez köszönhetően annak, hogy anno csak az exklusivleder nappa bőrülés, mint extra, drágább volt mint például az automata váltó, a komplett "Comfort Paket (972)", vagy például a teljes "Edition Lifestyle" csomag. De önmagában egy sportülés kivitelű exkl.leder nappa megközelíti a komplett "Edition Exclusive" csomag árát is. (2004-ben közel 800.000 Ft-ot kellett érte leszurkolni.)

Mára, tekintettel az E46-ok relatív olcsóságára, és a jelentős angol bontós-behozatalra az ára már nem tükrözi az egykori kitüntetett szerepét az extralista-táblázatban. Kopott, megfakult garnitúráiért - ha kapható nagy nehezen - sportüléses verzióban nem kérnek többet, mint 80-90-100.000 Ft. Bár utóbbi árat, vagy afölött akkor kell (érdemes) kifizetni, ha már egy szebb állapotút sikerül találnunk. Azonban ne lepődjünk meg, ha valakinek van egy szép ülésgarija, nem ütött-kopott, nem elhanyagolt és tisztában van azzal, hogy mit árul: ilyenkor 150.000-től indul s végződik 350.000 Ft körül! (Persze utóbbi jellemzően kinti BMW-s fórumok árai alapján alakul, ahol tudják, hogy milyen /ritkaságot/ árulnak.)
Azonban jellemzően bőven áron alul kelnek el hazánkban, mivel 100-ból 99-en azt sem tudják, hogy mit árulnak (mit bontanak). Annyi még az élelmesebbnek feltűnik, hogy "jé, olyan mint egy másik bőr ülés, csak van benne középen egy csík", meg max annyi, hogy észreveszi, hogy "érdekes ez a bőr, olyan sima mintha simára lenne kopva" . Persze, ha ne 'adj Isten kapható, akkor  sokan hozzáteszik, hogy "de jó mert van hozzá ülésfűtés is", s máris az ülésfűtés "elnyomja" a bőrülés exkluzivitását... S persze ilyenkor halkan jegyzem (jegyezném) meg, hogy naná, hogy van benne ülésfűtés, mert nem is adták anélkül. Olyan ez mint a 330i/330d is alapból kapta a négyablakemelő-kartámasz-ködfényszóró-bőrkormány kombót - csakhogy a legjellemzőbbeket soroljam fel.

Ugyanakkor nem árulok el nagy titkot, ha leszögezem, hogy az enyém is angol autóból, egészen pontosan egy 30d-ből való. Az ár, hogy mennyiért vettem, nevetséges: az egykori árának megközelítően 6,3%-áért... Igaz nem volt jó "bőrben", de ennyiért ajándék volt. Megint nem tudták, hogy mit árulnak. S még csak az sem keltett gyanút, hogy az exklusivleder nappának teljesen bőrbe varrt kartámasza van az oldalkárpitokon, nem műbőr mint a többié...

Nos ennyit röviden az exkl.leder nappáról. Most - mielőtt az én szettemmel és felújításával megismerkednénk - mutatok pár képet az exkl.lederekről netes fotók alapján. (Amúgy annyira ritka, hogy nevét neten beírva is csak egy-két találatot kapunk...)

Az Exklusivleder Nappa egyik színváltozata a bézs.

Jól látszik, hogy az exkl.leder nappa beltér színösszeállítása (és az autó felszereltsége) messze van a fapadtól. Ez a típusú bőr belső egyfajtaképpen determinálja a magas extrázottságot is. (Gyakori a nagynavi, telefon, tetőablak, automata váltó. A fekete tetőkárpit, sport MFL kormány, 4 ablakemelő, szinte alap ezeknél.)

2016. március 7., hétfő

II. BMW Meet Pannonia-Ring - Rövid élménybeszámoló (2016. március 5.)

Bevezetés

A tavalyi évben is ellátogattunk a Pannónia-Ringre s az ott látottak/tapasztaltak meggyőztek. Így idén is elmentünk. Igaz tavaly jobb volt az idő, most cudarul süvített a szél, de azért az ordító V8 és a gumifüst azért így is eljutott a fülünkig, illetve az orrunkig. És valljuk be, kis csapatunk nem is ment másért, csakhogy a téli álomból felébredve végre egy kicsit nyújtózzunk és hangolódjunk a 2016-os évre. Persze a hangolódást nagyban elősegíti a pokoli V8 muzsika, s a szép BMW-k. Nos, az előbbi 99%-ban megvolt, de az utóbbiból sem volt hiány, persze akadtak kevésbé szalonképes verdák is. 
Én azonban, szakítva a korábbi részletes találkozós élménybeszámolók hagyományával, immáron már csak egy gyors "áttekintést" nyújtok: azaz hogy mit láttam/láttunk mi, illetve milyen benyomások értek engem/bennünket.

Ez a "trend", azaz az "áttekintés nyújtása" a jövőbeni is folytatódni fog. Ugyanis igyekszem ebben az évben a lehető legtöbb BMW találkozóra elmenni, s vadászni a 
  • szép,
  • igényes (kívül-belül + felni), 
  • gyári állapotban a lehető legjobban megőrzött, 
  • lehetőleg valami miatt különleges, ritkább, (pl.: motorvariáns, felszereltség, kivitel, kiegészítők)
  • vagy ne 'adj Isten egyedien (igényesen) megépített (tuningolt) 
  • főként a szériapalettán az E36-os szériától felfele elhelyezkedő BMW-kre.

Szóval középpontban nem az élmények fognak állni (mondjuk ez korábban sem volt jellemző, de akkor még jobban belementem abba, hogy jó vagy épp kevésbé jó volt a szervezés) hanem lehetőleg a szép autók. Ugyanis tucatot, lelakottat, belül disznóólat, igénytelent egyre többet látni, s ezeken az sem segít, hogy melyik szériából érkezett, vagy hogy BMW jel van az elején, vagy még az sem, mert az is lemállott időközben...

Persze egy-egy kép erejéig az érdekesebb/viccesebb BMW-ket, vagy részleteiket is igyekszem bemutatni. 
Viszont a lelakott, mocskos, igénytelen, ízléstelenül-, márkaidegenül- vagy homasita-tuningolt, rozsdás, törött, összeteszkózott autókat nem fogom pellengérre állítani. Ezek "nem hoznak" lázba, s igyekszem csak a szépet mutatni. (Egyúttal, összefoglalóan csak igényesnek nevezendő és bemutatott BMW-k tulajdonosainak elismerésem! ;-))

Nos, akkor neki is kezdek az áttekintésnek! 

Az autók és megfigyelések

BMW-ből nem volt hiány tavaly sem, idén sem. A kabriók természetesen ilyenkor még a garázs melegében lapítanak - s ők teszik/tették jól. Ez még a téligumi-télifelni kombó időszaka...

A kép középpontjában többek között közel 2000 lovat látunk. Igaz nem élőket, de attól függetlenül még ott vannak: 258,431,204+,400,507,431. Innentől jó totót mindenkinek...


Én Gáborral és kedves párjával voltam egy "standon", ugyanis (mint arról majd egyszer ha lesz időm bejegyzést is írok, de) egy komplett bőrbelső felújításon esetem keresztül, amit a mesterember készített el. (Frissítés: volt időm, írtam! :-)

Mivel teljes felújításon mentem keresztül így promóautónak beálltam én is a sorba. A sort az ugyancsak promóautó, de immáron saját autóval Gábor zárta. Közöttünk a kivétel, a német szóval élve "Betriebsschlampe" állt, mely szót egy bajor kisfalucska BMW-s szerelőjétől vettem át, aki kinyírhatatlan benzines E39-es Touringjára használja: azaz szabad fordításban a műhelyq...vája. De ez nem negatív értelemben szól a kocsinak, hanem inkább elismerésül: ő az aki, mindig megy A-ból B-be, s teszi a dolgát rendületlenül: nos éppen ilyen autó ez a kis négyhengeres E90-es is. :-) 

Élőben meg lehetett taperászni a próbadarabot, ami egy kiszuperált, combtámaszos E36 ülést, ami finoman szólva "kapott az élettől". Ezen a munkafázisok mindegyike látható volt: 1. kiinduló állapot, 2. tisztítás, 3. repedések éltüntetése rugalmas anyaggal, 4. festés. Bővebben majd a bejegyzésben lesz szó Gábor és bőrműhelyének tevékenységéről, aki viszont kedvet kapott hozzá azoknak íme az elérhetőség(ei).


A szép vasak

(Saját (klub csapattag) autókat direkt nem értékelek, nehogy "hazahúzzak".) 


Manapság egyre kevesebb szép állapotú E36-ost, ezen belül Touringot látni. Szegény 36-ok lassan a múlt homályába vesznek, illetve a szétoffolt, meggyepált példányok adják le utolsó nyögdécseléseiket, mielőtt végleg megtérnének a teremtőhöz. Így mindig megörülök, ha szép, szebb 36-ot látok. Ez a Touring például a szebbek közül való volt. (Volt/van rajta egy kis hiba, de efölött most szemet hunytam, mert a ruhája amúgy nagyon szépen rendben volt.) 


Aztán itt volt ez a kis tűzről pattant vérvörös kompót. Igazán szemetgyönyörködtető volt, s emellett bátran viselte a 318ti feliratot, s nem félt, így 143 lovas szívével felment a pályára is, és egy-egy kanyart ő is lenyomott a nagyok között!

Ez a 330-as patika állapotban volt. (Megmondom őszintén nem emlékszem, hogy benga-e vagy diesel, de szép volt.) Mellett az 530-asnak sem volt mit takargatnia.

Új(abb) autó még szép, hogy szép, de ez a 730-as igazán jól mutatott. S már ez is a múlt szériáinak egyike, ugyanis kint van már az utód! 


A nagy vasak

Egy ilyen találkozónak, ahol a pályán történő magas igénybevételnek vannak kitéve az autók, akkor BMW-s szemmel nézve a középpontban az M Gmbh-nak, ezen belül egy-egy szériájának és ezt tovább szűkítve egy-egy példányának kellene a középpontban állnia. 
Ugyanis (az épített társaik mellett) ezek azok, amik képviselik a BMW dinamizmusát, és versenyszellemét. És nagy szerencsénkre, nem volt belőlük hiány! 

2016. február 28., vasárnap

Kormányváltás BMW-s módra! ;-) - Avagy mi a helyzet a Sátánnal?

Bevezető sorok

Több mint egy év telt el azóta, hogy a kis E36-os, a Sátánka, teljes külső és belső "nagyjavításon" esett át. Azóta közel 10.000 km-t tett meg gondtalanul, s a M52B20-as szíve lelkesen és viszonylag dinamikusan vitte A-ból B-be, ugyanis néha-néha egy-egy "gyorsulás", amolyan erőpróba is belefért: a preface E46 318i, s a legújabb 3Gt leggyengébb variánsa, azaz a 318d sem okozott neki (olyan) nagy kihívást. E fölött azonban mára már esélytelen lett. Dehát nem is ezért "tartjuk". 

Gyűlnek szépen a megtett kilométerek, a kis E36-os pedig teszi szépen a dolgát!

Sokkal inkább azért, mert nagyon élvezem/élvezzük a kis E36-ost. Ércesen dalol a kis hathengeres szíve, picit már nyikorog, mocorog, halkan zörög ez-az, de mindig, minden időben pöcc-röff indul. Itt a motorháztetőt tényleg akkor kell csak felnyitni, ha elfogyott a szélvédőmosóból a folyadék, vagy épp motormosásra kerül sor. Azt sem azért kapja, mert olajfoltok lennének a blokkon, vagy keresnénk, hogy na vajon honnan folyik az olaj? Nem! Hanem csak szimplán poros volt. Ugyanis  a 36-osból nem folyik az olaj, s nem is eszi. Nem úgy, mint pl.: az M54-es kollégája. (Értsd: az én 330-asom.) Korábban Castrol 5w 30 volt benne, most Liqui Molly 5W 40-et kapott, de a nívó pont ott volt, ahol 10.000 km-el ezelőtt. (Olajcsere természetesen tízezrenként van, s nagyon egyszerűen tudjuk, hogy hol is állunk, s mikor is kell cserélni: 180.000-nél volt benne legutóbb, most 189.9xx-nél, azaz 190.000km-nél, legközelebb 200.000-nál lesz.)

Akár katalógusfotó is lehetne: a kis E36-os Touring 100%-ban gyári állapotban van. Semmi utólagos oda nem illő kiegészítő, vagy homasitatuning. Sehol egy rozsda. Igazi kis gyöngyszem. Jóllehet a jelenlegi ára már messze meghaladja a valódi értékét, ennek ellenére imádjuk. Igazi családi kedvenc!

Ahol abbahagytuk

Na de visszatérve a bejegyzés apropójára, azaz hogy mi valósult meg abból a "jövőképből" amit 2015. január 20-án felvázoltam, először is gyorsan áttekintem (bemásolom) az egy évvel ezelőtti tervet:


"Végül az autó nagyrészt készen van, de még nem tökéletes, így érdemes a jövőről is pár szót ejteni.
  • A közeljövő terve egy méretpontos csomagtértálca és méretpontos gumiszőnyeg beszerzése. Ez jelentősen hozzájárul a beltér kulturált kinézetéhez, nem megfeledkezve a kárpit és szőnyegvédelmi "funkcióról".
  • Tavasszal egy bitumenes és rücsis alvázvédelmet is kapni fog.
  • Emellett minimum két új gumi kell a Styling 41-es típusú felnire a 205 60 R15 91V méretű, használt gumiabroncsok helyett.
  • A hátsó felfüggesztés gumiperselyei is cserére szorulnak, mert hiába az új lengcsill, a segge mozog, imbolyog. Valószínűleg egy vadonatúj rugót is kapni fog + futóműállítás, mert eszi a belső részét a guminak!
  • A beltér kiegészítése egy új kormány beszerzése lesz, melyen a bőrözés nem kopott. Ugyanis a jelenlegi eléggé lehangolja, az amúgy kifogástalan, és szépen extrázott (ülésfűtés, ASC, négy elektromos ablak, kormányállítás, fényre sötétedő belső tükör, digitklíma) belteret.
  • A tavasz nagy dobása lesz a PDC beszerelése!
  • Illetve ami még cserére szorul az a szélvédő előtti, az ablaktörlők alatti műanyagok. (A jelenlegiek el vannak öregedve.)
  • Szélvédőn két kavicsfelverődés javítása.

Frissítés 1. - 2015. 01. 22.

Bekerültek a gumi hatású, de amúgy műanyag szőnyegek, és a BMW E36 csomagtértálca is. (...)"


A felsorolt tervből tehát legelőször is a méretpontos gumiszőnyeg és a csomagtértálca valósult meg. Ezek azóta is nagyon jó szolgálatot tesznek. Főleg, hogy a Sátánka a telken/nyaralón/egykori családi birtokon is gyakran megfordul, itt pedig nem egyszer nem éppen ünneplőcipőben szállunk be. De a peremes lábtálcák gyönyörűen helytállnak! Egy nagynyomású mosás neki és máris tiszta! Ugyanígy a csomagtértálca! Mindent be lehet hajigálni, ha vizes, ha mocskos - tökmindegy! Szóval ezek nagyon hasznos kiegészítők lettek.

A továbbiakra már egy kicsit várni kellett, illetve több, is megvalósult mint ami az "egy éves tervben" meg lett határozva. Ezeket már pontokba szedem:

Kőfelverődés, szélvédőjavítás

Ahogyan a 330i-m esetében, úgy itt is Glück Zoli barátomat kerestem fel egy kis szélvédőreparierunggal. Szükség is volt rá, mert két treffert is kapott a szélvédő, s nem volt kedvünk e két apróbb pötty osztódása nyomán újra cseréltetni az amúgy gyári BMW szélvédőt...


Íme egy pötty. Ez sajnos már olyan mély volt, hogy meg is repedhetett volna.


PDC - félsiker

Rögtön tavasszal neki is láttunk, hogy bekössük a PDC-t. Ez kisebb-nagyobb bontással, és fabrikálással (magnézium anyagú lökibe belevájni a PDC szenzorok nyílásait) sikerült is. De aztán a lendület kifogyott. Olyannyira, hogy mind a mai napig is csak úgy állunk, hogy a PDC elvileg bent van, gyakorlatilag csak optikai tuning! :-D Mert nem működik. Sebaj! Legalább lesz a jövőben is valami kihívás!


A PDC (fizikailag) hamar bekerült. Azonban bevezetékezése, főleg a csipogóé előre, nem fél órás meló, úgyhogy ez egyelőre csak félsiker! 

Styling 41 helyett Styling 27

Történt ugyanis, hogy eljött a tél után a tavasz, s ideje volt valami nyári gumi után nézni. A kocsival egy szett Styling 41-es felnigarit örököltünk meg: 4 felnin 3 típusú és különböző időből származó gumi volt, persze teljesen lenyalt, félrekopott állapotban. Mivel nem a felnin, hanem a gumin volt a hangsúly, így egy kedvező alkalmat megragadva "becseréltük" a 4 db 41-est, 4+1 db-os Styling 27-es - ugyancsak 15-ös méretű - felnigarira. Utóbbiról azt kell tudni, hogy ugyanúgy az E36-osok gyári felnitípusa, s egy igazán szép állapotúhoz sikerült hozzájutni! Nem voltak javítva, s sehol egy padkázás! Illetve sikerült egy 5. pótkereket is szerezni, amin még gyári (uniroyal) gumik voltak, amiknek inkább eszmei, mint valódi (használható) értékük van.


4+1 db BMW Styling 27 Sportspeichen. A +1 a pótkerék.

Styling 27-el sem mutat sokkal rosszabbul, mint anno a Styling 41-el.

Alvázvédelem motormosással

Eredendően bitumenes, rücsis alvázvédő lett betervezve, azonban ez végül megállt - egyelőre - egy egyszerű alvázvédelemnél, a bitumenes rücsi most nyáron kerül fel. (Előtte alapozó festés.)
Amikor viszont alvázvédelmen járt kapott egy motormosást is. Íme a fürdés utáni képek:




A motormosást természetesen a Jutas Autómosó csinálta! 


+ Elemek: emelési pontok + csomagtér teleszkópjainak cseréje

2015. december 25., péntek

BMW E60 V10 M5, az utolsó szívó M5 - avagy a V10 adta élmény

Előszó
Tudtam, hogy ez nem lesz egy egyszerű menet. 
Már, amikor először felmerült, hogy egyszer, ha elegendő időm (időnk) lesz, akkor alaposan szemügyre veszem (vesszük közösen) Levente barátom autóját, akkor tudtuk, hogy nem lesz egy egyperces történet.
Nos, aztán olyannyira nem volt időnk, hogy a tavasszal megbeszélt "tesztből" későősz lett. Na mindegy a lényeg, hogy sort kerítettünk rá.
Azonban most is egy délután ráment mire a végére értünk. Nem rohantunk, de nem vettük lazára a figurát. Peregtek a percek, félórák-órák s velük csak úgy ömlöttek az infók. Ez itt nyílik, ez ott..., ez azt tudja, hogy... érdemes megnézni, hogy, mert amott..., stb-stb.
Amikor elkészült a 200. kép, akkor kezdtem sejteni, hogy itt "baj" lesz, mert ez nem lesz egy rövid bejegyzés. Aztán gondolkodtam írás közben, hogy hogyan lehetne lerövidíteni a bejegyzést. Aztán eljutottam oda, hogy nem engedek a klasszikus újságírói hibából (én nem vagyok az, de akkor is), hogy azt hiszik, hogy ami hosszú azt nem olvassák végig, ezért felületes, általánosságokat pufogtató cikket írnak. 
S persze lehet, hogy én is sok dolgot kihagytam, de legalább törekedtem, hogy közel teljes legyen az E60 V10 M5 története...

A fentiek alapján tehát jelzem: életem leghosszabb blogbejegyzését blognovelláját adom közre. :-)

E34 M5, E39 M5 és most terítéken az E60 M5. Sorhat-vényolc-vétíz, de egy közös bennük: az ///M életérzés!


Bevezetés - A V10 M5 = álom


Hol is lehetne kezdeni egy ilyen "típusismertetést"? Talán legcélszerűbb ott, ahol anno a tulajdonos is kezdte: a totálkár (kivételesen nagyszerű) videójával, ezzel:


Miután megnéztük, szerintem mindenkinek még percekig a fülében van a gumicsikorgás, V10 ordítás hangja, illetve a videó tökéletesen átadja azt az érzést s kelt döbbentet még ma is azzal, amit ez az autó tud.

Na most ha megnéztük, hogy mit tud az alap, akkor hallgassuk meg gyorsan, hogy mit tud a "tesztelt" autó Eisenmann kipufogó rendszerrel:



Ha meghallgattuk, akkor gyorsan lépek is tovább arra a részre, hogy:

A V10 M5 menet közben

Most jöhetne az a rész, hogy beültem, M sportgomb be, majd keresztbevágva csapattam neki, "leparkettáztam" és mentem 330km/h-val.

Ehelyett az történt, hogy el kellett telnie 1,5 évnek, hogy végre eljussak oda, hogy ki merjem próbálni az alaphangon 400, míg sport módban 507LE-s autót. Jóllehet 30i-t hajtok nap, mint nap, de azt már a legelején tudtam, hogy 
  1. egy V10 M5 és egy E46 330i nem egy kategória. Egyik éppenhogy 200LE feletti, a másik pedig alaphangon ennek kétszerese! 
  2. nemegyszer volt szerencsém anyósülésen vagy hátul ülve megtapasztalni azt, hogy mire képes az 507 ló.
  3. Például ebben a videóban megtapasztalható "kilövésre" semmilyen más autó nem volt képes

0:03-0:04-nél hallható oltári csattanás, s velőt rázó rángatás adja tudtul a vezetőnek: Nyomhatod neki, mert én már összelőttem a fokozatokat!

S végül láttam videót arról, hogy miként bánik el E46 M3-al, V8 M5-el a V10 M5. Pedig előbbi kettő sem gyenge autó!! 

A fentiek fényében tehát én is bátorkodtam egy 400LE-s programban, autópályán (persze Németországban :-) ) vezet(get)ni a V10 M5-öt. Először is, mivel sohasem vezettem még SMG-s autót, így kellett pár perc, hogy rájöjjek, hogy is működik. Például úgy vált(hat)unk, hogy végig nyomjuk a gázt, illetve hogy ez egy automata autó, ami mégsem az. Mert beteszem D-be, felengedem a féket s nem indul el az autó.

Na mindegy, miután túltettem magam az SMG-n, jött a pályázás. 180km/h-t játszi könnyedséggel éri el, majd jön a 200km/h. A 130km/h olyan, mintha 50-el mennél. Utat fogja, billegés, dülöngélés minimális szinten sincs. Kormánya feszes, sőt már-már azt a hatást kelti, hogy nincs is benne szervó...

Úgy indultam el, hogy a gázadás és a váltás a leggyengébb fokozaton volt. Menet közben állított gázadás-reakció és váltó-állítás után egy vadállattá válik az autó. Minimális gázadásra is ugrik, s egyre durvább lesz, a reakcióidő szinte 0-ra csökken. Tisztára digitális módba vált: igen-nem válaszok vannak, más nincs. Jó-jó, ennek nem kellene nagy extrának lennie, elvégre ///M-es BMW-ben ülök, de azért "mezei" BMW-snek azért nagy élmény így is! :-)

És persze az élmény legteteje ez a két videó:

Launch control munkában. Majd az eredmény: 270km/h, amikor is nem megy tovább, mert a korábban kiiktatott km/h tiltás visszakerült az autóba. A hatalmas, velőtrázó csattanások a váltási fokozatok összelövése miatt hallhatóak. Amúgy a "kilövési mód" érdekessége, hogy csak akkor működik ha végig tövig be van nyomva a gáz. Ha egyszer is felengedésre kerül, akkor máris véget ért a móka, a felengedésig viszont mindent a kocsi csinál. Tiltat, vált, tiltat, vált, stb. 
S végül még egy érdekesség: a váltó 6.-ban van 270km/h-nál. Csakhogy az autóban 7. sebességi fokozat is van. Így ha valaki kételkedne, hogy hogyan jön ki a 330km/h-s sebesség, hát azoknak itt a válaszom: hát így. Egy szó mint száz: iszonyat erő van benne.


Ennél az autónál a teljesítmény mellett a hang is fontos tényező: olyan, semmivel össze nem téveszthető egyedi hangzást produkál, hogy erről egy átjáró alatti minialagutban készült videóval meg is emlékezem.


 
Aki profi(bb) videót akar hallani a hangról annak ajánlom ezt a vidit. Ez lényegében visszaadja azt, amit a "tesztelt" autó s a kipufogórendszere tud.

Ha pedig már gumifüst:

Idézet a tulajdonostól: "Bitang lóerő miatt, a kifarolás közben hátrafelé csúszó verda vs. előre fele forgó kerekek seccperc alatt végeznek a gumival. Ilyet amerikai autóktól látni, 400 lóerő alatt ez a jelenség nem létezik."


A V10 M5 története
Ha most nagyon autó és ezen belül BMW elmélettörténeti irányba szeretném elvinni a dolgot, akkor elemezném, hogy honnan jött a motor, miért pont V10, ilyen-meg amolyan tuningolásokkal mit tud. Aki erre kíváncsi az egyrészről olvassa el a Híres Autómárkák sorozat keretében 2012-ben megjelent BMW-s könyv 71. oldalát, illetve ha a tuningolási lehetőségekre kíváncsi, pl.: látogasson el a laupheimi Hamann művekhez. Az ott dolgozók készségesen segítenek, hogy milyen lehetőségek vannak, s ezek mennyibe kerülnek. Amúgy - s ez szomorú személyes tapasztalat - E46-os 330i-hez már nem "kapható" Hamann tuning.

Ja és olvasson az elődökről szóló bejegyzéseket.
 
Az E39 M5-ről és az E34 M5-ről külön bejegyzések szólnak.

Szóval itt nem a V10 M5 kifejlesztésének történetéről írnék, hanem inkább arról, ami a Bestia nevű V8 M5 eladását követű űrt betöltötte, azazhogy
1. miért pont V10 M5, s hogy
2. mit is tud (nyújtani) az elődhöz képest, s végül
3. megérte-e a váltás?

Az, hogy miért pont V10 M5 lett, az nemcsak abból adódott, mert logikusan ez következik a sorban, hanem mert a V10 egyszeri és megismételhetetlen (élmény.) Valószínűleg már sohasem fog a BMW V10-es aggregáttal autót építeni, illetve a motor menetdinamikája, pörgőssége is egyedülálló. Korábban a BMW-től idegen volt a 9000-es fordulatszámig történő skálázás,  illetve az is, hogy M5-és M5-ös között ilyen hatalmas minőségbeli ugrás következzen be. Ugyanis itt rögtön ugrok a 2.) kérdés megválaszolására: a V10 M5-ötöt szemlélve, s tudva, hogy milyen mennyiségű elektronikát, illetve milyen rendszereket tettek bele, s hogy ezeknek köszönhetően mit tud egyértelműen kijelenthető: olybá tűnik, mintha a 39 M5 és a V10 M5 között kimaradt volna egy széria. S mindez kezdődik ott, hogy a megjelenés (kívül-belül) teljesen átalakult (lekerekített művészi Bangle-s vonalak, "cicalámpák", övvonal, új vesék, illetve 4 óracsoport, helyett 2 óra, stb.) Az átalakulás valaki szerint előnyére, valaki szerint hátrányára történt. Ebbe én most nem mennék bele, mert messzire visz/vinne. Maradok ott, hogy technikailag messze-messze többet nyújt a V10-es motorral szerelt E60-as, mint a V8-assal szerelt E39 M5. Mivel a tulajdonosnak nem ez az első emmötje, így van összehasonlítása alapja: ugyanazt a versenypálya kanyart a 39 M5-el és a 60 M5-el is bevette. Utóbbival sokkal gyorsabban, és (érzésre?) sokkal biztonságosabban. Sőt, hogy egyszerűen fogalmazzak: miután a V10 menetdinamikája (futómű-váltó összehangolása) kiismerésre került egyértelmű lett: itt hatalmas minőségi ugrás következett be.
Az előbb leírtak alapján a 3) kérdésre már egyszerű a válasz: természetesen igen.

Nos ezek után, hogy már hallottuk lássuk részletesen közelről.


A V10 M5 testközelből - kívülről




 Távol(abb)ról. Ami egyből fel kell, hogy tűnjön az M5 azonosításakor az a hatalmas kerekek, és a ködlámpa hiánya.