Eltelt újabb 1 év, azonban beszámoló (vagy rendkívüli poszt) nem született. Ennek oka egyrészt az, hogy nem történt semmi rendkívüli az autómmal (le is kopogom gyorsan), másrészt az, hogy azért "bejött az élet is", azaz szerencsére, mind a munkahelyen, mind a magánéletben jelentős (és kedvező) változások álltak be (éppen ezért kevesebb a blogon is a bejegyzés.)
Nos tehát túl vagyunk újabb 1 éven, és egyúttal bele is léptünk a megkezdett 4. közös évünkbe. A BMW-kről, ezen belül az E46-osokról, tovább bontva, ezen belül az M54-ek és ezen belül a 30i-k világáról egyre több információval, és ami szerintem fontosabb, tapasztalattal rendelkezem. Ezek alapján egyértelműen azt tudom mondani, hogy az E46 a BMW-ken belül egy jó szériának mondható, az M54-es motorok (jelentős olajfogyasztásuk ellenére) egy nagyon megbízható, relatíve takarékos, stabilan működő aggregátok. Ennek ellenére, ha valaki kérdezné, hogy milyen motorral vennék most per pillanat E46-ot tuti, hogy az M52 motorkódú 28i-t választanám.
Mivel alapvetően meg vagyok elégedve a típussal, így továbbra is fennáll, sőt erősödik bennem az az érzés, amit a legutóbbi bejegyzésemben is leírtam: az autó még egy jó ideig marad!
Muskátlik és egy BMW E46 330i Visegrádban. A kép idilli, de lekopogom, az elmúlt időszak is lényegében idillinek mondható.
Anno, a IV. részben azzal zártam a bejegyzést, hogy felsoroltam, hogy mik lesznek a jövő tervei, így most idézem is az akkor leírtakat:
1. Menni-menni-menni, mivel az autó rendben van. Komolyabb projekt már nincs betervezve. Lesz egy műszaki, de azt röhögve abszolváljuk. Max az első fékek lesznek oda, akkor cserélem azokat is.
Maximum ami szóba jöhet:
2. PDC újrakábelezése (enyém utólagos beépítés, s nem teljesen kóser a rendszer. Működik, de néha meghülyül.)
3. kipuff tuning. Kicsit mélyebb hang, de szigorúan gyári kinézettel (króm kipufogóvégekkel!)
motormosás
4. zörög valami a katalizátorban, vagy körülötte s ez idegesít.
És akkor a válaszok röviden:
1. mentem eleget, és közelít a 200.000. km, a műszakit tényleg vizsgadíjon kívüli ráköltés nélkül abszolváltam, s az első fékek se cserések még. Ha igen, akkor 90% biztonsággal állíthatom, hogy nem szarozok, megveszem a gyári BMW fékeket, mert egyre több E46-os sorstárs jelzi, hogy a különböző ATE power disc, meg egyéb ATE, vagy épp más márka keverése nem éppen előnyös.
2. megtörtént, lásd részletesen alább a 12 hónap történései között
3. elmaradt, és lényegében töröltem is. Megszoktam a hangját, és kezdem elhagyni a "hangossorhatkellnekünk" élményt. Maradok a gyári hangzásnál.
4. Na ezzel nem jutottam előre, továbbra is idegesít a zörgés. Csak még egészen pontosan nem tudom, hogy honnan zörög, annyi időm, meg türelmem nem volt, hogy kiderítsem. Meg felhúzott ablaknál nem hallatszik! :-D
Eddig tehát a bevezető, jöjjenek az elmúlt több, mint 1 év történései, amiket nem feltétlenül időrendben adok közre!
Erre nem számítottam - légzsákvezérlő csere
Történt, hogy semmi előjel nyomán egyszercsak beült édesanyám mellém egy nyári délutánon, indítok és hopp! beugrott a a piros légzsáklámpa. Na ilyenkor, ha nem angol ülések lennének benne, hanem balkormányosé, akkor egyből gondolhatnánk arra, hogy "na most lett kitérdelve az anyós ülésben a légzsákérzékelő". Na de itt nem erről volt szó, mivel itt már eleve ki lett ütve diaggal, hogy ne figyelje, hogy mi a jobb és mi a bal, azaz nekem nem világíthatott már eleve a légzsáklámpa, ugyanis ugye angol autóban voltak egykoron az Exklusivleder nappa üléseim. (Amúgy itt jegyzem meg, hogy térdelgetni/nehéz szögletes tárgyat tenni az autó első két ülésére nemcsak a légzsák miatt, hanem az ülésfűtés miatt sem érdemes.)
Nos, hát elfogadtam, hogy ez megint diagért kiált, de ekkor még nem sejtettem, hogy mi lehet a gond. Szépen kértem is egy időpontot Csomai (BMW)doktortól, aki rendelési időn kívül fogadott, és mondta, hogy nem tudja olvasni (egészen pontosan nem látja) a vezérlőt, így az konkrétan elhalálozott. A klasszikus kérdésemre, hogy mitől, jött a rutin válasz: "Mert csak, meg mert E46, amin minden IS elromolhat!" :-)
Ekként nem lepődtem meg a válaszon, Isten igazából engem sem nagyon érdekelt, hogy mitől, hiszen belenyugodtam, hogy random mindig elromlik valami, ezt így közel 6 év BMW-zés után már megszoktam. :-) Szóval sokkal inkább az érdekelt, hogy most akkor hogyan tovább. Annyit még mondott a doktor, hogy nagyon sok E46-ot látott (szerelt) már, de ilyen még egyiken se halt ki. Jaj de jó, akkor felírhattam még egy olyan hibát, ami csak az én E46-omban döglik ki. (A légzsákvezérlő mellett ugye a tank volt még ilyen. De erről később.)
Na szóval gyorsan megnéztem a BMW fanson, hogy milyen cikkszámú vezérlőt dob az enyémhez, mert azt sejtettem, hogy valami facelifteset kellene szerválnom az enyémhez, s lehetőleg kombiét. Nos, nagy mázlim volt, mert kedvenc bontósomnál, Kritunál pont volt egy facelift 18i kombiné bontáson, így már egyből zúgtam is mint a szélvész egy vezérlőért. Jellemző, hogy Kritu se egy E46-os BMW-t látott, de vezérlőt még egyet sem adott el. Jellemzően a kukába megy a kasznival együtt. (Ugyanis, mint írtam, nagyon ritkán döglik ki.) Nos, hát elmentem egyért, ki is operáltuk a helyéről, amihez mindent is ki kell bontani a középkonzolból. Az ára jelképes 5.000 Ft volt, mert mint írtam a kutyának se kell.
Így aztán egyből is mentem a Csomai doktorhoz, aki egyből munkához látott:
Pikk-pakk kibontotta a középkonzolt, ahol, azaz ami alatt rejtőzik a lassulást-gyorsulást-borulást, stb. érzékelő vezérlő. (A padlón a bontott "új")
Itt már egyel közelebb. Ott, a szövet alatt "perforált" rész alatt lakik a vezérlő. Előttem nem cserélték, mert mi vágtuk fel először a kárpitot.
Itt a meghalt vezérlő az én 2002/2-es évjáratú autómból. Az mindegy, hogy 18i, vagy épp 30d, a lényeg sokkal inkább az évjárat. Nekem mázlim volt, mert teljesen ugyanolyan cikkszámú került be, mint ami kijött. Ahogy bekerült az új, egyből látta a diag is, hogy van mivel kommunikálnia.
Itt pedig már szétszedve és kiterítve a halott vezérlő. Okosabb nem lettem, hogy mi döglött meg benne. Aki rájön, kommentben jelezheti. :-)
Erre számítottam - avagy a várva-várt tankcsere, mely már elodázhatatlan volt
Erre az eseményre mondhatjuk azt, hogy nem ért váratlanul, hiszen mióta megvettem, azóta nem sikerült orvosolni a problémát. A blogon már többször írtam róla (legutóbb az előző részben is), hogy a tankommal valami nem stimmel, mivel folyton-folyvást egy tanknyi benzin elfogyasztása után a szintjelző eltörik, s mindennek úgy adja tanújelét a rendszer, hogy a szintjelző a műszerfalon kifekszik narancsba, és ott is marad, ha tankolok ha nem. Nos erről a problémáról tudtam, de úgy voltam vele, hogy hátrébb soroltam a listán, mondván, az autó tökéletesen működik, max figyelek a szintre mindig. Ez működött is, egy-két alkalmat leszámítva, mint pl. akkor amikor kifogyott a nafta és csak a jószerencse segített, no meg a lejtős út, hogy végülis egyszerűen megoldódott a helyzet.
No de aztán elkövetkezett 2016. augusztusa. Amikor is a következő jelenség adta tudtomra, hogy itt a vége fuss el véle, ugyanis a tankcsere tovább már nem odázható: történt, hogy útban Visegrádra, felhajtva a pályára, benyomom a tempomatot 130-ra, megy is szépen, majd egyszercsak a fordulat leesik, az autó magától lassulni kezd, ez tart kb 3-4 másodpercig, majd mint aki új életre kelt, egy hatalmas rántás (ilyenkor kezdett el a tempomat visszagyorsulni) visszaáll minden az eredetire. Hát nem mondom megijedtem, a beszarásjelző szépen felvillant. No de aztán egészen Visegrádig nem csinált többet ilyet. Hazaúton viszont megint, de csak tempomatot belőve - igaz ekkor már többször is. Nos, sejtettem, hogy itt már valami tényleg nem kóser, itt probléma van a gépezettel, és ekkor már tudtam, hogy nagyobb távokat ezzel már nem merek megtenni, mert oroszrulett, hogy amit eltervezek mint úti cél, oda odaérek-e. Így már csak azon morfondíroztam, hogy vajon rájövünk-e, hogy mi a baj.
Aztán nem kellett sokat ötletelnünk - amúgy is gyanakodtunk a tankra - mert elég rohamosan "betegedett" meg az autó. Már nemcsak tempomatnál hagyott ki a motor (ilyenkor amúgy semmi nem segített: se kuplung kinyomás, se gázadás, se semmi), hanem amikor egyszerűen csak mentem vele már akkor is előjött a probléma. Egyedül gyorsításkor, illetve ha terhelésen volt, akkor nem állt meg. De olyan már volt, hogy kigyorsítás után motorfékes lassulás, és máris leállás lett a vége.
A végén már ott tartottunk, hogy az is kérdés volt, hogy a szerelőig (kb 20 km tőlünk) kiérek, vagy tréler lesz a sorsa. De végül csak kiértem, igaz ekkor is egyszer útközben leállt. Nos kint volt a verda, ahol máris gyanús lett, hogy az üzemanyagpumpa (népnyelven: AC, helye: jobb hátsó ülőlap alatt) hangosan jár. De mivel nem akartunk sokat találgatni, meg a tank amúgyis cserés lett volna, egyből az a döntés született: tankcsere. De innentől jöjjenek a képek!
Még aznap, amikor kivittem el is mentünk kedvenc BMW bontósomhoz, Krituhoz (Fehérvárcsurgó) és hoztunk egy 320Ci-ből egy tankot, benne gyárilag beszerelt szintjelzővel (helye: bal oldalon, az ülőlap alatt), egyedül az AC-t vettük ki. Ennek helyén (lyukján keresztül) aztán alaposan kimostuk a tankot, majd kb. 3 napig kint lett hagyva, hadd száradjon ki. A képen a lemosott, bontott tank látható - száradás közben.
Itt pedig az látható, hogy mi jött ki a tankból, avagy tájkép, csata után...
Balról jobbra: törött szintjelző, és két darab AC. Egyik ép, másik pedig ami a tankban volt.
Közelebbről látszik, hogy az AC is megroggyant (narancs kör), mert a rendes (zöld kör) az fixen tartja a...
...szivattyút. Nos a szivattyúnak is le voltak törve a rögzítői (piros kör), jóllehet azokat...
...ilyen gumiknak kellene rezgésbiztosan, de mégis egy helyben tartania a tankban. Nos, nálam minden elszabadult a tankban, és a darabokat látva, csoda, hogy ment az autó így is. Amúgy utólag már jogosan gondolhattuk volna, hogyha össze van törve a bal rész, akkor talán a jobb rész túlélte?
Azt nem sikerült kiderítenünk, hogy mitől szívódott össze (valószínűleg már előttem, a német tulajnál is) a tank, mert csak a szívódás lehetséges, ugyanis sérülés (pl. fennakadás) nem volt látható. Azt viszont 99%-ban meg tudjuk mondani, hogy miért tört el további kb. 7 szintjelző. Az ok a képen látható (bal tankrészben) található üzemanyag visszaeresztő cső két részben történt meghajlása. Mivel ez egy kemény, szinte műanyag keménységű cső, így amikor egyszer összeszívódott a tank, akkor ez így kétszer megtörve maradt. És mivel ezen nem tudott átáramlani a benga normálisan, így folyamatosan terhelte a rendszert és akár össze is szívódhatott a tank többször is, és folyton eltörtek a szintjelzők. Meg persze az AC is össze volt törve, el lehetett gyengülve, s végülis az adta meg magát.
A csere óta, kb. 7.000 km-t mentem eseménymentesen, és remélem ez már így is marad, a problémát sikerült egy teljesen "szűz" tankkal orvosolni.
Ez a kiszerelt tank jobb nyílása, benne az AC helyével.
Ez itt tele volt törött alkatrészekkel. Amúgy a tankcsere nem egy egyszerű művelet, hiszen olyan finomságokat kell le, illetve kiszerelni, mint MINDEN IS! Kipuff (ezt lebányászni a motorról, egészen pontosan a leömlőről a teljesen egybekorrodált csavarokkal külön élvezet), kardán, és kismillió csővezeték.
Itt alapvetően az volt a probléma, hogy az autóm felszereltsége alapból nem tartalmazta a PDC-t, nekem viszont nagy vágyam volt, hogy rendelkezzem vele. Ugyanis imádok hátrafele beparkolni, és imádom azt is, ha valamire centikre rá tudok állni. Ehhez viszont vagy őstehetség, vagy PDC kell. Esetemben természetesen az utóbbi állt fenn.
Így történt, hogy egyből vétel után be lett szerelve a (nem faceliftes) PDC nem kis bontás révén, és hogy szemléltessem a munkát pár kiemelés: csipogót előre bevezetékezni nem kis művelet, közben a műszerfal alsó műanyagán is helyet kell vágni a csipogónak, aztán a vezérlőnek negatív-pozitív, stb. kábeleket kellett mindenhonnan vadászni, illetve le kellett kapni a hátsó lökit, oda betenni a PDC-s díszcsíkot, benne a szenzorokkal. Ez így kb. egy 4-5 órás művelet volt (amit természetesen nem én, hanem szakember készített, én csak segéd voltam). A bekötést még 2014-ben csináltuk meg, minden rendben is volt, működött is szépen, egyetlen szépséghibával: csak sedan-ba való vezérlőnk és kábelkötegünk volt. Így viszont - mivel a Touring vezérlője beljebb és hátrébb van, mint a sedané - bele kellett toldanunk a vezérlő csatija és a szenzorok közötti kábelkötegbe. Ennek köszönhetően viszont nem volt 100%-ban biztonságos a működése. De jöjjenek inkább a képek itt is!
A PDC beszerelési művelet anno kb 4-5 órát vett igénybe, a mostani kábelcsere is kb 3 órás művelet volt. Ami külön megnehezítette a műveletet, hogy nekem gyári vonóhorgos az autóm, aminek következtében egy vastag áramkábel megy hátra a vonófejhez és ezt a lökiről levenni nem célszerű, illetve nem egyszerű, így messze sem vihetem el a hátsó lökhárítót az autótól, csak ameddig a kábel engedi. Az viszont rövid, így szinte a földre se lehet letenni. (Ezért segítségül hívtam két kiszuperált E36 Touring szövet hátlapot, s erre tettem/tettük rá.)
Így néz ki egy gyári bekötésű PDC. Szinte nem is látjuk a vezetéket, ami megy hátra a lökhárítóba. (A narancssárga hangszóró nem OEM, míg előtte látható lyuk a hátsó lengéscsillapító egy kényelmesebb, de igénytelenebb cserélési módozatát szemlélteti: nem veszik le a borítást, amit tény és való hogy időigényes lekapni, hanem meglékelik a szövetet, és úgy már tudják a csavarokat kicsavarni cseréhez.)
Itt van viszont az enyém: jelentkezzen, aki nem látja a vastag fekete, ide-oda kunkorodó (vastag) kábelt! Nos ennek köszönhetően zavar volt az éterben, és sokkal érzékenyebbé vált a rendszer, sőt csipogott akkor is, amikor nem volt mögöttem semmi sem. Ezt megelégelve döntöttem a kábelcserén. Csak Touring kábelt szerezni sem volt éppen egyszerű, mert a bontósok előszeretettel vágják el őket, mondván ez senkinek sem kell...
Ez itt ugyanúgy a bontós autó: a hangfal már leszedve, mögötte ott rejtőzik a kábelköteg, benne a PDC-ével is. Természetesen én is a gyári helyre vezetékeztem be az enyémet.
Ha már egyszer hoztam vezetéket, akkor hoztam gyári Touring vezérlőt és egy fültörés nélküli PDC-s díszcsíkot is. Utóbbira azért volt szükség, mert anno a bontós, aki az enyémet "kiszerelte", az nem szerelt, hanem barmolt. Előbbit pedig azért hoztam, mert nem kockáztattam: Touringba, Touring vezérlő dukál. Nem is tévedtem: működik is szépen a rendszer! Most tényleg akkor sípol, ha észlel valamit!
"Kabelbruch", magyarul: kábelszakadás
A kábelszakadás jelensége az E91 és E61 Touringok esetében nem számít ritkaságnak. Ott eleve hamar elfáradnak a kábelek, egyik-másik eltörik/megszakad, és máris nincs nyitás, zárás, ablak nyitás, rádió, stb. Az idősebb E39-E46-osoknál viszont ez ritkább jelenség. Nos, nálam azért mégiscsak jelentkezett! Nálam a rendszámtábla-világítás kábele szakadt meg (tört el a hajlatban.)
Az szinte sejthető volt, hogy a szakadás valamely hajlatban keresendő. Hamar meg is lett a szakadt vezeték: ehhez elég volt a csomagtér és a kaszni közötti átvezető kábelköteget védő, gégeszerű burkolatot félrehúzni, máris kikandikált a szakadt vezeték, amit egyből le is szigszalagoztunk, nehogy érintkezzen a kasznival.
Ezután indulhatott a bontás, hogy hozzá tudjunk férni a vezetékekhez, illetve meggyőződjünk arról, hogy biztosan ott van csak szakadás, ahol sejtettük?
Ilyen kis patentek fogják oldalról a műanyagokat. Ezek jellemzően hamar eltörnek. Rövid távon egy pillanatragasztóval megjavíthatóak, de idővel újat kell venni belőlük.
Azon ne lepődjünk meg, ha a burkolatot levéve a MARcsinál már megélt dolgok tárulnak szemünk elé: konkrétan, hogy a csomagtér jelentősen el van rozsdásodva. Sajnos ez egy igen komoly típusbetegsége az E46-osnak. 100 kombiból 95 ilyen, vagy már javították, így ideig-óráig rozsdamentes.
Nos, esetemben sem volt másként, de én már 2014-ben kezelésbe vettem, ennek eredményként a mostani bontáskor már nem fogadott csúnya látvány. Anno a lyukat, ahol a vezeték megy be az ajtó üregeibe, szépen kitisztítottam, rozsdátlanítottam, majd festettem, illetve sziloplaszttal tömítettem: az eredmény magáért beszél: rozsda sehol, nem rohadt tovább. Ami látható rozsdafolt, az könnyen letörölhető, a teleszkóp vasától odafolyt rozsdalé volt csupán.
Célszerszámok: narancssárga műanyagból és mindenféle hajlással, görbülettel, és vastagságban. Illetve egy tortasütési kellék rózsaszín nyéllel, a lapja puha szilikon: kemény, de hajlik és nem okoz sérülést.
Visszakanyarodva a szereléshez, szépen fogytak a burkolatok. Mivel ezeket anno egyszer már levettem és részben sokszori műanyag fültörések miatt, erős kültéri, kétoldali ragasztóval kerültek vissza, így a bontás már nem tartott hosszú ideig.
Amit erősen ajánlok: Tesa kétoldalas ragasztószalag. Pl. az Obiban kapható, kb 1.800-2.000 Ft. De ez tényleg tart, és ami nagy előnye, hogy kültéri, és mivel maga is egy gumis anyag, így elnyeli a rezgéseket, nem keletkeznek zörejek, rázkódások az alkatrészek illesztésénél.
A probléma megoldása amúgy elég kézenfekvő volt: át kellett vezetni egy ép vezetéket (az amúgy nem leszedhető) "gégecsövön", majd mindkét oldalon megcinezve összehozni a korábbi szakadt vezetékkel. Mi mindkét oldalon ráhagytunk a vezeték egyesítéssel, hogy ne a hajlatba essen a vezetéktoldás, hanem a csomiajtón az egyenes, "nyugodt" szakaszba, míg fent, a kaszniba nyúljon be a toldás rész.
A művelet nem volt annyira időigényes: kb 1,5 óra alatt megvolt.
A vastag kiálló vezeték volt a pótvezeték, ami a szakadt helyére került be.
Íme a rendszámtábla-világítás halottan...
...s íme újból működőképesen!
"BMW E46 légzsákcsere" akció
Rengeteg BMW-s fórumon lehetett olvasni, hogy a bizonyos évjáratú (általában kb. E46 facelifttől) légzsákok elméletben hibásan működhetnek, mivel kinyíláskor túl nagy erővel robbannak ki, és megsérülhet a vezető/utas. A "het"-et nem véletlenül emeltem ki. A Takata légzsákokkal, BMW-ben balesetet nem regisztráltak, mégis előírták a cserét. (Ennek köszönhetően, mivel nemcsak a BMW-nek adott el rosszul működő légzsákot, olyan méretű lett a visszahívás, hogy a Takata le is húzta a rolót.)
A csere mellett, amúgy én azért döntöttem, mert egyrészről már nemcsak a kormánylégzsákot, hanem az anyós légzsákját is érintette a csere, másrészről meg egybekötöttem egy random székesfehérvári BMW talival.
A kormánylégzsák (amit amúgy Magyarországon gyártottak) csak egy kicsit üt el a régitől, a BMW jel viszont szép fényes.
Az anyóslégzsák nem látszik, mivel az a takaró alatt van. A légzsákvisszahívásban amúgy a késői "körlufis" kormányos M és sima sportkormánnyal szerelt E53 X5, E39-esek is érintettek lehetnek. (A csere ingyenes, és kb fél óra alatt cserélik ki, viszont regisztrálni kell előre.)
Korábban erről is értekeztem már, hogy az olajfogyasztás eléggé elkeserítő szintet öltött: 2.000 km-nél többet sem Castrollal, sem Liqui Mollyval (5w 30 és 5w 40) nem tudtam elmenni, de inkább az 980-1.200 km lett a norma. Így aztán arra az elhatározásra jutottam, hogy megpróbálom az A.Z. Meisterteile MT-8 PD olaját. Ez az "unixolajnak" nevezett (elvileg a Mobil olaján alapuló) termék egy dologban verhetetlen: garantáltan nem hamisított. Emellett pedig szerelőm minden autóba - köztük E46-osokba is - ezt tesz (persze más-más viszkozitásút), így ajánlotta, hogy tegyek egy próbát. Nos, 192.000 km-nél tettem bele, és első nekifutásnak egy 1.910 km-s érték jött ki. Így tehát olyan nagyon rossznak nem tűnt (és mintha picit halkabban is járna a motor.) Szóval én nem féltem beletenni, de bővebb tapasztalatokat majd az első olajcsere után mondok.
Ilyen került bele.
BMW autóápolás, BMW termékkel
Mostanában elég sokat megyek, és ritkábban jutok el a mosóba is. Így az autóm is mocskosabb, amit én nem igen szeretek. Persze az átlagnál még mindig tisztább autóval járok, de egyszerűen nem szeretem, ha koszos, mocskos autóval járok. (Igaz ez a Fordunkra is.)
Az autómat mindig saját kézzel magam mosom a veszprémi Aulich utcai mosóban. Gépi mosóban eddig egy autónk se járt. Viszont mivel azért a mosás időigényes is tud lenni, így fontos a minőségi tisztítószerek használata, amit nemcsak kenegetek rá, és csak az útmutató szerint használ, hanem valóban segít is.
Itt az ápolásnál kell tennem egy rövid kitérőt. Sok BMW-s cucctól, mint pl. az alább látható BMW-s gumicukor (ami ráadásul nem is valami minőségi, "prémium", HARIBO, hanem egy kemény gumidarab), vagy épp az ugyancsak alább látható szélvédőmosó kapszuláktól (Windscreen Wash Tab) nem vagyok hanyatt esve. Utóbbit például ellenségemnek ajánlanám csak, de olyannak, aki tiszta, foltmentes ablakmosást akar, annak semmiféleképpen sem. Ugyanis az addig még OK, hogy szépen feloldódik, de egy minimális zacc marad a tartály alján. Viszont, amikor mossuk vele a szélvédőt és a permet széle megszárad, vagy az ami a fúvókáknál lecsorog a motorháztetőn, nos az nagyon ronda fehér csíkként éktelenkedik.
No, de ha már BMW-s cuccok, akkor az általam kipróbált BMW-s bőrápolót is óvatosan kell használni, mert a festett, nem gyári színezésű bőröket pillanatok alatt "megmarja", azaz leszedi a festéket is. (Én pl. a lederzentrum termékkel javított Exklusivleder Nappáimnál futottam bele ebbe a problémába, és még viszonylag kis "sérüléssel" megúsztam a dolgot.)
Német megnevezése: Original BMW Lederpflege /Leder-Pflegeset UV Schutz/
A fentiek ismeretében kicsit szkeptikusan álltam hozzá a BMW-s felnitisztító szetthez is, hogy "no vajon, ez is olyan-e mint a többi, s csak a márkajelzés adja-e el?" Itt viszont egyértelmű NEM a válasz, mivel ez tényleg "tudja a dolgát". Követni kell az útmutatót, fel kell spriccelni a mocskos (fékporos) felnire, a lötyi szépen pirosra (bordós-lilára) vált, utána meg kell kefélni a (szetthez járó műanyagsörtés kefével) és voalá, mint az új!
A szettet csak ajánlani tudom! Ez tényleg megéri a pénzét! Nagyon gyorsan, nagyon hamar elvégzi a dolgát s sokat segít a hatékony tisztításban!
Egyszercsak lemerült az akksi mi lehet a gond?
Azt már megszoktam, hogy hűvös hajnalokon, de főleg télen, kisebb-hosszabb állás után nehezebben indul annak ellenére is az autó, hogy teljesen új akksi van benne. Ilyenkor gyakran van 5-4 henger, és ezt néha egy kis check engine kíséri. (Lásd korábbi tapasztalat LINK.) Azonban mindez májusban, úgy hogy 3 nappal korábban egy elég combosat mentem, azaz tudott tölteni az akksi, és reggel mégis kat-kat-kat fogad, az egy kicsit meglepő volt. Az nem volt kérdés, hogy valami nem kóser a rendszerben, mert az akksi új (2016. novemberi) és mint mondtam mentem is vele. A beszarásjelző halványan bevillant. Egyből jött tehát a multiméter, ami mutatta is: kőkemény 11,25 volt dühöng az amúgy, minimum 12,4, de leginkább (nyugalmi állapotban) 12,6-12,84 voltos állapot helyett.
Egyből dugtam is a töltőre, míg közben beszóltam a munkahelyre, hogy akadt egy kis gond a BMW-vel, számítsanak késésre. Mert aznap nem Forddal mentem volna be ugyebár. Azzal ilyen nem történhetett volna meg. :)
Közben hívtam is Csomai doktort, hogy akkor most mire is gondol, mi lehet a baj? Neki egyből gyanús volt a helyzet, friss akksi, úgy hogy mentem is vele nem produkálhatott volna ilyet. Mivel többet ő sem tudott, javasolta, hogy nézzek ki aztán szemügyre veszi a dolgot. Első tippje az, hogy valami "titkon" állásában szívja le az akksit. Ki is mentem egyből, amint beindult az autó egy rövid töltés után.
Nos, ott tovább nézegettük, hogy mi lehet a baj: generátor tölt, ilyenkor 13,95-14,02 értékeket lehet mérni. Ezzel nincs baj. (Meg is lepődtem volna, mert gyári új van benne! Kb. 4 évvel ezelőtt került be!)
Jött a nyugvó teszt: autó lezárva, s nézve, hogy a multiméter mutat-e valami tartós fogyasztót a relé lekapcsolása után. Ez is csak a készenléti 0,01 értéket mutatta, szóval nem eszi semmi sem titkon az akksit. Ez egyrészről jó hír volt, mert nem egy állandó fogyasztóval van dolgom. Viszont egyúttal egy időzített bombán is ültem. Ami ki tudja mikor robban, de főleg, hogy hol? Azaz az otthonomtól hány km-re. Pécsett? Fóton? Debrecenben? Innen mind "finom" lett volna hazajutni.
Nos, míg nem lettünk okosabbak, addig annyit tudtam csinálni, hogy folyton mértem az akksit indulás előtt, hogy van értelme indítani, vagy megint 11,25 érték fogad.
Aztán egyszercsak történt, hogy...
...dolgozom bent az irodámban, hív a kolléganőm, hogy "Te! Itt állok a parkolóban a BMW-d mellett, s valami nagyon zajos a motortérben!" - Na ennek fele sem tréfa, egyből rohantam is le a (bezárva) parkoló autóhoz, ahol búgó, maxon pörgő ventilátor fogadott. Ekkor már egyből leesett, hogy minden bizonnyal ez volt a titkon áramot lopó berendezés, immáron már csak azon tanakodtam, hogy ezt nem-e a már gyengélkedő akksi nyírta ki? Azaz van további hiba is. Mindenesetre ez csak átfutott az agyamon, mert egyből mentem és első körben lehúztam az akksisarut. Persze levehettem volna a ventilátor csatiját is, de az akkor nem ugrott be. Aztán jött egy-két telefon a szakiknak. Már az első helyen megerősítést nyert, amit a másik két független pont is megerősített: ez bizony a ventilátor elektronikájának random elhalálozása, ami így mutatkozik meg. Ergo ez kuka, jöhet egy bontott. (Az utángyártott 50-től indul, a gyári új horror. Nekem mázlim volt, mert sikerült egy 2010-es gyártású, de gyárit szereznem Kritutól. Iszonyatosan korrekt, én maximálisan ajánlani tudom. Külön erénye, hogy átérzi a BMW-sek életét, így elég rugalmas is a random elhalálozások esetén...)
Nos, hát innentől már csak azt az időt kellett kibekkelnem, amíg el nem jutottam szerelőhöz. A hiba hétfőn derült ki, csütörtök este 20:00-ra volt időpontom. Addig is, hogy álmában ne szívja le az akksit, este mindig lehúztam a csatit a ventiről, hogy reggel stabilan induljak. (Reggel amúgy mindig mértem ezután is, és nagyon egyenletesen, mindig 12,8 érték fogadott.) Eljött hát a csütörtök, el is robogtam a bontóba egy bontottért. Majd kb. fél 9-re oda is értem a szerelőmhöz, s kb. fél 10-re be is tudtam állni (előttem egy E92 335d és egy E93 320d állt bent...) A hűtőt pikk-pakk kiszedtük, olajat leengedtük. (Az olajcserét is beiktattuk, 5w 40 AZ Meisterteile került bele.)
S ekkor jött az esti meglepi! Nem jó a bontott hűtő, amit első körben hoztam!
Jól látszik, hogy a bal oldalon lévő ventinek alul van az elektronikája (feszszabájzó) míg az enyémnek középtájon. Az előbbi négyhengeresé, utóbbi hathengeresé, aminél előrébb van a motor, és így a 4 hengeresét betéve beleér az elektronika a klímakompresszor szíjába. Egyértelmű volt, hogy ez nem lesz jó. Na de este 22:07 volt, amikor mindez kiderült. Mókolni nem akartunk, hogy a 4 hengeres elektronikáját áttesszük az én 6 hengeresemére, így maradt az éjféli beszerzés. Ez sikerült. Mondtam, hogy rugalmas nagyon a Kritu. :-) Persze eszem ágában sincs ebből rendszert csinálni. Kész horror volt ez így is, mert majdnem maradt emelőn az autó...
Amúgy bárki könnyen letesztelheti, hogy működik-e rendesen a ventilátora. Ehhez nem kell mást tenni, beindítani üzemmelegen az autót, nyomni egy klímát, és kb. 2 perc után egyből elkezd dolgozni a ventilátor. Na, nálam meg sem moccant, ellenben lehetett hallani, hogy elveszi a fordulatszámát a klímának is a rendszer, mert érzi, hogy nem megy a venti. (Amúgy nagy szívás az az, hogy diagolni nem lehet, hogy jó-e, vagy szar a venti. Max úgy, hogy működtetést kérünk, de alapból ha szar, nem dob hibát.)
Egyéb történések, és randomfotók
Nagyon megörültem az első hónak 2016-ban, még karácsony előtt, mely a Bakony magasabb részein esett. Utólag már megmosolyogtató, hiszen '17 év elején kaptunk a hóból és jégből rendesen. (Az Alpin A5 gumik megint kiválóan vizsgáztak a havas-latyakos télen.)
Kora tavasszal egyből azzal kezdtem, hogy begurultam egy árokba. Igen, ez az, amire azt mondják, hogy a "nők, és a bénák követik el", nos hát jelzem a fáradtak/figyelmetlenek (férfiak) is. Hála Istennek nagy baja az autónak nem lett (én nagyon megijedtem), mert szépen lassan gurult bele a nem mély árokba, és szépen fennakadt a küszöb. Igaz kijönni nehezebb volt, mert csak a bal hátsó kerék és a jobb első ért le (így libikókázott az autó az árokparton.) Az ok amúgy egészen prózai: siettem, hanyagul álltam meg, se kézifék, se sebesség, a placc meg egyenes volt. Aztán gondolt egyet és belegurult az árokba. (Előtérben a kijöveteli-kapratás nyoma.)
A közel egy éve beszerelt pohártartó új funkciója. :-)
A "kedvenc" állatom az a k#&>%a nyest lesz@rta az autómat, és gyönyörűen meg is marta a festést. Pedig csak egy este idejéig volt rajta a produktuma! :-(
Persze lépten-nyomon egy-egy kisebb tali is bele-bele fért, de a 2017-es évben (a szokásos Pannónia Ringes) talin kívül egy találkozóra se mentem (és valószínűleg nem is fogok) elmenni.
Koranyári E46 sorstársak találkozója és a felsorakozott BMW-k. Idővel már akad, aki E46-ról váltott, pl. E60 530dA-ra.
A Somló és a 30i-m. 2016-ban is több nagyobb túrát tettünk meg a 3000-es sorhatossal, és ez folytatódik 2017-ben is: nemsokára újabb bajorországi kirándulásra indulunk, mindeközben rendszeresen járom a Pécs-Veszprém távolságot, melyet néha egy-egy debreceni, budapesti túra is kiegészít. A fogyasztásra soha sincsen panaszom. Mármint a benzinére... :-)
Összegzés
Látható, hogy a korábbi évekhez képest, hála Istennek, komolyabb problémám már nem akadt a kocsival, egyre kiszámíthatóbbak a hónapok, illetve évek. Az autó jön-megy, további extrásítást már nem tervezek és nagyon felújítást sem. Egy minimális pörsenés, a már javított küszöbnél előjött, de amúgy a kaszni is rendben van.
Ennek ellenére azért pár jövőbeli, de nem sürgős teendőt azért kitűztem magamnak.
Jövő tervei:
- Szervótartály és olaj cseréje (kicsit nehezen jár már a szervó, és ideje lenne cserélni)
- BMW jel csere (már megvan a gyári új, de ameddig bírja még a mostani, amiről pattogzik le lassan a lakk, addig nem cserélem ki)
- Váltó felújítás, mert kint marad 5.-ben hidegen, meg néha nehezen veszi az egyest, de annyira még nem zavaró
- vennem kell hátra két 225/45 R17-es gumit
Illetve egyéb javítások/szerelések, amik időközben beesnek, mert ugye mindig akad valami, ami elromlik... :-)
----------------------------
Blogarchívum a bejegyzéshez kapcsolódóan:
I. rész: "Nem kell be....ni ez még nem rock n roll!" - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok
II. rész: "Egyszer megjavulok én..." - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok II. rész
III. rész: Nemsokára kész! - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok III. rész
IV. rész: Finomhangolás a "birdkilleren"- avagy milyenek a 30i-s hétköznapok IV. rész
Blogarchívum a bejegyzéshez kapcsolódóan:
I. rész: "Nem kell be....ni ez még nem rock n roll!" - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok
II. rész: "Egyszer megjavulok én..." - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok II. rész
III. rész: Nemsokára kész! - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok III. rész
IV. rész: Finomhangolás a "birdkilleren"- avagy milyenek a 30i-s hétköznapok IV. rész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése