Ami a fél évtized alatt sem változott: mindig meg-meg állok és visszatekintek rá. A forma számomra még mindig csodálatos
Bevezetésként
Az élet nem állt meg, sőt az elmúlt két év lényegében villámgyorsan elszaladt. Az életem nagyban átalakult, s mondhatni felgyorsult: olyannyira, hogy a hetek csak úgy telnek és igaz ez a hónapokra is, de igaz ez a megtett kilométerekre is. Ugyanis azok is gyűltek szép számban, de ezeket kisebb meghibásodások mellett csak egy lerobbanás kísért, igaz ez egyben egy korszak lezárultát is jelentette. De mindent a maga idejében! Most jöjjön az elmúlt két év (2018 és 2019) kalandos és így visszanézve már mókás krónikája egészen napjainkig. A végén pedig a jövőről is szó lesz, ami talán nem is lesz olyan vidám...
A bevezetéshez egy megjegyzés: láthatóan eltűntek a típusismertetések, élménybeszámolók a blogról. Ennek oka az, hogy olyannyira nem volt időm a blogolásra, ami az utóbbi években már rendszerint évente egy posztra terjedt ki, hogy a 2018-as év krónikáját is elkezdtem megírni, de végül befejezni nem sikerült, így egyben jelenik meg a blogomon a két év. No de végül sikerült leülnöm egy kicsit a gép elé, és megírni a visszaemlékezéseket, így ne is húzzuk tovább, jöjjön egyből a tavalyelőtti, azaz a 2018-as év!
Újabb egy év telt el, sőt több mint egy év. Ez alatt az egy év alatt megint történt egy s más és azért megintcsak bebizonyosodott, hogy az öreg autó bizony már nem fiatal autó, s a BMW-re ennyi idősen is költeni kell: azonban ugyan megint sokat, az autó jelenlegi piaci árának közel 1/3-át sikerült egy év alatt ráköltenem, azért fel sem merült a fejemben, hogy elengedjem a kezét. Azonban az ismerősi körben már akadt olyan E46-os, amit ugyan végig karbantartott a tulajdonosa, de egyszerűen annyi szir-szar jött elő (ez elöregedett, az elfáradt, ha cserélek, már cserélni kellene minden mást is - effektus), hogy lényegében szó szerint az autó árát kellett volna rákölteni és ez természetesen már nem volt ésszerű opció. S itt kell megjegyeznem, hogy bizony nekem is megfordult a fejemben, hogy bizony megmutatom neki a hahu-t, ha így megy tovább, mert olyan életszakaszba kerültem, amikor a napi használatban lévő megbízható autóra van szükségem: elköltöztem így az otthoni autóflotta (Sátán és a Fiesta) már nem olyan könnyen elérhető, párom autója sem mindig szabad, eközben dolgozok ezerrel. (Amúgy ez indokolja részben, hogy a blogbejegyzések is nagyon megritkultak. A másik meg, hogy "kiírtam" már mindent magamból, ami még a kezdeti években bennem volt.)
Apropó Sátán! Egy gyors kitérő a kis E36 320i Touringunkra. Nos a kis harminchatoska kéremszépen 5 éve jön-megy, s tényleg csak akkor kell felnyitni a motorháztetőt, ha az a q...a nyest szétrágta a belső szivacsot és cserélni kell, illetve ha kifogy a szélvédőmosó folyadék, illetve ha olajcsere van. De az olaj olyan fixen (és világos színűen) marad meg a maximumon olajcserétől olajcseréig, hogy azt tanítani kellene. Egyedül egy hiba volt: meghalt a szélvédőmosó motorja. Viszont az a fárnya küszöb bizony elkezdett rohadni...
No de nem húzom a bevezetést induljunk is neki az elmúlt egy évnek! (2018. júniustól mostanáig)
Kezdésnek: a tavalyi "jövő év tervei" és megvalósulásai
2018-ban írtam: (félkövérrel a megjegyzéseim)
Mint mindig, most is a jövő terveivel zárom a bejegyzésemet. Nagy terveim azonban már nincsenek. (Hát azok nem voltak, de a BMW az BMW, így adott az nekem elfoglaltságot.) Ami biztos, hogy:
- jövő tavasszal vennem kell újabb két Michelint, mert az Uniroyal V mintás Rain sport 2-esek már öregek kicsit, és a V minta miatt nagyon búgnak. Nem vettem: az Uniroyalok még mindig nagyon jól tapadnak, meg még koptatom őket egy kicsit. Szerintem majd csak 2021-ben veszek újakat.
- Egy olajcsere - a folyamatos utánatöltés mellett is - lassan aktuális lesz. Múltkor írtam, hogy A.Z. Meisterteiléra váltottam. Nos, azóta már egy újabb olajcserén is túl vagyok, s semmi problémám sem adódott. Az olajfogyi beállt kb. 1000-1500 km-re. Ebből volt kettő is: 221.538-nál és nemrég 237.457-nél. Igen, nem 10.000 km/ciklus, ráhúztam egy 5.000 km-t kb, de ennek oka, hogy ez alatt az idő alatt párszor lecseréltem az olajat a sok utántöltéssel.
Aztán talán
- megejtem a szervótartály cserét, Elmaradt, még nem égető
- esetleg egy CCV felújítás, Ez lassan aktuális lenne, az olajat azért csak csipegeti szegényke, igaz a gyári norma (!) azaz 0,7 l/1000 km-t még nem értem el.
- nagyon esetleg egy VANOS felújítás is befigyelhet. Elmaradt, még nem égető
- Ha megadja magát a BMW jel akkor cserélem. Háhá! A BMW jel még mindig tart, de már nincs neki sok hátra :)
- Ugyanúgy, ha lemállik a már egyszer cserélt, azóta megint egyre inkább fellevegősödő esőszenzorzselé, akkor újra kell ragasztanom. Még jó, hogy 3 db volt egy csomagban! :) Elmaradt, még nem égető
Mint látható nem sok mindent valósítottam meg a tervekből, de nem kell megijedni adott a BMW programot így is szépen. Íme hát a lista:
1. Egy ártatlan kanyar és egy csattanás. Majd a következmények: ha egy buli beindul...
Történt, hogy egy teljesen átlagos napon, egy teljesen átlagos kanyart, teljesen átlagos sebességgel vettem be, amikor egyszercsak (pici nyomvájúra érve) meghallottam egy csattanást hátulról. Egyből tudtam, hogy ez én voltam, azaz az én autómban történt valami, de hogy mi akkor ezt még nem tudtam. Szépen ki is értem Herendre, majd megálltam. Majd amikor indultam vissza és engedem ki a kéziféket érzem, hogy valami - noha kiengedtem - halkan, majd a sebesség növekedésével egyre hangosabban ciceregni (súrlódni) kezd. Ejj ha, mondom ezeddig ilyen nem volt, de sejtettem, hogy a puffanás, amit elfele hallottam, annak köze lehet ahhoz, amit most érzek. Arra ugyanis rájöttem, hogy csak mozgás közben hallom. Kipróbáltam kikapcsolt motornál, de gurulva is hallottam: ergo nem a motorral van a baj. Aztán amikor hazaértem és a beálláshoz behúztam, majd kiengedtem a kéziféket éreztem, hogy itt baj van: kiengedve még élesebb lett a hang.
Nos, irány a szerelő és lássuk mi a diagnózis. Hát ez: az idő vasfoga és a jó öreg rozsda beleette magát a hátsó kerék porvédőjébe, egészen pontosan felzabálta azt, ezzel csak ott a baj, hogy ebben van a kézifék rögzítése is, ami konkrétan kiszakadt ez volt a csattanás oka. S természetesen eme kis csattanás megint nem volt olcsó: kedvezményes alkatrészekkel és munkadíjjal lett 150.000 a vége. Cserélni kellett (mivel nyilván az egyenként 10.000 Ft-os lemez, ami természetesen csak gyári BMW-ben van) a legbelső elem, és ezen rajta van minden is, többek között a
- kerékcsapágyakat
- magát a fém lemezeket (porvédők)
- kézifék bowden
- kézifékpofa rögzítők és fékpofákat
- és ha már ott voltunk akkor a lengéscsillapító összes elérhető gumi szilentje is cserélve lett (összesen 6 db)
Így hát egy kis csattanásból egyik pillanatról a másikra százötvenezres móka lett. Mindez képekben:
Itt még a helyén az ominózus oldal, és az ominózus alkatrész
Az elrohadt porvédő
És mindennek az okozója: a helyéről kirohadt/kiszakadt kézifékrögzítő...
...ami miatt szinte mindent is cserélni kellett: például a kézifék fékpofáit
Természetesen mindent csakis párban: itt a bal...
...itt pedig a jobb oldala felújítás után. (A lengéscsillapítón az olaj kesztyűről került oda, hála Istennek a monroe lengéscsillapító jól bírja. Nem úgy mint az első ugyebár...)
Tovább is van, avagy ha valamit megbontasz...
...jön vele más is. Le kellett szedni a kipuffot is a kézifékes móka után, aminek következtében az amúgy is már elrohadt leömlő-kipuff csatlakozás csak még tovább romlott: összeszerelés után nem sokkal elkezdett kicsit, majd nagyon kifújni.
Ehhez hozzá kell tenni azon típusbetegséget, hogy a benzines BMW-ken a kipufogók - szemben a dieselekkel - képesek irtózatosan egyberohadni és egészen addig nincsen baj, míg egyszer nem akarja az emberfia megbontani, mert onnantól pillanatok alatt darabokra hullik: csavarok szakadnak vagy beletörnek a 2x2 illesztésnél, és utána deformálódott csonkok maradnak csak hátra. És ugyan nekem már le lett szedve a kipuffom, anno a tankcsere miatt, de akkor még sikerült kifújásmentesen visszatenni, igen ám, de azóta az illesztés tovább rozsdásodott, és az ismételt levétel nyomán immáron a kipufogó oldali csonkok rögzítései lényegében eltűntek, ezért nem lehetett szépen (és erősen) összefogni a két részt. No nem volt más lehetőség kellett szereznem egy új kipufogót. De ez csak így leírva egyszerű: a 30i-re kipuffot szerezni környékemen (Dunántúl) nem olyan egyszerű (mivel csak a 30i-é jó rá), de végül Kaszánál lett végül egy donor - igaz angol - és már repültem is az alkatrészért, amit a tetőn hoztam el, így rövid időre 4 kipuffos volt az autóm. :)
Szóval meglett a kipuff, amit egyből meg is kellett erősítetni a csatlakozásnál, aztán irány szerelő (megint csak a tetősínen utaztatva) majd a hazafele ugyanez: alul az angol fent az európai. Ugyan ekkor jó lett a rendszer egy ideig, de nem nyugodtam bele és megcsináltattam az európai (azaz a gyári, ami eredetileg is rajta volt) kipuffot is, azaz megint irány a szerelő, majd vissza: így maradt egy felújított angol kipufogóm és a gyári rendszer a kocsi alatt. Amúgy őszintén megmondom nem vettem észre különbséget hangzásügyileg az európai és az angol között, pedig elviekben más a kettő. Az angolon van egy közbenső katalizátor is, igaz lamdbák nélkül.
Megjegyzés: szerencsém volt, mert ha a leömlő rész is elrohadt volna, akkor szinte biztosan ki kellett volna venni a motort a helyéről, ugyanis a leömlő levételt helyén senki sem vállalta a környezetemben lévő szerelők közül, ugyanis nem akarták megkockáztatni, hogy az amúgy is nagyon nehezen hozzáférhető helyen a nagy valószínűség szerint berohadt csavarok esetleges beletörése esetén nekik kelljen kivenni az aggregátot. Pedig szereztem két katalizátort is (ami nem volt egyszerű, mert ez tűnik el legelőször a bontandó autókról jó áruk miatt), mert az enyémek a vétel óta berezonálnak egy kicsit egy bizonyos fordulatszámon - így gondoltam cserélem azokat is a kipuffal együtt.
(Amúgy megjegyzem: jó tudni, hogy az M54 2.2-es, 2.5-ös és 3.0 literes motorjain a kati ugyanaz!)
Így egy csattanásból kipufogós herce-hurca is lett, no meg a cserélt szilentek miatt egy futóműállítás is, ekként szép kerek lett a javítási lista nem beszélve a drága szabadidőről, no meg a kölcsön kompaktról...
Természetesen a kézifékcserekor kicserélt futóműalkatrészek után első utam a futómű-beálító bázisra vezetett, a második meg kipufogóért :D
Itt az értékek amúgy még nem jók
És akkor a kézifékes javítás után megkezdődött a kipufogós mizéria: a képen az ominózus illesztés
Itt egy másik nézőpontból: látszik, hogy mindkét rész a leömlőoldali és a kipufógó oldali is korrodált. Nekem amúgy még mázlim volt, mert a csavarok engedtek, de volt olyan 330ci-s kabriós kolléga, akinek turbómaróval kellett egy egész délutánt rászánva lefúrni a berohadt csavarokat. Hogy miért nem lehetett a BMW-nél ezeket anno minőségi anyagból gyártani, mint a dieseleknél azt nem tudom!
Kipufogó cipelés 1. - Meghozva a bontóból az angol és felújítva (hegesztett illeszkedés, rozsdátlanítás, hőálló ezüst festés, króm végek polírozása) itt éppen úton a szerelőhöz
Kipufogó cipelés 2. - A kifújó európai a tetősínen, az angol a kocsi alatt
Kipufogó cipelés 3. - végül már mi cseréltük ki az angolt az eredeti európaira. A képen a bal oldali a gyári, míg a jobb oldali az angol. Mindkettő felújítva, de végül az eredeti került vissza. Jól látszik az eltérés is: az angolon egy dupla, egymástól független katalizátor is van, igaz lambdák nélkül.
Íme a leömlő oldal. Ez még éppenhogy jó.
Minden kipufogó-kifújás alapvető gócpontja: leömlő és a kipufogó illeszkedése, mármint ami megmaradt belőle. Sajnos pont kavicsos háttérrel fotóztam, de azért így is látszik: lényegében egy rögzítési lyuk maradt ép, a többi három elvékonyodott, majd elrohadt. (Ez amúgy a gyári, azaz ami eredetileg rajta volt a 30i-men, ez került vissza felújítást követően.)
A kipuff projektet amúgy időben annyira megszenvedtem, hogy még kölcsön BMW is volt nálam, mégpedig egy (gyári) sportpakettes 316i kompót. A kis N-es motorral jól elvoltam amúgy, csak egyszer kellett olajat és vizet utánatöltenem :D :D
2018-ban még megvettem egy méregdrága hátsó ablaktörlőt is. Ezt csak azért írom le, hogy más ne járjon úgy mint én: ugyanis az E46-oshoz a gyárin kívül az alkatrészáruházak csak a BOSCH-t dobják be mint alternatíva, azonban ez horror áron van. Én ezt tudtam is, de amikor leadtam a szerelőhöz erről megfeledkeztem és csak annyit mondtam, hogy nem jó a hátsó ablaktörlő kell egy másik. Aztán vett is egy másikat... Nemhogy vettem volna egy sima gumi lapátot és kicseréltem volna én magam, mert a szerkezet jó volt. Na mindegy, ezt is benyeltem.
Olcsó volt. Se! :)
Szerencsémre a 2018-as év már mást nem tartogatott, nem úgy mint a 2019-es év.
2019, avagy egy rejtély megoldódik - igaz megint nem volt olcsó
A 2019-es év egyből egy kis extrásítással indult, igaz megfogadtam, hogy én már nem vagyok hajlandó semmit sem módosítani a kis autómon, eleget foglalkoztam én ezzel már korábban. Azonban csak nem hagyott nyugodni az a gondolat - és másoknál az a tapasztalat, hogy - létezik egy olyan bluetoothos lehetőség, amivel úgy, hogy a gyári kinézet (fejegység) bent maradhat mégis a XXI. századba repíthető - persze bizonyos korlátok mellett - egy közel 20 éves autó is. Ez pedig nem volt más mint a Dension GBL3BM1 Gateway Lite BT egysége.
Extrásítás, avagy bekerül a Dension
Egy ismerősöm a 30i-jébe beszerezte a közel 50.000 Ft-os utólagos kiegészítő rendszert, mely a gyári rendszerrel teljes mértékben kompatibilis és megbízhatóan működik is. Ugyanis nekem elvárásom volt, hogy:
1. belül a műszerfal maradhasson a gyári
2. MFL-ről lehessen vezérelni
3. telefonos kihangosítóként is működjön
4. ki lehessen váltani vele a CD tárat (amivel már megint nem voltam megelégedve: egy bukkanó és megint akadt egy-egy szám a CD-n...)
5. rá lehessen csatlakoztatni USB-t is rajta zenékkel,
6. ne kelljen fúrni-faragni lehetőleg a legkevesebb módosítással járjon a beépítése.
Nos, nagy örömömre és immáron több mint egy éves használat óta jelenthetem: a Dension nagyon-nagyon bevált! A beszerelése kb fél óra alatt megvolt, és plug and play: egyből működött (nyilván a telefonnal össze kellett hangolni). Kis gyári mikrofon is van hozzá, amit szépen esztétikusan a kormány mögé el lehetett rejteni és ránézésre minden maradt a gyári (kinézet.) De mit is tud?
1. bluetoothon (röviden: BT) lehet zenét hallgatni, MFL-ről indíthatóak, továbbléptethetőek a számok
2. tökéletesen működik a telefon kihangosítás (egyedül az MFL telefon gombja nem működik vele, de ez túlélhető) mivel a léptető gombbal fel lehet venni, illetve le lehet tenni a hívást.
3. sőt kijelzi akkor is hogy hívás van ha éppen rádiót hallgatunk!
4. Emellett a telefonban (mikrofonban) jól hallanak, a kapcsolat mindig stabil, sohasem dobta el.
5. hatótávolsága igazán impozáns: bőven a kocsin kívül is fogja a jelet.
6. automatikusan csatlakozik a telefon ha a BT be van kapcsolva rajta.
Szóval én 99%-ban csak ajánlani tudom a (mode) gombos fejegységgel rendelkező E46-os kollégáknak! A maradék 1% az az, hogy néha a zenét lejátssza bluetoothon, de a telefon kihangosítását valamiért már nem hajtja végre. Ilyenkor gyújtás le, majd az egész újraindít és utána már patika is. De amúgy ez tényleg nagyon ritka eset és ezt az ismerősöm is - aki ajánlotta - jelezte, hogy egyszerűen néha összeakad saját magával.
Na ez volt az az extrásítás, amit minden BMW E46-osos kollégának erősen ajánlok! Dension GBL3BM1 Gateway Lite BT, itt éppen a beépítés kezdetekor.
Minden dension csati úgy kialakítva, hogy egyből, semmi vágást, toldást, népnyelven "teszkós" megoldást nélkülözve lehessen rácsatlakoztatni a gyári rendszerre. Tényleg lenyűgöző!
Ennyi lenne az egység. Nem több! Ez tudja fogadni az USB portján keresztül pl a pendriveot, de ez kommunikál bluetoothon is a telefonunkkal
Itt még mindig a szerelés egy fázisa: amúgy sokat nem kell bontani...
...sokkal inkább finoman feszegetve, óvatosan kell bontani
Itt már minden bent, csak még a díszcsík nem. A dension saját mikrofonja a kulcs mellett (egyelőre még lelógva) látható.
A dension nagy előnye: a CD tár akadó, számokat átugró, "írjálkimindigegyújcd-t" időszaka végre a múlté!
Az extra után egy kis kellemetlenség: elrepedt a szélvédő egy kicsit
Itt fontos a dátum: 2019. áprilisában egyszercsak észrevettem, hogy a klímakomfort szélvédőm jobb oldalán elkezdett befele kúszni egy repedés. Meglepődtem nem is kicsit, ugyanis nem emlékeztem, hogy mostanában kaptam volna követ, ami okozhatta volna. És lám, jól emlékeztem, ugyanis a szélvédő fekete sávjából indult meg a repedés befele mégpedig azért, mert egyszer kaphattam én (vagy akár az előző tulaj is) két kavicsot, amit nem lehetett látni és azok szépen továbbmentek. Mindez azért volt kellemetlen, mert
- én mindig nagyon ügyeltem az autóinkon arra, hogy a kőfelverődés egyből javítva legyen
- másrészről a klímakomfort szélvédőt nagyon nem lett volna kedvem kicserélni,
- igaz a fránya szenzorzselék miatt már ideje lenne :D
Szóval egyből mentem is szélvédőshöz, aki végig telinyomta ragasztóval és jelentem: több mint 1 év után is egy mm-t nem ment arrébb a repedés! Szóval igaz, hogy egyből menni kell, nem szabad várni!
Nem tudom, hogy mennyire látszik, de ott van a két kavicspötty, ami elindította repedést.
Nem kicsit voltam betojva, nem hiányzott volna ugyanis, hogy a komplett klímakomfort szélvédőm végigrepedjen, így egyből szélvédőshöz rohantam, aki végig ragasztóval töltötte fel.
Itt belülről, ragasztás után. A kép igaz nem adja vissza, de csak ha megcsillan rajta a nap látható, és ami a fontosabb tartós lett! Nem repedt tovább a szélvédő!
Aztán mégegy kellemetlenség: rányitás
Apróság, de engem nagyon felháborított, hogy a veszprémi tesconál rámb...ták az ajtót úgy, hogy az alapozóig lement a fesó! Mindez csak azért volt fájó, mert az autóm garázsban áll, soha egy szem karcot sem ejtettem rajta, tűző naptól védem, tisztán tartom és erre - sejtem hogy kik, azaz milyen szociokulturális jellemzővel rendelkező egyedek - csak úgy, mert nem fér be a szakadt lomjába rámnyitja az ajtóját. Pedig nem is a bejárathoz közel állok meg, igyekezve elkerülni ezen kockázatokat.
Szóval apróság, de nekem nagyon fájt.
Hűtővíz piktogramja hol feltűnik, hol nem
Még 2018-ban merült fel azon hibajelenség, hogy egyik pillanatról a másikra elkezdte felvillantani a hűtővíz kevés piktogramját, ezt:
Nos az volt a furcsa, hogy először úgy dobta be, hogy nyáron melegben kértem az utastérbe egy kis meleg levegőt és egyszercsak felvillant a jelzés: először nyilván megijedtem, egyből félreálltam és kisvártatva ellenőriztem a hűtővíz szintet. Közel minimumon volt, de az is hozzátartozik, hogy amióta hűtőt cseréltem, kb. 4 éve, azóta nem néztem rá, max amikor ellenőriztem, hogy a fagyálló még fagy - egészen pontosan mínusz - álló-e.
Nos, szóval amikor másodszorra-harmadszorra villant fel, már rutinosan kezdtem kezelni a dolgot, igaz azért 1-2 hetenként megnéztem a vízszintet is. És volt is néminemű fogyás, de nem mindig. Mivel az ilyen bizonytalan dolgokat nem nagyon szeretem, így elkezdtem utánakutakodni. Természetesen a szerelőimnek is mutattam, ők részben mondták a hengerfejességet, illetve a kiegyenlítőtartályt is, illetve azt, hogy még valahol ereszthet a rendszer. Tócsa nem volt alatta sohasem, a hengerfejességen meglepődtem volna, hiszen nem füstöl kéken, nem gyenge, meg nincs olajos vizem sem. Emellett a hiba is hol feltűnt hol nem, de leginkább nem. Aztán eljött a hideg idő, amikor már rendszeresen állítottam melegre a ventilátort, és ekkor már sűrűn kaptam a hibajeleket és én pedig sűrűn ellenőriztem a hűtővízszintet: viszont az nem csökkent!
No, hát tovább kutakodtam és adtam egy esélyt az internet, egészen pontosan a facebook E46 csoport népének is. Alapesetben nagyon nem szeretem a kommenthuszárok világát, de hátha szerencsém lesz - vélekedtem. És bejött, ezek a válaszok jöttek:
"- nemetből hazafele kiadta visszavettem a gázból elaludt aztán megint fel megint eltűnt 1liter utántöltés után nem is jelentkezett egy darabig a végén oda jutott a dolog h a vizpumpanal egyszer csak sugárba spriccolt (okozó: VÍZPUMPA)
- Nekem 120-as tempónál dobálta be...ha lassabban mentem semmi! Végezetül elfosta magát a kiegyenlítő tartály! (KIEGYENLÍTŐ TARTÁLY)
- Nekem is kiegyenlítő tartály teljes beszarasa előtt dobálta be 2 hétig folyamat, hol eltűnt hol előjött:/ (KIEGYENLÍTŐ TARTÁLY)
- elfolyt a víz (KIEGYENLÍTŐ TARTÁLY)"
Ekként nem volt kérdés, hogy a többi 46-os kolléga cipőjébe léptem én is, így hát került bele egy új kiegyenlítőtartály és természetesen új hűtőfolyadék is. És igaza lett a facebook fórumos hozzászólóknak: ez volt a baj, mert azóta egyszer sem villant fel a jelzés és nem is fogy a hűtővíz sem.
A rányitást egyből észrevettem. Nem kicsit lettem ideges.
Hűtővíz piktogramja hol feltűnik, hol nem
Még 2018-ban merült fel azon hibajelenség, hogy egyik pillanatról a másikra elkezdte felvillantani a hűtővíz kevés piktogramját, ezt:
(Kép nem saját)
Nos az volt a furcsa, hogy először úgy dobta be, hogy nyáron melegben kértem az utastérbe egy kis meleg levegőt és egyszercsak felvillant a jelzés: először nyilván megijedtem, egyből félreálltam és kisvártatva ellenőriztem a hűtővíz szintet. Közel minimumon volt, de az is hozzátartozik, hogy amióta hűtőt cseréltem, kb. 4 éve, azóta nem néztem rá, max amikor ellenőriztem, hogy a fagyálló még fagy - egészen pontosan mínusz - álló-e.
Nos, szóval amikor másodszorra-harmadszorra villant fel, már rutinosan kezdtem kezelni a dolgot, igaz azért 1-2 hetenként megnéztem a vízszintet is. És volt is néminemű fogyás, de nem mindig. Mivel az ilyen bizonytalan dolgokat nem nagyon szeretem, így elkezdtem utánakutakodni. Természetesen a szerelőimnek is mutattam, ők részben mondták a hengerfejességet, illetve a kiegyenlítőtartályt is, illetve azt, hogy még valahol ereszthet a rendszer. Tócsa nem volt alatta sohasem, a hengerfejességen meglepődtem volna, hiszen nem füstöl kéken, nem gyenge, meg nincs olajos vizem sem. Emellett a hiba is hol feltűnt hol nem, de leginkább nem. Aztán eljött a hideg idő, amikor már rendszeresen állítottam melegre a ventilátort, és ekkor már sűrűn kaptam a hibajeleket és én pedig sűrűn ellenőriztem a hűtővízszintet: viszont az nem csökkent!
No, hát tovább kutakodtam és adtam egy esélyt az internet, egészen pontosan a facebook E46 csoport népének is. Alapesetben nagyon nem szeretem a kommenthuszárok világát, de hátha szerencsém lesz - vélekedtem. És bejött, ezek a válaszok jöttek:
"- nemetből hazafele kiadta visszavettem a gázból elaludt aztán megint fel megint eltűnt 1liter utántöltés után nem is jelentkezett egy darabig a végén oda jutott a dolog h a vizpumpanal egyszer csak sugárba spriccolt (okozó: VÍZPUMPA)
- Nekem 120-as tempónál dobálta be...ha lassabban mentem semmi! Végezetül elfosta magát a kiegyenlítő tartály! (KIEGYENLÍTŐ TARTÁLY)
- Nekem is kiegyenlítő tartály teljes beszarasa előtt dobálta be 2 hétig folyamat, hol eltűnt hol előjött:/ (KIEGYENLÍTŐ TARTÁLY)
- elfolyt a víz (KIEGYENLÍTŐ TARTÁLY)"
Ekként nem volt kérdés, hogy a többi 46-os kolléga cipőjébe léptem én is, így hát került bele egy új kiegyenlítőtartály és természetesen új hűtőfolyadék is. És igaza lett a facebook fórumos hozzászólóknak: ez volt a baj, mert azóta egyszer sem villant fel a jelzés és nem is fogy a hűtővíz sem.
Kirándulás Horvátországba
Horvát nyaralás 2019-ben: itt a fogyi a lényeg: 7,8 liter. A két "gumicsöcs" letakarás a szintjelzőnek és egy időben fennálló, majd magától eltűnő check engine-nek szólt.
Ez után történt, hogy leruccantunk a horvát tengerpartra nyaralásként. A 30i-vel semmi baj nem volt, 2000 km-t minden baj nélkül megtett: voltunk hajnalok hajnalán kanyargós szerpentineken, zsúfolt belvárosokban, tengerpartokon. Végig nagyon jól fogyasztott, igaz sajnos olajból is. Ami a szerencsém, hogy mind a kettőhöz hozzászoktam már: 7,8 volt a benzin, az olaj pedig ugyanúgy 1 liter kb a nyaralás felénél, majd már olajjeladó jelzéssel, közel minimummal értünk haza. Amúgy tapasztalat, hogyha minimumot jelez, akkor az még nem minimum, hanem felette egy kicsivel, ugyanis a BMW inkább biztosra ment. Viszont a CCV (kartergázszűrő) cserére megérett az autó. Emellett az olajfogyasztást még más dolgok is okozhatják, amiről én is és minden más M54-es a környezetemben (3x30i, 2x25i, 2x20i) mind tudunk, de inkább olajat töltünk utána mint - egyelőre - bevállaljuk a komplett motorgenerált. Mondhatni megtanultunk élni vele és azzal is, hogy egy kis korom néha a benzines kipufogót is elhagyja. Viszont azzal a rejtéllyel csak én éltem, aminek a következménye az lett, hogy...
...bizony életemben először az út szélén maradtam a BMW-vel
Ugyanis történt, hogy bratyóval jöttünk haza a Hajdar Fénytechnikától (reklám helye: ledes világításokban írtó penge a srác) Bázakerettyéről, amikor is az M7-esen - Balatonfenyves magasságában - egyszercsak se kép se hang, felvillant minden jelzés a műszerfalon, elcsendesedett a motor és csak a szélzaj illetve a lassuló autó maradt. Hirtelen nem tudtam mit kezdeni a helyzettel. Nem kifejezetten ijedtem meg, csak csupán váratlan volt az esemény. Még miközben gurult próbáltam ráindítani, de pár erőtlen tekerésen kívül más nem történt. Ekkor már sejtettem, hogy ez izgi délután lesz. Miután megállt az autó, egyből ráadtam a gyújtást és
hallgattam, hogy az első tippem, azaz az AC pumpa hibájáról lehet-e szó (ac
pumpa azaz a benzin szivattyú a tankban). Bejött a tippem... Hozzá kell tennem, hogy a tankszintjelző-problémám továbbra sem gyógyult meg, pedig időközben egy tankszellőztető motor már cserélésre került - igaz bontott, a tesztelés végett, így nem volt nehéz tippelgetnem sem. Sejtettem, hogy itt van a kutya elásva! (AC pumpa bedögléséről amúgy ez a vidi egészen jópofa!)
Szóval ráadtam a gyújtást, de bizony a menetirány szerinti jobb hátsó részről semmilyen halkan morgó (szívó) hang nem jött. Innentől már csak az volt a kérdés, hogy tud-e valaki értünk jönni trélerrel. (Sajnos a legközelebbi leálló elég messze volt, megpróbáltuk óvatosan tolni a leállósávon a következő leállóig, mert arra lejtett egy kicsit a terep, és bíztunk benne, hátha elérjük, de végül nem kockáztatunk tovább, az életünk fontosabb volt, így betartottuk a szabályt: elakadásjelző háromszöget kitenni, láthatósági mellényt felvenni, majd irány ki a szalagkorláton kívülre!!) Vicces volt amúgy mert nem sokkal később egy landcruiseres francia pár is durr-defektet kapott, így nem sokkal kiálltak mögénk ők is. Segítenünk nem kellett nekik, de ők is felajánlották, hogy elvontatnak, de addigra már úton volt értünk a tréler...
...Székesfehérvárról, úgy hogy előtte még egy kanyarja volt az ipsének, de legalább tudott jönni!
Volt időnk tehát beszélgetni egy jót, s közben hálát adtam a jó Istennek is, hogy ez nem a horvát nyaralás közben, mondjuk a hajnali szerpentinen több száz km-re otthontól történt meg!!
Amúgy a trélert egészen olcsón - röpke 50 rugóért - megúsztam, de elhatároztam, most bizony a végére járok a dolognak és minden olyan alkatrészt, ami a benzin-ellátással kapcsolatos kicserélek, kivétel a tank.
Először természetesen életre kellett kelteni az autót. A tipp be is jött: hátsó ülés felszed, menetirány szerinti jobb oldali fedő leszed, az AC kiszed: a pumpa összeroskadva, vezetéke elszakadva. Szóval ez halt meg. Szegény AC állt amúgy mindig a szintjelző töréssel kezdődő, majd súlyosbodó problémaláncolat végén, azaz ebből a szempontból az elején és ő adja meg magát legelőször. Most olyan szinten döglött be, hogy konkrétan beletestelt az elszakadó vezeték a benzinbe, így a biztosítékát is levágta egyből, ezért állt le, és nem indult be többet az autó.
Miután a biztit is cseréltük az autó egyből életre kelt, viszont mondtam, hogy addig az udvart el nem hagyja, míg mindent, ami a benzin-ellátással kapcsolatos ki nem cserélek. Így került cserélésre, mindenből új/gyári új alkatrészt beszerezve:
1. AC pumpa
2. tankszintjelző
3. üzemanyagtank sapka
4. tankszellőztető szelep (a motorban)
5. aktív szénszűrő (az akksi alatt)
Biztosra akartam menni, ezért cseréltem még az olyan banális dolgot is mint a tanksapka.
Amúgy német rokonommal fejünket összedugva arra jutottunk (ő például a német Z3 csoportokban olvasta, ahol hasonló tankösszeroppantásos-szintjelzőtöréses sztorik voltak), hogy az aktívszénszűrő lesz minden bizonnyal a tettes. És hát mint az később kiderül így is volt. No de jöjjenek megint a képek!
Miután a biztit is cseréltük az autó egyből életre kelt, viszont mondtam, hogy addig az udvart el nem hagyja, míg mindent, ami a benzin-ellátással kapcsolatos ki nem cserélek. Így került cserélésre, mindenből új/gyári új alkatrészt beszerezve:
1. AC pumpa
2. tankszintjelző
3. üzemanyagtank sapka
4. tankszellőztető szelep (a motorban)
5. aktív szénszűrő (az akksi alatt)
Biztosra akartam menni, ezért cseréltem még az olyan banális dolgot is mint a tanksapka.
Amúgy német rokonommal fejünket összedugva arra jutottunk (ő például a német Z3 csoportokban olvasta, ahol hasonló tankösszeroppantásos-szintjelzőtöréses sztorik voltak), hogy az aktívszénszűrő lesz minden bizonnyal a tettes. És hát mint az később kiderül így is volt. No de jöjjenek megint a képek!
No hát ezt is megértük: lerohadtunk az út szélén. Eddig ilyen a BMW-s időszakom alatt az elmúlt 8 év során nem volt egyszer sem.
Szép naplemente lenne, ha épp nem az M7 leállójában várnánk a trélerre.
De nem unatkozunk: nemsokkal utánunk egy Toyota is durr-defektet kap
Körülbelül 1-2 óra múlva a tréler is megjött és este értünk haza.
Itt az alkatrész, ami megadta magát: az AC nem bírta, durván összeroppant.
A szivattyú a keretből szinte kiesett.
Látszik, az AC oldalán is van egy szintjelző
Zöld nyíllal a vezeték, amit a gégecső összenyomódásával úgy eltekert, hogy a borítás felszakadt, és a vezeték beletestelt a benzinbe
Ha már ott voltunk a tankszintjelzőre is ránéztünk: ez lakik a menetirány szerinti bal oldalon
Íme. Ez sem volt egészséges: a kék nyíl mutatja, hogy hol volt eltörve a mikrométer. Valószínűleg ez is az összeszívódástól lehetett. Természetesen cseréltük ezt is.
A bűnös alkatrész: természetesen nem nyugodtam bele és kíváncsi voltam, hogy mi a búbánat tud egy ilyen alkatrészben eltömődni. Így hát megbontottam az aktív szénszűrőt. Először egy oldalát érintő bevágást ejtettem rajta, így jól látszanak az apró tyúktápra emlékeztető széndarabok.
És aztán azok kiöntése után itt a feketeleves!! Mintha bepenészesedett volna, olyan látvány tárult elém a tető levágása után: a széndarabok egy tömbbé álltak össze, ezek eltömítették a járatot, így a tank nem tudott szellőzni. Ez volt hát az oka a 6 évnyi szintjelzős mizériának.
Közbevetett megjegyzés 2020. július! Sátánka is lerohadt! De le ám! Igaz ott a gyenge akksi miatt a már megkopott önindító nem tudta életre kelteni a kis E36-oskát. Igaz ennek előzménye volt, hogy az akksi egyszer már koppra lemerült - égve maradt világítás miatt - így cserélni kellett volna, de édesapám adott neki még egy esélyt. Hát ezt az esélyt az élet és a technika trélerrel jutalmazta.
Ide tartozik és itt jegyzem meg, hogy amúgy üzembiztosan muzsikál továbbra is a kis Sátánka, és immáron a küszöbcserén is átesett! Új gumikat is kapott nyárira, télire szigorúan csakis új Continentalt és Hankookot.
Kábelszakadás 2.0 és 3.0 - komplett újrakábelezés
Kábelszakadás 2.0 és 3.0 - komplett újrakábelezés
Az V. részben már volt szerencsém a jobb oldali kábelköteget a gégecsövéből kiműteni, mivel akkor a rendszámtábla világítása szakadt meg. A MARcsinál a bal kábelköteg volt érintett. Így már "vártam", hogy mikor szakad megint meg valami. Hát nem kellett sokat várnom rá...
...még 2019 év elején csomagtér belső világítása hunyt ki, azaz megszakadt a vezeték. Ez volt a 2.0 alkalom.
Itt még minden a helyén, de a fedő műanyag már eltávolítva.
Itt már megbontva a gége alatti szigszalagos rész, és kifűzve két vezeték: ugyanis nemcsak egy adta meg magát, hanem mire kibontottuk már kettő. Jól látszik amúgy, hogy gyönyörűen a hajlásnál tört meg mind a kettő.
Javítás szakaszai: két vezeték kifűzése lent...
...fent...
...majd rugalmasabb vezetékkel bepótlás...
...majd cinezéssel összetoldás, zsugorfóliázás.
Majd minden visszaépítése, és...
...jönnek a jó öreg kétoldalú ragik.
Ide is. A művelet, avagy a 2.0. alkalom megoldva. No de jött 2019 ősze...
...ugyanis ekkor szakadt meg egyik pillanatról a másikra egy vezeték ismételten. A kabelbruch 3.0 most azt a hibajelenséget okozta (a műszerfalon), hogy mindig azt jelezte, hogy a csomagtérajtó nyitva van (vagy az ablak, vagy maga az ajtó). Így megint jött a gumicsöcs, mint anno a kukászacsi a beázásnál és egy ideig megoldottuk vele a hibát. Egészen ez év közepéig kellett várni, hogy legyen rá időm (no meg jó idő alapból), hogy az egészet megelégelve megint javítsunk a helyzeten.
Most már nem szaroztam: minden érintett vezetéket - amin egy kicsi repedés mutatkozott - cseréltem. Ehhez viszont a gégecső szétvágása volt szükséges...
...amit természetesen a végén gyorskötözőkkel és szigszalaggal erősítettem meg. Amúgy 4 vastagabb - még jó állapotú - vezetéken kívül mindegyiket kicseréltük, mivel nagyon elegem lett már a folyamatos időzített bombából.
A kábeltörés 3.0 után viszont mindezidáig (2020. júliusa) már nagy javítások, változások nem történtek:
- a szelepfedél tömítése megint cserére került (anno VI. részben már cseréltem egyszer),
- a kéziféket beállíttattam (szeretem ha már a 3. kattintásnál fog),
- kicseréltem a fűtéscsapot, mert hol meleget, hol hideget fújt, de ha megragadt, akkor csak meleget. Amúgy ezt is hamar diagnosztizáltam, hiszen a MARcsinál már volt ilyen: menet közben egyik pillanatról a másikra, nem jön hideg levegő, még klíma kapcsolása esetében sem, csak meleg. Majd néhanapján (egyes beindítások után) még van hideg levegő befúvás, de ez bizonytalan, mint a kutyavacsorája. Na ekkor jött el a fűtéscsap cseréje. (Abban különbözik a sünicserétől, hogyha a süni pusztul meg, akkor a ventillátor fel sem pörög, lényegében nem fúj semmit sem.)
Életképek
Azért, noha már nem annyit mint régen, de azért egy-egy kompozíciót igyekeztem megörökíteni, az elmúlt 2 évből, amin a számomra még mind a mai napig gyönyörű E46-os BMW van, ezekből mutatok párat.
Munkamegosztás a BMW-k között: itt éppen a Sátán dolgozik (vontat) a 30i meg az árnyékban pihen. Amúgy érdekesség, de a 30i-men ugyan gyári vonóhorog van, de egyszer sem vontattam vele.
Lényegében az elmúlt két évben a Szilágyi 30i-s kollégával is pár alkalommal találkoztam csak, itt éppen Velencén vagyunk.
Itt indulunk az egyik utolsó, ha nem az utolsó powerfanatics találkozóra, ami megszervezésre került. (Egymás mellett 3 db 30i)
Itt már a találkozón: mellettem M4, ami azóta szinte egy pályaautóvá épült át.
A típusismertető rendszám előre is felkerült ;)
A jó öreg kombiné, itt éppen almaszállítás közben
Alapvetésem volt (amellett, hogy nem eszünk és pláne nem dohányzunk az autóban, de utóbbit a közvetlen közelében sem), hogy kutya az autóban nem utazhat. Aztán változtak az idők, kutyusunk lett, ráadásul egy nagyon aktív tricolor border collie, így ki kellett találnunk, hogy miként szállítsuk az ebet. Sokat kutakodtam: megnéztem a BMW által is ajánlott "Kofferraumausbau für Hunde" kiegészítőt, amikor lényegében egy pokrócot terítenek a csomagtérbe, vagy a adott esetben a hátsó ülésekre, de ez nagyon nem tetszett: egyrészről szegény kutyus dől jobbra-balra, emellett szabadon körbejárhatja az egész autót, másrészről akarva-akaratlanul is tiszta kutyaszőr és így mocsok lehet a beltér.
Két verziót próbáltunk hát ki feleségemmel.
Az egyik fajta (a hosszabbik részén, azaz az oldalán) nyíló fressnapfos Skudo Car szállítóbox hátul elhelyezve: előny: utastér szabadon marad. Hátrány: látszik a komplett csomagteret elveszi szinte.
Másik fajta megoldás: Ez a jobban bevált verzió, amikor is a keskenyebb oldalán (azaz elől) nyíló Feria szállítóboxot a hátsó ülésre tettük, majd rögzítettük. Ugyan ez az utastérből foglal el helyet, de lényegében csak itt helyezhető el, ugyanis nincs értelme betenni hátra, mivel hosszában nem fér el, csak keresztben, akkor viszont a blöki nem tud beugrani. Azaz kapufa: pont nem értünk el semmit sem.
Így hát győzött a Feria box. De természetesen nem is én lettem volna, ha nem szerzek a box alá egy szövet Touring ülőlapot, így a box műanyag lába nem a bőrülést nyomja. ;) Amúgy is pedig minden esetben csak úgy kerülhet be hátulra a box, hogy egy ikeás lepedővel le van takarva minden a box mögött és alatt. Ennek köszönhetően a kecske és a káposzta is megmaradt: kutyát szállítunk autóban, úgy hogy minden tiszta marad.
Amúgy személyes véleményem, hogy a kutyáknak a box, az autóban történő szállítás tökéletes módja, mivel bekuckózhatja magát egy "kutyaólba", biztonságban van eme menedékében, nem borul ide-oda. (A mi blökink például box nélkül nem is szeret utazni.)
Jövő
S végül a bevezetőben már felvillantott jövő(kép). Nos elérkezett az idő a típusváltásra, amit ugyan még nem terveztem, mert fogalmam sem volt, hogy mi is legyen az utód, de két dolog viszont jelentősen felgyorsított: az egyik, hogy akármilyen vicces, de a 3-as már kicsivé vált nekünk. Ugye azt írtam, hogy a kutyuli csak boxban utazhat, és nagyrészt jön velünk mindenhova, így alapból sok helyet foglal el vagy a csomagtartóból (ekkor szinte az egészet), vagy az utastérből, utóbbiba rakva, hátul csak egy fő fér el. Ezzel szemben a 61-esben a picit kisebb zöld box hosszában elfér, úgy hogy mellé elférne még egy! Azaz szinte - számunkra - dupla akkora a csomagtere!
A másik, hogy Ádám barátomnál eladóvá vált - egy még közösen 2014. októberében behozott - 2004. december havi E61 525d, ami gazdagon felszerelt példány. Egészen pontosan nekem mindenben megfelelő extra benne van, többek között: PDC, panoráma tető, fekete szín króm csíkkal, félbőr sportülés ülésfűtéssel, sötétített üvegek, pohártartó, ablagepaket (kibővített funkciójú csomagtér) napfényroló (kisbabánál ez fontos lesz), xenon, vonóhorog, nem M pakett, kapok hozzá felnin continental téligumikat.
Azaz az amúgy korábban, egészen a 248.000. km-ig végig visszakövethető, mára 301.000 km-t futott, töretlen, gyönyörű belterű ötös, ami az elmúlt két évben kihasználatlanság miatt már csak állt, vissza nem térő alkalomnak kínálkozott. Nem akartam ilyen gyorsan váltani, pláne nem dieselre, de ezt nagyon sajnáltam volna ha kihagyom: 100%-ig tudom, hogy mit veszek, kapott egy nagyszervizt (benne fékek-olajok-szűrők, új légrugókompresszor, új akksi, új kettőstömegű kuplunggal, porlasztók bevizsgálva, izzításvezérlő cserélve, izzító gyertyák is, hátsó kábelszakadások javítva komplett vezetékcserével), no meg a hely! Amire mostanában annyira nagy szükségünk van! Körülbelül egy hétig rágódtam rajta, és döntöttem: nem hagyom, hagyhatom ki! Igaz diesel, de legalább megtapasztalom ezt is, hogy milyen! S végig az motoszkált bennem: ha nem az Ádámé lenne, biztosan nem vennék E61-est, pláne nem dieselt. Nyilván ez sem hibátlan: a CCC bluetooth esetében el-el dobja magát, meg a turbó is gyári még.
Ekként vettem - akárcsak a MARcsi esetében - egy BMW mellé még egyet. És nyilván az egyik innentől feleslegessé vált. Első körben ismerősi körben akarom ezt is eladni, de idővel a hahura is felkerül természetesen.
Ezzel viszont lezárul egy fejezet az életemben: a blogírást is befejezem. "A mór megtette kötelességét, a mór mehet:" sok mindent megírtam eme blogon az E46-okról, ami bennem volt és talán egy-két érdeklődőnek, jelenlegi és jövőbeli tulajdonosnak tudtam segíteni is.
(Amúgy ha valaki rákeres a http://bmwe61tumblr.blogspot.com/ címre, ott egy 2013-as bejegyzést talál, nem véletlenül. Már 7 évvel ezelőtt is tervben volt a "cicalámpás" ötös. Az egy más kérdés, hogy azt a blogot már sohasem fogom továbbírni...)
(Amúgy ha valaki rákeres a http://bmwe61tumblr.blogspot.com/ címre, ott egy 2013-as bejegyzést talál, nem véletlenül. Már 7 évvel ezelőtt is tervben volt a "cicalámpás" ötös. Az egy más kérdés, hogy azt a blogot már sohasem fogom továbbírni...)
Mellettem az utódom. Az idők változnak vele változunk mi is. Az igények is változnak, megfelelünk hát azoknak is. De egyvalami hármasa örök: BMW, hathenger és kombiné.
Azonban mint minden bejegyzésemet ezt is a jövőbeli tervekkel, azaz annak felsorolásával zárom, hogy mit kell majd előbb-utóbb felújítani, kicserélni, kijavítani rajta, mert természetesen messze nem tökéletes a kis 46-oska:
1. BMW jel cseréje: nos, mára tényleg eléggé lemállott szegényke, és noha megvolt hozzá az eredeti gyári BMW jelem, azonban mivel az ugyanaz a 82mm-es, ami az E61-re is jó, így arra került rá előre (mert azon elől lemállott volt, és amúgy hátul is fekete volt, így egyből cseréltem azt is. Amúgy érdekesség, hogy az E61-esen az első és a hátsó BMW jel egy az egyben megegyezik! Mindenhova a 82mm-es embléma kell.)
2. A korábban írt CCV felújítást érdemes lenne megejteni, mert ettől javulna az olajfogyasztás valamelyest, de sajnos - környezetem tapasztalata alapján - nem szűnne meg teljesen. Ezzel együtt egy olajcsere is lassan esedékes. (Titkos tippem: Motul 8100 X-Clean EFE 5W-30, ezt ajánlották az M54-es kollégák, hogy ez valamelyest csökkenti az olajfogyit.)
3. A VANOS és a szervótartály csere is valamikor esedékes lehet, de ahogyan két évvel ezelőtt sem cseréltem, úgy még ezek bőven bírják még. Előbbitől még jobban húzna a motor - így se rossz, de akkor közel a gyári értéke lenne - utóbbi pedig könnyezik (mint minden E46-on.)
4. A rányitást egy festéssel és utána polírral javítani kellene, mert jelenleg ha szép tiszta az autó sajnos észre lehet venni.
5. Hátulra 2 db új nyári gumit kellene venni, mert az Uniroyalok tényleg az utolsó szezonjukat járják. Javaslatom a Michelinek, amik jelenleg elől vannak fent: nem olcsók, ellenben nagyon jól tapadnak s csendesek.
6. Szenzorzselé csere, mert azért csak-csak lemállik, de egyszer ha ne adj Isten a szélvédő tovább reped, akkor azon úgyis lesz gyárilag rácuppantott esőszenzor, így ezzel még bőven lehet várni. Amúgy érdekes, de miután ablaktörlő lapátot cseréltem elől is, utána jelentősen javult a szenzor érzékenysége, annak ellenére, hogy ugye nem 100%-osan van fent a szélvédőn!
7. A kardánkereszt tolatáskor néha halkan kattan egyet, így lassan az is cserés lehet.
Amúgy pedig előreláthatóan nem számítok semmi javítandóra: a kipufogó végre nem fúj ki, és a szintjelző is jó végre. Az alapjárat szép, a futómű nem kopog (a Meyle HD szilentek nagyon-nagyon beváltak!!) 2000 km nagyátlaga: 9,1 liter, de például amikor tartósan jártam a Pécs-Veszprém távot jellemzően 7,1 - 6,9 l volt a fogyi.
Ja de kimaradt még egy!
8. Az Exklusiv leder nappa belső vezető ülésén a még gyári díszbőrcsík varrása az ülőlapon egyik oldalon elkezdett kifesleni. Még nem jött fel, de ez nemsokára bekövetkezik. A javító csík, amivel anno a másik oldal javítva lett, megfestve, előkészítve amúgy megvan, csak még Gábor, a bőrdokihoz nem jutottam el vele.
Így hát ez még egy javítandó belső esztétikai hiba.
Végszó
Egy ilyen bejegyzést nehéz lezárni, mivel ez egyben a közel 10 éves BMW-ről, ezen belül főként az E46-osokról szóló blogolás befejezése is. Így inkább annyit jegyzek meg, hogy érkezik még egy bejegyzés, hasonlóan a MARcsiéhoz, amiben a komplett 330i-met bemutatom.
---------------------
Blogarchívum a bejegyzéshez kapcsolódóan:
I. rész: "Nem kell be....ni ez még nem rock n roll!" - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok
II. rész: "Egyszer megjavulok én..." - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok II. rész
III. rész: Nemsokára kész! - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok III. rész
IV. rész: Finomhangolás a "birdkilleren"- avagy milyenek a 30i-s hétköznapok IV. rész
Pont a napokban gondoltam rá a blog böngészése közben, hogy vajon megvan-e még a 30i-d, mert már rég írtál bejegyzést, erre meglepetésemre
VálaszTörlésitt egy új post :) Jó volt olvasni a friss fejleményeket, és a blogon összeszedett infók még sok e46 tulajnak lesznek hasznosak a jövőben is! Ha pedig bármikor rádtörne az érzés hogy írj (akár az e61-el vagy e36-al kapcsolatban), akkor ne fogd vissza magad, mert szerintem elég jól írsz, jó olvasni ezeket 😁
Szia!
VálaszTörlésÉvek óta olvastam a blogodat. Örömmel láttam most hogy még meg van a 30i. :) Nagyon sok hasznos dolgot írtál le itt a blogon. Sokszor fogom még látogatni a jövőben is, mivel én hamarosan leszek (remélhetőleg boldog :) ) 30i sedan tulaj. :)
Köszönünk mindent!
VálaszTörlésNagyon sokat megtudhattunk az E46-osok rejtelmeiről, olyan dolgokat amiket szinte sehol máshol,kötelezővé kellene tenni minden E46-ot kereső/birtokló személynek az írásaid!
Sajnálom ha nem folytatod a blogolást néha az E61-el, szívesen olvasnánk azokat is, az idő majd eldönti, hátha lesz időd, kedved hozzá, de ha nem akkor természetesen azt is megértjük!
Egy kérdés:
VálaszTörlésHa tankonként van AC pumpa, szóval összesen 2 darab, akkor ha az egyik beadja a kulcsot, akkor a másiknak nem kéne kiszolgálni az autót legalább alacsonyabb fordulatszámon is?
Ha nem vágja le a biztosítékot az összekontaktolódás, akkor ment volna tovább a paripa?
Csak a menetirány szerinti jobb tankban van AC pumpa, a bal oldaliban csak szintjelző. ;)
Törlés