2018. június 8., péntek

Túl a 4. éven is - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok VI. rész

Télen-nyáron, hóban fagyban. Az elmúlt egy évben közel 20.000 km-t tettem meg, lényegében hibamentesen. Olaj persze fogyott rendesen, de ezt már nem tekintem hibának, megtanultam vele együtt élni.

Bevezető 

Újabb 1 év a 231 lóval, vagy ki tudja mennyi maradt mára már belőle, és mennyi gondolta úgy, hogy időközben, a több mint 16 év alatt ide-oda elkóborol. De ami a lényeg, hogy lényegében az autó egyben van és egy újabb - lényegében eseménymentes - egy éven vagyunk túl, azaz immáron belekezdtünk az 5. közös évbe. 
Jóllehet eltelt már 4 év, de 30-ast lényegében nem untam meg mind a mai napig sem, hanem inkább megszoktam. Ennek részben az az oka, hogy a mai egyre inkább eldízelesedő és elnégyhengeresedő világban egy 3000 ccm-es soros hathengeres szívó benzines már önmagában unikumnak hat. Ehhez - nem hanggenerátoros - kipufogó hang is társul, ami mind a mai napig meggyőz, hogy jól választottam, amikor a 318i-ről 330i-re váltottam. Sokszor már megkérek mást, hogy menjen egy-egy karikát a kocsival, hogy hallhassam kintről is a hangját, mert én csak vezetem, de sohasem hallom.
Típusváltásra tehát még egy ideig nem is gondolok. Az autó jön-megy immáron 70.000 km óta rendületlenül. A km állás most jár olyan 212.500 körül, az elmúlt egy évben közel 20.000 km-t mentem vele és valószínűleg ez az évi 20.000 km körüli futásteljesítmény meg fog maradni a jövőben is. Viszont annak ellenére, hogy növekedett a futásteljesítmény - hála Istennek - nem történtek nagyobb problémák, csak kisebb, amolyan béemvés "éppenelromlikvalami, mertmárrégenláttuka szerelőt" periódusok vannak.
Nagy autóépítési terveimről is már régen letettem (vagy kiöregedtem?), mert már semmit sem akarok extrásítani, pluszba beépíteni. A lényeg, hogy menjen mindig A-ból B-be.
És végül bevezetésként még egy gondolat: egyértelműen bebizonyosodott az esetemben, hogy a kezdetben ráköltött költségek (pl.: komplett futómű, gyertyák, üzemanyagszűrő, stb.) mind megtérültek, azaz csak egyszer kellett alaposan rendbe rakni, utána már abból sokáig "elél" az ember. Ezt mi sem támasztja jobban alá, minthogy a tavalyi évben már a biztosítás és a teljesítményadó volt a legjelentősebb költség, nem számíva persze a két új Michelin gumit. Reméljük ez így is marad a jövőben is, de addig is álljon itt az elmúlt 1 év krónikája - nagyjából időrendben.

Nem terveztem, de sejtettem: ismételten befogott a fék...
...ugyanaz, amivel anno már volt baj, azaz a bal első. Nos, meglepődni már nem lepődtem meg, a beszarásjelző sem égett, hiszen ilyennel is találkoztam már BMW-s karrierem során, így tudtam, hogy mivel jár egy ilyen probléma. 
Nem is késlekedtem sokat, irány a szerelő és ott fékdugattyú és fékbetét-csere megoldotta a problémát, és ha ott voltunk akkor már fékcsövek és fékfolyadék is cserére került. A probléma beköszöntén nem lepődtem meg annyira. Tudtam, hogy nem lett tökéletes a fék a múltkori javítás óta: akkor a dugattyú porvédője lett gyári kitből javítva, de most már a teljes rendszert újra kellett gondolni, azaz több mindent cserélni, mint a tömítést. 
Amúgy megnyugtatok mindenkit, hogy ilyen probléma csak az én ismeretségi körömben is többünkkel megesett, pl.: E39 M5-el és ugyanúgy mint nálam 30i-el is.

A tünet ugyanaz volt, mint anno: kicentrírozatlanságra utaló rángás kb. 50 km/h-tól, brutális fékpor termelődés, felhevült felni. 

Az ok: beragadt porvédő és elrozsdásodott dugattyú

A dugattyú nem tudott visszamenni helyesen a helyére, így be-be fogott. Megoldás a teljes csere volt.


Terveztem - a váltó kint marad 5.-ben
A tünet egészen egyszerű volt (idézek az V. részből): "Váltó felújítás, mert kint marad 5.-ben hidegen, meg néha nehezen veszi az egyest, de annyira még nem zavaró"
Hát aztán időközben egyre inkább elkezdett zavarni, így míg a MARcsival jártam, addig szépen le is adtam a szerelőmhöz. Az eredmény mesés lett: végre minden váltás precíz. A részletes leírás, hogy mi volt a gond itt elolvasható. (Amúgy nálam csak a 9-10-11-12-13-14-15-16-os alkatrészek kerültek kicserélésre, és így is jó lett.)

A váltójavításkor készült képet elrettentésként küldték: a kép azonban csal, mert nem bántak mocskos-kesztyűs kézzel az autómmal :) 


Terveztem és nem lett belőle semmi: BMW jel csere 

"Már megvan a gyári új, de ameddig bírja még a mostani, amiről pattogzik le lassan a lakk, addig nem cserélem ki" - írtam az V. részben. Nos, hát még mindig nem adta meg magát teljesen a BMW jel így maradt is a helyén az eltelt egy évben is. De szerintem 2018-ban már megadja magát.

Az V. rész jövőbeni tervei között írtam, hogy "vennem kell hátra két 225/45 R17-es gumit"...


...hát úgy is lett, de nem hátra hanem előre felkerült két db új Michelin Pilot Sport 4 225/45 ZR17 94Y gumi. (A további felnik és két szintén új Continental gumi a Sátánra került fel.)


Ismét elhalálozott egy CD tár
Klasszikus E46-osos volt, hogy egyik leállításkor még van CD-lejátszónak hangja, utána indítás után error fogad. Persze sejtettem, hogy már megint a CD tár adta meg magát. Anno úgy vettem a verdát, hogy csak a jobb hangszóró szólt ha CD-ről ment a zene. A rádió esetében szólt mindkét első hangszóró. Vettem egy bontott tárat, betettem működött. Egészen 2018. tavaszáig. Akkor úgyszintén megadta magát, de most már teljesen elment a hang: egy hangszóró sem szólt + benyelte a CD-imet is. Irány Kritu barátom és hoztam egy újabb CD tárat. Persze...



...előtte jó magyar szokás szerint megpróbáltam a kettő meglévőből egyet csinálni. Már ott sejtettem, hogy nem fog összejönni, amikor láttam, hogy más a cikkszám és a gyártási idő...

...no és persze be is jött a tipp: az elektronika teljesen más volt a kettőben.

Itt már mind a 3 CD tár látható.

A középső (kerettel együtt) egy E39-esből való, a szélső kettő E46-ból. Az E39-esé, E53 és E38-asé is jó az E46-ba, viszont meg kell nézni (és át kell állítani ha nem jól van beállítva) a CD tárat horizontális vagy vertikális állásba! Mert pl.: az E39-esben fektetve (vízszintesen helyezkedik el), míg az E46-ban függőlegesen. S nagyon nem mindegy, hogy tud-e csillapítani a beépített rugó útegyenetlenségek esetén vagy sem!

Mivel a meghalt CD tár nem adta ki a magazint a 6 db CD-vel, így jött a bontás, magyarul totális szétszerelés.

Persze a végeredmény az immáron működő CD tár ellenére a jó öreg FM Transmitter lett. Erről anno még a MARcsi idejében írtam, most közel 5 év után újból használatba vettem és hosszú utakra tökéletes választás! 88.4-re állítva nekem eddig soha semmi sem zavarta meg az adást.


Szelepfedél-tömítés cseréje

Nyáron lettem figyelmes arra, hogy miután leállítom az autót - egy keményebb menet után - akkor a vesékből olajszagú enyhe füst szálldogál felfele. Az ok a motorháztetőt felnyitva hamar nyilvánvaló lett:

A szelepfedél tömítése elkeményedett a folyamatosan kapott nagy hőterhelés és az elöregedés miatt, így elkezdte csepegtetni az olajat...

...mely szépen ráfolyt a tűzforró kipufogócsövekre (egészen pontosan a leömlőkre) és ott elpárologva idézte elő a füstöt.

Így kicserélésre került a tömítés, majd egy motormosást is kapott először felül...

...majd alul. A helyszín természetesen a veszprémi Jutas Autómosó.

Ha már ott voltunk, akkor nemcsak a motor hanem, a "haspajzs" is le lett mosva. Ide már profik kellenek: nagy nyomás és speciális szerek. S lám! Kristálytiszta lett a pajzs is!


No meg persze a motor is.

Amúgy a motorkozmetika az, ami egy teljesen fölösleges elfoglaltság. 100 km nyáron (a poros) úton és máris oda egy napnyi simogatás/ápolás.

Ég a check-engine lámpa - meggyógyítottam!

Történt egyszer, hogy semmi előjel nélkül indítok és lám ég a check engine lámpa. Egy pillanatra lefagytam, majd máris tesztelésbe kezdtem: remeg a motor/alapjárat? Nem. Van teljesítmény ingadozás/csökkenés? Nincs. Húz az autó? Húz. Akkor semmi probléma, természetesen tippem máris volt, hogy mi lehet a lámpácska oka, no de menjünk vele, majd megmondja a diag, hogy mi a baj. Addig is idegesített, hogy (főleg este) a szemembe világított vakítóan, így megjavítottam:

Előtte...

...utána! Jelentem ez a legolcsóbb BMW javítás volt eddig éltemben! 

Viccet félretéve természetesen izgatott, hogy mégis mi lehet a baj okozója. Abból sejtettem, hogy nem vészes, hogy időnként le-le vettem a napellenző rögzítőjét, és egyszer csak látom, hogy magától el is aludt. Így már csak a diag eredménye volt hátra: lambdaszonda előmelegítése nem tökéletes, és egyből be is dobta a hibát. Mivel elaludt - és azóta se jött elő - így hagytam annyiban a dolgot. Majd ha megkotlik cserélem. (Amúgy az M54-esekbe idővel minden lambda megadja magát. Ettől még az autó jön-megy, de a fogyasztás megnőhet.)


Üzemanyag-szellőztető szelep cseréje
Ha már diag, ami ki is dobta az üzemanyag-szellőztetőt is hibának, hát cseréltük azt is.

Üzemanyag szellőztetőt is kicseréltük, mert hibának dobta: a tankszintjelző nem állt a helyén, hanem elkezdett jobbra-balra kicsit kilengeni. (A képen a használt példány.)

Évente egyszeri bőrápolás
Anno egy teljes bejegyzést szenteltem Gábor kiváló munkásságának és az Exklusivledernek. Akkor azt írtam (idestova több, mint 2 éve), hogy "Megkerülhetetlen kérdés egy ilyen szintű felújítás nyomán a tartósság kérdése. Erre most, egy hónappal a felújítás nyomán természetesen nem tudok választ adni. Ezt az idő méhe hordozza magában. Jó jel, hogy Gáborhoz, amióta ezt űzi, azaz az elmúlt 3 évben garanciális problémával belsőt nem vittek vissza. Az biztos, hogy én a felújított üléseseket nem fogom kímélni, normális használatnak vetem alá."
Nos örömmel jelenthetem ki, hogy kb. 35-40.000 km után is az ülések ugyanúgy kopásmentesek. Természetesen fényesedni fényesedett a szürke szín (ismét elkezdett befeketedni úgy, ahogy anno én megvettem őket, s amiért kezdetben azt hittem, hogy fekete), de a festés nagyon jól tart. Ennek ellenére...


...évente egyszer mindig ellátogatok Gáborhoz, aki lederzentrumos bőrápolóval azért lekezeli. De alapvetően e nélkül is bírná az ülés.

Ismerősi körömben még 5 db BMW belsőt újított fel Gábor, egytől-egyig minddel meg vannak elégedve a tulajdonosai.

Amit egyedül másként csinálnék, hogy nem újraszivacsozást kérnék az ülőlapra, hanem vennék egy új ülőlappárnát (szivacsot), melynek az ára kb 40-50.000 Ft/db + 7.000 Ft a munkadíj. 
Összességében: Gábor bőrműhelyét tehát csak erőteljesen ajánlani tudom! Elérhetőségei itt!


S végül további képek, az elmúlt egy évből

"Előttem az utódom!", avagy mi mással is kezdhetném a visszatekintést, mint az elmúlt év hihetetlen csodájával és élményével: szeretett MARcsim visszatért! Igaz egy kis szívcsere is befigyelt, de ezen viszonylag hamar túlestünk. Bővebben a sztoriról itt.

MARcsi ma már nincsen velem. 4 hónap és 2 nap után ismételten útjára engedtem. De szerető családba került ismét és legutóbbi információim szerint meg is hálálja a szeretetet, amit kap.

2017 nyarán ismételten Bajorországba látogattunk el.

Visszafelé 705 kilométert 7,8 literes fogyasztással abszolváltam. Mindezt úgy, hogy egy huzamban jöttünk Illereichenből haza Magyarországra. De a fogyasztás még ennél is lejjebb szokott menni: már nem nyomon neki annyira és annyiszor, így van, hogy Pécsről hazafele 130 km-t 6,9 literrel teljesítek. Persze aztán addig, míg egy E71 35d X6, vagy egy F26-os szériájú xDrive30d X4 nem próbál meg legyorsulni. A tapasztalatok szerint - meglepetésemre - nem jártak sikerrel. Valószínűleg a két tonnás súly nem válik éppen előnyükre... :-)

Átléptem a bűvös 200.000-es határt. Innentől lett az autóm hazánkban eladhatatlan státuszú... :-D

Sajnos a madarak aprítását is tovább folytattam. Erre nem vagyok büszke, de ha egyszer a fránya jószág leszáll elém az útra úgy, hogy én 90-el jövök elkerülhetetlen az ütközés. Ha jól számolom ez már 4. szegény pára... (Bővebben: IV. rész: Finomhangolás a "birdkilleren"- avagy milyenek a 30i-s hétköznapok IV. rész)

Kezdetben csak hideg volt, és az útról felvert piszok...

...aztán beköszöntött a tél is. Michelin Alpin A5, DSC, no meg azért óvatos vezetés: semmi probléma nem akadt a téli üzemmel. Pedig elvileg a hátsó kerekes BMW-kkel télen nem lehet menni, meg bla-bla-bla.

Ez már a masszív mínuszok időszaka. Mivel a héten szinte kétnaponta mentem vele, illetve garázsból indult így a hideg miatti akksi lemerülés, és a tipikus 5 illetve 4 hengerezés sem volt.

Természetesen télen is az egyik legfontosabb a folyamatos sótalanítás! Vallom, hogy télen sűrűbben kell mosni mint nyáron, és a cél nem az esztétika, hanem a praktikum! Az E46-osok rozsdára hajlamosak. Télen sokat sóznak. Ez a kettő kombó nem épp előnyös, de ha a kerékjárati íveket, ajtók alját és úgy kompletten az egész autót lemossuk sokat tehetünk a rozsda kialakulása ellen. Ennek ellenére persze nálam is meg-meg újulnak a rozsdapöttyök a már javított elemrészeken, de mi lenne ha még ennyire sem figyelnék rá?

A BMW-s talik világa már kb. 3 éve a múlté. Ebben az évben csak a Pannónia Ringre és a füredi Concours d’Elegance rendezvényre jutottam el. Utóbbira menet készült a kép: 3x 330i.

Az új utazótársam a pohártartóban, mely nagyon bevált! Bővebben az E46 pohártartóról itt.

Azért az ///M-es barangolások is össze-össze jönnek, ahol...

...például kipróbáljuk, hogy ledöntött ülések mellett, hogy lehet kényelmesen aludni az M4-esben. Nos, ez az egyik verzió, mely hosszabb távon annyira nem előnyös.

Ez a másik. Ez már valamivel jobb, de az "ágy" nem teljesen egyenes és két főnek már elég necces. De jó ha megjegyezzük, hogy vész esetén az M4-esben is lehet fekve aludni, nem kell hozzá például egy E46 Touring puttonya! :)


Zárószó és a jövő tervei
Mint mindig, most is a jövő terveivel zárom a bejegyzésemet. Nagy terveim azonban már nincsenek. Ami biztos, hogy:
  • jövő tavasszal vennem kell újabb két Michelint, mert az Uniroyal V mintás Rain sport 2-esek már öregek kicsit, és a V minta miatt nagyon búgnak.
  • Egy olajcsere - a folyamatos utánatöltés mellett is - lassan aktuális lesz. Múltkor írtam, hogy A.Z. Meisterteiléra váltottam. Nos, azóta már egy újabb olajcserén is túl vagyok, s semmi problémám sem adódott. Az olajfogyi beállt kb. 2000-2200 km-re.
Aztán talán
  • megejtem a szervótartály cserét
  • esetleg egy CCV felújítás, 
  • nagyon esetleg egy VANOS felújítás is befigyelhet.
  • Ha megadja magát a BMW jel akkor cserélem.
  • Ugyanúgy, ha lemállik a már egyszer cserélt, azóta megint egyre inkább fellevegősödő esőszenzorzselé, akkor újra kell ragasztanom. Még jó, hogy 3 db volt egy csomagban! :)

----------------------------
Blogarchívum a bejegyzéshez kapcsolódóan:

I. rész: "Nem kell be....ni ez még nem rock n roll!" - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok
II. rész: "Egyszer megjavulok én..." - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok II. rész
III. rész: Nemsokára kész! - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok III. rész
IV. rész: Finomhangolás a "birdkilleren"- avagy milyenek a 30i-s hétköznapok IV. rész
V. rész: Újabb egy év 30i - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok V. rész

1 megjegyzés: