2017. július 6., csütörtök

Svájcból E46-ost? Jól gondold meg… - BMW E46 vásárlásának egy újabb epizódja


Bevezetésként

Havonta átlagban ketten minimum megkeresnek, hogy segítsek nekik E46 vásárlásában. Ilyenkor, mivel egyrészről már nagyon sok dolgot közreadtam ebben a témában a blogon, így sok újdonságot nem tudok már mondani, illetve másrészről a lényeg mindig is élőben derül ki, ahhoz pedig látni érdemes az autót. Így mindig mindenkit elsőnek arra buzdítok, hogy nézze meg, akár saját tapasztalatok, akár az én segítségem alapján, de kapjon képet az autóról. Legyen gyanakvó, és alapos. Ez később kifizetődő lesz.

Ugyanígy keresett meg Dani is, egy, már képekről is tetszetős, prefacelift E46 330xd-vel 2017. áprilisában. Az autó szép és jó volt, egyetlen probléma volt csak vele, címzetesen az, hogy Svájcban volt. Így kíváncsian vártam a fejleményeket, sőt miután az autó megvételre, majd magyarországi regisztrálása és forgalomba helyezése megtörtént, kértem Danit, hogy okulásként/tapasztalatszerzésként írja meg nekem történetét, hogy közreadhassam, hogy tudjak/tudjunk segíteni másoknak is.

(A kezdeményezés, hogy blogolvasóim/barátaim tollából közreadok történeteket nem újkeletű, hiszen vallom, hogy minden vásárlás maga egy komoly tapasztalat, és ha már egy-egy mozzanat nyomán tudunk segíteni tapasztalatainkkal, akkor már megérte akár saját, akár mások fáradozásai, mint például Dénesé (320d Touring) vagy épp Adrásé (318i Sedan))


Íme tehát Dani története 

2001. augusztusi BMW E46 330xd individual fényezéssel. (0490 Lackierung => Sonderlackierung "avusblau-metallic", wie Schl.Nr. 276)
Már az első fotóknál láttam, hogy szép, megkímélt darabot nézett ki Dani

Az utóbbi évek legnépszerűbb import autója az E46-os BMW. Az országba beáramló gépkocsik legnagyobb része Németországból érkezik, de népszerű fellelési hely Ausztria is, valamint néhány további EU-s ország (Belgium, Hollandia). Viszont ritkán hoznak autót Svájcból, pedig sok érv szól mellette:
  • az átlagos életszínvonal igen jó, az autókat becsülettel hordják szervizbe, jellemzően márkakereskedésekhez
  • az utak minősége még Németországhoz képest is kimagaslóan jó, amit meghálál a futómű
  • nincs olyan agresszív sózás télen, mint Ausztriában, ami a svájci autók aljának állapotán meg is látszik
  • kicsi az ország, van esély találni átlag alatti futásteljesítményű autókat
  • a svájciak szigorúan betartják a közlekedési szabályokat (pl. sebességkorlátozások)

Mi riasztja el mégis az embereket attól, hogy innen hozzák be álmaik BMW-jét? Most már saját tapasztalatomból tudom, hogy leginkább a következők:

  •  Svájcból hozott autó vámköteles (mivel Svájc nem EU tag), vámot és áfát kell fizetni rá
  •  származásellenőrzést kell csináltatni, aminek átfutási ideje 6-8 hét
  • tehát végeredményben sokkal később és sokkal drágábban lesz a nevünkön az autó, mintha Németországból hoztuk volna

Én a fentiekkel elméletben tisztában voltam, de a gyakorlati tapasztalat sokkal rosszabb volt, mint amire előzetesen számítottam. Ettől függetlenül nem bántam meg, hogy Svájcból hoztam magamnak E46-ost, de a cikk elolvasása után mindenki döntse el maga, hogy ha talál kint egy gyöngyszemet, akkor megér-e az neki annyit, hogy végigcsinálja ezt az egész procedúrát és kifizesse azt plusz néhány százezer forintot az államnak egy németországi autóhoz képest…

Hol tudsz svájci használtautókat böngészni?

·         https://www.autoscout24.ch  a német Autoscout24 svájci testvére, nagyon nagy arányban kereskedők hirdetéseit találod meg itt (akik természetesen inkább albánok, törökök, tehát összességében nem ajánlott)

·         http://tutti.ch/ titkos tipp, a magyarországi Jófogás svájci megfelelője, ahol szűrhetsz privát hirdetésekre (és van is belőle elég sok)


Az autó, amiért elindultam Svájcba

Én a tutti.ch-n találtam meg azt az autót, amiért úgy döntöttem, hogy érdemes elindulni Bodensee mellé. Középkorú svájci úr árulta, aki 2001-ben vásárolta meg szalonból az autóját (330xd Touring különleges Avusblau színben, kézi váltóval, félbőr sportüléssel, digitklímával, xenonnal és még néhány aprósággal). Vezetett szervízkönyv (a pecsétek tanulsága szerint végig a környékbeli hivatalos BMW márkaszervízeket látogatta az autóval), relatíve alacsony futás (220 ezer km), a garázsban már bent parkolt az utód (435xd).


Az autó nem volt agyonhajtva, mindez a belsőn is visszaköszönt.

Végig vezetett szervizkönyv, valódi svájci gondos tulajdonos.

Az utód: úgy tűnik bejött mind a márka, mind a szín a svájci tulajdonosnak. A kivitel viszont változott.

Jó öreg M57-es blokk: ezzel melléfogni nagyon nem lehet. A világból kimegy.


Német nyelven tudtunk kommunikálni, érdeklődő üzenetemre gyors és korrekt választ kaptam. Kérésemre Whatsapp-on keresztül az eladó képeket is küldött, amelyek alapján (rozsdamentesnek tűnő és gyárival teljesen megegyező, eredeti külső-belső) egyre inkább arra az elhatározásra jutottam, hogy kell nekem ez az autó. Eredetileg 4.500 CHF-ért tette fel, mire én megláttam a hirdetést, már 3.500 CHF volt az irányár. Végül 3.000 EUR-ban állapodtunk meg, ebben benne volt 8 db gyári BMW alufelni újszerű, minőségi téli és nyári gumikkal.
Amennyiben az az autó az EU-n belül lett volna (pl. Németországban), akkor 3.000 EUR-ért véleményem szerint igen jó vásárt csináltam volna vele; na nem mint kereskedő, de saját részre ilyen igazolt előélettel még mindig viszonylag jó áron került volna a nevemre magyar rendszámmal. Viszont az autó svájci, így kicsit más lett a matek.

Akkor irány Svájc!

Újabb egy év 30i - avagy milyenek a 30i-s hétköznapok V. rész

Bevezető sorok

Eltelt újabb 1 év, azonban beszámoló (vagy rendkívüli poszt) nem született. Ennek oka egyrészt az, hogy nem történt semmi rendkívüli az autómmal (le is kopogom gyorsan), másrészt az, hogy azért "bejött az élet is", azaz szerencsére, mind a munkahelyen, mind a magánéletben jelentős (és kedvező) változások álltak be (éppen ezért kevesebb a blogon is a bejegyzés.)
Nos tehát túl vagyunk újabb 1 éven, és egyúttal bele is léptünk a megkezdett 4. közös évünkbe. A BMW-kről, ezen belül az E46-osokról, tovább bontva, ezen belül az M54-ek és ezen belül a 30i-k világáról egyre több információval, és ami szerintem fontosabb, tapasztalattal rendelkezem. Ezek alapján egyértelműen azt tudom mondani, hogy az E46 a BMW-ken belül egy jó szériának mondható, az M54-es motorok (jelentős olajfogyasztásuk ellenére) egy nagyon megbízható, relatíve takarékos, stabilan működő aggregátok. Ennek ellenére, ha valaki kérdezné, hogy milyen motorral vennék most per pillanat E46-ot tuti, hogy az M52 motorkódú 28i-t választanám.

Mivel alapvetően meg vagyok elégedve a típussal, így továbbra is fennáll, sőt erősödik bennem az az érzés, amit a legutóbbi bejegyzésemben is leírtam: az autó még egy jó ideig marad!

Muskátlik és egy BMW E46 330i Visegrádban. A kép idilli, de lekopogom, az elmúlt időszak is lényegében idillinek mondható. 


Anno, a IV. részben azzal zártam a bejegyzést, hogy felsoroltam, hogy mik lesznek a jövő tervei, így most idézem is az akkor leírtakat:

1. Menni-menni-menni, mivel az autó rendben van. Komolyabb projekt már nincs betervezve. Lesz egy műszaki, de azt röhögve abszolváljuk. Max az első fékek lesznek oda, akkor cserélem azokat is.

Maximum ami szóba jöhet:
2. PDC újrakábelezése (enyém utólagos beépítés, s nem teljesen kóser a rendszer. Működik, de néha meghülyül.)
3. kipuff tuning. Kicsit mélyebb hang, de szigorúan gyári kinézettel (króm kipufogóvégekkel!)
motormosás
4. zörög valami a katalizátorban, vagy körülötte s ez idegesít.

És akkor a válaszok röviden:
1. mentem eleget, és közelít a 200.000. km, a műszakit tényleg vizsgadíjon kívüli ráköltés nélkül abszolváltam, s az első fékek se cserések még. Ha igen, akkor 90% biztonsággal állíthatom, hogy nem szarozok, megveszem a gyári BMW fékeket, mert egyre több E46-os sorstárs jelzi, hogy a különböző ATE power disc, meg egyéb ATE, vagy épp más márka keverése nem éppen előnyös.

2. megtörtént, lásd részletesen alább a 12 hónap történései között 

3. elmaradt, és lényegében töröltem is. Megszoktam a hangját, és kezdem elhagyni a "hangossorhatkellnekünk" élményt. Maradok a gyári hangzásnál.

4. Na ezzel nem jutottam előre, továbbra is idegesít a zörgés. Csak még egészen pontosan nem tudom, hogy honnan zörög, annyi időm, meg türelmem nem volt, hogy kiderítsem. Meg felhúzott ablaknál nem hallatszik! :-D

Eddig tehát a bevezető, jöjjenek az elmúlt több, mint 1 év történései, amiket nem feltétlenül időrendben adok közre!

Erre nem számítottam - légzsákvezérlő csere

Történt, hogy semmi előjel nyomán egyszercsak beült édesanyám mellém egy nyári délutánon, indítok és hopp! beugrott a a piros légzsáklámpa. Na ilyenkor, ha nem angol ülések lennének benne, hanem balkormányosé, akkor egyből gondolhatnánk arra, hogy "na most lett kitérdelve az anyós ülésben a légzsákérzékelő". Na de itt nem erről volt szó, mivel itt már eleve ki lett ütve diaggal, hogy ne figyelje, hogy mi a jobb és mi a bal, azaz nekem nem világíthatott már eleve a légzsáklámpa, ugyanis ugye angol autóban voltak egykoron az Exklusivleder nappa üléseim. (Amúgy itt jegyzem meg, hogy térdelgetni/nehéz szögletes tárgyat tenni az autó első két ülésére nemcsak a légzsák miatt, hanem az ülésfűtés miatt sem érdemes.)

Nos, hát elfogadtam, hogy ez megint diagért kiált, de ekkor még nem sejtettem, hogy mi lehet a gond. Szépen kértem is egy időpontot Csomai (BMW)doktortól, aki rendelési időn kívül fogadott, és mondta, hogy nem tudja olvasni (egészen pontosan nem látja) a vezérlőt, így az konkrétan elhalálozott. A klasszikus kérdésemre, hogy mitől, jött a rutin válasz: "Mert csak, meg mert E46, amin minden IS elromolhat!" :-) 

Ekként nem lepődtem meg a válaszon, Isten igazából engem sem nagyon érdekelt, hogy mitől, hiszen belenyugodtam, hogy random mindig elromlik valami, ezt így közel 6 év BMW-zés után már megszoktam. :-) Szóval sokkal inkább az érdekelt, hogy most akkor hogyan tovább. Annyit még mondott a doktor, hogy nagyon sok E46-ot látott (szerelt) már, de ilyen még egyiken se halt ki. Jaj de jó, akkor felírhattam még egy olyan hibát, ami csak az én E46-omban döglik ki. (A légzsákvezérlő mellett ugye a tank volt még ilyen. De erről később.)

Na szóval gyorsan megnéztem a BMW fanson, hogy milyen cikkszámú vezérlőt dob az enyémhez, mert azt sejtettem, hogy valami facelifteset kellene szerválnom az enyémhez, s lehetőleg kombiét. Nos, nagy mázlim volt, mert kedvenc bontósomnál, Kritunál pont volt egy facelift 18i kombiné bontáson, így már egyből zúgtam is mint a szélvész egy vezérlőért. Jellemző, hogy Kritu se egy E46-os BMW-t látott, de vezérlőt még egyet sem adott el. Jellemzően a kukába megy a kasznival együtt. (Ugyanis, mint írtam, nagyon ritkán döglik ki.) Nos, hát elmentem egyért, ki is operáltuk a helyéről, amihez mindent is ki kell bontani a középkonzolból. Az ára jelképes 5.000 Ft volt, mert mint írtam a kutyának se kell.

Így aztán egyből is mentem a Csomai doktorhoz, aki egyből munkához látott:

Pikk-pakk kibontotta a középkonzolt, ahol, azaz ami alatt rejtőzik a lassulást-gyorsulást-borulást, stb. érzékelő vezérlő. (A padlón a bontott "új")

Itt már egyel közelebb. Ott, a szövet alatt "perforált" rész alatt lakik a vezérlő. Előttem nem cserélték, mert mi vágtuk fel először a kárpitot.

Itt a meghalt vezérlő az én 2002/2-es évjáratú autómból. Az mindegy, hogy 18i, vagy épp 30d, a lényeg sokkal inkább az évjárat. Nekem mázlim volt, mert teljesen ugyanolyan cikkszámú került be, mint ami kijött. Ahogy bekerült az új, egyből látta a diag is, hogy van mivel kommunikálnia. 

2017. március 18., szombat

Elmélkedés a BMW E46-osok jelenéről és jövőjéről és E46 alternatívák

Bevezetés 


Unos-untalan nekem szegezik a kérdést közeli, s távolabbi BMW-s barátok, blogolvasók E-mailban, facebookos privát üzenetben, hogy ugyan mondjam már meg, hogy mire is lenne jó majd cserélni a szeretett kis E46-os masinánkat, ha majd eljön az idő, egyáltalán eljött-e az idő a cserére?
Faggatnak, hogy mondjak én tippet, mert nekem mégiscsak több rálátásom van a közeljövőben szóba jöhető BMW palettára, mint nekik, akiknek eddig egy-egy modell került csak látószögükbe. 

Anno nagy álmom volt a fenti autó. S a "katalógus" egyszercsak valóság lett. Az álom és ennek varázsa esetemben még mindig tart, így típuscserén (a közeljövőben még) nem gondolkodom. De ezzel más lehet, hogy nem így van.

Nos, azt le kell szögezni, hogy én nem vagyok mindent tudó, és nem is kell a véleményemet elfogadni, azonban egy többé-kevésbé objektív megközelítést próbálok adni, hogy én hogyan gondolkozom az aláhúzottak esetében.

Előrebocsátom, hogy a válaszadás nekem sem könnyű, hiszen hazudnék, ha azt írnám, hogy én nem gondolkodtam volna el azon, hogy ugyan merre is lesz a tovább, ha lesz (mert előbb utóbb) kell, hogy legyen továbblépés? Azt tudom, hogy esetemben csakis a BMW jöhet szóba, így tehát alapvetően két lehetőség létezik:

I. rövidtávú megoldás (5-6 év): marad az E46, s műszakilag-esztétikailag kiváló állapotban tartjuk, s extrásítjuk (korszerűsítjük). Magyarán megadjuk neki, ami idős BMW léte ellenére jár neki, +amiben elavult azon javítunk/korszerűsítünk. Erről külön bejegyzésem szól "BMW E46 finomságok - Sperr, Harman Kardon, utólagos (érintőképernyős) navigáció és egyéb szépítgetések" címmel.
II. hosszabb távú megoldás (10 év): típuscsere, egy újabbra.


Én jelenleg a rövidtávú megoldás mellett döntöttem. Miért?
- Egyrészről E46 szerelemből, ami már több, mint 5 éve töretlenül tart: imádom a modellt, szép alakja van, még nem múlt el az E46 varázsa, ugyanis meg tudom még ma is csodálni nemegyszer, s nem kétszer. Belül minőségi, esztétikus tér fogad s kényeztet, az autó még manapság is erős, de minimum átlagos teljesítménnyel bír. S - bár ez nagyon nem mérvadó - de takarékos is. Ezt a választ tehát vehetjük úgy, hogy szubjektív szempont.
- Másrészről, mert még nem érzem magamat kellően elhatározottnak egy cserére: ugyanis ami a szerelem mellett egy sokkal objektívebb dolog, az az, hogy kiismertem a modellt. Sőt bátorkodom azt leírni, hogy kitanultam a modellt. Kellően beleástam magam minden egyes apróságba, otthonosan mozgok felszerelés, gyári vagy épp típusidegen kiegészítők, típusbetegségek, érdekességek, és egyéb tapasztalatok/megfigyelések/alkatrészbeszerzések terén. Nagyon újdonságot a széria mutatni már nem tud. És ez komoly biztonságérzetet ad. 
Persze ebből jöhet az is, hogy ez jó, mert kiszámítható, de rossz is mert megunhattam. Utóbbira részben az előbbi pont cáfol rá, előbbire pedig az a válaszom: igen, éppen ezért nem érzem magamat kellően elhatározottnak egy cserére. 
Ugyanis BMW-s létemre, reális anyagi keretek között, jelenleg nem látok alternatívát az E46-os kiváltására. (Lásd kicsit lejjebb a hosszabb távú megoldás részletezésénél.)
- Harmadrészről ezt semmi sem indokolja. A jelenlegi családi állapotom, és az amire én használom, arra egy E46 330i Touring tökéletesen megteszi: azaz egyedülálló, a közeljövőben nem családos (bár a kombi maximum 2 gyerekig elegendő), emellett az autóval évi 10-14 e km-t menő életformám van. Az autóm felhasználása 70% szabadidő (magyarországi és külföldi túrák, hétvégi szabadidő), 30% munka felhasználású (projektmenedzser). Városra/bevásárlásra/futkározásra, stb. ott van egy Ford Fiesta, ami 100%-ban üzembiztos szolgálatot tesz, s tökéletesen kiegészíti a sorhatbenzinest. De még ha nem lenne a Ford, akkor is elegendő lenne nekem a 3000-es BMW. Évente nem mennék vele akkor sem többet mint 20-30 e km (most évi 10-15 e km-t megyek vele). Emellett nekem 30i kellő komfortot is biztosít (lásd bejegyzéseimet a különféle extrásításokról, állapotjavításokról), amihez azért már nagyban hozzászoktam, így nem mondanék le róla, egy felfele váltás során sem, amikor mondjuk fiatalabb BMW-t vennék, de nem lenne benne annyi extra sem, mint amennyi jelenleg az enyémben megtalálható.
Szóval, aki hasonló élethelyzetben van, mint én, annak a csere szerintem még fölösleges. Bírjon még ki 5-6 évet, s akkor utána tényleg egy lépést előre lehet tenni, akár az F széria irányába is, mivel addigra már az is kipróbált típus lesz.


Nekem mind a mai napig tetszik a formája! ;-)

Egy megbecsült és karban tartott E46-os minimum még 5-6 évig hű társa maradhat az embernek. Persze egy-egy kopó alkatrész csere, meg egy-egy megöregedő rendszer (pl. púpos hűtő, leszakadó ablakemelő, elszakadó vezeték a csomagtérajtóban, hátsó abalaktörlő-tengely berohadása, BC kar kontakthibája), imitt-amott egy kis rozsda (ami időben kezelve nem vészes), egy-egy turbó, vagy épp olajfogyasztás (M54 motorok) ugyan időleges bosszúságot okoznak, de alapjában véve megegyezik a vélemény abban a tekintetben, hogy az E46 egy szerethető és üzembiztos autó.
(A képen amúgy Marci E46 sorstársam gyönyörű, gyári állapotú, manuál 30i-je látható. Megadja azt, amit meg kell neki adni s nem is lesz vele gondja. Ő is hosszabb távon tervez az autóval.)

Egy limitált szériás "Edition 33" és a 30i-m. Mindkettő megbecsült, magas szinten karban tartott, igényes példány. Gergely barátom - hozzám hasonlóan - nem sajnálja a pénzt/időt az autójától, s mindketten elégedettek vagyunk velük, s hosszabb távon tervezünk a Touringokkal. Gergely egy E87-es 1-esről fordult vissza az E46 felé, miután az újabb modellbe "belefáradt" anyagilag is, lelkileg is...


Hosszabb távú megoldás, azaz nézzük az alternatívákat!


I. alternatíva: 1-es BMW, azaz E87 és társai E81/82/88 illetve F20


Azt bevezetőként tudni kell, hogy az 1-es BMW a hármas BMW-ből eredeztethető, egészen pontosan az E46 kompótból (Compact) lett. S Isten őrizzen attól, hogy egy kompótost is megbántsak, de anno a BMW-s modellpaletta legalján a Compact 3-as állt, s ezt vette át az 1-es BMW 2004-ben. (Ezért lett olyan rövid az E46 Compact élete, s nem ért meg egy faceliftet sem.) A modellpaletta alján állás, pedig maga után vonta a csekélyebb felszereltséget (elhagyott funkciók, pl. sokszor beltéri zárható tárolórekesz sem járt hozzá, vagy kisebb motorválasztékkal volt kapható, stb.) s sajnos a gyengébb minőséget az 1-es BMW is megörökölte.


Indításként: a legnagyobb megdöbbenést nekem az a felfedezés okozott, amikor élőben tapasztalhattam meg, hogy mit is jelent a félbőr az egyeséknél: konkrétan műanyagfélbőrt. Felrepedezett a "bőr" egy 10 éves autóban. Ami BMW lenne, vagy mifene...

2017. március 12., vasárnap

III. BMW Meet Pannonia-Ring, avagy az ///M dömping napja - Rövid élménybeszámoló (2017. március 11.)

Felvezetés

Idén harmadik alkalommal látogattunk el a Pannónia Ringre. S csakúgy, mint az előző két évben idén sem okozott csalódást a rendezvény, igaz most is cudarul hideg idő volt, akárcsak tavaly.

Ami nagy változás volt a tavalyi évhez képest az az volt, hogy az időközben megalakult magyar BMW M Division Hungary is elég szép számban képviseltette magát. Így a tavalyi E46 M3 dömpinget az idei évben jelentős számú E92 M3, F30 M3 és M4 illetve M2 ellensúlyozta. De eljött két-két V10 M6 és V10 M5 is, de volt új M6-os két karosszériakivitelben is: coupé és grancoupé.

///M tenger, ameddig csak a szem ellát. Az M részen 1 Mrd Ft-ot meghaladó (jelen)értékű autó gyűlt össze. Voltak régebbi modellek és egészen újak is, köztük sok-sok kuriózummal: pl.: Z3 M, vagy akár E36 M3 kabrió.


A tavalyi évhez (lásd bevezetés rész) hasonlóan idén sem teljes, minden autóra kiterjedő összképre törekedtem, hanem sokkal inkább a benyomásaim/megfigyeléseim voltak azok, amiket fotókkal is megörökítettem. Sajnos ezek sokszor életlenek, mert elég hideg volt, s nem volt kedvem sokáig kesztyű nélkül exponálgatni. Emellett sokszor csak egy fotót lőttem egy adott témáról, így ha az elmosódott lett, akkor sajnos így jártam... :-(

Beszéljenek a képek

Érkezés

Idei csapatunk összetétele más volt, mint az előző évieké. 2x30i+1x20Ci. Csakúgy mint tavaly, még a téli felnik "uralták" a mezőny többségét.

Kezdetben az M részleget még csak egy-egy autó képviselte. A képen éppen egy M2-M6 Gc, M4 látható.

Illetve az M2 mellett állt egy újabb M4.

Később aztán durván megnövekedett az egy négyzetméterre eső M-es BMW-k száma, amit persze egy cseppet sem bántunk.

Az M-esek szépen sorban, tisztán, kulturáltan parkoltak le: vegyesen újabb-régebbi modell.

Néha, egy-egy "idegen" is befurakodott az emmesek közé, mint például ez a szép termetű Ford F150-es, melynek méretét talán csak egy...

...X5M volt képes ellensúlyozni! ;-)


Az egy négyzetméterre eső M-esek száma drasztikusan növekszik


Mint a bevezetőben írtam, az M4-esek száma a tavalyi pár darabról idén jelentősen megnőtt. És ezt olyan különleges színvilágú M4-esek is színesítették, mint egy...

2016. november 7., hétfő

BMW-s felfedező túra Bajoroszágban egy ///M4 fedélzetén - II. rész - ///M Napok a BMW Weltben - 2016. május 25-29

Egy májusi hét szerdai napján Levente barátom feldobta a kérdést, hogy "Te figyi, most vannak az M napok a BMW Weltben, nem nézünk ki rá?" Én meg csak annyit válaszoltam: "végül is 7 óra ki, 7 óra vissza :)"

Ennek lett az az eredménye, hogy a múltkori túránk után nem sokkal, pénteken már 431 lovas ménes hátán robogtunk is ki Bajorország felé...

Idén, az M napokat május 25-től 29-éig tartották meg. Az időpont egybeesett az M4-es modell csúcsának számító M4 GTS bemutatásával is.


Az útról, a szállítóról, az ott látottakról - mindez a 30 éves M3 születésnap apropóján


A szállító, akárcsak első túránk esetében, egy vérbeli M modell volt.

Jóllehet kerülöm a politikát, és igyekeztem a migráncsbalhéból is kimaradni, de a BMW ezt nem hagyta! :) Neki megvolt a véleménye a migráncsokról: "Objects on the road, people on road, accident" - figyelmeztetett a navi bennünket a határon.

"Emberek az úttesten" - adta hírül az óracsoportok alatti kijelző. Azonban nem volt igaza. Amikor mi mentünk 3 rendőrt láttunk mindössze. (Nem mintha 4-5 órás dugókra vágytunk volna.)

Ez még Szlovénia. (A déli útirányt választottuk, mert a bécsi útvonal ekkoriban még rendszeresen "elesett", nekünk meg nem volt kedvünk dugóban ülni, inkább kerültünk.)

2016. október 28., péntek

Immáron facebookon is elérhető a blog - BMWE46tumblr.blogspot.hu

Sokan kértétek így már facebookon is elérhető a blog. Természetesen a fő felület továbbra is a blog marad. A facebook felületen elsősorban a friss bejegyzéseket osztom meg, illetve alkalomszerűen további érdekességeket és fényképeket, élményeket. 

Facebookos név megegyezik a blog címével: BMWE46tumblr.blogspot.hu 

Közvetlen link a facebookos eléréshez: www.facebook.com/bmwe46tumblr  

Az ALPINA világa - Látogatás az ALPINA központjában

Egy kis Alpina áttekintés (s tévhitek)

Előrebocsátom, hogy nem vagyok Alpina fan, és messze nem vagyok Alpina szakértő sem. Mindössze arra bátorkodom, hogy egy kicsit megkaristoljam az Alpina felszínét, és fel-fel villantsak ezt-azt, ami az Alpinához köthető. Azért csak a felszínét, mert az Alpina mélységei egyrészről nem az én világom, másrészről kezdettől fogva úgy voltam vele, hogy nagyon szépek, nagyon egyediek, de én BMW fan vagyok nem Alpina fan, s nekem nagyon fontos, hogy amikor beülök ne Alpina logót lássak a kormányon, hanem BMW-t. Tehát olyan nagyon mélyre nem akartam elmerülni a buchloei csodában. (Megjegyzés: Alpina leírása "Alpina"-ként, és csupa naggyal ALPINA-ként is ismeretes. Én most az egyszerűség kedvéért "Alpina" formát használom.)

Egyedi színek, egyedi dizájn, egyedi megoldások, magas minőség. Szolid elegancia, melyhez átlagon felüli dinamizmus társul. Mindez tökéletesen jellemzi az Alpinát.

A BMW-sek többsége akkor találkozik "Alpinával", amikor szembejön vele egy elől-hátul alpinás logójú, replika (ne 'adj Isten eredeti) alpinás felnis, amúgy széria BMW. Ugyanis sokaknak ennyiben kimerül az alpinásítás, jóllehet az Alpina sokkal többről szól. Az Alpina egy külön világ - de erről részletesen egy kicsit később. 
Szóval valódi Alpinával csak nagyon ritkán van szerencsénk találkozni. Ez egyrészt adódik abból, hogy eleve Alpinából kevés épül, másrészről az Alpina világa nemcsak a színekben-egyedi kiegészítőkben, felnikben, stb. mutatkozik meg, hanem ha tetszik, ha nem de pénztárcában is. Ha megnézzük az Alpina kínálatot a mobile.de-n, akkor láthatjuk, hogy a legolcsóbb Alpinák az E39-E90-E46 körből kerülnek ki, de ezek is (lestrapált állapottól, sok ezer futott km-től függetlenül) minimum 2.000.000 Ft-ba kerülnek. Azaz innen indul a kínálat, ezek az Alpina világába a "belépő modellek". (Érdekesség, hogy a mai BMW használtpiac egyik legalján lévő széria, az E36-é már Alpinaként 3.000.000 Ft-tól indul! Azaz nem a 36 van legalul, hanem - jelenleg még - az E39.)

Érdekesség, elismerve az Alpina (mint gyár) egyediségét, a mobile.de-n is külön autómárkaként szerepelnek a buchloei gyártó termékei

A legdrágább Alpina természetesen a Z8. (Ez éppen 30.000 km-t futott, s közel 120 milliót ér). A BMW ALPINA Roadster V8 Limited Edition elnevezésű modellbe (érdekessége, hogy nem kapott B10, B3, stb jelölést) nem az E39 M5 V8 motorja, hanem a (pl. az E53 X5-ből ismerős) 4.8is motor került be. Alpina nem tesz M-es aggregátot az autóiba, még akkor sem ha az adott modell csak azzal volt kapható (pl. Z8). Amúgy ebbe sem a gyári BMW 4.8is motor, azaz a N62B48 kódjelű 4799 ccm-es motor került 460 lóval, hanem (ez is klasszikus alpinás stílusjegy) egy picit hozzányúltak az alap BMW motorhoz: felfúrták 4837 ccm-re, és így egy 381 lóerős 520Nm-es aggregát mozgatta az Alpina Z8-ast.

Az áruk tehát nem olcsó, s ha minőségi fenntartást akarunk elérni, akkor bizony nagy bajban vagyunk. Ugyanis - főleg motor, de adott esetben futómű - alkatrészeket sem kapunk pl.: az Unixban, vagy a Bárdi autónál. Nem beszélve az egyedi kiegészítőkről, patentokról, díszlécekről, stb. S bontani se nagyon bontják őket, vagy ha bontják, akkor sem minden motorváltozatot. Azaz hiába van nekünk egy B10-es 3,2-es E39-esünk, ha éppen egy B10 3,3-ast bontanak el, akkor nem lesz szerencsénk. Ugyanígy nem dívik a jobbos Alpina balosítása sem: balos Alpina műszerfalat (balos díszlécekkel) szerezni szinte a lehetetlennel egyenlő. Marad tehát az eredetileg is balkormányos Alpinának épített autó megvétele - ha mindenféleképpen alpinázni szeretnénk. 

Az Alpina - mint írtam - az induló "alapár" miatt tehát nem olcsó mulatság, s ha elfogadjuk az általános használtautós alapelvet, hogy nem az aljából válogatunk, hanem minimum az alsó 1/4 utáni részből, akkor hamar 3-4 milliónál, vagy afölött találjuk magunkat. Pl. egy jó kis összkerekes E46 Alpina B3 3,3-as Touring, szépen extrásítva 250.000 km-el durván 3,2 millióért kapható. De kevesebb km-el, de adott esetben idősebb 3,3-as sedan van már 3,8-4,2 millióért is. (Ma a hahun a legdrágább E46 kb 3-3,5 millió, de ez Coupé. A sedan/touring páros olyan 2,2 körül "elfogy", s ezekben nem 250.000 km van...) 

Mindehhez jön, hogy az Alpinát szerelni is tudni kell, mert összességében BMW ugyan, de azért vannak benne egyedi finomságok: pl. Switch-Tronic, egyedi - utóbbi időben turbósított - motorok, egyedi motorvezérlők, egyéb kiegészítők: pl. az Alpina E90/91/92/93-asok esetében egy egyedi ún. "magas hatékonyságú motorolajhűtő" került beszerelésre. S tudjuk, hogy egy jó BMW-nél, már csak egy mégjobb szerelő ér többet. Na most ebből meg nem sok van. (Ez eleve adódik abból, hogy Alpina is eleve kevés van, hát még szerelő...)

Éppen ezért elterjedt inkább hazánkban az "alpinásítás", mint a valód Alpina megvásárlása.

Tökéletes kapufa: Alpina logó a géptetőn, meg felirat a feketésített vesén, illetve Alpina feliratos lökhárító (ez nem látszik, de csak elől). 

Logó még a kormányra is jutott, de a műszerfal már mezei BMW. Hozhattam volna nem egy magyar példát is, de nem akartam senkit sem megsérteni, így maradt ez az angol példa (ami amúgy egy egyszerű E90 325i)

Na! Ez immáron egy valódi Alpina (200 lovasra módosított 20d, Alpina nevén D3). Az Alpina hozza a szelíd, nem hivalkodó eleganciát: szelíd Alpina lökös, króm vese, s BMW jel!! Nem Alpina jel! Az alpinásítók 99%-a beleesik abba a hibába, hogy egyből a BMW jel Alpinára történő lecserélésével indít. Nos itt véti az első nagy hibát. Ugyanis amióta Alpina az Alpina, mindig is BMW jellel jöttek ki az autók. (Kezdetben nem is volt külön márka, így az egyszerű vásárlót megtéveszthette volna a jel, illetve mivel a felirat /pl.: a lökin/ amúgy is mutatja, hogy Alpináról van szó, nem kellett még a jelet is lecserélni.)
Alpina logó egyedül csak a beltérben (üléseken, kormányon, egyéb kiegészítőkön) köszön csak vissza. Amúgy sokszor a valódi Alpinákat is - utólag - Alpina logóval egészítik ki, megbontva ezzel a gyári állapotot.

A beltér, amúgy nagyban hasonlít az alpinásított E90-esére: egyszerű szövet borítás, de a műszerfal viszont már echte Alpina.

Illetve minden bizonnyal ilyennel sem rendelkezik az alpinásított autók 99,99%-a. Egyedi sorszámozott Alpina típustábla. 

Ha pedig már ennyire belementünk a logóba, akkor tisztázzuk azt is, hogy mi szerepel az eredeti Alpina logóban:

A bal oldali (piros mezőben) dupla karburátor sziluettje, míg a kék mezőben egy vezérműtengely sziluettje látható.

Gyakran arról is megismerhető egy eredeti Alpina, hogy a dupla karbi közötti rész is piros hátterű. Nem úgy az utángyártott, lemásolt Alpina logók esetében => lásd jobb oldali logó. (A bal oldali eredeti.) Erre az apró részletre már nem szoktak ügyelni tájvánban vagy kínában...

Érdekesség, hogy nem minden esetben műanyag logó van a kormány közepében! Pl. egyes 36-ok, s az E32-esek esetében a logó fel van festve a kormány fekete felületére (gyakran kíséri ezt az Alpina világoszöld-kék varrása.)


Látogatás az Alpina központjában

Mint arra a múltkori blogbejegyzésemben kitértem, ellátogattunk bajorországi túránk során az Alpina központjába is.