BMW mániás vagyok. Nem! Autómániás inkább. Vagyis inkább autómániás, azon belül meg BMW mániás. De ez meg már megint sántít, mert minden - igényes, egyedi, főként német gyártású - autót imádok, de minimum (meg)csodálok.
Lehet az egy '89-es W124-es Mercedes, vagy éppen ez a Ford Escort RS is, melyből kicsiny hazánkban éppen olyan kevés van, mint pl.: BMW E39 M5-ből.
143 vs 150 Le, avagy egy BMW 318i és egy Ford RS találkozása
Ezt - a legtöbbször Veszprémben tanyázó fenevadat - már sokszor megcsodáltam, és mivel ismerem a gondos gazdiját így vártam az alkalmat, hogy mikor keríthetünk sort arra, hogy ne csak elbeszélésekből meg néha-néha - a városban közlekedve - látva csodálhassam meg, hanem benne ülve is.
A becenevén csak Ford-nak nevezett jóbarátom - egykori kollégám - egy igazi fanatikus. Nem BMW-s, hanem Fordos. Meg kell állapítani, hogy ez is egy külön állatfaj. :-)
Ford és (fanatikus) társai ugyanúgy ragaszkodnak a kék-fehér Ford emblémához, meg a sportos, (Európai) elsőkerekes gépkocsijaikhoz, mint mi kék-fehér propelleresek a hátsókerékhez, meg a DSC off állapothoz.
Mindazonáltal tisztelem, és szeretem az ilyen emberekben azt is, hogy vérbeli megszállottak. Kedvelem Őket, mert rájövök, nem vagyok egyedül a világon a BMW-, autó-, lóerő- buzériámmal/megszállottságommal. Vannak még hasonszőrű őrültek, olyanok mint én, nyugalom nem maradtam egyedül...
Ford megszállott Fordos. 6 éve él szimbiózisban a szeretett és féltett Ford Escort RS-ével, és becézgeti, szépítgeti, óvja és - ami fontos - elviseli azt, ha néha-néha meg is vicceli az embert. Míg egy egyszerű kocsitulajdonos pl.: egy apró, vagy leginkább bosszantó hiba felmerülésekor rögtön rásüti a bélyeget a kocsijára: Ez sz@r! Minek kellett megvennem, stb..., ez Ford esetében - és pl.: persze esetemben is - fel sem merül. Elfogadjuk, eltűrjük, és egy jót nevetünk a felmerült hibákon, és nem csak azt nézzük, hogy ez mennyibe kerül, hanem hogy milyen jó lesz, ha kész, hibátlan lesz a szeretett drágaság.
Ford 99%-ban úgy gondolkodik az autók - és főleg a szeretett kedvenc - terén, mint én, így nem okozott meglepetést az, hogy fél szavakból is megértettük egymást. Amikor az autókról van szó, akkor mindegyikőnkből áradt a szeretet és az elhivatottság. Én hallottam, hogyan beszél Ő a kocsijáról, mely - nagy valószínűséggel - Neki fel sem tűnik: tisztelet, szeretet, sőt imádat és megszállottság. És biztos vagyok benne, hogy én is ugyanígy beszélek az én kis Marcsikámról, csak azt én nem észlelem...
Visszakanyarodva a Ford Escort RS-hez, röviden annyit kell róla tudni, hogy
- 1993-as évjáratú
- eredeti, megmásíthatatlan Ford Escort Rs-ről beszélünk.
- tetőablak
- két első elektromos ablakemelő
- 2,0 l (1998cc),
- 16V
- 110 kW
- 150 PS
- típusjelzése: RS2000
- és 150 Le.
A kocsin minden eredeti RS, vagy utánagyártott, de RS dizájnú. Gagyi, oda nem illő elem nincs a kocsin! Ülések, díszlécek, terelők. mind-mind eredeti és megmásíthatatlan RS. Egyedül a kormány lett kicserélve légzsákosra.
Ford elmondása szerint hosszú utak is könnyen és kényelmesen abszolválhatóak a kis 150 lovas masinával. És tényleg, mivel a kocsiba behuppanva, pláne az első sport ülésekbe, mindez 100%-ban elhihető információ.
Egy szó, mint száz: A megtekintett masina korához képest (lassan 20 éves lesz!) nem az általánosan elsütött megfelelő, hanem a kifogástalan jelzővel illetendő. Egyedül Ford sajátosságként a hátsó kerékívek rohadnak - kezelése így időszakosan mindig napirenden van.
A fényezés gyönyörű, a beltér egy 1993-as kocsihoz képest pazar. Az ülések eszméletlenül tartanak: feszesek, és az ember minden porcikája biztonságban van, akkor, amikor 60-70km/h-val megyünk bele egy üres parkoló körforgalmába. Ilyenkor érti meg az ember, hogy
1. Miért is van a kocsira az ráírva, hogy RallyeSport,
2. Mi is az, hogy erős kocsi elől hajt, és kitépi a két kézzel markolt kormányt a sofőr kezéből, és
3. Miért is tud valaki egy ilyen kis gyöngyszemet is esze-veszetten imádni!
Ami feltűnő volt nekem, hogy a BMW eszméletlen csendes a Fordhoz képest. Persze a Fordnál nem zavart az irtózatos vonyítás, mert ez tartozik hozzá a feelinghez, meg a kicsúszós- gumifüstölős kanyarbevételekhez!
De már megint sokat írtam, lássuk a képeket!
Íme a Ford Escort RS2000. A széles papucsok ide is elkellenek...
Fekete- piros és fehér. A domináns színek a RallyeSport Fordon.
Ne feledjük, amit látunk az közel 20 éves felszereltség! Elektromos ablakemelők, elektromos tükörállítás, tetőablak, sportülések. Egyedül a digitklíma hiányzik belőle. De ez sem nekem, hanem a tulajdonosnak... :-P
Az anyagok minőségiek, csakúgy mint az illesztések. Minőségi Kölner-Ford munka!
Miután kívül-belül megnéztük a Bömöst, jött az RS2000-es. És nem csalódtam: ez egy gyönyörű, könnyen megszerethető darab!
Fekete szín, krómozott kipufogóvég, 150 lóerő. Ezek a tények. De a - rallyesport - élményt nem lehet képekkel illusztrálni, ezt át kell élni!
Amikor a Ford Escort RS-en megcsillan a Marcsi kontúrja.
(A hátsó, kibukó ablak utólag lett beépítve, és az elmondás szerint nagyon kedvező mikroklímát képes létrehozni a kocsi belterében.)
...aztán mentünk egy kört ezzel, meg azzal is. A BMW gyorsult, majd a Ford is; A BMW 200Nm és 1470kg, a Ford 190Nm-es, de csak kb 1000kg. Mindegyik, nehezen összehasonlítható élményt ad.
Mint írtam, a Ford hangos, emellett keményrehangolt, és nagyon tapad az útra. A gyorsulása, erőtartaléka pedig bőségesen elegendő a mindennapokra. Ahogyan "Ford" fogalmazott: "Amikor kell lehet vele nagyon menni, és lehet vele kulturáltan is lassan közlekedni. (...) És igen, a BMW hátsókerekhajtást ne keressük itt, pedig azért az még jó lenne..."
Én azt mondom, nem kell keresni a BMW hátsókerékhajtását keresni ebben a gyöngyszemben. Ez így tökéletes, így ad feledhetetlen élményt. Egy kulturált, kényelmes és szép utcai autó, melyben a Ford rallyesport minden cseppje benne van! Ez így tökéletes, ez így kerek!
--------------------------------
Epilógus:
Köszönöm Ford barátomnak az autóstreffet, és a lehetőséget arra, hogy egy újabb élménnyel legyek gazdagabb, melyet az emberi kéz alkotta technika képes nyújtani, nekünk fanatikusoknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése