Elérkezett a nagy nap, hogy végre egy szakértő szem élőben is szemügyre vegye a drágaságot és kiderüljön, hogy nagy gáz van-e, van-e gáz, vagy egyáltalán mi van?
A reggel szépen indult, 8:00 kelés, 8:20 reggeli, 8:30-kor kijárás, körbejárás, rendszámcsere (elsőt hátra, és fordítva). Az utóbbi elem viszont sajnos csak terv maradt. Amúgy 9:00-ra voltunk bejelentkezve a doktorbácsihoz, azaz ha minden rendben ment volna akkor, oda is érünk időben. De nem ment.
Szépen kimentem, kocsiba be, kulcs be és indítás következett, azaz következett volna, mert hangos kattanások, és fényszóró felvillanások adták tudtomra: ez bizony nem megy ma sehova. A beszarásjelző megint felvillant, az elmúlt hét folyamán immár harmadszorra...
Na és itt meg megint mi a jó bánat van? - sóhajtottam fel. A kocsit nem jellemeztem szép, hízelgő szavakkal, hanem csak a "szerencsémet".
Hívtam Levi barátomat - aki úton volt felénk - , hogy gond van, most nem a kormányzár b@szott ki velem, hanem a kocsi nem indul. Jelezte: valószínűleg az akksi adta meg magát. Na mondom király.
Amíg hozzánk ért addig mi megpróbáltuk kitolni a garázsból a paripát, hogy egy bikát is adjunk mellé, vagy inkább neki. Igen ám, de a kitolás nem ment egyszerűen, mert van egy kanyifars a garázs és az udvar (kijárat) irányába, és ezt a ferdeséget szervo nélkül qrvanehéz kikormányozni.
Nehéz, és nem is sikerült. Így megálltunk egy köztes állapotban, amikor már hozzá lehet férni a kocsihoz, de még nincs is kint teljesen.
Nekiálltunk tölteni, közben oltári dörejjel megérkezett a V8-as fenevaddal Levi barátom is. Telefonnal nem is kellett megcsörgetnie, mert már kilométerekkel korábban hallani lehetett, hogy jön egy hangorkán felénk... A nap első mosolyát ezzel ki is sikerült csikarni belőlem: Ez az M5-ös. Igen, ez egy legenda. Olyan gyönyörű. Csillog villog. Na bezzeg a drágaság, mely jelenleg viszont üzemképtelen. Ezért nem is kalandoztam sokáig az E39 világában, hanem vissza a valósághoz, azaz az E46-oshoz.
A kocsi láttán a Levi is konstatálta: ez bizony a sok állásban lemerült. Hát igen, január óta talán kétszer járt kint az utcán, akkor is rövid távokat, és leginkább annyi volt vele a mozgás, hogy garázsból ki, majd be - ha valami miatt útban volt.
Olyan 8:58-ra be is sikerült bikázni egy repülőgép-akkumulátorral (ebből sem sok van egy átlagos garázsban :-)), így végre el lehetett indulni a korábban az indítások során 10,1-re leszívódó akksival.
A generátor is töltött rendesen (kb ~14 körül, mint kiderült ez a normális).
Így egy alapos késéssel érkeztünk meg a szerelőhöz, olyan 9:15 körül. De legalább megérkeztünk!
Onnantól már ment minden, és kezdetem én is megnyugodni, hogy csak megoldottuk a dolgot, és eljutottunk a célállomásra. Begurultam a szerelőraumba, majd a doktorbácsi megemelte a Drágaságot. De innentől beszéljenek a képek:
A Marcsi a lógó lábakkal készen az átvizsgálásra
Beavatkozásra várva. (A szakember is megemlítette, hogy a sok állás meglátszik a kocsin. Újabb tanulság: Két hónap állás nálam + a kereskedőnél újabb kettő nem tett jót.)
És a szakértő kezek rögtön munkába is álltak. A csavarok hamar eltűntek a motorfedő deknikről...
Marcsika lógó lába
Innen sem láttam még sohasem.
Így meg pláne nem. A difi frankón rozsdás, de megnyugtattak: ez más kocsin, pl.: még egy M5-ösön is ilyen. A kipufogó rendszer rendben van, a fékek szinte újak, alig mentek. Ez a kocsi rendben van, jó vétel volt - állította a Mester. Na ez nagyon jól esett, és remélem a költő szólt belőle. :-)
Onnan középről egy műanyag dekni hiányzik. Amúgy minden rajta volt, aminek rajta kellett lennie. (Az, hogy a műanyag hangcsökkentő nem volt rajta, annak azt köszönhetem, hogy észrevehettem, hogy folyik valami.)
Marcsika hátsó traktusa. A rozsdák csak felületiek, szinte le lehetett őket törölni, olyan vékonyak voltak.
Nem kellett sok idő, már az olaj is folyt rendesen.
A régi MANN C 1882 levegőszűrő. A kivett alkatrészek alapján beigazolódott: ez bizony végig minőségi alkatrészekkel lett szervizelve. Nem spóroltak az alkatrészeken, a kocsi szépen karban volt tartva.
A levegőszűrő háza. A kivétele nem egyszerű móka.
Az olajfolyás oka is kiderült: 'Hál Istennek semmi komoly csak - ha jól emlékszem - az (olaj)szelep fedél tömítése enged. Így ami a földön volt az nem szervo, nem váltó olaj volt, hanem egyszerű motorolaj. Nagy kő esett le a szívemről...
Ami belement:
1. Levegőszűrő MANN C 1882
2. Olajszűrő MANN W 940/34
3. Utastér (pollen) szűrő TECNECO FM 1039
4. Üzemanyag szűrő KNECHT KL 149 76592984
5. Motorolaj CASTROL Edge 5W-30 1l
6. Motorolaj CASTROL Edge 5W-30 4l
7. Szervóolaj BMW DIII-as (83-22-9-407-858) (Kiderült, hogy ez nem is kellett volna bele mivel nem ez folyt, és noha én azt hittem, hogy minimumon van a szint, az sem jött be, mert a szervóolajat úgy kell ellenőrizni, hogy közben jár a motor. Egy újabb tapasztalat. Ez van, rögös az út a dicsőség felé, és a 2749 Ft-os DIII-as sem kér enni.)
A felületi rozsdás difi. Elmondások szerint ennek 30 év kell, hogy teljesen szétrohadjon. De ezt megelőzendő, legközelebb kicsit lekezelem.
Az új benzinszűrő. Mint kiderült tényleg szükséges volt a cseréje, mert ami bent volt hát az igen viseletes volt. Újabb pont a szakértelemnek.
Az üzemanyagszűrő felszerelése.
Olajszűrőre várva. (Ott középen az a kerek, fémszínű cső a célállomás.)
Pollenszűrő és levegőszűrő nélkül.
Egy kis olajszint ellenőrzés.
Nemsokára vége, így kezdjünk el berámolni. A nagy kombiban elvesznek a flakonok, dobozok. Egyszerűen imádom azt a nagy helyet!!!
Miután minden készen volt, még egy gyors kerékcserét is végrehajtottak a masinán.
A fék, és a rugó párosa.
Igen, ez anno elöl volt...
Tengelyenként került megcserélésre a gumi: előre került az amelyiken mélyebb volt a barázda. Alapelv, hogy nyáron elöl legyen a jobb gumi a kormányozható kerék vizenfutásának elkerülése végett. Télen hátul, mert ott kell az, hogy a kocsit hosszirányban irányba tartsa egy kicsúszás esetén. Természetesen az a legjobb, ha mindenhol jó gumi van :-)
A Styling 160-as felni 225/45 ZR 17 91W-es Good Year Eagle F1 gumival. (A felni, mint kiderül E90-esre való, de mehet az E46-osra is.) A baziszéles papucs amúgy nagyon szereti a nyomvájús utakat => egyszerűen kitépi az ember kezéből a kormányt.
És készen. Már csak egy csavar. A kocsi fényezése egyedi pormetál, azaz baromira nem volt időm lemosni, és ha már lemosom akkor meg vakszolnom is kellene. Ehhez meg ma nem volt kedvem. Majd ha jó idő lesz nekiesek. Addig marad a kosz, mert minél többször sikálom, annál jobban kopik a glazúr.
A BMW tehát elkészült.
A képaláírásokban megemlített és további tapasztalatok:
1. Szervóolajat csak járó motornál nézünk.
2. Megvett autónál az (állapotfelmérő) szervizt érdemes minél előbb elvégezni. Hadd derüljön ki, aminek ki kell derülnie. (+ ne okozzon fölös stresszt, azaz a beszarásjelző felvillanását.)
3. Ha a kereskedésben vagy nálunk, (vagy mindkét eset együtt) sokat állt az autó, akkor lehet számolni azzal, hogy nehezen fog indulni. Már két hónap is ki tudja csinálni a kocsit akkumulátorát. Ezt tovább tetézi az, ha néha-néha csak úgy beindítjuk, gurulunk vele egyet, vagy csak szimplán ráadjuk a gyújtást. Az utóbbi esetében a következő játszódik le: ahogyan ráadjuk a gyújtást, abban a pillanatban minden olyan eleme a kocsinak, melyhez áram kell, elkezdi feltölteni magát, hogy üzemképes legyen. Na igen ez meg is történik, de a gyújtás nem. Azaz van egy felfokozott állapot, mely után nincs visszatöltés, az akksi meg szépen merül...
4. Ha télen sokat áll, és néha-néha egyszer-egyszer be van indítva, de nincs járatva sokáig, akkor az olajsapkán jól láthatóan kicsapódik egy ilyen fehér trutyi. Ez elvileg az olajban lévő pára, mely egy hosszabb járat után el is tűnt volna a kocsiból. Na ez az én esetemben is fennállt.
Összességében:
Jó pár tapasztalattal lettem gazdagabb, meg 57.000 Ft-al kevesebb, de utóbbit nem bánom. Ez erre lett szánva. (Az árban a munkadíj is benne van, mely mögött ott rejtőzik a megfizethetetlen szakmai tapasztalat is...)
----------------------------
Ami még hiányzik:
- gyertyacsere, ha indokolt lesz
- az olajfolyás megszüntetése (szelepfedél tömítés)
- egy új Motorolajbeöntő sapka (ami most van, abban el van repedve a gumi.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése